Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan  (gelezen 124300 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #180 Gepost op: 31 januari 2019, 22:57:09 »
En dan nu, het hangviaduct. Vanaf voorbeeldfoto's is een tekening in autocad gemaakt van een hangviaduct. Het viaduct komt tussen 3 houten spanten te zitten onder een gedeelte van het spoorbed.
Op die plek loopt dubbel spoor, waarvan 1 spoor in de helling ligt en 1 spoor over het viaduct ( zie voorbeeldfoto in het vorige bericht).


Men neme wat polystyreen en men freest er wat onderdelen mee uit.


Dan verlijmd men er wat dwarsspantjes op....


en dan verlijmd men het middelste langsspant eraan.


Men herhaald stap 2 en 3 en voila...... Het eerste gedeelte staat al in elkaar. Dit is het frame zoals bij het vorige viaduct. Hier komt later rondom foamboard tegenaan.
Ondanks dat het misschien wat breed oogt, is het voor maar 1 spoor bedoeld. Het worden deze keer kleine boogjes, vandaar...

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #181 Gepost op: 07 februari 2019, 23:21:53 »
We zijn weer een stukje opgeschoten met het viaduct.


Dit is het middelste frame tot zover. Het hele viaduct bestaat uit 3 delen.


Nu de frames zover klaar zijn, zijn we gaan "proefpassen" om te kijken of er nog aanpassingen nodig zijn.
Nou...... bijna. Er moet nog ietswat meer ruimte om de spanten komen en dan past het naadloos er omheen.
De grote blokken met hardschuim (tegen de achtergrondplaat) worden eerst nog in model gesneden, dat blijft niet zo.


Na die kleine aanpassingen is het tijd om de bogen van foamboard te voorzien. Na 1 deel met passen en meten op maat is, kunnen de andere delen op diezelfde maat gesneden worden.


Dan aan 1 kant het papier er vanaf trekken. Is wel iets kracht bij nodig, maar met beleid lukt het wel. Aan de afgepelde kant
(met de vlakke hand) de foam plat houden en daarbij niet teveel drukken. Anders staan er mooi de vingers ingedrukt en dat
willen we nou ook weer niet.


Het enige wat je ziet zijn de zeer fijne vezeltjes die omhoog staan en die liggen wat plat waar de vingers zaten. Dit is geen probleem omdat de foam zelf niet ingedeukt is.

Nou, eentje gedaan, nog 10 te gaan.....

wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 23:23:52 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #182 Gepost op: 15 februari 2019, 22:20:50 »
De volgende fase is.....


het verlijmen van de foamboard aan het frame. Ik neem hiervoor transparante contactlijm van bison.
Deze is minder agressief voor het polystyreen dan de gewone contactlijm. Over elk spantdeel een klein beetje lijm...


Even aandrukken...


en er weer afhalen om alles even te laten aandrogen.


Dan definitief aandrukken en het zit gelijk goed vast. Omdat alle bogen gelijk zijn, kon ik alles foamdelen dezelfde maat geven.
De lengte heb ik bij het eerste deel op maat gesneden en de overige foamdelen gekopieerd.
Alleen de breedte heb ik met iets overmaat genomen.
Hier is goed te zien dat het frame uit reststukken en mislukte freesstukken is gemaakt. Komt mijn afval toch nog van pas.


Die snij ik na het vastlijmen eraf, mooi langs het frame.
De volgende stap worden de zijkanten van alle steunen. Daarover de volgende keer.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2019, 22:22:40 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #183 Gepost op: 11 maart 2019, 00:51:38 »
Sinds hier in het zuiden weer alles rustig is na het carnavalseizoen, weer wat kunnen doen...


Deze keer komen de zijkanten van de pijlers aan de beurt. Eerst een strook afgesneden dat iets breder is dan de pijler zelf. Dan het papier eraf getrokken.
Ik doe dat vanuit een hoek en trek steeds een stuk los dat de vorm van een soort driehoek heeft. Dan trek ik er weer een stukje af zodat het losse stuk weer een rechthoek vormt. Zeg maar dat het een soort van zig-zag beweging is.
Hier heb ik dus de eerste 2 driehoekjes losgetrokken en heb ik het eerste rechthoekig deel los. Ik ga hier dus weer verder met het volgend driehoek-stuk.


Dan wordt er een schuine kant gesneden langs een winkelhaakje.


De schuine hoek is een beetje op het oog gedaan. Ook snij ik niet in 1 keer helemaal door. Ik snij eerst voorzichtig door het papier en dan pas hele maal door de foam. Hierdoor ontstaat een mooie strakke snede.


Nu de hoogte aftekenen door de strook tegen de pijler aan te houden. Met de schuine kant onder tegen de boog en boven aftekenen.


Dan het eerste stuk recht afsnijden. Ook hier weer minstens 2 keer snijden langs dezelfde lijn. Dan weer een schuine kopse kant aan de strook snijden en de vorige stappen herhalen.
Zo weet ik zeker dat alle stukken gaan passen. Ieder stuk leg ik aan de goede kant bij de betreffende pijler.

Het zijn er wel een behoorlijk aantal dus verder ben ik vandaag nog niet gekomen.

Wordt (binnenkort) vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 00:54:14 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #184 Gepost op: 18 maart 2019, 21:56:28 »
De volgende stap is aan de beurt...


Verlijmen met transparante contactlijm.


Een slingertje lijm aan de achterkant van de foam aanbrengen...


De foam even goed tegen het frame aandrukken...


en dan even een minuutje of 5 laten aandrogen.


Dan de foam definitief aanbrengen. Wel opletten dat het gelijk op de goede plek komt, want schuiven is er nu niet meer bij.
De overstekende randen aan de voor- en achterkant snijden we weer mooi recht af.


Uiteindelijk is het zo geworden. De volgende stap gaat de voorkant worden, daarover later meer.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #185 Gepost op: 31 maart 2019, 22:16:38 »
De voorkant zit erop...


Opgebouwd uit 2 verschillende delen die herhaald naast elkaar. Als men goed kijkt, kan men de naden nog lichtjes zien.
Dit is het voordeel van de zelfgemaakte drukmallen. Zo kan ik steeds dezelfde delen maken door de mal in de foam te drukken.


1 deel komt boven elke boog te zitten en 1 deel vormt de voorkant van elke voet. Daarnaast is er 1 deel links aan het begin van de brug aangebracht.


Nu komt de eerste kleur erop. Hierbij sla ik hier en daar een steen over die later een andere kleur krijgt.


Hier het resultaat van het 2e gedeelte van de brug. Nog 1 deel te gaan en dan de volgende kleur erop.

Wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2019, 22:18:39 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #186 Gepost op: 18 april 2019, 00:15:57 »

Intussen de 2e kleur aangebracht op de brug zelf. Vooraan liggen nog delen te wachten die naderhand over de naden
van de 3 brugdelen komen te zitten.


Deze keer met de poten naar beneden gericht.


Nu is het zaak om het geheel een ouder uiterlijk te geven en de basiskleuren wat af te zwakken. Ik gebruik als eerste laag
een wash met zwart. De meest rechtse boog is nog niet behandeld. Zo is het verschil goed te zien.


Dan komt ook de voorkant aan de beurt en gelijk zijn de basiskleuren minder fel. Hier is ook te zien dat ik met humbrol-verf
werk en met wasbenzine verdun op een plaatje kunststof. Het is meer verdunner dan verf wat ik aanbreng. Zelfs op de foam werk ik nog met wasbenzine, daar waar het zwart te sterk is. Met wat toiletpapier kan men meteen na de verdunning veel kleur wegwerken.

Bij de volgende stap wordt het geheel nog wat meer met andere kleuren licht verweerd.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #187 Gepost op: 18 april 2019, 09:52:02 »
Wow.....

Ziet er goed uit en top dat je het stap voor stap uitlegt....brengt me weer op ideeën

 (y)

Groetjes Bjorn

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #188 Gepost op: 04 mei 2019, 22:43:34 »
Het inkleuren is afgerond....


met hier het resultaat. Aan de lokloods is niet veel gebeurt door deze werkzaamheden tot nu toe.


Dit is het resultaat onder de verlichting van onze clubbaan. We hebben een fundering uit hout gemaakt zodat de 3 delen onder het spoor geschoven konden worden.


Door de houten spanten van de module kunnen enkele pijlers pas ter plekke afgewerkt worden.


Zoals hier waar de betonnen zijkant er weer in zit.


Dan komen de voorkanten tegen de pijlers en zie je van de houten spanten niks meer.


Zo ziet het geheel er dan uit.


Hierna wordt de scenery in de bogen verwerkt zodat het geheel in een helling lijkt te liggen.

Op naar de volgende klus. Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #189 Gepost op: 12 mei 2019, 23:57:45 »
Weer een stapje verder.


Hier is te zien hoe het landschap onder door de brug gaat lopen. Dit hebben we gedaan door losse stukken piepschuim op maat te snijden en er nog los onder hebben gelegd.


De helling zal richting het station oplopen. Aan het eind komt bij de voorste sporen nog een tunnelingang te liggen.


Die komt hier rechts bij de voorste sporen te liggen, vandaar dat de helling onder het viaduct steeds wat hoger komt te liggen.

Daarover binnenkort meer....
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #190 Gepost op: 03 juni 2019, 22:52:44 »
De volgende tunnelingang....


We hebben eerst een proefopstelling gemaakt, om te kijken hoe het in grote lijnen gaat worden. Deze keer kiezen we voor een betonconstructie, omdat later beter zal gaan aansluiten met de rest rondom het station.


De betonwanden zijn weer uit foamboard gemaakt en deze keer geheel uit de hand gesneden. Daarna zijn met een stuk kunststof alle planken een voor een in de foam gedrukt. Dan met een grijze kleur bewerkt om vervolgens een zwarte wash te geven.


Vervolgens is het teveel aan zwart met een papieren doekje verwijderd, zodat het volgend resultaat is ontstaan.

De volgende stap wordt: verder inkleuren met oker en een beetje groen en dan met een lichte grijze kleur "dry brushen".

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #191 Gepost op: 07 juni 2019, 23:12:18 »
Intussen is de tunnelingang een stuk verder af.


De eerste proefpassing op de baan.


Er zijn nog wat kleuren bijgekomen zodat de tunnel er al wat ouder uitziet. Ook zijn de houten strippen tegen het plafond aangebracht.


Die worden nog met koperen draden voorzien. Intussen is er verder gegaan met steunmuurtjes rond de tunnelingang. Dat is nog niet af en die worden ook nog ingekleurd.

wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #192 Gepost op: 07 juni 2019, 23:35:39 »
Hoi,

Ziet er weer goed uit, die betonrand is dubbellaags, dus basisfoam en daarop het volgende deel geplakt om die inhammen te krijgen?

Ff checken :D

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #193 Gepost op: 08 juni 2019, 22:32:50 »
Precies. In de voorste laag zijn de uitsparingen gesneden. In de achterste laag zijn alleen planken gedrukt daar waar deze zichtbaar zijn. Hiervoor heb ik een strook 2mm dik kunststof (polystyreenplaat) genomen dat 20mm breed is en zo'n 50 mm lang.
Dit kan ook ander materiaal zijn, zolang het maar harder/steviger is dan de foam.

Steeds 1 rij planken boven elkaar lichtje in de foam gedrukt langs een winkelhaakje. Dan de volgende rij ernaast.
Hiervoor gebruikte ik de kopse kant van de kunststof strook zodat er een "plank"-afdruk van 2 x 20mm ontstaat.

De eerste afdruk langs de onderste rand van de foam en dan op het oog de volgende plank-afdruk erboven. zo doorgaan dat de volledige hoogte is bereikt. Via de winkelhaak wordt het een rechte rij en kan men de volgende rij er netje naast maken.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #194 Gepost op: 21 juni 2019, 16:10:39 »
De basis voor deze tunnelportaal is zover klaar.


De steunmuurtjes zijn ingekleurd.


Hier zijn deze wat beter te zien.


Intussen de volgende fase getest: de papierlaag over het piepschuim. De test is gedaan om te bepalen of de lijm goed houdt op de moduleranden van de scenery.
Dit staat nu te drogen en volgende week kijken of het papier stevig genoeg zit. Ook zijn er nog wat verbeteringen gemaakt aan de piepschuimlaag. Hier en daar zijn wat stokjes erin gestoken zodat het goed blijft zitten totdat de houtlijm droog is.

Wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 16:13:04 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.