Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Carel Ruysink
Vandaag om 10:36:14
kerstbaantjes/winterbanen door smalspoorcompagnie
Vandaag om 10:35:10
Lettertype Duitse spoorwegen door Pauldg
Vandaag om 10:33:04
Timmer på Dalsland. door Wim1969
Vandaag om 10:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:16:30
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:10:52
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Dave.......
Vandaag om 09:47:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:15:07
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 09:12:40
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 09:02:19
koppelingen voor een krappe bocht door Quinzeedied
Vandaag om 08:50:08
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 08:18:34
Westlandbaan door Wim Vink
Vandaag om 08:07:24
Baanbouw Bosje77 door Tulpendaal
Vandaag om 07:55:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:41:13
Boogstraal Fleischmann rails door Mechiel_
Vandaag om 00:25:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
06 december 2019, 23:38:49
Van Biervliet/B Models 2019 door Joran
06 december 2019, 22:52:27
Wensendraadje Nederlands 2020 door Reinier Z.
06 december 2019, 22:43:17
Plaats hier foto's van modeltreinen in een onverwachte omgeving door RICROO
06 december 2019, 22:42:00
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
06 december 2019, 22:41:30
Projekt 083-338 door 44
06 december 2019, 22:19:38
Frans loodsje door Noordernet
06 december 2019, 22:18:40
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
06 december 2019, 21:59:59
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
06 december 2019, 21:48:46
BR 94 Trix rijdt niet meer door Olivier77
06 december 2019, 21:19:24
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
06 december 2019, 21:06:51
Haardvuurtje in de hut door jerrytrein
06 december 2019, 20:52:48
Modulebaan.nl in Zutphen 21 en 22 december 2019 door Marc tramt
06 december 2019, 20:12:11
Wissels wel/niet van DCC-spanning voorzien via diodebrug? door PeterNS
06 december 2019, 19:50:36
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 55518 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #255 Gepost op: 15 november 2019, 18:54:42 »
Het is te merken dat het modelspoorseizoen weer is begonnen, ik ben drukker met werken dan de modelbaan  :lol:

Toch heb ik in de afgelopen weken een paar avonden wat kunnen doen aan de modelbaan. Ik ben bezig geweest met de helix die het paradespoor met het station zal gaan verbinden.

2019-11-15_08-39-17 by Martin Domburg, on Flickr

Voordat ik deze verder naar boven zal gaan leggen ga ik eerst de sporen leggen naar de andere kant van het station. Deze liggen verborgen onder het station. Even lekker meters maken!!!

Voordat ik daaraan kan beginnen, ik heb een ontwerpfout ontdekt bij het kleine station beneden in het dal. Deze sluit nu aan op het spoor wat vanuit het ondergrondse komt aan de rechterzijde, maar ook de omloop komt daarop uit. Probleem nu is dat treinen helemaal naar het onderste schaduwlaag moeten voordat ze terug kunnen keren. Aan de linkerzijde zit wel een overloop maar dan komt hij alsnog rechts uit. Ik ga in de omloop een lus leggen naar de ingang rechts naar het dalstation. Even ter illustratie, het dalstation krijgt gewoon een lus met twee overloop mogelijkheden naar de hoofdbaan. Nu is dat er maar 1.

Maar er is meer te melden, ik heb besloten dat er toch een stoomdepot zal gaan komen aan de linkerzijde van het hoofdstation. Lang wilde ik het niet, maar na ons bezoek aan Hamburg in Juni ging het toch kriebelen. Boven de Helix aan de rechterzijde wil ik een kleine gasfabriek bouwen naar het model van Markenburg.

Dit heeft geresulteerd in dit ontwerp:

Schellenbach V14 by Martin Domburg, on Flickr

Het zal wel even gaan duren allemaal, het werk van DTS gaat voor. Maar geduld is een schone zaak :)

Groetjes Martin

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3218
  • NS tijdperk III b/c
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #256 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:06 »
Werk en hobby goed gescheiden houden Martin  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #257 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:50 »
Whahaha daar zeg je wat hè

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #258 Gepost op: 17 november 2019, 23:05:53 »
Ben ik weer  :D  Vanavond heb ik een knelpunt opgelost: Bypass voor het dalstation. Voor ik de stijgsporen naar het hoofdstation kan maken moest ik dit probleem eerst tackelen.

Zoals hierboven geschreven had ik alleen aan de rechterzijde een aansluiting op het baanvak. Treinen moesten daarom helemaal naar het onderste schaduwstation rijden om te kunnen keren en het station later weer te betreden. Door een bypass te maken naar de lus kunnen treinen niet alleen rond rijden, maar ook vanaf de linkerzijde over de overloopwissels het station betreden via de lus.

De nieuwe situatie is omcirkeld:

Schellenbach V14 dal station by Martin Domburg, on Flickr

Nu kunnen treinen komend vanuit de linkerzijde over de overloop de lus betreden. En via de nieuwe bypass naar het station rijden. Het complex verlaten doen ze altijd via de rechterzijde, maar dan kunnen ze in het bovenste schaduwlaag tenminste weer stijgen en terug komen in het dalstation.

20191117_222414 by Martin Domburg, on Flickr
Hier is de bypass goed te zien.

20191117_222428 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222424 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222418 by Martin Domburg, on Flickr

Als de lijm is gedroogd kan ik de blokken voor Dinamo aanpassen op dat stukje, de servo en relais plaatsen en aansluiten. Dan kan er tenminste weer gereden worden.

De volgende stap is om de stijgsporen naar het hoofdstation te leggen van rechts naar links. Als dat ligt en is aangesloten kan de toplaag erop en gaan we het hoofdstation aanleggen.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.