Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116448 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #255 Gepost op: 15 november 2019, 18:54:42 »
Het is te merken dat het modelspoorseizoen weer is begonnen, ik ben drukker met werken dan de modelbaan  :lol:

Toch heb ik in de afgelopen weken een paar avonden wat kunnen doen aan de modelbaan. Ik ben bezig geweest met de helix die het paradespoor met het station zal gaan verbinden.

2019-11-15_08-39-17 by Martin Domburg, on Flickr

Voordat ik deze verder naar boven zal gaan leggen ga ik eerst de sporen leggen naar de andere kant van het station. Deze liggen verborgen onder het station. Even lekker meters maken!!!

Voordat ik daaraan kan beginnen, ik heb een ontwerpfout ontdekt bij het kleine station beneden in het dal. Deze sluit nu aan op het spoor wat vanuit het ondergrondse komt aan de rechterzijde, maar ook de omloop komt daarop uit. Probleem nu is dat treinen helemaal naar het onderste schaduwlaag moeten voordat ze terug kunnen keren. Aan de linkerzijde zit wel een overloop maar dan komt hij alsnog rechts uit. Ik ga in de omloop een lus leggen naar de ingang rechts naar het dalstation. Even ter illustratie, het dalstation krijgt gewoon een lus met twee overloop mogelijkheden naar de hoofdbaan. Nu is dat er maar 1.

Maar er is meer te melden, ik heb besloten dat er toch een stoomdepot zal gaan komen aan de linkerzijde van het hoofdstation. Lang wilde ik het niet, maar na ons bezoek aan Hamburg in Juni ging het toch kriebelen. Boven de Helix aan de rechterzijde wil ik een kleine gasfabriek bouwen naar het model van Markenburg.

Dit heeft geresulteerd in dit ontwerp:

Schellenbach V14 by Martin Domburg, on Flickr

Het zal wel even gaan duren allemaal, het werk van DTS gaat voor. Maar geduld is een schone zaak :)

Groetjes Martin

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #256 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:06 »
Werk en hobby goed gescheiden houden Martin  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #257 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:50 »
Whahaha daar zeg je wat hè

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #258 Gepost op: 17 november 2019, 23:05:53 »
Ben ik weer  :D  Vanavond heb ik een knelpunt opgelost: Bypass voor het dalstation. Voor ik de stijgsporen naar het hoofdstation kan maken moest ik dit probleem eerst tackelen.

Zoals hierboven geschreven had ik alleen aan de rechterzijde een aansluiting op het baanvak. Treinen moesten daarom helemaal naar het onderste schaduwstation rijden om te kunnen keren en het station later weer te betreden. Door een bypass te maken naar de lus kunnen treinen niet alleen rond rijden, maar ook vanaf de linkerzijde over de overloopwissels het station betreden via de lus.

De nieuwe situatie is omcirkeld:

Schellenbach V14 dal station by Martin Domburg, on Flickr

Nu kunnen treinen komend vanuit de linkerzijde over de overloop de lus betreden. En via de nieuwe bypass naar het station rijden. Het complex verlaten doen ze altijd via de rechterzijde, maar dan kunnen ze in het bovenste schaduwlaag tenminste weer stijgen en terug komen in het dalstation.

20191117_222414 by Martin Domburg, on Flickr
Hier is de bypass goed te zien.

20191117_222428 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222424 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222418 by Martin Domburg, on Flickr

Als de lijm is gedroogd kan ik de blokken voor Dinamo aanpassen op dat stukje, de servo en relais plaatsen en aansluiten. Dan kan er tenminste weer gereden worden.

De volgende stap is om de stijgsporen naar het hoofdstation te leggen van rechts naar links. Als dat ligt en is aangesloten kan de toplaag erop en gaan we het hoofdstation aanleggen.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #259 Gepost op: 08 december 2019, 22:35:57 »
Zijn we weer met een update, er zit een lange tijd tussen de updates door het drukke werk. Maar ik probeer elke week een avondje te knutselen. En ik ben zeker wel weer een eind opgeschoten.

Inmiddels heb ik de linker aansluitsporen van het Schellenbach Haubtbahnhof gelegd en ben ik druk bezig met het aansluiten van de blokken hiervan:

20191208_220554 by Martin Domburg, on Flickr

De bochten zijn direct al verkant, waar ik precies straks het tunnelportaal ga plaatsen is nog even sterk afhankelijk hoe het depot eruit komt te zien.

20191201_165654 by Martin Domburg, on Flickr

20191201_165709 by Martin Domburg, on Flickr

De kabels hier hebben nu nog een bindrug om ze bij elkaar te houden, maar inmiddels is de spiroband binnen en zal ik de bundels straks omwikkelen hiermee.

Het gaat voorspoedig en als de blokken zijn aangesloten en ingeregeld kan de bovenplaat er definitief op. Dan kan ik beginnen met het leggen van de stationssporen en de wisselstraten. Daar heb ik al veel zin in. Het doel is dat ik zomer 2020 dit gereed ga hebben. Dan kan ik me gaan focussen op het stoomdepot. Daar heb ik een leuke uitdaging want er is nog geen draaischijfbesturing naar mijn smaak.

Ik speel nu met de gedachten om zelf een draaischijfbesturing te ontwikkelen, voorwaarden zijn dat die compatibel met Dinamo en DCC moet zijn. Maar vooral positieterugmelding, traploos draaien en een digitale brug met geluid en licht. Het is niet onmogelijk en dan ben ik al verkocht. Nu hopen dat het financieel haalbaar zal zijn om dit te ontwikkelen. Ik hoop hier de komende maanden duidelijkheid over te krijgen.

Ook komt er binnenkort een nieuwe centrale van Dinamo met een dubbele bus, dus een verdubbeling van de capaciteit. Ik krijg binnenkort de eerste test exemplaar van VPEB om te testen. Ik ga dit hard nodig hebben want als het station klaar is dan zit er al 1 bus helemaal vol. En ik heb nog een depot, industrie en klein dalstation te maken :)

Er is ook wel weer wat toegevoegd aan het treinbestand:

20191208_220146 by Martin Domburg, on Flickr
Brawa Twindexx set met BR 147.5 van Arnold

20191208_220152 by Martin Domburg, on Flickr

20191208_220157 by Martin Domburg, on Flickr

20191127_133733 by Martin Domburg, on Flickr
Piko V221 met geluid

De Twindexx ziet er erg gaaf uit, heeft veel functies digitaal en alle wagens zijn Next18 voorbereid. Zo kan je de verlichting schakelen, koersborden, cabinelicht, groot licht en rangeerlicht gebruiken. Wel zijn de wagen wat gevoelig in de bochten, maar dat zijn we gewend van Brawa.

De Piko heeft me goed verrast, mooi geluid en goede rijeigenschappen.

ZO dat was het wel weer even voor nu, zodra de bovenplaat erop kan meld ik me weer :)

Groetjes Martin
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 22:43:44 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #260 Gepost op: 14 december 2019, 23:41:57 »
Hier vanavond lekker bezig geweest. Ik heb de toeritsporen naar het hoofdstation in gebruik genomen en eindelijk reed de eerste trein naar boven toe:

https://youtu.be/meQT7TEmPFY

Toen dat klaar was en getest kon de bovenplaat even tijdelijk gelegd worden. Ik moet eerst de wisselstraat en het baanplan tekenen. Ik kan zo al het overtollige hout wegzagen. De open stukken worden afgedekte met XPS hardschuim, dat is mooi ligt en zo kan ik makkelijk bij de onderliggende sporen in de rechterhoek.

20191214_225658 by Martin Domburg, on Flickr

De wisselstraat paste redelijk met wat ik in anyrail had getekend, alleen de onderste sporen voor goederentreinen kreeg toch andere vorm. De gebogen wissel klopt dus niet met de geometrie van AnyRail. Het voordeel is nu wel dat ik een derde spoor kan leggen voor de goederentreinen. Nu zijn er twee parkeersporen en een doorrijdspoor.

20191214_225709 by Martin Domburg, on Flickr

De blauwe lijntjes zijn de sporen. Perronlengtes zijn 150 cm lang
De perrons vielen me in eerste instantie wat tegen, ik heb de Faller ICE perrons maar die zijn een stuk lager dan ik had verwacht. Ik denk dat ik die wat ga verhogen.

Maar zover ben ik nog niet, ik mis voor de rechter wisselstraat en het depot nog wat wissels. Die ga ik bestellen. In de tussentijd kan ik de bochten en de rechter wisselstraat aftekenen en dan het hout op maat zagen. Vervolgens kurk erop en defenitief monteren.

En dan weer heeel veeeeeel draadjes......

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #261 Gepost op: 15 december 2019, 04:52:14 »
Indrukwekkend!

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
De bouw van Schellenbach
« Reactie #262 Gepost op: 15 december 2019, 04:52:14 »
Sorry dubbel
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 04:54:35 door Daniels »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #263 Gepost op: 23 december 2019, 17:25:45 »
Kerstvakantie, de zaak twee weken dicht. Mooie tijd om alles op te ruimen, voorraad balansen en andere dingen waar ik normaal niet aan toe kom. Een van die dingen is Schellenbach, en dit keer heb ik een hele goede smoes om vaart te zetten achter het stations gedeelte. Vanwege testwerk voor VPEB en een nieuwe centrale voor Dinamo is het van belang dat de treinen over het station kunnen gaan rijden.

De nieuwe RM-C/2 kent een dubbele databus, we willen weten of de overgang van treinen tussen de twee bussen met blokkaarten soepel verloopt op complexe overgangen zoals een wisselstraat als er heel veel bewegingen tegelijk zijn. Goh wat ongelovelijk vervelend nou  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  Ik offer me wel weer op  :mrgreen:

Van het weekend en vandaag heb ik gewerkt aan de basisplaat. Zoals jullie zagen was ik bezig om de wisselstraten af te tekenen. Vandaag heb ik zoveel mogelijk overtollig hout van deze platen weggezaagd.

20191223_134642 by Martin Domburg, on Flickr

20191223_134634 by Martin Domburg, on Flickr

20191223_134622 by Martin Domburg, on Flickr

Alle open stukken wil ik straks op gaan vullen met XPS, lekker licht en makkelijk uitneembaar. Zodat ik bij lastige punten onder het station goed erbij kan.

Wel kwam ik er later achter dat ik op een kort stuk iets teveel heb weggehaald, dit ga ik weer aanvullen.

Vervolgens de plaat voorzien van een kurklaag

20191223_142912 by Martin Domburg, on Flickr

Het depot gedeelte blijft nog even onaangeraakt. Ik ben samen met VPEB bezig om een draaischijfbesturing te ontwikkelen op basis van de OC32, mijn draaischijf ligt nu dan ook even bij Leon thuis. Ik ben nog niet helemaal eruit hoe ik het depot vorm ga geven. Wel hou ik er alvast rekening mee in de wisselstraat.

De linker wisselstraat kon ik vandaag mooi nog even proefleggen. IK soldeer de wissels direct strak aan elkaar vast, dan weet ik zeker dat de wissels altijd goed uitgelijnd blijven liggen. Volgende stap is de gaten boren voor de servo's. Daarna kan ik de wissels op hun plek lijmen en de perronsporen bevestigen.

20191223_161447 by Martin Domburg, on Flickr

20191223_155240 by Martin Domburg, on Flickr

20191223_161456 by Martin Domburg, on Flickr

Ook de sporen alvast afgetekend, mooie perrons van 1,50 meter lang. Wel vul ik deze op met 3mm blauwe platen omdat de perrons echt veel te laag zijn als je hem zo naast het spoor zet. Wel twijfel ik nog enorm over de verhouding van houten en betonnen bielzen.

20191223_161837 by Martin Domburg, on Flickr

Het idee nu is om de drie goederensporen vooraan beton te maken en her en der in het reizigersdeel een stukje beton te leggen.

De rechter wisselstraat kan nog niet gelegd worden, ik wacht nog op een levering van Hattons met aanvullende wissels.

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #264 Gepost op: 29 december 2019, 11:35:24 »
Ik ben momenteel vastgelopen in de werkzaamheden door het ontbreken van een aantal wissels. Door de feestdrukte bij de post is de zending helaas nog niet aangekomen. Desniettemin heb ik nog wel het een en ander kunnen doen. Als eerste heb ik na het leggen van de kurk de linker wisselstraat gelegd.

De eerste stap was het proefleggen van de wissels. Ik soldeer direct de raillasjes vast zodat alle wissels recht en stevig aan elkaar verbonden zijn. Ik fixeer als het ware de hele wisselstraat. Als deze goed ligt teken ik de zijkanten van de hele wisselstraat af zodat op het kurk een afdruk ontstaat van de straat. Tevens teken ik direct de gaten af waar de servo straks de slepers zal gaan bedienen. Die boor ik direct uit met een 5 mm boor, door twee gaatjes te boren en de ruimte ertussen uit te sparen maak ik een sleufje waarmee het verenstaal straks vrij kan bewegen. Kleine tip: haal direct alle bramen weg van het boren met bijvoorbeeld een centreerboor.

De "blauwdruk" die is ontstaan smeer ik in met onverdunde houtlijm, hierbij laat ik de plekken van de slepers schoon:


2019-12-29_11-18-57 by Martin Domburg, on Flickr

Als dat klaar is kan ik de hele wisselstraat in een keer op zijn plek leggen en vast solderen aan de twee sporen die vanuit de onderste laag komen.


20191228_215608 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb de rails vast gezet met nietjes zodat de lijm goed kan drogen. Ook als ik straks scheidingen heb geslepen blijven de wissels goed liggen, ze gaan er pas uit als de ballast is aangebracht.

20191228_215614 by Martin Domburg, on Flickr

Ik mis hier nog een uithaal met een driewegwissel, op die na =, en natuurlijk het depot, is deze straat gereed. Als ik alles heb liggen ga ik ook het overtollige kurk verwijderen.

ALs dat gedaan is kan ik de sporen van het station aansluiten op de wissels. Ik heb bewust ervoor gekozen om de drie goederen- en doorrijdsporen met betonnen slepers te voorzien. Het meest rechter spoor loopt te dicht langs de rand, ik heb daar teveel weggehaald. Ik ga daar het hout een paar centimeter aanvullen :)

Voor de rechter wisselstraat mis ik helaas een lange linker wissel en een engelsman, die is alwel  voorbereid en wat er aanwezig is heb ik alvast gesoldeerd. Geeft al wel een idee van hoe dat gaat worden:


20191228_215628 by Martin Domburg, on Flickr

Het stuk spoor tussen de rechtse wissel en de wisselstraat word straks voorzien van tunnelportaal, de rechtse wissel is onzichtbaar.

Als deze wisselstraat ligt dan kan ik de helixsporen en de perronsporen aaan gaan sluiten en afmaken..... Nu afwachten of de post een beetje mee wilt gaan werken.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 12:57:43 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #265 Gepost op: 29 december 2019, 17:26:34 »

Hoi Martin,
Ik volg jouw draadje op de voet en vind je bouwresultaten er strak uitzien.
Gebruik je 1 laag kurk als geluiddemping en wat is de dikte?
Jouw werkwijze om de rails tijdelijk vast te zetten met nietjes vind ik top en ga ik als beginnende bouwer zeker ook proberen.


Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #266 Gepost op: 29 december 2019, 18:20:21 »
Hoi,

De kurk gebruik ik niet voor demping, maar om een meer realistische railbed te maken. Het is 2mm kurk van kurkrol.nl

Het vastnieten werkt echt heel super, neem wel de goedkope Gamma tacker met 6 of 8 mm nietjes. Deze tacker heeft geen harde slagkracht, dan blijven de bielzen heel en kan je de kracht handmatig corrigeren met een tangetje.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #267 Gepost op: 01 januari 2020, 19:14:39 »
Allereerst wens ik iedereen de beste wensen toe voor 2020, hopelijk heeft iedereen oud & nieuw heelhuids en gezond ondergaan!!!

Vandaag lekker de tijd gehad om het eerste perron af te maken. De afgelopen tijd telkens een beetje verde gegaan met het in elkaar zetten van de Faller ICE perrondelen. Vandaag kon ik eindelijk de eerste 6 delen aan elkaar monteren.

20200101_180557 by Martin Domburg, on Flickr

20200101_180607 by Martin Domburg, on Flickr

Met 150 cm lengte best imposant!!

Ik heb in de nok van elk deel een ledstrip gelijmd van Hufting, dat zijn erg fijne strips die je letterlijk per millimeter in kunt korten, in tegenstelling tot andere ledstrips.

2020-01-01_07-07-11 by Martin Domburg, on Flickr

Elk perrondeel word straks aangesloten op een uitgang van een OC32 en krijgt TL-balk effect mee. Op de delen zonder overkapping ga ik lantaarns plaatsen van Viessmann.

De volgende stap is verweren en schilderen, details plaatsen zoals borden en hokjes. Preisertjes plaatsen staat ook nog op de wenslijst.
Voor het verweren heb ik een verzameling Humbroll acryl verfjes ingekocht en ik ga een poeder methode met krijt proberen.

Spannend want dit is voor mij erg onbekend terrein nog  :mrgreen:

IMG-20200101-WA0016 by Martin Domburg, on Flickr

IMG-20200101-WA0018 by Martin Domburg, on Flickr

Word nu een nieuw avontuur, maar heb daar wel heel erg veel zin in, even buiten de comfortzone gaan! Techniek is geen uitdaging, maar dit is echt wel nieuw voor me.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #268 Gepost op: 05 januari 2020, 00:32:37 »
Vanavond heb ik na lange tijd eindelijk mijn DN8 project afgerond voor de OC32. Ik had eerst de DR4050 er eerst onder zitten, maar die deed niet meer wat hij moest doen en gaf alleen maar problemen. Nu doe ik de DN8 via de OC32!!

https://youtu.be/lqMcnGTpj6U

Op het filmpje flikkers alles wel wat, maar de lens heeft wat issues met led en dat kreeg ik niet helemaal goed. In het filmpje begin ik met de nachtstand, en via iTrain (acties met aspecten) schakel ik naar ochtend, dag en avond. Als ik weer terug ben in de nacht schakel ik de bliksem imitatie in. Omdat ik 4 groepen heb van 5 meter kan ik dus ook 4 bliksemschichten timen in iTrain. Ik sluit het filmpje af met de stand werkverlichting, handig als je moet werken op de baan.

Ik gebruik voor elke groep 4 uitgangen

Uitgang 1: Rood
Uitgang 2: Groen
Uitgang 3: Blauw
Uitgang 4: Wit

Daar doe ik dan ook al die standen mee: Dag, Nacht, Ochtend, Avond, Bliksem en werkverlichting.
Wel heb ik de uitgangen versterkt met een ADM/SI naar 4,8A. Een ledstrip van 5 meter neemt bij 12V volgens de labvoeding 1,7A op

De volgende stap is het aanschaffen van een Speaker voor de PC en het vinden van een mooi donder geluid. Dan kan iTrain tijdens de bliksem donder afspelen. Ook wil ik wat regen geluiden gaan timen.

Voor wie dit ook wil doen met een OC32, ik zet de Device Defenition op mijn website
https://domburgtrainsupport.nl/informatie/handleidingen
Zit ook een uitleg bij, dus heel gemakkelijk zelf te maken!!

Verder heb ik besloten dat er op twee perronsporen een extra scissor komt te liggen en er een extra perronspoor bij zal komen aan de stationszijde. Maar daarover later meer.

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #269 Gepost op: 21 januari 2020, 00:02:08 »
Vrienden,

De afgelopen weken zijn we wel wat bezig geweest met de baan.

Allereerst ben ik begonnen met het superen van de twee bruggen. Hierover heb ik een apart draadje gemaakt. Dit ligt nu even stil in afwachting van de juiste spullen.

Aan de baan is ook gewerkt en dit heb ik vastgelegd in een Live Stream op mijn YouTube kanaal. Hierin laat ik zien hoe ik de rechter wisselstraat monteer en de helix hierop aansluit.

Veel kijkplezier, hopelijk kan ik van de week 's avonds Live het station op deze wisselstraat gaan aansluiten  :D

https://youtu.be/SaAB1hYDYAY
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?