Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door bask185
Vandaag om 09:37:45
'even voorstellen uit Las Vegas door Wim Vink
Vandaag om 09:30:40
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door henk
Vandaag om 09:22:13
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
Vandaag om 09:19:04
Intellibox II door Ben
Vandaag om 09:12:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 09:05:45
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 09:03:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:24:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 07:57:41
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Tulpendaal
Vandaag om 07:44:51
NMJ 2019 door Christoph
Vandaag om 07:22:46
Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 05:45:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:28:46
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 02:08:01
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 00:34:53
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
16 juni 2019, 23:59:04
Heris 2015 door Rondje_HO
16 juni 2019, 23:44:50
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 juni 2019, 23:39:50
Update: baan in de tropen door DJV
16 juni 2019, 23:19:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Marc tramt
16 juni 2019, 23:06:55
Ongelukje met Lock Bond door Peter Kleton
16 juni 2019, 23:06:00
V-IRM in 1:45 door edwin1974
16 juni 2019, 22:48:23
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
16 juni 2019, 22:08:52
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door Huib
16 juni 2019, 21:57:54
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
16 juni 2019, 21:38:09
Eurospoor 2018 door Arjan6511
16 juni 2019, 21:17:10
Projekt 083-338 door 44
16 juni 2019, 20:48:26
Den Zoedel Tramt door Bjor
16 juni 2019, 20:08:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 juni 2019, 19:49:43
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 47345 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17060
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #225 Gepost op: 17 mei 2019, 15:50:15 »
De kans hierop is groter bij getwiste aders dan parallelle aders.
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Als het om capacitieve overdracht gaat maakt het niks uit of de aders getwist zijn of rechtuit naast elkaar liggen.
Nogmaals, het hangt er maar helemaal vanaf welke ader je waarvoor gebruikt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #226 Gepost op: 17 mei 2019, 16:16:38 »
Helaas wijst de praktijk anders uit. Wanneer je getwiste aders gebruikt voor de transfer van PWM bij bezetmelders zoals Dinamo gebruik krijg je sneller last van spookmelders door de capacitieve werkeing onderling.

Bij het gebruik van sturingen en datacommunicatie filtert het twisten juist de invloeden van buitenaf

Waar het gebruik van vermogen zoals blok besturing (tot 2A maximaal per blok) met pwm juist elkaar gaat versterken. Dan is dat effevt bij parallel ligende kabels of draden minder hoog dan wanneer de aders getwist zijn.

Let dat ik hier gebruik van Dinamo blokbesturing met 4 bezetmelders per blok en een A staaf. Dus een kabel kan zowel een PWM of een Digitaal signaal DCC transporteren.

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #227 Gepost op: 17 mei 2019, 17:27:31 »
je draadje doorgespit, onder de indruk.

groet Ad

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #228 Gepost op: 17 mei 2019, 17:28:04 »
Tnxs :)
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #229 Gepost op: 17 mei 2019, 17:55:08 »
Lekker Bezig man (y) (y)

Maar eeh foto van:

 flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2

Groetjes Bjorn

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #230 Gepost op: 17 mei 2019, 18:39:52 »
Gaat goed komen kerel

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #231 Gepost op: 20 mei 2019, 16:35:31 »
Hier weer even een korte update! Vanmorgen na het opruimen van de werkplaats even wat tijd gevonden om de overige spanten en rijstroken te plaatsen. Het geheel begint nu heel mooi vorm te krijgen:

IMG_20190520_103134 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190520_103254 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190520_103104 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190520_103113 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190520_103109 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190520_103246 by Martin Domburg, on Flickr

De volgende stap is het aanbrenhgen van twee draadgoten 40x40mm onder de baan zodat de kabels naar onderen kunnen. Via de draadgoot kunnen de kabels dan naar de plekken van de blokkaarten en OC32 modules zich bevinden.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #232 Gepost op: 20 mei 2019, 18:52:13 »
Had ik al gezegd dat het indrukwekkend is?  :o

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #233 Gepost op: 20 mei 2019, 18:54:25 »
Nu wel in ieder geval (en je hebt gelijk !!)
Groet, Ronald.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #234 Gepost op: 20 mei 2019, 23:40:28 »
Whahaha nee mag wel hoor :)
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #235 Gepost op: 26 mei 2019, 17:21:41 »
Ik werd het kabels trekken een beetje zat, dus voor het eerst sinds jaren weer eens een bouwpakket open gemaakt.

Als eerste heb ik een staalbrug van Vollmer in elkaar gebouwd. Er komen er twee naast elkaar te staan :)

Best wel tevreden!!



Straks ga ik nog wel de boel wat verweren want het is nu wel erg plastic achtig.

Van de week Hemelvaart, niet werken maar familie verplichtingen, tussendoor ga ik weer verder met het leggen van de kabels voor blokken, relais en seinen.

Groetjes Martin
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 18:09:06 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #236 Gepost op: 01 juni 2019, 11:02:57 »
De hemelvaartsdagen nuttig besteed, is er weer een flinke update :)

Terugkomend op de vorige post, de bruggen op de plek waar ze straks komen:

IMG_20190528_165339 by Martin Domburg, on Flickr

Maar goed inmiddels is alles geinstalleerd en aangesloten op de baan.

IMG_20190528_165347 by Martin Domburg, on Flickr
De rechter wisselstraat met de digitale servo's en de polarisatie relais.

IMG_20190528_165343 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190528_165321 by Martin Domburg, on Flickr
De linker wisselstraat is ook gereed.

In het gedeelte onder het station zitten in totaal 12 blokken. Ik heb vanwege de lengte ervoor gekozen om deze te bekabelen in plaats van te bedraden. Met voor elk blok een soepele kabel 5x0,5 mm2 heb ik weinig last van spanningsverlies en capacitieve werkingen. En het is een stuk overzichtelijker. Onder de baan heb ik elke kabel op een krronsteen met aderbescherming afgemonteerd zodat ik de blokken tot maximaal 4 bezetmelders per blok makkelijk kan aansluiten.

Ik had wel een denk fout gemaakt, aan de onderzijde had ik een bedradingskoker van 40x40 mm gemonteerd maar deze blijkt veel te klein te zijn. Ik laat hem er nu even zitten om de kabels hoog te houden, anders hangen ze op de sporen. Maar er komt straks een bedradingskoker van 80x60mm te lopen. Op de foto van de rechter wisselstraat zie je een vierkant gat zitten, daar komt deze straks naar boven en zal boven de helix naar het zijpaneel gaan voor de resterende TM44 en OC32 modules die niet onder de baan passen.

Vanwege de beperkte ruimte wil ik geen electronica in de bovenbouw plaatsen.

Natuurlijk is er ook al wat gereden  :lol: De eerste trein die de scenery betrad heb ik vastgelegd op film:

https://youtu.be/8F_brmY6fCI

Op de film zie je overigens ook twee belangrijke nieuwe updates:

1. er zit een klein beeldscherm aan de zijkant van de baan. Dit is een Raspberry Pi met 7" touchscreen. Die draait iTrain in Client modus zodat ik op die plek makkelijk met de hand wissels kan schakelen tijdens handmatig rangeren.

2. En dat is wellicht de belangrijkste update, de handbediening!
Het is al heel lang een gekoesterde wens van DInamo rijders om met een handregelaar treinen te bedienen. Dit kon tot voor kort alleen als VPEB een RS485 bus handregelaar zou ontwikkelen. Dat is er nooit van gekomen helaas.

Ik heb dit nu in samenwerking met Berros in iTrain opgelost, sommigen hebben dit op Houten DIgitaal al kunnen zien, hier hadden we een prototype van het systeem werkend.

Wat is het idee?
Door een LocoNet centrale/interface in iTrain als virtuele interface te gebruiken kan iTrain elke Loconet handregelaar gebruiken om de software direct te bedienen. DIt heeft dus het enorme voordeel dat je niet meer de centrale bedient maar direct iTrain. Analoge locs kan je dan een psuedo adres geven zodat ze op te roepen zijn op de handregelaar. Nu kan je dus zowel digitale als analoge locs handmatig bedienen met een handregelaar.

Bijkomend voordeel hiervan is ook interessant voor DCC rijders: Als je meerdere interfaces gebruikt, omdat je bijvoorbeeld je wissels apart stuurt, kon je vroeger niet met een handregelaar de wissels bedienen, omdat die niet op de centrale zitten waar de handregelaar op zit. Met deze methode maakt dat niet meer uit. Als je een loc of wissel oproept op de handregelaar kijkt iTrain welke interface dat adres aanstuurd en zorgt er dan voor dat dit gebeurd.

Nu had ik alleen een kleine commerciele uitdaging, om deze nieuwe feature, welke straks beschikbaar word in iTrain 5 (najaar 2019) aantrekkelijk te maken voor de modelspoorder kon ik niet inzetten op een tweede centrale. Dat word een duur grapje  :oops: En zonde van de centrale als je hem alleen als doorgeefluik gebruikt

Ik wilde gebruik maken van een losse LocoNet interface.

IMG_20190526_095840 by Martin Domburg, on Flickr
Onze nieuwe set met LocoNet handregelaar, DTS LocoHub en de Uhlenbrock USB interface

Uhlenbrock heeft een mooie LocoNet USB-Interface, ideaal voor deze situatie! Alleen één probleem. De interface geeft de LocoNet bus geen belasting en voeding. Hiervoor heeft Vincent een printplaat ontwikkeld welke vorige week is opgeleverd: DTS LocoHub.
Deze Hub geeft de keuze om een terminator toe te passen op de LocoNet bus. Ook kan je ervoor kiezen om de LocoNet bus door te zetten naar andere hubs met of zonder een voeding. Op de LocoHub zit een 7812 spanningsregelaar en een bruggelijkrichter zodat je elke gewenste AC of DC spanning kunt aanbieden om de LocoNet bus van 12V te voorzien.

Dit geheel werkt nu stabiel en storingsvrij en behaald het doel om een oplossing te ontwikkelen die kostentechnisch verantwoord is.
Een grote stap dus voor iTrain!

Je kan het met elke LocoNet handregelaar gebruiken. Er is voor LocoNet gekozen omdat ExpressNet geen goede verfijnde communicatie is, anders gezegt iTrain kan helemaal niets met de mogelijkheden van XpressNet.

Ik heb de handregeling uitvoerig getest en het blijkt niet alleen fijn te zijn om te rangeren, als een trein een lading verliest kan ik nu makkelijk met de handregelaar de loc in zijn achteruit zetten en terug laten rijden zonder dat er reserverings conflicten zijn of dat ik niet kan zien wat er gebeurd omdat ik op een beeldscherm sta te staren.

Naast de handregeling is er ook een groot probleem van Schellenbach in iTrain opgelost, nou nog niet helemaal maar het begin is er. Ik ervaarde dat er teveel mogelijkheden zijn in mijn schaduwstations dat treinen gaan pendelen tussen de schaduwlagen. Dit wil ik niet en ik was me van te voren bewust dat iTrain dit nog niet aankon. Maar Xander heeft nu een idee ingebouwd waarbij je blokken een prioriteit kan geven in de structuurboom van vorige en volgende in het blok. Ik kan nu dus aangeven welk vervolgblok de prioriteit heeft ten opzichte van de andere blokken. In theorie zou dit het probleem grotendeels oplossen zodat treinen eerst naar beneden gaan en dan telkens een station omhoog opschuiven. Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken  8-)

Ook zijn we bezig met onderzoek naar een lastregeling voor analoge locs in iTrain, maar zover ff waar we mee bezig zijn met de ontwikkelingen.

Ik heb ook wat nieuw materiaal ontvangen de laatste weken:

IMG_20190529_233052 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190529_231656 by Martin Domburg, on Flickr

Nu zorgen dat ik snel weer kan rondrijden!!!! Ik ben er bijna want inmiddels zijn ook de blokken en wissels aangesloten op de Dinamo modules

IMG_20190531_233054 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190531_233050 by Martin Domburg, on Flickr

Volgende stap is het inregelen van de servo's en invoeren van de blokken in iTrain, dan kunnen we rondrijden over de bypass. Kan al niet wachten.
Daarna ga ik de andere sporen definitief plaatsen en aansluiten. Dan kunnen we aan alle zichtbare sporen gaan werken.

Maar eerst even ertussen uit. Woensdag vertrekken ik, mijn vader en Chris voor een driedaagse naar Miniatur Wunderland Hamburg.

Groetjes Martin

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.