Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116328 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #210 Gepost op: 20 januari 2019, 23:21:04 »
De afgelopen zaterdag is mijn vader goed bezig geweest met de modelbaan:





En dat terwijl we zaterdag in Houten stonden


Patrick kijkt er maar vrolijk bij, Christian is al druk aan het bakken  :lol:  :lol:  en ik......  :mrgreen:

terug naar de baan,

Hij is druk bezig om de omlijsting verder te bouwen maar we krijgen steeds meer een indruk hoe het gaat worden. En ik moet eerlijk zeggen, had het zelf niet beter gekund. De bovenkant ligt nu helemaal dicht, later worden er nog aan beide zijden tracés uitgezaagd zodat de sporen naar boven kunnen komen. Ook word er nog een sparing gemaakt voor de doorkijk bij het ondergronds station. En er komt een nieuw knoppen tabel  (y)

Maar eerst moet ik de beide helixen nog aanpassen en opnieuw aansluiten, de bedrading veranderen en de boel reinigen. Lekker rustig aan tussen het werk en de verbouwing door. Lang leve ADHD  :lol:


Cheers, tot later.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #211 Gepost op: 06 februari 2019, 22:54:58 »
Het is weer tijd voor een leuke update, mijn vader is momenteel bezig met het afwerken van het hout en het eerste resultaat is al erg goed:


Deze foto is van hemzelf,

Later heb ik deze gemaakt:



Hier zijn de panelen weer weggenomen om verder te bewerken. Ook is de plaat voor het ondergronds station verwijderd en aan een bevriende meubelmaker gegeven die er netjes een plexiglas plaat in zal gaan vrezen.

Ondertussen ben ik druk bezig geweest om de in- en uitgangen van de helixen weer te verbinden met de sporen van de schaduwstations.
Het eerste deel is al gereed:



Vanavond ben ik beginnen met het verbinden van het tweede deel, hiervoor moest ik een stuk van de helix vervangen, het gaat dan om het stuk wat de treinen naar de ondergronds traject leid:





O ja, voordat er veel reacties komen of ik overal nog we;l goed bij kan komen..... Alles is zo ontworpen dat we de panelen kunnen wegnemen. Letterlijke elke centimeter van spoor op de baan is gewoon voldoende bereikbaar.



Komend weekeind ga ik deze drie in- en uitgangen weer aansluiten op de sporen. Als dat klaar is, heb ik de rechter helix nog die aangesloten moeten worden.Verder nog een paar TM44 verplaatsen en twee opnieuw aansluiten en we bijna zijn klaar om te rijden :)Ik zeg bijna omdat er bovendien weer een nieuw bedienpaneel gaat komen met de iTrain functieknoppen en voltage- en ampèremeters.

Vandaag zijn er ook twee 27" beeldschermen besteld om straks de iTrain schakelborden duidelijk zichtbaar te maken.
Gaan we van de zomer toch eindelijk starten met het zichtbare scenery gedeelte? Na 6 jaar!!!

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #212 Gepost op: 07 februari 2019, 04:40:17 »
Mooi, knap stuk werk dat jullie daar neergezet hebben  (y)
Blijf het een indrukwekkend geheel vinden en volg het met plezier!
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #213 Gepost op: 13 april 2019, 15:38:08 »
Ola vrienden,

Het is weer eens tijd voor een update. Nu ik klaar ben met al het verbouwen en verhuizen en het werk bij DTS weer op stoom is heb ik wat tijd weten vrij te maken om de reanimatie weer vlot te trekken. En het resultaat is direct al veelbelovend. Zo sterk dat ik verwacht komende week weer te gaan rijden op het schaduwgedeelte.

Wat is er allemaal gebeurd:

IMG_20190413_015250 by Martin Domburg, on Flickr
De voedingen en centrales zijn weer aangesloten

IMG_20190409_170307 by Martin Domburg, on Flickr
De overloop wissels naar het ijkspoor zijn verwijderd en het ijkspoor is opnieuw gelegd.

IMG_20190409_170320 by Martin Domburg, on Flickr
De rechter helix is geheel aangesloten

IMG_20190413_015247 by Martin Domburg, on Flickr
Een nieuw iTrain bedientabluea is geinstalleerd en aangesloten. Deze is gemaakt van trespa en voorzien van drukknoppen van grote vriend Alie-doet-het-expres.

IMG_20190409_170315 by Martin Domburg, on Flickr
Er waren wat stukjes spoor kapot gegaan op het code 80 deel, deze zijn hersteld

IMG_20190411_082114 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe schoonmaaktrein bestaande uit een tomix en 6 Minitrix reinigingswagens. Deze worden getrokken door twee NS2400. Een op de kop en een op de staart. Als ze niet sterk genoeg zijn komt de NS2200 erbij, maar ik hoop dat hij sterk genoeg is want dan krijgt de NS2200 een cameratrein voor live beelden.

IMG_20190409_232054 by Martin Domburg, on Flickr
Du ravage

IMG_20190409_232104 by Martin Domburg, on Flickr
Stootblokjes op het nieuwe ijkspoor

IMG_20190413_015254 by Martin Domburg, on Flickr
Dag- en nachtsimulatie werkt weer

Nu heb ik enkel links nog twee TM44 blokkaarten op nieuw te monteren en dan kunnen we gaan rijden op het SS gedeelte. Daarna poak ik het ondergrondse deel met de bahnhf aan voordat we eindelijk na 6 jaar aan de scenery kunnen gaan beginnen.

Het motiveert wel weer  :lol:

Groetjes

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #214 Gepost op: 17 april 2019, 08:50:04 »
Hier weer een update. HET RIJD WEER!!!!!
Althans de drie schaduwlagen zijn weer operationeel, het ondergrondse deel met station moet nog hersteld worden.

Maandagavond begonnen met rijden, een tweetal schoonmaaktreinen waarvan één trein een tomix heeft. En een tweetal lange slepen. Belangrijkste inzet is een cameratrein met op een dieplader een SQ13 Wifi camera met HD kwaliteit. Voordeel ervan is dat je sneller hobbels, slechte wissels en rommel kan opsporen.

Inmiddels zijn er al heel veel probleempjes uit gehaald en opgelost. Nu ga ik de boel een beetje verder vullen omdat er met elke trein weer nieuwe problemen naar voren komen. Het lijkt erop dat alle inspanningen zijn vruchten afwerpen en Schellenbach SS straks gewoon probleemloos kan gaan rijden!!!

Ik heb een filmpje gemaakt van de inspectieronde:

https://youtu.be/MzcJqqpGtTY

Kwaliteit afhankelijk van je internetverbinding 720HD

Groetjes Martin
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 08:52:11 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #215 Gepost op: 17 april 2019, 09:18:35 »
Hoi Martin,

Goed om te zien dat je weer bezig bent  (y) (y) (y) (y)

Leuk filmpje, geeft weer een goed beeld van de baan en mogelijkheden :D :D (y) (y) :laugh: :laugh:

Heb je ook een foto van je dieplader met camera?

Groetjes Bjorn

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #216 Gepost op: 17 april 2019, 09:28:56 »
Astublaft :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #217 Gepost op: 18 april 2019, 07:52:58 »
Heb ook inmiddels het filmpje bekeken.

Ben nog meer onder de indruk dan ik al was. Wat een rijlengte, mogelijkheden en mooie solide constructie.

Ben benieuwd naar het vervolg van het "in het zicht" gedeelte.

Groeten,
Jelmer

P.S. vond op het zelfde you-tube kanaal het rondje over Francorchamps op snelheid, respect hoe hard...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #218 Gepost op: 18 april 2019, 10:05:47 »
Indrukwekkend die film Martin  (y)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #219 Gepost op: 07 mei 2019, 13:20:22 »
Ola vrienden,

Het is weer eens tijd voor een korte update en een flinke mijlpaal.

In de verloren uurtjes van de afgelopen weken heb ik gewerkt aan de modelbaan en het gehele Schaduwstraject is weer operationeel en functioneel!!!
En dan was het grote moment daar:

IMG_20190429_223928 by Martin Domburg, on Flickr

[size=150]De doorbraak naar boven: De scenery![/size]
Na 7 jaar bouwen, testen en verbeteren ben ik eindelijk zover om aan de scenery te gaan werken.

Even een korte reminder hoe het gaat worden:
Schellenbach V12 by Martin Domburg, on Flickr

Ik ben beginnen met de uitbraken links en rechts nadat ik de bodemplaten (12mm gegrond multiplex) heb gesteld en defenitief heb bevestigd.
Door het trace uit te zagen en aan te sluiten op de ondergrondse laag heb ik een mooie soepele overgang na de stijgingen. Ik werk dan vervolgens gewoon hierop verder met 6 mm triplex en 2mm kurk.

IMG_20190429_223908 by Martin Domburg, on Flickr


Met kleine latjes zorg ik voor de juiste hoogte van het uitgezaagde trace

IMG_20190503_120226 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190503_123509 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190503_123515 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190503_120213 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190503_120219 by Martin Domburg, on Flickr

Maar nu komt het moeilijkste van allemaal. Het van te voren plannen van het trace op de bovenbouw. Omdat ik al wel een baanplan heb maar nog zeker ben van de vorm van de scenery wil ik de rijstroken waar de rails op komt te liggen zo dun mogelijk houden. Wat bijvoegen kan later makkelijker dan weghalen. Dus beginnen we te tekenen en te meten en te twijfelen en toch weer anders maken........

IMG_20190507_100614 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190507_100607 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190507_100611 by Martin Domburg, on Flickr

Hier heb ik nog wel even werk aan om uit te tekenen en te zagen. Als alle rijstroken zijn gezaagd dan bouw ik het in elkaar met spanten van 9mm triplex.

We gaan gestaag verder :) Het eerste wat ik rijdend wil gaan maken is de bypass tussen de beide ingangen en het spoor naar een nieuw service spoor boven de werktafel.

Word dus vervolgt

Groetjes


Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #220 Gepost op: 07 mei 2019, 20:30:11 »
Hallo Martin,

Ziet er weer fantastisch uit..

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #221 Gepost op: 08 mei 2019, 17:46:24 »
Dank je John  (y)

Vandaag een dagje vrij genomen om eens lekker aan de baan te werken. Heerlijk om gewoon even een hele dag te knutselen ipv telkens een uurtje hier en daar. En dat geeft resultaat!!

Ik heb de doorbraken voorzien van rails en wisselstraten, en vervolgens de omloop van het nevenspoor gelegd. Omdat deze verbonden is met de wisselstraten links en rechts kan ik deze ook gebruiken als bypass voor het huidige gedeelte. Zo kunnen treinen straks gewoon rond rijden door het ondergrondse gedeelte terwijl ik verder bouw aan de scenery.

Maar eerst de sporen van het ondergronds station weer aansluiten op de doorgaande sporen die uit het Schaduwgedeelte komen.

IMG_20190508_091552 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190508_091558 by Martin Domburg, on Flickr

Eerst heb ik de wissels en het kruis aan elkaar vastgesoldeerd en voorzien van een paar lengtes flexrails. Vervolgens alles op maat geslepen en aangesloten aan de bestaande sporen.

IMG_20190508_093733 by Martin Domburg, on Flickr

Door schade en schande ben ik inmiddels zover dat ik gewoon alle rails eerst koppel met de normale railasjes en deze vervolgens vastsoldeer. Later als het vastligt en de draden eraan zijn gesoldeerd slijp ik de scheidingen erin met een dunne slijpschijf op de proxxon. Zo heb ik nooit last van verspringende overgangen en storingen door slechte raillassen. IK soldeer echt elk railasje vast.

IMG_20190508_133258 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190508_133253 by Martin Domburg, on Flickr

Na deze wisselstraat gaat de rails in een bocht omhoog en komt hij uit op een wisselstraat. De twee bovenste uitgangen naar achterlangs stijgen naar het station die op 15 cm hoogte zit. Het derde spoor van bovenaf stijgt hier een stukje van mee en gaat halverwege vlak oversteken naar een sparing in de zijwand aan de linkerzijde. Die loopt door als servicespoor boven de werkbank.

Het onderste spoor is de aansluiting naar het nevenstation met daarboven (waar nu al rails op aangesloten is) de omloop terug. Deze gaat nu dienst doen als bypass.

Deze wissels zijn allen van het type "large"en als proef laat ik hier de veertjes erin en stuur ik deze aan met Tg9d digitale servo's.Eens kijken of dat de betrouwbaarheid nog verder verbeterd.

IMG_20190508_133300 by Martin Domburg, on Flickr

Het linker gedeelte:

IMG_20190508_133239 by Martin Domburg, on Flickr

Ook hier komt de uitbraak uit op een wisselstraat. De aftakking sluit aan op de omloop (tijdelijke bypass). De rechtdoorgaande sporen lopen in het zicht door naar rechts en stijgen naar 5 cm hoogte. Aan de rechterzijde komt een kleine Helix van Markenburg. Een 4-sporige helix met 2,5 laag dient bovendien als klein schaduwstation en brengt de treinen naar het stationsniveau.

De wissels zijn de nieuwe Unifrog wissels van Peco met een gescheiden hartstuk. De wissels lijken me ideaal voor DCC rijders omdat de timing van het polarisatierelais niet meer interessant is. Maar voor Dinamo rijders heeft het geen toegevoegde waarde omdat die geen last hebben van kortsluiting. Kwestie van redelijk goed timen van het relais. Wat dan wel weer een voordeel is van het geisoleerde hartstuk is dat je bij een overloop situatie in theorie geen scheidingen hoeft te slijpen waar de twee wissels elkaar verbinden. Maar ik twijfel wel of een verschil tussen de scheidingen van beide staven die ruim 3 centimeter is wel of geen problemen op gaat leveren. Dat ga ik zeker even uittesten. Aan het hartstuk zit een draad die je middels een relais moet gaan schakelen tussen de linker of rechter spoorstaaf naar gelang de stand van de wissel.

Op de voorgrond zie je het spoor doorlopen naar het nevenstation. Dat deel word pas aangelegd als het station klaar is zodat ik veilig op de baan kan zitten om de scenery van het station kan maken.

IMG_20190508_133242 by Martin Domburg, on Flickr

Zo dit gaat lekker, volgende week weer verder :) Al hoewel ik ga zo langzamerhand maar eens wat gebouwen en bruggen knutselen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 17:53:15 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #222 Gepost op: 17 mei 2019, 14:55:42 »
Vrienden,

Hier weer een kleine update, ik ben begonnen met de spantenbouw van de scenery. Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik alle rijstroken (horizontale delen) uitgetekend en gezaagd. Nu word het tijd om de spanten te maken zodat de layout vorm krijgt. Aanvankelijk wilde ik eerste de bypass aansluiten en werkend maken maar daarbij stuitte ik op een probleem met de infrastructuur. Ik moet kabelwegen hebben om de blokken en wissels te bedraden vanaf de modules. Op de gemaakte platen in het schaduwstation heb ik nog plek voor 5 OC32 modules en 3 TM44 modules. Voor nu is dat voldoende maar in de toekomst worden dat er veel meer. Deze modules gaan op een bord aan de rechter buitenzijde van de baan.

Omdat ik het niet zie zitten om allemaal losse draden over de baan te trekken heb ik ervoor gekozen om flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2. Voor blokken, relaismodules en kleine seinen gebruik ik 5-aderige kabels en voor de vertrekseinen en specifieke functies gebruik ik 10-aderige kabels. ZO houd ik het overzichtelijk en word het geen chaos. Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak. De servo modules krijgen wel getwiste kabels in de vorm van UTP maar die kabels moeten ook gescheiden liggen van kabels met PWM.

Maar wel leuk dus die kabels maar daarvoor heb ik spanten nodig met sparingen om de kabels te geleiden naar hun plek.
Dus rest nu de schone taak om eerst alle spanten te plaatsen. De spanten maak ik van 9 mm populieren triplex. En dat komt er dan zo uit te zien:

IMG_20190516_142253 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190516_142328 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190516_142440 by Martin Domburg, on Flickr
Het stationsgedeelte

IMG_20190516_142435 by Martin Domburg, on Flickr

In de spanten bevinden zich ook rijstroken waar straks rails op komt te liggen. Onder het station maak ik de voorzijde uitneembaar zodat ik er altijd bij kan mocht daar iets gebeuren. Omdat daar geen wissels liggen verwacht ik daar weinig tot geen problemen, maar just in case worden bepaalde delen van de bovenplaat ook uitneembaar. Zoals achterin de hoek en bij de uitbraak links.

IMG_20190516_142421 by Martin Domburg, on Flickr

De grote vlakken aan de linkerzijde zijn los en worden straks voorzien van spanten om een berg te vormen. Dat hele geheel is straks liftbaar waardoor ik bij calamiteiten altijd erbij kan.

IMG_20190516_132514 by Martin Domburg, on Flickr

Een van de trace's lijd naar het nieuwe ijk- en servicespoor

IMG_20190516_132455 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20190516_132505 by Martin Domburg, on Flickr

Aan de andere zijde liggen de trace's klaar, daar moet ik nu de spanten gaan aftekenen en zagen. Als dit geplaatst is kan ik de blokken en wissels gaan bedraden en zo van onderen naar boven alle trace's definitief plaatsen en aansluiten. Pas als dat helemaal correct functioneerd ga ik aan het station werken.

Ondertussen stromen de onderdelen binnen vanuit leveranciers. Zo zijn alle perron's, seinen en tunnelprotalen alsmede de bruggen binnen. Ik wacht nog op het station van Kibri. Wat ook gerarriveerd is de helix welke ik heb besteld bij Markenburg

IMG_20190515_143141 by Martin Domburg, on Flickr

Deze helix is kant en klaar en is uitgezet op 4 sporen, echt ideaal omdat ik via 1,5 omwenteling van het paradespoor naar het station ga. Door een tussenhoogte te nemen van 6 cm heb ik een hellingshoek van net 2% en zo heb ik straks dat een trein hier moet wachten tot er een tweede trein binnen is voordat hij mag vertrekken. En dat in beide richtingen.

Ook heb ik van de week van Arnold de nieuwe NS Traxx binnen gekregen, heb al zin om die toe te voegen aan de huidige stam met traxx en IC rijtuigen. Verder is er de nieuwe Minitrix Twindexx ICE besteld bij Grootendorst in Woerden. Motivatie genoeg om door te gaan in ieder geval. Telkens een uurtje hier en daar en voor je het weet rijd de boel :)

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #223 Gepost op: 17 mei 2019, 15:01:25 »
Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak.
Deze opmerking snap ik niet. Het hangt er maar helemaal vanaf welke overspraak je verwacht en hoe je de aders gaat gebruiken.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #224 Gepost op: 17 mei 2019, 15:42:05 »
Excuus voor de kenners, ik doel eigenlijk op de capacitieve werking van aders voorzien van pwm die dicht op elkaar liggen. De kans hierop is groter bij getwiste aders dan parallelle aders.

Is voor de meesten makkelijker te begrijpen als het genoemd word overspraak. Net als dat men een ringleiding eerder snapt als een distributie van spanningen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 15:45:43 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?