Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 03:08:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rob quaedvlieg
Vandaag om 02:43:49
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
Vandaag om 01:02:59
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:00:15
NSinModel blijft aktief.. door ruudns
17 november 2018, 23:23:11
Beweging op de baan Eb en Vloed door Bjor
17 november 2018, 23:13:10
Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025 door spoorzeven
17 november 2018, 23:10:17
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
17 november 2018, 23:05:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
17 november 2018, 22:48:57
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
17 november 2018, 22:47:03
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
17 november 2018, 22:46:14
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Wim Vink
17 november 2018, 22:43:32
Raadplaatje door HIJ
17 november 2018, 22:38:22
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
17 november 2018, 22:32:31
“proof of concept” door HIJ
17 november 2018, 22:21:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Weerd
17 november 2018, 22:14:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 november 2018, 22:04:42
Projekt 083-338 door 44
17 november 2018, 21:47:58
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
17 november 2018, 21:32:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
17 november 2018, 19:59:44
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
17 november 2018, 19:03:36
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 39677 keer)

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #180 Gepost op: 21 juni 2018, 00:17:45 »
Bedankt voor de respons mensen!!

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #181 Gepost op: 22 juni 2018, 00:37:54 »
Het gaat lekker hierzo! Gisteren even een uurtje kunnen besteden aan de scenery van het station. Met de airbrush alle lekker verweerd. Ook is de bovenleiding (ja ik weet dat het niet zo hoort, net als een hoog plafond en normale seinen. Hier kan het dus wel) geplaatst en voorzien van rijdraad.

Ondertussen teken ik ook aan wat nieuwe ontwerpen voor de scenery gedeelte. Het huidige design geeft me niet de gewenste effect die ik wil, ik wil meer less zeg maar. Zodra ik wat goeds heb zal ik het hier posten.

IMG_20180620_132736 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180620_132745 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180620_132802 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180620_132756 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180620_132749 by Martin Domburg, on Flickr

Lekker smutzig bah vies smerig. I like it

Volgende stap is de verlichting in orde maken en de verduistering aanbrengen rondom.

Zal de update afsluiten met een filmpje:

https://youtu.be/ddwuJsJyIiw
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #182 Gepost op: 22 juni 2018, 13:52:54 »
Zoals beloofd hierbij mijn hersenspinsel voor het zichtbare scenery gedeelte

Schellenbach V8 by Martin Domburg, on Flickr

Beginnend bij de rechter helix van het huidige gedeelte rijd de trein eerst een wisselstraat op waar hij linksaf kan naar het goederen emplancement. Een enkelspoor lijnt die op het nul niveau (+8 cm) tevoorschijn komt en in het midden uitkomt op een goederen sorteer emplancement voor de nog te ontwerpen kolen raffinaderij aan de linker zijde. Ook zit er een aftakking naar een leuk project: Loc kerkhof. Voor het emplacement komt een bushalte met toegang tot het ondergronds station.

De andere normale keuze is rechtdoor gaan en dan stijgt hij achterlangs via een twee laags helix om helemaal links op 25 cm hoogte tevoorschijn te komen bij Bahnhof Stadt Schellenbach. Een gebogen station met 3 perronsporen, een inhaal en parkeerspoor. Het station is gebaseerd op Station Osterburken van Kibri. De perrons zijn 150 cm lang en licht gebogen. Rechts van het station rijd de trein over een serie overloopwissels naar rechtsonder om via een korte helix naar 13 cm te dalen. Deze Helix heeft een schaduwfunctie doordat hij 4 spoors is uitgerust.

Hier rijdt de loc een lang paradespoor op met een brug over het goederenlijntje. Dit spoor sluit aan op de linker helix van het huidige gedeelte.

Over het gehele lagen niveau wil ik ook MCC auto's laten rijden.

Schellenbach7 scenery by Martin Domburg, on Flickr

Less is more zeg maar

Schellenbach7 zichtbaar_3D by Martin Domburg, on Flickr

Schellenbach7 zichtbaar_3D-2 by Martin Domburg, on Flickr

Schellenbach7 zichtbaar_3D-3 by Martin Domburg, on Flickr
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #183 Gepost op: 22 juni 2018, 13:58:59 »
Leuk gedaan dat ondergrondse station.
MVG Dave

Rheinburg

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #184 Gepost op: 22 juni 2018, 14:52:20 »
Tnxs Dave!!

Ik heb het baanplan iets aangepast. Zo is de helix rechts achterin weg omdat ik het spoor links wat heb verlegd en het station een helling heb gegeven van 1 cm over de totale lengte van dat stuk. Ook is de aansluiting op de brug van de helix onderin verbeterd.

Schellenbach8 by Martin Domburg, on Flickr

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8116
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #185 Gepost op: 23 juni 2018, 11:25:57 »
Mooi plan en een uniek station  8)

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #186 Gepost op: 25 juni 2018, 22:24:07 »
Met de opendag in zicht komt ook de tijd voor het afwerken.Gisteren heb ik de onderdelen voor de omkisting van de helixxen en de omlijsting van de baan gezaagd, vanavond na wat administratief werk de delen maar even in elkaar geschroefd.

IMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix

IMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming

2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.

Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.

IMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr

Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.

IMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr

Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.

Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen :)

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #187 Gepost op: 26 juni 2018, 21:29:51 »
Misschien reflecteren met aluminium folie of iets soortgelijks ?

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #188 Gepost op: 05 juli 2018, 18:55:18 »
De open dag is nog twee nachtje slapen......

Maar we hebben het gered :) Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:

De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen  :mrgreen: Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.

Maar nu terug naar de update:

IMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr

Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.

IMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr

De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check

En het plaatsen kan beginnen:

IMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr

Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald

IMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein

IMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging

IMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.

IMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....

IMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.

IMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.

IMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?

IMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!

Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.

IMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr

Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3926
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #189 Gepost op: 05 juli 2018, 21:26:56 »
Heel mooi geworden! Echt een realistisch perron zo  (y)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #190 Gepost op: 06 juli 2018, 10:30:37 »
mooi

alleen lijkt het perron erg hoog...
Misschien komt het door de foto, maar het lijkt alsof de perronrand even hoog is als de figuren.
MVG Dave

Rheinburg

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3926
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #191 Gepost op: 06 juli 2018, 12:14:57 »
Nu je het zegt, dat valt mij ook wel een beetje op.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #192 Gepost op: 06 juli 2018, 12:23:08 »
Het wordt een mooi station  (y)

Maar moet er bij de naam geen puntjes op de 'u' bij 'Sud'?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0 met Multimaus - S88XPressNetLI en Koploper.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #193 Gepost op: 06 juli 2018, 12:44:39 »
Die hoogte lijkt maar zo, die is 9mm hoog wat omgerekend een modern IC perron is.

Wat betreft de umlaub, in Schellenbach er dialect gebruiken ze die niet :) Sud is de naam van de wijk en ligt in het Noorden

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #194 Gepost op: 21 september 2018, 10:50:16 »
Het is al een poosje stil in dit draadje, maar daar gaat verandering in komen.

Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.

IMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.

Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.

IMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr

En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.

Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.

Nou, tot volgende week, spannend allemaal.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.