Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 20:06:55
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:56:58
Westlandbaan door spoorzeven
Vandaag om 19:53:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Bahn-AG
Vandaag om 19:48:25
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door p van der priem
Vandaag om 19:40:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:31:33
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door Sven
Vandaag om 19:29:39
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:48:57
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 18:43:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door meino
Vandaag om 18:34:00
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:07
LSModels 2018 door ingenium
Vandaag om 17:50:27
Raadplaatje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 16:21:17
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 16:12:37
Groene bolkoppen van Roco door prutser
Vandaag om 15:16:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:04:04
Havenbaantje door MOVisser
Vandaag om 14:33:26
Update: baan in de tropen door fc_del_nordeste
Vandaag om 14:23:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:42:04
Pantografen voor NS 1000 in 1:87 van Frie door Rob Moerkerken
Vandaag om 13:30:07
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 35358 keer)

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #165 Gepost op: 02 juni 2018, 13:37:56 »
Dat is voor mij nu de uitdaging, voor mijn werk bedrade ik grote regelkasten, dan is dit een walk in the park :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #166 Gepost op: 04 juni 2018, 09:16:32 »
Ik ben als regeltechnicus veeeeeel meer draadjes gewend, vind dit leuk om te doen en klinkt gek, wordt er rustig van om te doen. Lekker systematisch bouwen.

Zo de druk is er weer vanaf, de draadjes liggen op hun plek, alle blokken zijn aangesloten en de wissels zijn gepolariseerd.
De draadjes netjes afgewerkt in bundels met spiroband en de kabels met tyraps.

IMG_20180603_235348 by Martin Domburg, on Flickr
Rechts komt een plaatje te liggen met twee blokkaarten TM44

IMG_20180603_235342 by Martin Domburg, on Flickr
DZe kabels liggen klaar op de plank waar de TM44 blokkaarten komen te zitte van het scenery gedeelte. Daarkomt ook de 15V distributie voor de rijspanning.

IMG_20180603_235324 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vond in de spullen van Marelburg nog een DIR, een kastje waarmee je met een afstandbedieining handmatig een loc kan besturen. Direct maar even geplaatst onder de baan. Valt straks weg in de plaat die ervoor komt.

IMG_20180603_235311 by Martin Domburg, on Flickr
Van de week ga ik hier alvast de seinen plaatsen, er komen twee vertrekseinen met voorsein van Viessmann

IMG_20180603_235316 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180603_235319 by Martin Domburg, on Flickr
Het station krijgt ook beeld en geluid. Voor beeld heb ik een 0.96" full color oled scherm besteld op tinyshield.com. Op tip van Bas Stuy via Facebook is dit ideaal om een verlichte reclame-uiting te maken op het perron. Hier op de foto zie je de AVT 200 soundmodule. Met een geheugen van 128MB kan je 8 geluidsprogramma's aansturen. Ik stuur hem rechtstreeks aan via de OC32 en daarmee kan ik zelfs 96 geluidsprogramma's maken als ik dat zou willen. Om hem te voeden heb ik een eigen VSP-5 stabilisatieprint geplaatst voor een stabiele 5V op de module.

Deze week weer druk met ombouwen en support geven. Donderdag komt Xander (iTrain) een dagje spelen met de baan om verbeterpunten te vinden voor het gebruik van Dinamo op grote banen via iTrain. Komt me ook wel goed uit want de Dinamo modules worden op zijn vroegst pas zaterdag of begin volgende week geleverd. Maar als die binnen zijn kan ik de bedrading aan gaan sluiten op de modules en in gaan regelen en dan eindelijk rijden.

Groetjes

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #167 Gepost op: 13 juni 2018, 23:58:18 »
Jaaaaa weer een update, en een flinke want het rijd!!

Er is flink wat gedaan de afgelopen dagen. De OC32 modules zijn geplaatst, de TM44 blokkaarten zijn geplaatst, seinen, constructie van het perron en andere items. Nadat alles was ingeregeld kon er gereden worden. Wat een genot zeg :)

Even speciaal dankwoord aan AVT products: De AVT 200 module kreeg ik niet geprogrammeerd door een software issue, Ted heeft zonder pardon direct een module opgestuurd voorzien van mijn eigen soundfiles. Dat is service waar je vrolijk van word. De module heeft 8 zelf gemaakte stationsomroepen in het Duits met de naam van het station en dergelijken erin. Deze stuur ik via de OC32 aan door middel van acties in iTrain. Werkt echt heel gaaf!!!

IMG_20180613_232654 by Martin Domburg, on Flickr
De OC32 en spanningsdistributie (rechts) van de 7,5vdc gelijkspanning voor de accesoires. De 15vdc distributie zit op het andere paneel voor de blokkaarten.

IMG_20180613_232613 by Martin Domburg, on Flickr
Constructie van het perron, hier komt bekleding op van Markenburg

Ik had ook een uitdaging, in tunnels heb je betonronden langs de kant, de 3D printer brengt uitkomst.

IMG_20180613_232723 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232743 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232753 by Martin Domburg, on Flickr

Als de printer klaar is (doet 19,5 uur over 7 strips) ga ik ze grijs schilderen en plaatsen. Dan kan ik langs het perron de ballast aanbrengen.

IMG_20180613_232618 by Martin Domburg, on Flickr
één van de twee vertrekseinen met voorsein van Viessmann

IMG_20180613_232623 by Martin Domburg, on Flickr
Eerste proef met de voorwand. De DIR remote control zit weggewerkt en ook is er een Loconet aansluiting voor de Daisy. We gaan dit ontwikkelen in iTrain zodat je straks met een handregelaar een loc kan bedienen rechtstreeks vanuit iTrain. Erg handig voor Dinamo gebruikers om analoge en digitale locs met de hand te bedienen.

IMG_20180613_232630 by Martin Domburg, on Flickr
De twee TM44 blokkaarten voor het rechterdeel

IMG_20180613_232640 by Martin Domburg, on Flickr
De twee TM44 blokkaarten voor het linker deel

En dan wat treintjes, je zou ze bijna gaan vergeten:

IMG_20180613_232613 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232811 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232633 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_220457 by Martin Domburg, on Flickr

De komende weken lekker veel rijden, storingen verhelpen door vuil en lijmresten.

Word vervolgt
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #168 Gepost op: 14 juni 2018, 07:21:43 »
Dit is nu een voorbeeld van een draadje die ik bij iedere update open! Ik vind het zeer indrukwekkend wat je maakt ( misschien ook wel omdat ik weinig snap van elektronica). En zo netjes!

Groet, Gert-Jan

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1687
  • Team Mitropa *
    • railpicturespictures van mij
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #169 Gepost op: 14 juni 2018, 07:34:11 »
Wat is er nu zo speciaal aan die betonrand dat 19,5 uur 3D printen opweegt tegen het afsnijden van een paar stukjes styreen?
bouw: halte Karnemelksloot
on hold: stukje Arnhem 1945-1958 modulair dcc

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #170 Gepost op: 14 juni 2018, 08:05:34 »
1. 3mm dik styrene recht snijden lukt mij echt niet.

2. De printer doet het werk, ik niet.

3. De rand heeft 3 breedtes

4. Het ontwerpen kost minder tijd dan het snijden van verschillende lagen styrene en dit te lijmen.

5. Ik heb 21 randen nodig.

Genoeg redenen? Hahaha
Waarom zelf iets doen als een machine het beter kan.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 14:26:26 door Bert van Gelder »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #171 Gepost op: 14 juni 2018, 08:06:51 »
Dit is nu een voorbeeld van een draadje die ik bij iedere update open! Ik vind het zeer indrukwekkend wat je maakt ( misschien ook wel omdat ik weinig snap van elektronica). En zo netjes!

Groet, Gert-Jan
Tnxs, leuk om te lezen dat het inspireert :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1687
  • Team Mitropa *
    • railpicturespictures van mij
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #172 Gepost op: 14 juni 2018, 13:34:42 »

Ik snap je beredenering! Al zou ik het wel helemaal anders doen.

Die 3 breedtes is zo gefixt met verschillende laagjes waardoor je het ook weer kan snijden bijvoorbeeld. Ik begrijp dat je zelf een 3D printer hebt? Want met de commerciële prijzen zou het een dure grap worden denk ik
bouw: halte Karnemelksloot
on hold: stukje Arnhem 1945-1958 modulair dcc

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #173 Gepost op: 14 juni 2018, 19:44:40 »
Ja klopt ik heb een 3D printer :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.