Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116333 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #135 Gepost op: 22 mei 2017, 18:29:47 »
Het hoogtepunt is bereikt van de helix:



Nu nog wat afwerken en bedraden :)

Ik heb eigenlijk meer zin in de laag die na de laatste schaduwlaag komt, de Underground laag :)
Daarover later meer :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #136 Gepost op: 22 mei 2017, 18:43:40 »
Indrukwekkend
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #137 Gepost op: 22 mei 2017, 19:07:26 »
Flinke helix (y)
Wel wat weinig opstelsporen. ;D

Ziet er indrukwekkend uit.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #138 Gepost op: 22 mei 2017, 20:01:40 »
Tnxs, en er komt nog een helix net zo hoog als deze :)

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #139 Gepost op: 15 juni 2017, 22:07:43 »
Deze week weinig tijd voor ombouwwerk, warm weer, vergadering met de rayonhoofden, twee workshops en ook nog wat family time maken dat er ook wel weer wat aan de baan gesleuteld kan worden. Zo heb ik de Helix voorzien van ledstrips en staat hij op zijn plaats en rijden inmiddels de eerste treinen er weer vrolijk overheen.


Ledstrips op een stukje styreen strip van de gamma


Best een bult licht


Helix op zijn plek

Ik heb de eerste treinen nu rijden over de nieuwe helix en zo kan ik weer verder gaan bouwen. Nu is de linker wisselstraat aan de beurt van het bovenste schaduwstraat. Dusss wordt vervolgt




Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #140 Gepost op: 17 juni 2017, 00:04:41 »
Avond,

Vanavond maar even wat tijd uitgetrokken om de linker wisselstraat aan te leggen.
Als eerste heb ik alles op maat gezaagd en voorzien van 2mm kurk.



Daarna heb ik de wissels op hun plek gelegd en lekkere grote 10mm gaten geboord voor de bediening van de wissel dmv een servo.


Als laatste alles vastgeniet en gelijmd met Hema hobbylijm. De OC32 en TM44 voor de besturing hebben ook een plekje gekregen. Er komen nog 6 relaisprinten bij voor polarisatie.



En als afsluiter even wat anders:


Gewoon omdat het kan :)

Het schaduwstation krijgt 6 sporen als voorsortering van de bovenplaat. Zodoende hoef ik niet zo lang te wachten voordat er een trein boven is :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #141 Gepost op: 17 juni 2017, 09:50:31 »
warm weer, vergadering met de rayonhoofden,
Die twee zou ik nou nooit bij elkaar gedacht hebben ;D
Groet, Frank

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #142 Gepost op: 26 juni 2017, 14:41:30 »
Middag,

Deze week niet veel tijd voor ombouwwerk door een aantal prive aangelegenheden en voorbereidingen op Houten. Daarom tussendoor een beetje werken aan de linker wisselstraat.

Er zijn een paar wissels bij gekomen voor wat extra opstelsporen en daarna heb ik de elecronica gemonteerd.
2x TM44 voor 8 blokken
1x OC32 voor de wissels en relais
6x HPP4 relaisprint voor puntstukpolarisatie en blokschakeling.
\4x SP04R om de 16 TG9e servo's stabiel te sturen.





Later als de plaat op zijn plek zit krijgen de OC32 en TM44hun voeding en communicatie

Daarnaast heb ik de servo's alvast gemonteerd.



1 servo kan nog niet worden geplaatst want die komt op een dwarsliggen te staan.

De volgende stap wordt het aanbrengen van de polarisatie van de wissels. Als dat gedaan is kan deze plaat op zijn plek en aangesloten worden op de linker helix.

En dan beginnen we even opnieuw met de rechter helix, daar komt exact hetzelfde kunstje als aan de linkerkant :)
Als die klaar is kunnen de twee delen verbonden gaan worden middels 6 opstelsporen :)

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #143 Gepost op: 08 juli 2017, 00:05:32 »
Avond,

Tussen al het werken door helaas geen tijd gevonden voor updates, nu moet het dan toch echt even gebeuren. Want er is veel progressie geweest in een korte tijd. In twee avonden had ik de wissels bedraad en aangesloten op hun relaiskaarten. Ook de voedingsschakelingen van de wisselstraten en de blokbedrading van de eerste 6 blokken. Ik wil natuurlijk wel rijden straks.

IMG_0185 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0184 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0183 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0180 by Martin Domburg, on Flickr\

IMG_0172 by Martin Domburg, on Flickr
De sporen lopen alvast wijd uit van 28 mm hartafstand naar 33 bij de bochten.

IMG_0187 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0191 by Martin Domburg, on Flickr
Na al dat draadjes geweld werd het tijd om de plaat op zijn plek te zetten en de helix met de wisselstraat te verbinden. Wederom heb ik de rails weer gelijmd met Hema hobbylijm op het kurk.

IMG_0200 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0197 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_0196 by Martin Domburg, on Flickr

En een stripje led erboven en klaar ik kees.

Even wat anders:

Point of view vanaf de helix op het onderste schaduwlaag
IMG_20170705_210132 by Martin Domburg, on Flickr

Point of view vanaf de helix op het middelste schaduwlaag
IMG_20170705_210119 by Martin Domburg, on Flickr

Point of view vanaf de helix op het bovenste schaduwlaag
IMG_20170705_210125 by Martin Domburg, on Flickr

Nu de boel inregelen en testen en dan kan ik dit hele verhaal gaan herhalen aan de rechterzijde van de modelbaan :)

Joepie........ leuk he zo'n hobby whahaha
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #144 Gepost op: 08 juli 2017, 08:45:23 »
Zeer indrukwekkend Martin  (y)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #145 Gepost op: 18 juli 2017, 19:46:26 »
gisteren een loc gebracht voor groot onderhoud
gastvrije ontvangst en mogen kijken bij de baan
fotos doen geen recht aan de werkelijkheid .
ik ben meer een boompjesman en geen techniekman maar het was indrukwekkend .
dank je martin
groetjes
kees

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #146 Gepost op: 18 juli 2017, 20:20:00 »
Ongelofelijk. (y) Kwestie van volhouden zie ik.....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #147 Gepost op: 05 augustus 2017, 22:26:31 »
Nu de laatste helix wegens tijd en financieel gebrek even op zijn gat ligt ben ik begonnen met het defenitief plannen van het thema en bijbeorend baanplan voor het zichtbare deel en dus ook de modelbaan. Mijn vorige ideeën gaven me toch niet het goede gevoel wat ik zocht en met name de uitvoering bracht me aan twijfels.

Tijdens de vakantie had ik genoeg tijd om eens door oude bladen te neuzen en kwam ik op een flinke inspiratie uit doe me direct enthosiast maakte. Het thema word industrie en exact zoals ik het graag wil hebben.

Als eerste beginnen we met de exit banuit de helixen van het Schaduwdeel:

Schellenbach V4 Underground by Martin Domburg, on Flickr

Links mondt het direct uit in een aftakking naar een ondergronds station "Stadt Schellenbach Underground" Dit wordt een modern station overigens net als het gehele scene van de baan tydperk 5. Het rijdend materiaal niet hoor, dat varieert lekker van 3 naar 6 en van NS naar OBB via DB, DR en SBB. Wel heck even amaricans can drive the tracks.

Aan de beide zijden klimmen de sporen naar 8 cm hoogte voor de eerste verdeling.

Schellenbach V4 Stijgsporen by Martin Domburg, on Flickr

Hier zie je de ondergrondse uitmonden in de achterdemuurse. Hier hebben de beide sporen aftakking naar het goederendeel. De gros van de treinen gaan achterlangs via 1,8% klim naar het stationsniveau.

Hier komt de gekkigheid

Schellenbach V4 scenery by Martin Domburg, on Flickr

Pontificaal door het beeld loopt een verhoogte paradespoor op 18 cm hoogte door het beeld. Deels over een spoordijk, deels met taluddelen en brugdelen. Achter deze dijk/talud met pilaren doorkijk gevend geheel, komend diverse pandjes met een stamlijntje die soms wel soms niet zichtbaar zal zijn. Gewoon leker speels dus.

Het paradespoor kent een 3 sporig station "Stadt Schellenbach Sud-Ost" welke een inhaalspoor heeft en twee perronsporen. De perronlengte is 1,5 meter.

Voor dit talud langs bevindt zich de "shortcut" de dubbelsporige aftakking die voorlangsloopt gescheiden van de talud middels een MCC wegdek en wat scenes. De shortcut begint en eindigd met een serie wissels die het mogelijk maken om goederentreinen et rangeererein op te loodsen waar deze worden uitgerangeerd naar een containeroverslag (et bewegende kraan), een kolenmijn links en een laad-losperron rechts.

En ertussendoor ook nog wat MCC rijdende vrachtwagens :)

Ik ben hier best wel tevreden over en in mijn hoofd kan ik er al veel leuke scene's mee bedenken en techniek in kwijt!

De komende maanden ga ik trachten tussen het ombouwwerk de rechter helix en aansluiting af te maken waarna er toch echt aan dit project begonnen kan gaan worden.

Groetjes Martin

P.s.: Volgende week begin ik een Blog genaamd Martin's zijspoor. Te volgen via FaceBook, meer informatie volgt nog
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #148 Gepost op: 13 september 2017, 23:09:09 »
Avond vrienden,

Ik heb mezelf weer verplicht 1 avond in de week aan de baan te werken, heerlijk eigenlijk weer gewoon knutselen.

Ik zit met een redelijk probleem welke ik op wil lossen. Door wat niet zo heel goed uitpakkende concepten loopt het bedrijf telkens in de soep:

1: Helixovergangen
2: Bovenleiding

De Helix overgangen blijken goed te werken rtotdat de casette eruit gehaald word. Bij terug plaatsen lukt het me inmiddels niet meer om alle lagen goed uit te lijnen op elkaar. Plaatjes aan de bovenzijde werken niet omdat de helix zonder kurk is en de plaat met kurk. Aan de onderzijde rust de plaat op een balk van 4x4 cm.....

Door de werking van het hout heb ik telkens ontsporingen en dat wil ik niet, ik wil dat de baan een uur kan rijden zonder grote calamiteiten. De techniek is goed, de wissels werken goed, iTrain werkt goed. Die factoren zijn reeds stabiel genoeg. Echter de helixen.....

Wat is mijn idee nu:
Ik ga boutjes M6 aan de onderzijde plaatsen op afstand gezet met een moer, Aan de beide zijden van de overgang en aan zowel de helix als de plaat kant. op die boutjes komt een plaat welke ik met een vleugelmoer tegen de zeskantmoet aan kan klemmen. Zo plaats ik als het ware de plaatjes op afstand van het hout en kan ik toch de railzen op de x-as en y-as uitlijnen. Wellicht doe ik zelfs M8, dara ga ik nog even over nadenken.

Naast dat dus ga ik ook de constructie van de bovenplaat aan de muur veranderen wnat nu lopen treinen vast op de bovenste laag :)



Daarnaast ben ik ook op de bovenste laag de overgangen gaan vernieuwen, hier werkt ProRail al hard aan het herstel:



Een ander probleem is de bovenleiding, ik begin dat een beetje moe te worden eerlijk gezegd. Heb ik alles nu al 6x opnieuw uitgelijnd alles rijd er mooi doorheen maar er zijn er altijd een paar die af en toe eens blijven haken....... Inmiddels heel frustrerend en het werkt de betrouwbaarheid erg tegen kan ik je vertellen. Ik dnek er momenteel hard aan om het bovenleiding verhaal te verlaten en te accepteren dat straks de panto's naar beneden staan :)

Maar goed, wordt dus vast wel weer vervolgt soon, ik heb nog steeds het doel om eind dit jaar SS af te ronden.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #149 Gepost op: 14 september 2017, 08:16:48 »
Misschien is het een simpel idee, maar kan je op de overgangen geen compensatie rail stuk gebruiken?
Zo'n uitschuifbaar stukje spoor.



Bij demontage van je klimspiraal even los maken.
Spiraal terugschuiven en ipv veel frustratie bij uitlijnen gewoon de railtjes weer "uitschuiven".


mvg
Marco