Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 18:46:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:45:53
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 18:35:00
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52449 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #180 Gepost op: 19 maart 2023, 21:36:56 »
Frans,

Allereerst: welkom terug! Las je verhaal over het minder hebben van 'goesting' om te bouwen... blij dat je dat hebt overwonnen. Ik zou het bijzonder jammer vinden als zo'n project tot stilstand komt! Ook mooi dat je besloten hebt om alles rijdend en functioneel te maken. Doe het rustig aan, en als je iets zat bent, gewoon op een ander deel van de baan weer verder waar je de vorige keer was gebleven.

Zelf besloten om zo snel als mogelijk de boel rijdend te maken... daarna de rest. Nu profijt van, de baan rijdt en als ik ff geen zin heb om te bouwen, dan gaat koploper aan en gaan we lekker tuffen en spelen.....

Ga zo door!

Eddy

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #181 Gepost op: 28 maart 2023, 17:09:10 »
En over rijden gesproken....
In reactie 175 vertelde ik dat ik nog wat extra magneten onder rails geplaatst had ten behoeve van het noodzakelijke rangeerwerk. Toevallig kwam ik net twee oudere filmpjes uit 1987 en 1989 tegen waar gerangeerd wordt op Filisur: een vimeo filmpje over een 'schnellgüterzug' uit 1989 en een youtube filmpje uit 1987 van een 'stücker mit personenbeförderung' (na ongeveer 6 minuten).
Dankzij de magneten en de Kadee koppelingen zijn dit soort rangeerbewegingen nu ook probleemloos na te bootsen in model. (In H0m zal dat lastiger te realiseren zijn.)


(geen idee waarom dat stomme plaatje hier komt te staan  -ik zal vast iets fout doen-, maar klik op learn more om het filmpje te zien.)


https://m.youtube.com/watch?v=J5RJWFCPpWE

In dat laatste filmpje is overigens ook te zien dat de 'schnellzüge' uit Chur en St. Moritz elkaar (nog) niet kruisen in Filisur. Dat moet begonnen zijn tussen 1989 en 1993: in het 'grafisches fahrplan' vanaf mei 1993, dat ik hier heb liggen, wordt er al wel gekruist in Filisur.
Mooie tijden waren dat, afwisselender en leuker dan het veredelde trambedrijf van tegenwoordig.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #182 Gepost op: 12 april 2023, 18:24:14 »
Citaat
In dat laatste filmpje is overigens ook te zien dat de 'schnellzüge' uit Chur en St. Moritz elkaar (nog) niet kruisen in Filisur. Dat moet begonnen zijn tussen 1989 en 1993: in het 'grafisches fahrplan' vanaf mei 1993, dat ik hier heb liggen, wordt er al wel gekruist in Filisur.

In (de zomer van) 1992 was het in elk geval een volwaardig 'taktknoten', met elk uur treinen uit 3 richtingen. De kruising van de Albula-schnellzüge was soms een uitdaging als één van te twee treinen langer was dan het perronspoor (voor zover er perron lag); dan stond de lok al voorbij het uitrijsein. Zeker als het een Ge 6/6 II was die met gierende ventilatoren even een beetje stond af te koelen van de klim richting Preda was dat ook akoestisch best een spektakel.

Met andere woorden: leuk filmpje, bedankt!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #183 Gepost op: 20 oktober 2023, 11:51:46 »
En we zijn alweer een half jaartje verder....

N.a.v. mijn laatste post (#179) kan ik inmiddels twee dingen aanvullen:
De Ferroflex productie wordt (gelukkig) toch gecontinueerd: Marcus Vetsch (ABG Technology) heeft de rails overgenomen uit de inboedel van Ferro Suisse en is zelfs bezig met wat technische aanpassingen. De rails is rechtstreeks bij hem te bestellen.
En wat betreft de wellenverbundstein: ik heb zowaar antwoord gehad van Juweela: citaat: Zugegeben - die Verbundsteine stehen immer noch auf unserer Liste, wurden aber bislang von anderen Projekten "verdrängt". Wir erhalten aber immer wieder Anfragen nach moderneren Bauteilen und da fallen die Pflastersteine dann ja automatisch mit rein. Einen exakten Termin kann ich Ihnen aktuell zwar noch nicht nennen, aber ich verspreche Ihnen, daß wir in die Neuheitenüberlegungen den "moderneren" Bauteile etwas mehr Platz einräumen. Kortom: dat zou nog wel even kunnen duren...

En ik ben inmiddels iets verder met "het grote gat" (foto #176) in de omgeving van de lokomotiefloods. De achterkant van deze module is nu gereed en kan verder afgewerkt worden.



De verhoudingen ten opzichte van de twee reeds gebouwde schuren kloppen in ieder geval redelijk.



Nu is het zaak om de waterkraan en de loods zelf te gaan opbouwen: het laserwerk ligt er klaar voor.



Wordt weer vervolgd, t.z.t., groet!

Frans

Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #184 Gepost op: 20 oktober 2023, 16:45:26 »
Hallo Frans,

Wat een toestand daar bij Ferro Suisse, het lijkt wel of dat de zaak alleen door Breitenmoser zelf gaande werd gehouden.
En nu zitten de 0m bouwende hobbyisten met de handen in het haar vanwege de railvoorziening.
Gelukkig maar dat daar nu continuiteit in zit ( en dat Bemo dit nu eindelijk ook schoorvoetend oppakt). Was je overigens nog in Bauma geweest?
Intussen weer een mooie update van de vorderingen op station Filisur!
Ziet er goed uit hoor, die Lokloods ziet er al behoorlijk prefab uit, zelf laten laseren of is dit iets van RK of zo?
In elk geval leuk om weer vorderingen te zien, veel bouwplezier ( en doorzettingsvermogen ;D) gewenst,

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #185 Gepost op: 25 oktober 2023, 17:08:28 »
Ha Michiel,

Breitenmoser was een ongelooflijke einzelganger, daar kan ik je nog mooie verhalen over vertellen. Maar hij was, ver in de vorige eeuw, wel de allereerste die RhB modellen (en rails) uitbracht in H0m en 0m. Denk alleen al aan dat prachtige diorama van Filisur: uniek in zijn tijd. Die credits moeten we hem geven.
De lokloods is (evenals het station Filisur overigens) inderdaad gelaserd door Rolf Kosthron. Beide gebouwen waren een projectje van hem met 3 0m hobbyisten, die in de gebouwen geïnteresseerd waren. Door de afname van 3 stuks werd het project kostenneutraal. Hij is overigens al een tijd geleden gestopt met zijn webshop RKscalemodels. Een aantal huizen zijn nu te koop via AM Modellbahn.
Bauma heb ik overwogen, maar wordt voor mij toch minder interessant: ik vermoed dat jij ook niet geweest bent.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #186 Gepost op: 21 december 2023, 12:47:34 »
Inmiddels begint de lokloods enige vorm te krijgen. De kit is heel doordacht ontworpen, die je met plezier in elkaar zet. (Dat is bij sommige laserkits wel eens anders, heb ik gemerkt.) De staat van ruwbouw nu (waarbij het me op zo'n moment toch weer verbaast hoe groot 0m is t.o.v. H0m):



Maar het volgende dilemma meldt zich alweer: welke basiskleur moet de loods krijgen? Bij eerdere gebouwen van RKscalemodels heb ik de wanden altijd eerst gebeitst voordat de kit in elkaar gezet werd, maar de leverancier raadt dat voor dit gebouw absoluut af, omdat de pasvorm van de losse elementen dan in gevaar komt. Daarom heb ik wat proefkleuren gespoten met Molotow spuitbussen, die ik hier had staan:



Van links naar rechts: hazelnut (2 ramen). beigebrown, darkbrown, chocolate, walnut en cocoa. Vervelende bijkomstigheid: de kleuren lijken steeds iets te verschillen bij daglicht, warmlicht, ledlicht van 4000 graden kelvin (gebruikt bij mijn modelbaan) en op de foto. Op basis van het beeldmateriaal van het grote voorbeeld dat ik in de loop der jaren verzameld heb neig ik nu naar walnut voor de binnenkant en hazelnut of beigebrown voor de buitenkant. De buitenkant krijgt daarna dan nog een heel lichte laag darkbrown of chocolate om de ouderdomsverwering te imiteren. Betere alternatieven kan ik eigenlijk niet bedenken op dit moment.
We gaan het beleven, wordt vervolgd.
Groet!  Frans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #187 Gepost op: 21 december 2023, 14:56:53 »
Frans,

Ik heb mijn houten bouwsels gebeitst. Daarmee blijft de houtnerf fantastisch zichtbaar en krijg je mooie kleurdiepte. Ik heb notenkleur gebruikt, want lekker donker. Meerdere lagen geeft een donkerder eindresultaat.

Eddy

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #188 Gepost op: 21 december 2023, 23:15:42 »
Hallo Frans,

(waarbij het me op zo'n moment toch weer verbaast hoe groot 0m is t.o.v. H0m):
Inderdaad heel groot, en je ziet alles, heel vervelend eigenlijk  ;D Maar wel mooi!

Kleurenpalet is op de modelbaan altijd kritisch, afhankelijk van de belichting, (natuurlijk) lichtinval, afstand die je normaal hebt tot het object, enz. en zeker ook onderhevig aan smaak en voorkeur. Ikzelf heb altijd wel de voorkeur voor wat helderder tinten, meestal is het licht toch zoveel minder dat je de eventuele "correcte" kleur toch niet zo ervaart.
Ik heb dat zelf al meerdere malen rechtstreeks kunnen vergelijken door mijn modules ook buiten te fotograferen. Een enorm verschil en het doet je steeds weer twijfelen aan de juiste kleuring.

Zo zou ik hier dus voor de Lokschuppen de buitenkant in Walnut uitvoeren en de binnenkant eerder die Beigebrown. Ook al zou je in eerste instantie aan de hand van foto's voor Darkbrown kiezen, maar ik denk dat dit binnen te donker werkt.
Ga je de binnenzijde ook uitvoeren zoals op jou foto?

Ben heel benieuwd hoe het er verder uit gaat zien,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
    • YouTube
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #189 Gepost op: 22 december 2023, 14:09:56 »
Is de kleur niet wat donkerder dan dat? Het lijkt in de praktijk het meest overeen te komen met de darkbrown (4de raampje).
Of ga je dat effect bereiken door de wash die je beschrijft?



Ter zijde; Is die bocht van de draaischijf naar het losse spoortje niet wat krap? Lijkt mij dat iets anders dan een twee-asser daar niet doorheen gaat.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #190 Gepost op: 24 december 2023, 21:39:36 »
Heren!
Dank voor jullie reacties!
Eddy: mijn voorkeur gaat normaliter ook uit naar beitsen. De overige gebouwtjes zijn eerst gebeitst en daarna in elkaar gezet. Tussentijds drogen onder gewicht was wel nodig, want alles trekt zo krom als een hoepel van dat beitsen. Maar bij de lokloods heeft Rolf Kosthron me op het hart gedrukt vooral niet eerst te beitsen: de binnen- en de buitenwanden worden namelijk met elkaar verlijmd en de uitsparingen voor de kozijnen moeten dan precies samenvallen. Eerst beitsen zou erin resulteren dat er kleine lengteverschillen tussen de wanden zouden kunnen optreden, waardoor de uitsparingen niet meer exact overeen komen. En zoals het gebouw nu is durf ik niet eens meer te beitsen, omdat ik bang ben dat er dan alsnog wat krom gaat trekken.
Michiel: die kleuren blijven een dingetje. Als ik nog eens naar mijn foto's kijk (zie o.a. post 176) en ik lees dat Eddy noten gebruikt heeft, dan denk ik dat voor de basiskleur walnut wel eens geschikt zou kunnen zijn. Dat gaat ook het meest in de richting van de kleine en de grote loods, zoals die nu al gebouwd zijn.
Rody: darkbrown wil ik idd als een wash achteraf opbrengen. Als het kippenhok ook zo ver is, wil ik alle gebouwen van een vergelijkbare weathering voorzien om de jarenlange inwerking van zonlicht te imiteren. Dark brown is daarvoor zeker geschikt, maar de waarschuwing van Michiel om dat niet te sterk te doen is terecht.
Wat betreft dat losse spoortje: die bocht was ook in het echt heel scherp en vrij dicht langs de loods. In een ver verleden stond er heel incidenteel wel eens een twee-assige dienstwagen. In 1991 was het spoor nog wel aanwezig, maar rond die tijd werd het al niet meer gebruikt en was het doorgaans zwaar overgroeid door gras. Ergens na 1991 is het zelfs verwijderd, nog jaren vóór de verbouwing in 2003. Ikzelf twijfel nog of ik het spoortje zal laten staan of toch ook zal verwijderen. (Ik meen me te herinneren dat Michiel er ook van afgezien heeft.)

Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #191 Gepost op: 29 december 2023, 15:13:02 »
And now, for something completely different:
Even een tussendoortje....

Inmiddels zijn de nieuwe Bemo refit Berninawagens in Filisur gesignaleerd. En die mogen er (hoewel aan de prijs) best wezen:



De middelste foto is de refit wagon (met ingetrokken balg): Bemo heeft de mallen hiervoor speciaal aangepast, zoals blijkt uit de vergelijking met de oudere variant links (met uitgevouwen balg). De stekkerdozen op de kop zijn veranderd, de uitsparing voor de handvaten is opgevuld en de armaturen voor het gesloten toiletsysteem zijn aangebracht. De afvoerpijp van de oude toilet is verdwenen.
Ter vergelijking rechts het H0m model van dezelfde refit wagen zo uit de doos: de refit is hier beperkt gebleven tot nieuwe bedrukkingen, zoals de automatische deuropener. Voor de eventuele aanpassingen rond (o.a.) de handgrepen is wat zelfwerkzaamheid nodig. Maar daar staat dan wel tegenover dat hij minder dan 1/6 kost van de 0m variant.
Zoals Michiel hiervoor al zei: heel groot...maar wel mooi.



Groet!  Frans