Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52167 keer)

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #120 Gepost op: 10 november 2020, 16:55:29 »
Hoi Frans,
Schiet lekker op en mooi ruim landschap!
Na een van je vorige verslagen ook aan de sculptamold gegaan; fijn spul !

Groet,
Jos

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #121 Gepost op: 28 november 2020, 20:35:22 »
Wouter en Jos, dank voor jullie commentaar. Ik twijfel steeds weer of mijn berichtjes over de voortgang wel voldoende zin hebben. Maar enige voortgang is er wel, dus.....

Het segment 'onder constructie' is inmiddels voorzien van de nodige rotsen: ze steken, zoals bedoeld, keurig af tegen de ondergrond: sculptamold en gips gietstukken op een ondergrond van geverfde sculptamold. De volgende stap wordt een eerste inkleuring van de rotsen: tijdens het inkleuren wordt dan meteen duidelijk waar nog aanpassingen aan de rotsstructuren (in de vorm van een derde laag sculptamold) noodzakelijk zijn. Daarna kan het afwerken beginnen.






De shaslick prikkers en de balkjes op een van de voorgaande foto's zijn inmiddels volgens plan verwerkt tot een 'spiicher', een opslagschuurtje waarvan er in deze omgevingen veel te vinden zijn. Mijn eerste indruk was dat het toch wat te grofstoffelijk geworden was, maar bij nader inzien, met de juiste Preisertjes ernaast, valt het toch wel mee.



Hij moet nog wel verder afgewerkt worden: de (gelaserde) leisteenplaten voor het dak moeten nog arriveren, en het hout moet nog wat verweerd worden, zodat er ook grijstinten in komen. En een trappetje natuurlijk, dat doorgaans onder de schuur ligt....
Het worden nog drukke kerstdagen.....

Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #122 Gepost op: 28 november 2020, 23:37:31 »
Dag Frans,

Dat is een leuk schuurtje geworden zeg: zo komen de voordelen van een grotere schaal wel goed tot zijn recht!

Over de zingeving van voortgangberichtjes kun je natuurlijk verschillend denken, maar meestal wordt er veel meer alleen gelezen dan ook nog eens gereageerd. Ikzelf vindt het in ieder geval altijd leuk om te zien hoe mede-spoorders aan de gang zijn, ook al gaat het om een andere schaal, -thema, -informate of een bouwfase.

Dus wat mij betreft, blijf vooral posten, blijft het ook een beetje gezellig, toch?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #123 Gepost op: 15 maart 2021, 11:51:14 »
Met dank voor het commentaar van Michiel meld ik hier weer wat voortgang. Zo zijn de kale bakken van hierboven provisorisch voorzien van naaldbomen, om te kijken of e.e.a. een beetje smoelt.



Alle bomen staan nog los: links en rechts van de berguitloper ter hoogte van het schuurtje vond ik de achtergrond op dit plaatje (een collage van drie aan elkaar geplakte foto's) toch te kaal. Aangezien ik daar nog wat ruimte had heb ik alsnog een kleine aanbouw gemaakt en een extra rij naaldbomen geplaatst, waardoor meer diepte gesuggereerd wordt. Als straks de bosondergrond gereed is, worden de bomen definitief bevestigd. Daarnaast zullen er nog wat loofbomen geplaatst gaan worden, waarvan berken en elzen wel de belangrijkste zijn. Het struikgewas wordt ook nog wel een dingetje. Ik hoop op de voorgrond, tussen het viaduct en de schuur, nog een paar fraaie lariksen als solitair te kunnen plaatsen.

De aansluiting aan Filisur krijgt nu ook vorm. Ik heb inmiddels de grote steunmuur gemaakt (in spoor 0 191 cm lang) en ook de muren rond het opstelspoor zijn geheel vernieuwd.



Een detail van de steunmuur staat hieronder. De inham met de houten bekisting moet nog wat verder verouderd worden: de planken zijn nu nog te nieuw.



Het (inmiddels gesloopte) betonnen gebouwtje dat half in de heuvel stond, rechts van de doorgang onder het spoor, moest natuurlijk ook nagemaakt worden. Aanvankelijk dacht ik daar snel mee klaar te zijn, maar bij het bestuderen van detailfoto's viel me op dat de betonnen bekisting wel erg duidelijk aanwezig was. Dan kun je in model natuurlijk niet met een vlakke muur volstaan. Met behulp van Evergreen platen en een stukje ijzerdraad van 7 mm is het gebouwtje tot stand gekomen. Even een proefplaatsing gedaan:



Wel jammer van de kleur: op de een of andere manier reageert de camera af en toe heel slecht op een combinatie van ledlicht en daglicht: bij daglicht ziet de kleur er vrijwel als het origineel uit.
Inmiddels wordt het gebouwtje ingebouwd in de heuvel. We rommelen rustig verder...

Groet, Frans

Groet!  Frans

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #124 Gepost op: 15 maart 2021, 12:40:35 »
Hallo Frans,
Weer prachtig. Vooral de steunmuur met het houtwerk vind ik goed geslaagd.
Moet wel een klus geweest zijn om dat allemaal in te krassen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #125 Gepost op: 16 maart 2021, 10:07:52 »
Hoi Frans,
Ik ken de muur; heb 'm 2x gemaakt in H0m....
In deze afmetingen is ie reusachtig en erg mooi uitgevoerd.

De panorama foto toont een prachtig landschap in wording.

Laat vooral de voortgang zien; is echt de moeite waard.

Groet,
Jos

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #126 Gepost op: 23 mei 2021, 13:16:25 »
Heb ik de hierboven afgebeelde muur eindelijk naar tevredenheid afgerond, blijk ik de bouten door de planken geplaatst te hebben in plaats van ertussen.



Enfin, de steenstructuur verschilt toch ook al: naar de werkelijkheid bouwen blijft toch lastiger dan ik aanvankelijk dacht....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #127 Gepost op: 23 mei 2021, 13:17:45 »
Wouter en Jos, dank voor jullie commentaar. Ik twijfel steeds weer of mijn berichtjes over de voortgang wel voldoende zin hebben. Maar enige voortgang is er wel, dus.....

Jazeker Frans! Wij genieten van elke update! :) ;)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #128 Gepost op: 11 juli 2021, 20:35:14 »
En ook Ronald dank natuurlijk!

Inmiddels ben ik  weer wat verder aan het rommelen. Zo moest  de Sculptamold een toch een wat rotsigere toplaag krijgen en dat wilde ik nu anders aanpakken dan op de 'oude' bakken van Stuls. In de modelbouwliteratuur kwam ik het gebruik van kattenbakvullingen tegen, dus heb ik hier eens een poging aan gewaagd. Nu ben ik van huis uit absoluut geen kattenliefhebber, en van kattenbakvullingen heb ik daarom al helemaal geen kaas gegeten. Wel begreep ik al snel dat ik geen geparfumeerde soorten moest kopen. Maar dan nog: ongelooflijk wat er allemaal te koop is. Uiteindelijk waren de vullingen te herleiden naar twee hoofdgroepen: klonterend en niet klonterend. Ik heb een zak niet klonterend spul aangeschaft en in eerste instantie een klein proefstukje hiermee 'bekleed'. Dat zag er niet verkeerd uit dus daarna heb ik een groter stuk op de baan zelf aangebracht. En dat viel toch vies tegen. Zo bleek de hechting op meerdere plaatsen slecht, en het materiaal bleek ondanks de toezeggingen op de verpakking toch niet klontervrij ook. Het eindresultaat was totaal onvoorspelbaar en afhankelijk van de dikte van de opgebrachte kattenbakvulling, de verhouding lijm/water van het lijm/water mengsel en de gebruikte hoeveelheid hiervan. Gelukkig is Sculptamold wel voorspelbaar en stevig, zodat ik met een harde borstel het meeste spul weer kon verwijderen.

Het resultaat was wel een tijdelijk bouwdipje, omdat ik eigenlijk geen goed alternatief voor ogen had.

Totdat ik toevallig met de overbuurman (50 jaar ervaring in de bouw) hier een stukje muur moest opmetselen: hij kwam met alle benodigde materialen aanzetten waaronder ondersabelingsmortel. Laat dat nou ideaal spul zijn om een rotsachtige bodem te imiteren: zie de foto waar de onbewerkte mortel gebruikt is.



Afhankelijk van hoe grof de ondergrond moet worden kun je het materiaal zeven tot de juiste samenstelling. Geen klontering en perfecte hechting! Inmiddels is het hele stuk vanaf de zuidkant van Filisur en de aangrenzende segmenten (de halve baan zo'n beetje) hiermee bekleed. (Het stoft wel trouwens wel wat..) Op deze ondergrond moet straks een stukje Zwitserse natuur ontstaan.





Wat betreft dat landschap: ik gebruik daarvoor o.a. een begrasser. Als je grotere en nog voornamelijk kale vlakken bewerkt is zo'n ding zonder meer ideaal, maar ik word al wat benauwder als ik tussen gebouwen en rotsen kruipdoor-sluipdoor moet begrassen. Zo gaan die vezels werkelijk overal inzitten en naderhand weer schoonmaken is ook zo'n werkje. Dus vroeg ik mij af of ik buiten de baan op mijn normale werkplek dat soort stukjes zou kunnen voorbereiden en daarna de gewenste stukken opplakken: zelf je grasmatten maken eigenlijk, aangepast aan je eigen landschap.
Ik ben met een simpel experimentje begonnen: 4 verschillende mediums, zowel met (rechts) als zonder (links) een extra ingegoten versteviging. Zie de foto: medium, gesso (van mijn vrouw, die niet wist dat ik transparante wilde en daarom witte in bruikleen gaf), modpodge en houtlijm met toegevoegd voorstrijk. De bekleding was met Woodland turf, wat Asoa zand, steentjes en vezels van 2,5 en 4 mm.



Het resultaat staat in de volgende foto: v.l.n.r: medium (dat troebelglanzend opdroogt), gesso (dat heel breekgevoelig blijkt als er geen versteviging gebruikt wordt, modpodge (dat niet 100% mat opdroogt) en houtlijm (het meest mat, maar na drogen veel stugger dan gesso en modpodge).



Als je dit op een ondergrond plakt die voorbereid is met Woodland turf dan krijg je het onderstaande resultaat: (van boven naar onder: modpodge, houtlijm en medium).







Materiaal met drager ziet er als volgt uit (waarbij je moet bedenken dat ik alleen een smal middenstuk bekleed heb en de zijkanten kale drager zijn):



Vooralsnog valt medium af: de drie overgebleven materialen verdienen in ieder geval wat extra experimentjes. het is even afwachten wat dat gaat opleveren, maar vooralsnog heb ik er nog vertrouwen in.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #129 Gepost op: 14 augustus 2021, 09:40:24 »
Er is zowaar weer enige vooruitgang.

Zo zijn de laatste hobbeltjes bij het maken van de grasmatjes opgelost dus die worden nu zelf gemaakt.
Ook is het rechter deel van Filisur inmiddels in Woodlandgroen gezet.



In 1:1 is dit gebied grotendeels overgroeid met struikgewas en lage bomen, die zo bijvoorbeeld het zicht op het station vanaf het pad grotendeels bemoeilijken. Ook hier had ik weer de keuze uit twee opties: (veel) gaan kopen (want het is een behoorlijk oppervlak), of zelf maken met de grote voorraad materialen die ik in de loop der jaren in kastjes en krochten opgeslagen heb. Dat laatste is natuurlijk leuker (als het lukt).
De productieomgeving zag er al snel uit als een slagveld: op de een of andere manier lukt het me nooit om netjes te werken.



Maar de eerste ruwe resultaten stemmen vooralsnog niet tot wanhoop.





De laatste vooruitgang zit 'm in steentjes. In Zwitserland wordt veel gebruik van 'Wellenverbundstein', een soort basissteen. Buiten Zwitserland heb ik die nog nergens gezien. Ook in het oude station van Filisur werden deze stenen in grote delen van de perrons verwerkt. Er is echter geen producent die deze steen in model maakt; er zijn wel een aantal enigszins gelijkende steenvormen verkrijgbaar, die in H0 banen vaak als alternatief gebruikt worden. De steen is echter dermate karakteristiek voor Filisur, dat ik in spoor 0, waar hij meer opvalt, toch de 'echte' wil gebruiken. Gelukkig heb ik een zoon die zich graag mag uitleven in 3D: hij was zo vriendelijk om de steen te vertalen in 1:45 en de karakteristieke legpatronen te tekenen.



Zijn eerste poging zag er dermate goed uit, dat we maar meteen wat proefprintjes hebben laten maken met onderstaand resultaat.



De strookjes zijn ongeveer 5 cm lang en er moet in totaal een kleine 8 meter van steentjes voorzien worden, dus dat wordt nogal een dingetje. Het hier in huis al vaker geopperde idee om toch maar eens een resinprinter aan te schaffen zal daarom nu wel werkelijkheid worden.

Wordt (ooit) weer vervolgd..

Groet!  Frans
Groet!  Frans

MOB3004

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • RhB en MOB fan. Smalspoor Oostenrijk
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #130 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:14:11 »
Wat ontzettend mooi met veel liefde gemaakte scenery.
Inspirerend voor mij tijdens de bouw van een Zwitsers smalspoorbaantje met thema RhB/MOB.(HOm)
vr.gr
Ruud

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #131 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:26:36 »
Leuk hoe je zelf die bosjes en struiken hebt gemaakt, ze zien er overtuigend uit. Net als de rest van de scenery trouwens, een deel ervan is ook in het huidige station Filisur nog steeds terug te vinden.
Groetjes, Bart

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #132 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:37:14 »
Als ik dit zie krijg ik zelf ook weer zin om te bouwen (dat is al weer te lang geleden  :-[)
Erg leuk om te lezen/zien!  (y)
Gr., Wouter

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #133 Gepost op: 15 augustus 2021, 08:06:32 »
Voor die hoeveelheid strookjes is een mal maken en zelf gieten een optie

Cor

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #134 Gepost op: 15 augustus 2021, 09:37:20 »
 (y) (y) (y) gaat lekker (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol