Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52166 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #105 Gepost op: 10 mei 2020, 13:20:56 »
Tja, het vervolg......

Dat ziet er momenteel zo uit:    :(

Verzaagd en klaar voor het milieudepot



Ik heb nog geprobeerd om een tunnelportaal te redden, maar dat is niet gelukt:



De nieuwe hoekmodule dient voorlopig als opslag voor alle gekapte bomen....



Maar het lijkt erger dan het is: soms moet je een stapje terug doen om verder vooruit te komen. Deze vier segmenten waren de eerste die ik in 0m gebouwd heb: ze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud...
En zoals dat gaat: door de wat veranderde ideeën passen ze nu qua formaat niet meer in de huidige plannen. Bovendien leer je steeds bij. Het gewicht van iedere bak is bijvoorbeeld nog 30+ kilo, omdat ik dacht dat je bij grotere schalen heel wat steviger moest bouwen. En het belangrijkste: ze voldeden landschappelijk gezien niet meer. Over de rotsen en de wegen was ik nog best tevreden, maar met name de bodembedekking was niet meer van deze tijd: als je kritisch kijkt kun je, even cru gezegd, zien dat het veel over elkaar geplakte stukjes mat zijn. Het fenomeen begrasser kende ik in die tijd nog niet. Zie ook hieronder:



Het heeft lang geduurd voor ik sloopbereid was, maar ach, ik heb nu de foto's nog....
Gelukkig is er nu weer ruimte voor het echte vervolg...

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #106 Gepost op: 10 mei 2020, 13:41:13 »
 :o

Dat zal even pijn gedaan hebben, maar wat je zegt.... soms moet je een stap terug om vooruit te kunnen  :laugh:
Ik blijf je volgen! Je nieuwe modules zien er erg goed uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,
Wouter

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #107 Gepost op: 10 mei 2020, 16:09:53 »
Auw....
Maar zoals je al eerder aangaf; ook een ruime ruimte is een keer vol!

En de boog richting Stuls ziet er al prachtig uit...

Groet,
Jos

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #108 Gepost op: 09 augustus 2020, 16:09:00 »
Baanplan: hoe verder??

Ik zit even vast in mijn denken: ik weet niet zo goed hoe ik verder zal gaan. Daarom roep ik hier de hulp in van creatieve geesten die even mee willen denken en een oplossing zien waar ik die niet kan vinden. (Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het verstandig is de vraag hier te stellen of dat ik er beter een apart draadje van had kunnen maken.)

Het probleem is het volgende: onderstaand is het ruimteplan van mijn modelbaanruimte: in feite zijn het twee kamers, die door twee brede doorgangen met elkaar verbonden zijn. (Één kwadrant is 50 cm.)



Onderin staan de segmenten van Filisur getekend, inclusief de bocht naar het Val Nava viaduct. De doorgang daar biedt daarnaast voldoende ruimte om er doorheen te lopen. Op dit moment staat de baan op een hoogte van 118 cm.

Ik heb twee mogelijkheden om zonder problemen verder te bouwen:
1: ik verbind de beide uiteinden van Filisur via de bovenste doorgang met station Stuls, dat ik al eerder gebouwd heb. Stuls is 570 cm lang en maximaal 70 cm breed: er blijft voldoende ruimte om ook bovenlangs van de ene maar de andere ruimte te lopen. Nadeel: Stuls heeft maar twee sporen.
2: Ik vergeet Stuls helemaal en verbindt de beide uiteinden bovenlangs via een 'schaduwstation': met een breedte van 63 cm kan ik een 7-sporig opstelstation maken waar ik een tien- tot veertien tal treinen in kwijt kan.

Ik zou echter het liefst voor optie 3 gaan: Stuls inbouwen én een schaduwstation maken, eventueel met wat minder sporen. Maar ik zit met de volgende (harde) beperkingen:
Ik wil graag de loopruimte (min. 50cm) van beide doorgangen behouden. (In het uiterste geval mag de bovenste sneuvelen.)
Boogstralen mogen nergens kleiner worden dan 120 cm.
De hoogte van de segmenten van Stuls is 20 cm (onderkant segment-bovenkant rails)
De ruimte links van en boven de stippellijn op de tekening moet vrij blijven.
Alle rails moet benaderbaar blijven in geval van ontsporingen of andere ellende.
Als er al in verdiepingen gedacht moet worden mag de stijging maximaal 2% zijn, maar liefst minder.

Tot op heden heb ik nog geen enkel werkbaar idee kunnen ontwikkelen voor de optie 3. Vandaar mijn hierboven genoemde vraag: is er wel een bruikbare oplossing mogelijk?
Ik houd mij aanbevolen voor nieuwe gedachten! Alvast dank!

Groet,  Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #109 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:03:08 »
Als ik even reken kom ik vanuit de rechterkant naar de linkerkant van Filisur op ongeveer 8,5 meter baan uit.  Bij 2 % daling kom je dan ongeveer 17 cm links onder Filisur uit.  (van links naar rechts heb je wat langere lengte dus kan het spoor wat dieper).
Dan doen zich 2 vragen voor:
A /  Hoeveel diepte heb je minimaal onder Filisur nodig (Bij Stuls 20 cm plus de doorgangshoogte ?)
B / En dan ?  Hoe wil je nog ooit omhoog komen en aansluiten op Stuls ?  Dat zou alleen kunnen als je achter Filisur en achter Stuls  langs kunt rijden, dus achter de achtergronden.
Ik zie hier vooralsnog geen andere mogelijkheden tenzij je de zichtbaarheid van beide stations aantast door met spiralen te werken.  Dat zal niet de bedoeling zijn, neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 17:23:34 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #110 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:17:21 »
Aanvulling: je zou kunnen overwegen, met opoffering van de achterste doorloopmogelijkheid, om het schaduwstation ACHTER Sulz te plaatsen, dus met wissels in de stukken tussen Filisur en Stuls, en alles op gelijke hoogte.  Hoeveel sporen het schaduwstation dan nog kan hebben weet ik niet (zelf uittekenen) en of ze genoeg bereikbaar zijn hangt van jezelf af.  Ik zou in ieder geval mijn uiterste best doen om ontsporingen te voorkomen, en dan op de koop toe te nemen, dat je je bij een uitzonderlijk sporadisch ongeval in alle bochten moet wringen.
Overigens: speciale uitvoeringen van grijpers, zoals voor mensen met stramme ruggen of anderszins beperkten, kunnen hierbij misschien goed helpen.  En een kruk / ladder om over de achtergrond heen te kunnen grijpen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 17:24:11 door VvKan. Reden: correctie »

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #111 Gepost op: 10 augustus 2020, 10:08:25 »
Baanplan: hoe verder??

Hallo Frans, jouw vraag triggert mij.

Voor mij staat bij het station Filisur de rijdende trein voorop. Het rangeren, met de Stücker of met de Davoser Pendel, is een leuke bijzaak maar alle doorrijdende treinen is meer het beeld van Filisur. Daarom zou ik ook in 0 gaan voor een schaduwstation met minimaal 2x4 sporen. In principe optie 2 dus. Maar ik snap dat je liever meer wilt en Stugl/Stuls niet wil opbergen.
Ik kom echter ook niet op een makkelijke combinatie van alles.
Maar ik zou eens gaan nadenken om de doorgaande lijnen vanuit het station Filisur aan beide zijden in een helling tegen de kamerwanden naar beneden te leiden en het schaduwstation uiteindelijk op halve standaardhoogte aan te brengen. Dan kan Stugl/Stuls daar boven op standaardhoogte.
Maar hoe is Stugl/Stuls dan aan te sluiten? Wellicht maar aan één zijde of toch nog met een keerlus aan de tunnelkant.
Misschien op het Davoser spoor. Dat via een extra lus langs de wand.
Het zijn maar enkele gedachten die bij mij zo opkomen. Misschien heb je er wat aan.

Groeten uit Zutphen,

Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #112 Gepost op: 10 augustus 2020, 11:09:13 »
vanuit het station Filisur aan beide zijden in een helling tegen de kamerwanden naar beneden te leiden en het schaduwstation uiteindelijk op halve standaardhoogte aan te brengen. Dan kan Stugl/Stuls daar boven op standaardhoogte.
Ja, maar dan dient eerst het probleem met maximaal 2% helling besproken te zijn, zie mijn vorige bijdrage.  In ieder geval betekent dat, dat Stuls VOOR de dalende sporen komt te liggen, dus dat de doorgang achter versperd wordt. Immers, dan zijn de sporen links en rechts pas een paar centimeter gedaald.
En de aansluiting van Stuls op de hoofdbaan kan dan alleen in directe verbinding met Filisur.  Dus dan ontstaat een ovaal met 2 stations en aftakkingen links en rechts naar het schaduwstation.

Ik zie ook nog een andere mogelijkheid.
Filisur rechts verlatend kom je na een slinger direct op Stuls. S verlaat je links dalend, en je komt VOOR F uit (spoor verdekt maken) en blijft dalend tot voldoende diepte om rechts onder het spoor F-S door te duiken. Dan weer een weide boog naar het schaduwstation onder S, laten we zeggen 25 cm lager. SchSt links verlatend met een boog weer naar de L-kant van F, onder F door naar rechts.  Dan stijgend spoor in een bocht naar de ACHTERKANT van S / SchSt en steeds stijgend aansluiten op de linker kant van Filisur.
Dat geeft lekker veel rijlengte, maar roept ook vragen op, ik herhaal:  hoe diep moet het spoor onder Filisur komen liggen ? En kan er een spoor achter S en is het wel te doen om een spoor VOOR Filisur langs te laten lopen ?  Dat laatste is een zaak van zicht houden op F:  is het aanvaardbaar vóór F langs een richel / rand te laten lopen ?  In mijn ogen wel, zolang je maar van boven af op F kunt blijven kijken. Het zou kunnen helpen S alvast wat lager te leggen,
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2020, 11:13:18 door VvKan. Reden: toevoeging »

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #113 Gepost op: 11 augustus 2020, 11:36:27 »
Dag Frans,
Kun je, wellicht, zowel Filisur als Stuls een stukje van de wand halen en daar achter een (foto)wand(je) opstelsporen maken?
Dan kun je meer varieren/opstellen zonder de uitdaging van het overbruggen van hoogte.

Hartelijke groet,
Jos
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 10:10:07 door Davos »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #114 Gepost op: 12 augustus 2020, 13:45:05 »
Jan, Jos en Veroniek, alledrie bedankt voor het meedenken! Mede dankzij jullie reacties en een tweetal PB'tjes zijn me nu een aantal dingen duidelijk geworden.

Zo gaat een schaduwstation achter Stuls niet lukken. Een messing lokomotief in deze schaal weegt 2,5 tot 3 kg, en een personenwagon weegt tot 1100 gram: dat wordt echt een probleem als ik er niet bij kan komen bij een ontsporing of anderszins.
Bijkomend probleem: ik heb eigenlijk geen idee hoe van de rijeigenschappen van dit materieel zijn op hellingen. Er is nauwelijks concrete informatie over te vinden. Sommige modellen kunnen heel problematisch worden: ik hoorde bijvoorbeeld van een Ge 4/4 II van Lemaco dat de nylon tandwielen volledig aan gort waren toen hij een tijdlang met een zestal wagons rondgereden had.

Maar de kern van mijn probleem is eigenlijk dat ik er in de afgelopen tijd steeds meer bijhaalde waarvan ik vond dat het ook diende te gebeuren. Dat resulteerde in een te complex eindplaatje, dat waarschijnlijk nooit af zal komen omdat ik veel te versnipperd bezig ben. (Voor een aantal mensen op dit forum misschien herkenbaar?)

Hernieuwde focus dus, prioriteren en faseren...
Jan schetst met zijn beeld van Filisur eigenlijk precies wat ik oorspronkelijk, al weer een aantal jaren terug, voor ogen had.

Dat gaat concreet betekenen:
dat er verder gebouwd gaat worden aan Filisur en directe omgeving,
dat Stuls voorlopig in de opslag gaat,
dat er een rondrijtraject komt met een schaduwstation aan de bovenkant.

Een nieuw verworven inzicht is dat het schaduwstation zo uitgevoerd gaat worden, dat het in de (verre?) toekomst desgewenst onder Filisur geplaatst kan worden.
Dat biedt weer mogelijkheden als ik dan nog zin en tijd van leven heb om verder te bouwen: via de bovenkant kunnen dan de dalende sporen aangelegd worden en met een wissel aan de rechter- en de linkerbovenkant kan dan alsnog Stuls aangesloten worden.
Realisering van deze fase  kan pas beginnen als de fase hierboven afgesloten is en als ik voldoende zekerheid gekregen heb dat het bestaande materieel dergelijke hellingen aankan.

We gaan weer verder!.....
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #115 Gepost op: 26 augustus 2020, 17:41:55 »
Kwam nog drie foto's tegen die op de gesloopte modules gemaakt zijn: beetje nostalgie....
Van boven naar onder:
Groene periode (tot 1989)
Davoser pendel (tussen davos Platz en Filisur)
Goederentrein...







Inmiddels krijgt het schaduwstation dat ervoor in de plaats komt vorm....
Groet!  Frans

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #116 Gepost op: 02 september 2020, 19:01:14 »
Heel mooi. (y)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #117 Gepost op: 10 oktober 2020, 11:14:38 »
Nu mijn existentialistische modelbaandipje wat overgetrokken is, ben ik weer vol goede moed aan het bouwen geslagen.
Allereerst moest er een schaduwstation komen zoals beschreven in bijdrage 114. Dit moet eerste instantie een 'rondrijden' met treintjes mogelijk maken. In een verre toekomst (als die er nog komt) moet het bovendien zonder verdere aanpassingen onder Filisur te plaatsen zijn. Over het uiteindelijke bedenksel ben ik niet ontevreden: het resultaat staat schematisch weergegeven in onderstaand plaatje.



Dit station wordt nu opgebouwd uit 8 segmenten van 1,25 meter. Segment 1 en2 zijn wat smaller, omdat er aan de linkerkant loopruimte over moet blijven: dat is ook de reden waarom segment 2 schuin is uitgevoerd. Dit segment wordt alleen ingezet in de 'rondrijfase', zolang het schaduwstation nog niet onder Filisur wordt ingebouwd. Bij verplaatsing onder Filisur zal segment 2 vervallen en wordt segment 1 direct met segment 3 verbonden.
Het aardige van dit schaduwstation is dat ik niet alleen rondjes kan rijden, maar dat het ook gebruikt kan worden voor point-to-point verkeer als ware het een fiddle yard. In deze situatie rijdt een trein binnen, de lok ontkoppelt over de aangebrachte permanentmagneet en de trein wordt voor de terugreis overgenomen door de lok die op het opstelspoor klaar staat. Hoera voor Kadee koppelingen!  Bij point-to-point verkeer zijn voor beide richtingen drie sporen beschikbaar.

Het al eerder getoonde Val Nava viaduct moet aan het schaduwstation aangesloten worden. Hiervoor is aansluitend een tweede 90 graden segment gebouwd. De rails is al aangebracht en er kan een begin gemaakt worden met het landschap. Op dit moment worden twee tunnelportalen gerealiseerd. (Ik twijfel nog of ik aansluitend aan het rechtertunnelportaal een lawinegalerij zal maken. Toch te druk, misschien?) Overzichtsplaatje:



En helaas gaat toch niet alles helemaal goed zoals op de onderstaande foto te zien is: er bleek een vervelend probleem aanwezig op het Val Nava segment, tot dan toe nog niet opgemerkt met de beschikbare loks die er probleemloos overheen gereden hadden. Recent kreeg ik echter een Ge 6/6 II van Model Rail in handen. Deze dame is berucht om haar rij-eigenschappen en dat liet ze hier meteen ongegeneerd merken.  Ze wil een boogstraal van minimaal 115 tot 120 cm en kennelijk had ik een klein stukje van de bocht toch ietsje scherper gelegd. Gevolg: in beide richtingen wordt de voorste as uit de rails gedrukt.



Dus moest de rails weer los gemaakt worden en de boog aangepast. De boog ter plekke een halve cm verder naar buiten gelegd: je hoort de buitenste as nog wel aanlopen, maar de ontsporing is weg. Eén cm naar buiten: ze loopt perfect door de boog. Nu alleen nog even piekeren hoe ik de rails alsnog elegant kan laten aansluiten op het oorspronkelijke spoor.
We gaan weer vrolijk verder.....

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #118 Gepost op: 08 november 2020, 14:48:41 »
Een (mischien iets te lang) voortgangsverslagje.....

Ik heb eerder al eens beschreven dat ik ben overgestapt op styrodur en sculptamold: de eerste ervaringen heb ik opgedaan op een H0m module en daarna op het 0m segment met het Val Nava viaduct.
De verwerking van met name sculptamold is wel even wennen als je daarvoor alleen gips gewend bent. Inmiddels heb ik mezelf een soort standaard werkwijze aangeleerd, die ik nu heb toegepast op de hoek die het Val Nava segment met het 'schaduwstation' (want niet zoveel schaduw eigenlijk) moet verbinden. Ik wil deze werkwijze ook toepassen op Filisur zelf, want het station is nog volledig kaal. Ik hoop daarom eigenlijk op eventuele tips om e.e.a. nog te verbeteren.

Mijn werkwijze wijkt af en toe wat af van wat ik hier op het forum lees.
Het tracé zelf is bepalend voor de gekozen werkwijze: alles wat lager ligt dan het tracé wordt wordt uitgevoerd met horrengaas en gipsverband, waarvan ik nog een aardige voorraad heb. Het gipsverband is een hele oude partij, die ik jaren geleden ooit eens voor een habbekrats op de kop getikt heb. Inmiddels begint de hechtkracht wel duidelijk te minderen, heb ik gemerkt.
Alles wat hoger ligt wordt met styrodur opgebouwd. In eerste instantie snij ik hapklare groffe stukken met een stanleymes. Deze stukken lijm ik op elkaar met een kitspuit en een tube polymax transparant; niet meer dan 3 of 4 kleine dotjes lijm per plaatstuk. (Ik heb een keer per ongeluk een tube witte polymax gekocht maar dat was niet echt een succes: de witte kit is wat dunner en de hechtkracht op styrodur lijkt minder.)



Vooraf heb ik de tunnelportalen vast helemaal opgebouwd en afgewerkt. Eenmaal ingebouwd is het haast onmogelijk om ze nog te veranderen of in te kleuren. Een probleem blijf ik het voegwerk vinden: ik heb pogingen gedaan om dat wat meer zichtbaar te krijgen maar op de een of andere manier wordt dat bij mij dan heel nadrukkelijk  aanwezig, op het kitscherige af. Omdat de portalen wat verder weg staan, heb ik er daarom toch maar (weer) van af gezien.



Voor het modelleren van de styrodur maak ik gebruik van een multitool met een wat breder zaagblad, af en toe geassisteerd door het bekende stanleymes. Het gebruik van een multitool bevalt me uitstekend en ik kan het gebruik alleen maar aanbevelen. Door de polymax zijn de platen styrodur goed gefixeerd en laten ze zich probleemloos in model snijden. Er ontstaat wel wat stof maar dat zich makkelijk laat opruimen.



Qua landschap heb ik geen vooropgezet plan. Ik heb vaag een eindplaatje in mijn hoofd en gaande het bouwproces maak ik aanpassingen als ik denk dat de verandering toch beter of natuurlijker zal gaan overkomen. 'Organisch bouwen' noem ik het maar: klinkt beter als 'ik doe maar wat'. Nadeel: af en toe is er geen weg terug en loop je hopeloos vast.....
Voor dit segment moet het landschap een indruk geven van de Albula omgeving even boven Filisur. Over de bovenstaande  vorm was ik nog niet tevreden: de scheiding boven en onder het tracé was nog te nadrukkelijk zichtbaar. Dus de uitstekende bergflank nog maar wat voorzien van restjes schuim, weer vastgezet met polymax......



En vervolgens de multitool er nog even overheen om er meer model in te scheren....



En dan is het moment aangebroken om alles in de sculptamold te zetten. Ik begin met het aanbrengen van een dun laagje, hoogstens 3 mm dik, dat ik met een sponsje nog wat gladder strijk....
Uiteindelijk waren er voor dit segment drie zakken nodig.
Tijdens dat proces valt weer op dat er een aantal dingen nog niet kloppen. Zo steekt het tunnelportaal wat zinloos in de lucht. Dus ter plekke nog een restje styrodur er achter gelijmd om de indruk te wekken dat het rotsgedeelte daar verder gaat.



Ook de rotsen die de module afsluiten waren nog te steriel van vorm: dus werden er met de multitool wat extra inhammen gemaakt om in de volgende fase de rotspartijen een wat dynamischer vorm te kunnen geven. Het geheel tenslotte kreeg een leemachtige basis grondkleur: hiervoor gebruik ik een verdund mengsel van acryl verf uit Amsterdam tubes: warmgrijs 718, raw sienna 234 en een mespuntje olijfgroen 621.



Te zien is dat de uitstekende punt van het portaal nu is ingebouwd in de berg. Een basiskleur heeft twee grote voordelen: op de eerste plaats is de vorm veel beter zichtbaar dan in de oorspronkelijke maagdelijk witte staat. Daarnaast moeten nu de rotsen aangebracht worden en gaat er gewerkt worden met grotere klodders sculptamold. De nieuwe vormen steken door hun witte kleur goed af tegen de ondergrond, zodat ik precies kan zien tot hoever ik kan gaan met steekbeitels, fresen, borstels en wat dies meer zij. Zo is rechts al een ingevoegd stuk zichtbaar, waar een onverhard weggetje moet komen dat richting een open ruimte bij het niet zichtbare tunnelportaal gaat.
Ik wil sowieso de voorgrond tamelijk open houden om nog treinen te kunnen zien rijden. Er moet dus een reden zijn waarom de hele voorgrond niet volgegroeid is met dennenbomen. Daarom komt er een kleine 'spiicher' links van de uitloop van de berg, en een beweide oppervlakte waar wat 'Bündner braunvieh' zal gaan rondlopen.

Het opslagschuurtje moet zoiets als op de foto hieronder worden. Aangezien er bij mijn weten geen model van te koop is, wordt het dus zelfbouw. Ernaast afgebeeld de materialen die ik er al voor gereserveerd heb, dus daar gaan de kosten niet echt inzitten.



Omdat de weide ontstaan is door het kappen van aanwezige dennen, zullen er ook wat boomstronken geplaatst moeten gaan worden. Deze worden nu in serie geproduceerd.



Uiteindelijk moet dit segment mét het Val Nava viaduct een harmonisch landschappelijk geheel gaan vormen en de verbinding zijn tussen Filisur aan de ene wand en het schaduwstation aan de andere wand, zoals op de foto hieronder te zien is.



Ik besef dat het een wat lang verhaal is geworden, deels ook bedoeld als archivering van mijn activiteiten voor mezelf. Ik hoop dat ik de lezers er niet teveel mee verveeld heb. In het komende halfjaar komen er waarschijnlijk wat kortere updates waarin de voortgang van het landschap te zien zal zijn.
En overigens, tips of ideeën blijven welkom!

Groet, Frans


Groet!  Frans

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #119 Gepost op: 08 november 2020, 15:18:46 »
Heel boeiend! We kunnen er veel uit leren, en dat vind ik ook zo fijn aan het forum.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk