Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:19:02
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over?? door Floris Dilz
Vandaag om 19:07:44
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door JaJo
Vandaag om 18:49:55
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 18:35:57
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 18:28:32
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 18:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:46:55
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 17:41:50
Vitrinekast ipv baan door steven346
Vandaag om 17:37:56
Roco Fccpps door VAM65
Vandaag om 17:33:22
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Arnold van Heyst
Vandaag om 17:30:46
'even voorstellen’ uit Las Vegas door thonis
Vandaag om 17:20:09
Demontage Electrotren 1300 door hmmglaser
Vandaag om 17:03:19
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 15:58:58
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door rjr
Vandaag om 15:27:34
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 15:14:40
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 14:52:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
Vandaag om 13:42:30
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:04:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 10:25:42
25 jaar geleden door Arjan6511
Vandaag om 10:18:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:18:03
Spoor op industrieterrein Lage Weide door NS264
Vandaag om 09:38:51
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Karben
Vandaag om 09:09:20
VERPLAATST: Marklin 39978 Motorwagen serie VT 98.9, loopt vast op wissels. door Bert van Gelder
Vandaag om 00:44:49
Kleinste Modelbahnen ter wereld door Bjor
17 juni 2019, 23:41:26
NS modelbaan Hoekdam H0 door Reinier Z.
17 juni 2019, 23:32:30
Intellibox II door Bahn-AG
17 juni 2019, 22:52:56
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Fritsprt
17 juni 2019, 19:56:18
Geknoei in 0 door Ronald Koerts
17 juni 2019, 19:33:22
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 16943 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:50 »
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2019, 23:00:51 »
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan
The Task Force In Charge Of Making Sure Elvis Didn’t Die On The Toilet Explain What Went Wrong
https://www.youtube.com/watch?v=MBJPiAXrTCQ

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2019, 11:55:09 »
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.


 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.



De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.



Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2019, 12:03:19 »
levensecht !!
groet kees