Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder instellen Trix Mobile Station door Ronald Halma
Vandaag om 16:40:36
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door NS1220
Vandaag om 16:38:13
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 16:28:03
Timer schakeling rondje h0 door MOVisser
Vandaag om 16:18:19
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door NS1220
Vandaag om 16:16:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 16:11:18
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 16:01:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gvandersel
Vandaag om 15:36:12
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 14:20:42
Hornby door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:17:33
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door daempfer
Vandaag om 14:15:07
Waalhaven kreupel gemaakt door Chris Westerduin
Vandaag om 14:10:33
Samenstelling Austria Express door d.vanaalst
Vandaag om 13:48:04
Piko 2019 door Ben
Vandaag om 13:46:52
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door daempfer
Vandaag om 13:29:41
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:25:42
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:19:46
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door dennie
Vandaag om 12:59:02
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Remunj
Vandaag om 12:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:38
Once Upon A Time In A Computer Desk door Rondje_HO
Vandaag om 12:16:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:03:08
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 11:50:17
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:37:15
Hoekdiorama door André 1976
Vandaag om 11:30:39
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 11:11:01
Roco NS 1200 - hoe stiller te krijgen? door Ben
Vandaag om 10:27:34
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door VAM65
Vandaag om 10:16:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Peter Soonius
Vandaag om 09:42:34
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Monobrachius
Vandaag om 09:24:19
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 17421 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:50 »
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5483
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2019, 23:00:51 »
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan
There is more stupidity than hydrogen, and it is the basic building block of the universe.

Frank Zappa

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2019, 11:55:09 »
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.


 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.



De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.



Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2019, 12:03:19 »
levensecht !!
groet kees