Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 90940 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #150 Gepost op: 22 oktober 2020, 13:12:02 »
21-10 "roestrijden"  ;D

Aangezien de baan lang niet gebruikt is, laat ik de DE1 zijn rondjes draaien.





Gisteren ook nog de overwegvloer gemaakt:


gr
Teun

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #151 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:28:17 »
Het wordt allemaal steeds mooier. (y) Oude tijden herleven!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #152 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:47:15 »
Bij de overwegvloer is ook het kopspoortje te zien. Had dat kopspoortje een speciale bedoeling? Of was het alleen maar flankbeveiliging?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #153 Gepost op: 22 oktober 2020, 20:32:15 »
Hi,

Ik heb letterlijk het sporenplan overgenomen uit het Utrechts archief voor zowel Waalwijk emplacement als voor Wolfshoek. Slechts een paar aanpassingen (sommige sporen iets in moeten korten) omdat er simpelweg geen ruimte voor was. Dit kopspoortje was alleen bedoeld voor flankbescherming.

Overigens nu weer met de wachterswoning bezig.







gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #154 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:54:42 »
Zoals beloofd weer een kleine update. Aangezien alle treinen perfect op de Tillig rails rijden en de scenery qua basis ook bijna staat is het nu tijd geworden om de schroefjes uit de rails te halen en dicht te ballasten. Ik wil niet heel de baan weer met een plantenspuit natspuiten dus doe het nu lokaal dmv een pipet wat druppeltjes water met zeer weinig afwasmiddel te laten vallen op het net aangebrachte ballast waar de schroeven zaten.

Vervolgens daar weer netjes ingedruppeld met Anita Decor lijm die flexibel blijft. Rijgeluid van de treinen is door alle maatregelen (kurken ondervloer en flexibele lijm) daarmee zeer netjes binnen de perken gebleven. Ik moet nog 60 meter op deze manier behandelen in mijn eentje dus genoeg werk de komende tijd :)

Schroeven zijn er hier al deels uit en opgevuld met ballast (excuus voor slechte foto)


Moet overigens ook nog even kijken wat ik met 1 Engels wissel doe. het betreft hier de 228 mm uitvoering van Tillig met problemen met de tongen die niet goed aansluiten. Gaat wat mij betreft nog te vaak fout omdat de tongen niet goed aanliggen. Forum hier biedt uitkomst. Gebruik nu de 2 bekende witte wisselaandrijvingen van Conrad maar die zijn niet sterk genoeg. Overweeg om er 4 te gebruiken en de wisselstang dus door te halen. Alternatief is het gebruik van twee sterkere motoren van bijvoorbeeld Tortoise of Cobalt of zelfs het hele wissel maar te vervangen door een exemplaar van Roco maar wil dat eigenlijk niet omdat je dat gaat zien en al het andere railmateriaal nu eenmaal van Tillig is.

Gaat om dit exemplaar:


Inmiddels zijn de grasvezels er wel uit en is ook de stang om het wissel om te zetten meer vrijgemaakt. Dit helpt echter niet. Omdat het verende wisseltongen zijn is er denk ik gewoon meer kracht nodig. Bij een normaal wissel gaat dit goed met de Conrad motoren maar dan hoeft er dus ook maar 1 wisseltong omgezet te worden.

gr
Teun




Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #155 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:25:38 »
Vervelend van het wissel. Zeker als het al helemaal in de ballast ligt.
Vervangen door een Roco wissel zou ik niet doen. Die hebben zo'n lelijke dikke middenrail in het wissel. Betere wisselmotor of een ander Tillig exemplaar zou ik doen.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #156 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:41:36 »
Denk dat als ik m goed nat maak en dan plamuurmes er voorzichtig ondersteek het wissel er wel uit kan krijgen zonder schade. Is even werk maar zal vast lukken. Wil m dus liever laten liggen en ga gewoon eerst met een sterkere aandrijving proberen. Iemand specifiek ervaring met dit wissel en een betere aandrijving?

Frans

  • Online Online
  • Berichten: 295
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #157 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:49:25 »
Je zou een servo-motor kunnen proberen met veerstaal.
Bij mij werkt dat goed op alle wissels.

Frans

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #158 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:49:07 »
Een kennis van mij had dezelfde wissels, en ook met het probleem dat de tongen niet goed aansloten.
De conrad stellers werkten hier ook niet, en hier hebben we toen de tillig wisselmotor onder de baan geplaatst.
Die zijn ervoor bedoeld. Tillig TT 86112

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #159 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:26:36 »
Goede tip. Ik ga gewoon even kijken bij Tillig zelf in het assortiment.

Thanks  (y)
gr
Teun

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #160 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:48:15 »
Anders is kijken voor cobalt dingen,die doen in spoor 0 perfect hun werk.
Voor H0 moet t dan daarmee zeker te doen zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #161 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:54:50 »
Ik doe alles met Tillig wisselmotoren.  Zijn (zeer) sterk en zijn instelbaar op de lengte, die nodig is om de wissel goed aan te laten sluiten.
Maar het instellen is wel een vak apart, niet erg handig gedaan.  Dan kun je beter een vrij sterke veerdraad pakken, die de wisseltongen omzet.
Maar ook dan moet je goed opletten, want als die draad te sterk is of hij moet nog een stuk verder door bewegen, dan heb je de kans dat de tongen eerst mooi aanliggen, maar daarna juist weer van de rail afgeduwd worden.
Voor mij een belangrijk voordeel van de Tillig motoren is, dat ze op wisselstroom werken, eind-afgeschakeld zijn, maar vooral ook, dat ze door te koppelen zijn, zodat je met 1 knop een hele wisselstraat kunt bedienen.  En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #162 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:42:04 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.
Ideaal. Minder gelijktijdig vermogen = lagere piekstromen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #163 Gepost op: 29 oktober 2020, 23:12:54 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.

Bovendien meer natuurgetrouw: een 1:1 seinhuiswachter kan ook maar één ding tegelijk doen. ;-)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #164 Gepost op: 30 oktober 2020, 05:05:55 »
Bij iTrain gaat dat vanzelf goed komen bij een wisselstraat omzetten... Anders wordt m'n centrale wat overspannen...  ;D