Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: TT-baan Heinenoord  (gelezen 94583 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #420 Gepost op: 21 januari 2019, 23:05:35 »
Hoi Almar.
Wat ook goed werkt is aluminium vliegengaas. Ik pas dit al lang toe en werk prettig, is stevig en roest niet. Je knipt het op maat/model met een schaar.
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #421 Gepost op: 22 januari 2019, 00:06:09 »
Hallo Wim,

Ga ik over denken! Het idee om tape te gebruiken is vooral ingegeven door de mogelijkheid dit te kunnen plakken op het foamboard. Dat lukt waarschijnlijk ook wel met kleine stukjes aluminium vliegengaas en een lijmpistool...  Normaal gebruik ik gaas met mazen van 1 x 1 cm en dat leek me lastig te bevestigen op het foamboard. Ik ga morgen maar eens experimenteren, volgens mij heb ik nog wel ergens een stukje aluminium vliegengaas liggen. Bedankt voor het meedenken  (y)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 00:33:20 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #422 Gepost op: 22 januari 2019, 16:15:22 »
Hallo allemaal,

Bij gebrek aan aluminium horrengaas heb ik uiteindelijk gekozen voor kunststof horrengaas als basis voor het gipsverband. Dat werkt best goed omdat het allemaal kleine stukjes zijn. Ik denk niet dat het bij grotere oppervlakte ook fijn werkt want dit gaas is natuurlijk niet "stijf" zoals aluminium horrengaas of het centimeter-gaas wat ik voor grotere oppervlakte gebruik.



Klaar voor een laagje gipsverband....



.... blijft heel fijn materiaal om mee te werken, steeds kleine stukjes en al doende ben je sneller klaar dan verwacht  ;)



Nu even goed drogen dan kan er vanavond een laagje gips op.



De eerste indruk bevalt me wel, ik ben tevreden ;D

Wordt vervolgd...
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #423 Gepost op: 22 januari 2019, 16:32:49 »
Hoi Almar,
Met kunststof horrengaas gaat het dus ook goed zie ik! Hier heb ik nog nooit mee gewerkt dus dat geeft weer nieuwe mogelijkheden. Ik heb toe nu toe alleen met aluminium horrengaas gewerkt.
En het is duidelijk dat de sneeuw voor jou geen belemmering is om lekker te bouwen  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #424 Gepost op: 22 januari 2019, 18:43:51 »
Hoi Almar,

Je bent lekker bezig, komt er mooi uit te zien  (y),vroeger deed ik ook bergbouw met kunststof horregaas, en het heeft altijd goed gewerkt.
Ik heb nog geen antwoordt uit Duitsland, laat wel weten zodra ik iets weet.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #425 Gepost op: 25 januari 2019, 00:15:51 »
Hallo allemaal,

@ Wim en Jan, ja ik ben lekker door aan het bouwen!

Na de eerste uitneembare module is ook de tweede gebouwd. Het werken met foamboard bevalt echt prima, en het werken met kunststof horrengaas is een geduld werkje. Regelmatig, tussendoor, lijm laten drogen maar uiteindelijk is het resultaat prima.



De tweede module staat klaar om voorzien te worden van gipsverband



.. en even later is ook de tweede module klaar ;D

Voordat ik de boel ga afwerken met gips heb ik besloten eerst door te gaan met het voorliggende landschap. Ik heb de klinkerwegen gemaakt op de modules zodat die straks mooi geïntegreerd kunnen worden als ik ga gipsen. Het tunnelportaal met galerij, is ook al voorzien van een steentjes patroon in klei. En de rotswand boven het spoor is ook gereed. Als laatste vandaag heb ik de rotsen rond de tunnelingang van de weg, helemaal beneden op de foto, aangebracht.



Ik heb dus niet stilgezeten de afgelopen dagen. Deze manier van bouwen is erg leuk en je doet van alles tussendoor. Zo moesten de sporen in het tunnelportaal voorzien worden van een roestbruin kleurtje en ballast want daar kan ik later niet meer bij. 

Tot slot nog een overzicht foto, morgen weer verder ;)



Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #426 Gepost op: 25 januari 2019, 10:53:24 »
Nou je hebt de laatste dagen zeker niet stil gezeten. Je bouwt als een sneltrein  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #427 Gepost op: 25 januari 2019, 14:52:07 »
Erg handig om te werken met modules. Mooi om te zien hoe je vordert  (y)

Groetjes Jake

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #428 Gepost op: 28 januari 2019, 23:33:57 »
Hallo allemaal,

@ Jake en Wim; dank voor jullie reactie (y)

In het weekend ben ik erg druk geweest met andere spoorse zaken waarover ik straks meer zal vertellen. Ik heb dus pas vandaag weer verder kunnen bouwen aan het landschap. Na de nodige spanten geplaatst te hebben is vandaag het gipsverband aangebracht op het deel wat qua vormgeving gereed was. Op het onderste niveau is het landschap achter de stad nu verbonden met het al bestaande landschap. Als ook het bovenste deel gereed is, én voorzien van gipsverband, zal het gips tevoorschijn komen voor de verdere detaillering.



De gegoten muurtjes op de voorgrond staan nog los, maar je kan al wel een behoorlijke indruk krijgen van dit best complexe stukje landschap.



Deze overzichtfoto laat goed zien welk stukje nog moet worden ingevuld en hoe het geheel er uit gaat zien. Ik ben er niet ontevreden over ;)

En dan die andere spoorse zaken.... Het afgelopen jaar heb ik samen met Suze, mijn vrouw, diverse beurzen en tentoonstellingen bezocht. Regelmatig hebben we staan kijken naar de demonstratiebanen van LGB. Het bleek al snel dat Suze deze schaal eigenlijk veel leuker vond dan het door mij zo geliefde TT. Al veel langer geleden had ik eens geopperd dat een tuinbaantje me ook wel wat leek. Een goederen wagon leeg van terras naar de keuken en dan met een biertje terug, het bleef een leuke gedachte ;D
Vorig jaar hebben we een nieuwe terras overkapping laten plaatsen en besloten dat dit jaar de achtertuin op de schop zou gaan. Een uitgelezen kans om opnieuw te denken over een tuinbaanTJE. Van het weekend hebben we de plannen wat verder uitgewerkt en onze eerste investeringen gedaan. Gelukkig is er een levendige 2e hands handel op onder andere marktplaats dus toen we gisteravond de balans opmaakte bleek dat we de meeste rails en wissels al hebben kunnen kopen en het eerste materieel is er ook al.



Nu is het zo dat we zo ongeveer de kleinste achtertuin van het dorp hebben en dus zal de baan ook klein worden. Een stationnetje, een tunnel, een brug over een vogelpoeltje en in totaal zo'n 15 meter spoor moet het mogelijk maken om twee treintjes met vier wagonnetjes te laten rondrijden. Morgenavond komt de tuinen meneer langs om de plannen door te spreken maar het is de bedoeling dat Tuinbaan-Heinenoord dit jaar geopend wordt. Ik ga een apart lijntje maken over Tuinbaan-Heinenoord maar ik kan het niet laten het baanplan alvast in dit lijntje te laten zien  ;D



Onze twee kleinzoons, Jelte van 5 en Joppe van 3 kunnen niet wachten tot het zover is, LGB treinen en Playmobil autos, poppetjes en dieren zullen samen gaan zorgen voor vele uren speelplezier bij opa en oma in de achtertuin!

Wordt vervolgd !
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 00:18:21 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #429 Gepost op: 28 januari 2019, 23:52:17 »
Hoi,

Leuk idee, ik ben benieuwd hoe het verder gaat? Zeker als we een mooie zomer krijgen wordt het leuk treinen in de tuin.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #430 Gepost op: 29 januari 2019, 00:33:57 »
Hoi Almar,

Het wordt een mooie baan en je bent een ware landschapsbouwer!

Het werken met foamkarton heb ik ook ontdekt en werkt prettig voor allerlei bouwprojecten.
Schijnen ook diverse types te zijn.

Ben benieuwd hoe je tuinbaan gaat worden.

Succes met de klus!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #431 Gepost op: 29 januari 2019, 08:18:34 »
Hoi Almar,

Wow, geweldig plan! Je bent dus aardig groter aan het groeien. Vooral nu je de kans hebt om hiermee te starten omdat je de tuin toch aan gaat pakken. We zullen het er vandaag wel over hebben  ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #432 Gepost op: 29 januari 2019, 08:34:30 »
Wat een leuk vooruitzicht die Tuinbaan Almar!

Succes met het verdere ontwerp en ik kijk uit naar de bouw!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #433 Gepost op: 29 januari 2019, 09:01:18 »
Hallo Jan, Koen, Wim en Jelmer,

Dank voor jullie reacties en Koen bedankt voor je compliment. De tuinbaan wordt inderdaad een heel nieuw avontuur. Ben druk bezig om mezelf in te lezen. Hier op het forum kom ik niet zoveel tegen maar er is ook nog een grootspoor forum waar heel veel info te halen is. De eerste vraag is waar we het spoor op gaan leggen. Op de diverse fora zie je allerlei verschillende manieren voorbij komen van geulen met complete ballastbedden tot bevestiging op duurzaam composiet materiaal..... echt wel iets waar je jezelf in moet verdiepen dus.. en we gaan weer terug naar analoog, want voor die twee of misschien ooit drie treinen gaat me digitaal veel te ver.. Binnenkort open ik ook op dit forum een lijntje over de tuinbaan met alle zaken waar we zoals tegenaan gaan lopen.

Wordt vervolgd!

@ Wim, tot zo!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #434 Gepost op: 01 februari 2019, 14:00:06 »
Hallo allemaal,

Terwijl ik lekker aan het bouwen was ging de bel en kwam er een zending rijtuigen binnen vanuit Sebnitz. Nog van mijn verjaardagsgeld gekocht als sleep achter de BR01



Van voor naar achter, een bagagerijtuig in blauw, een 1e klasrijtuig, een restauratierijtuig, een gecombineerd 1e / 2e klas rijtuig en als afsluiter nog een 2e klas rijtuig.



Ik zal ze binnenkort nog eens wat beter op de kiek zetten maar voor nu geeft dit een goede indruk.

Ben er blij mee!

Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5