Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door WimC
02 februari 2023, 23:41:05
Modulebaan.nl algemeen door Tjalling
02 februari 2023, 23:32:58
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door WimC
02 februari 2023, 23:20:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 februari 2023, 23:19:08
Marklin/Trix koploper door Bor de Wolf
02 februari 2023, 22:59:27
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding. door René 4312
02 februari 2023, 22:56:58
US dieselmaterieel H0 door shay59
02 februari 2023, 22:40:48
Arlbergbahn.. ? door Schachbrett
02 februari 2023, 22:38:49
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 februari 2023, 22:27:16
Heen, En en Weer door Huup
02 februari 2023, 22:18:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 1200blauw
02 februari 2023, 22:13:57
Raspberry Railways door Rasp
02 februari 2023, 22:12:27
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door MOVisser
02 februari 2023, 22:07:20
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
02 februari 2023, 22:06:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
02 februari 2023, 21:59:39
Schema Roco ASC-2000 (10712) gezocht door Eric B
02 februari 2023, 21:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 februari 2023, 21:48:56
Realistische spoordijk, tips gevraagd door Eric B
02 februari 2023, 21:47:17
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
02 februari 2023, 21:06:37
Witmoosdorf door Bert55
02 februari 2023, 21:01:50
Dieselstadt door V200-G2000
02 februari 2023, 20:57:38
19 Toen door hrp
02 februari 2023, 20:42:29
Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door Huib
02 februari 2023, 20:39:43
De meisjes van Verkade door Luit
02 februari 2023, 20:18:27
Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door Rob Ellerman
02 februari 2023, 20:17:41
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
02 februari 2023, 20:01:07
Piko NS1100, materieelbespreking door DavidNS400 Grote sik
02 februari 2023, 19:55:39
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Martin Domburg
02 februari 2023, 19:37:33
Marklin Wissel Servo met Z21 door ramdani
02 februari 2023, 19:33:18
Isolatie wissels - DC (Trix) door VvKan
02 februari 2023, 18:50:50
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 62625 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #645 Gepost op: 25 november 2022, 20:47:58 »
@Ivo,

-snelheidsmeter zit er nog niet in. Staat op het lijstje 3D te tekenen.
-pennen: in de definitieve (spoor-1) versie. Ben ik niet vergeten, maar nu even niet zinvol om te pielen op het testmodel.
-stangen idem
-remkranen staan op lijstje (vorig bericht)
-asladehandels.....ja ja. Daar heb je een punt. Maar dat is niet meer als twee stripjes die uit de donker gebeitste vloer steken onder in dat donkere gat. En dat komt er als allerlaatste in na het spuiten.

De behuizing van het machinistenhuis is er. Nu eerst het ketelfront qua maatvoering uitwerken en dan alles wat er nog bij komt. Juist vanavond wilde ik de krukjes gaan uitwerken. Verend materiaal uit de printer, dus ook met structuur.  ;D

Het leukste gaan de touwtjes met trekkers voor de fluit en het glas voor de peilglazen worden.
Wat ik NIET ga maken, is het stangenstelsel voor de handrem. Heel gecomplicerd en uit het zicht. Ik weet hoe het technisch zit en dat is even genoeg.
Vlambuizen en pijpen...ook niet.

Ik hoor nog niemand (van de korte waterbakkers) over de spuikraan en "wasplug" onderaan de ketel.
en ik hoor niks over de steunen aan de zandstrooiers.
Maar mocht ik echt iets vergeten...........dan probeer ik het alsnog te maken.



56406
« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 20:56:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #646 Gepost op: 25 november 2022, 21:16:39 »
Afgelopen 2 weken zijn we binnen de bouwgroep ook bezig geweest met het ontwikkelen van een eigen beeldbank waarmee we tot op onderdeel en fotopositie kunnen kijken hoe iets zat. De kinderziektes zijn nu net uit de software en ik ben bezig om de circa 500 beschikbare foto's van de 1200/6000/ROD/Nord/SNCF enz. in te kloppen. Als dat gebeurd is, ga ik inzoomen op details als aparte foto's en ook nog aangevuld met een tekeningenbestand en als het zinnig is met verwijzingen naar literatuur.

Nu een beetje mosterd na de maaltijd voor de 6000, maar dit is zeker niet ons laatste bouwproject. En door het nu alsnog te doen met de 6000 weten we wat de wensen en mogelijkheden zijn.

En ik heb er 6 weken de tijd voor. Mijn handmonster is in feite klaar en de bestelling voor de etsplaten VS2 loopt. Dus wat doe je in de tussenliggende periode...... juist

« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 21:25:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #647 Gepost op: 26 november 2022, 16:17:51 »
Tot een moment gelden had de 6000 nog een mysterie (eigenlijk 2), maar dat is die nu beiden kwijt  ;D ;D ;D ;D ;D

Het ging om de pijpjes op het dak. Aan de linker kant 2 en rechts 1. Die ene is van de stoomverwarming, maar die andere twee?.


Bij het luik bovenop de watertanks aan de zijkant (recent nog besproken) rees al de vraag.....Waar zit het ontluchtingsventiel van de watertank ? Nou, op onderstaande foto zijn die links en rechts dus te zien. Het ventiel is geen onderdeel maar een ontluchtingspijp.




56578
« Laatst bewerkt op: 26 november 2022, 17:47:24 door FritsT »

jan1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #648 Gepost op: 27 november 2022, 01:10:48 »
knap speurwerk (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #649 Gepost op: 27 november 2022, 18:48:55 »
Ik denk dat dit het laatste speurwerk met nieuw inzicht tot gevolg  is. Geholpen door de selctiecriteria in het nieuwe zoeksysteem. (doen we het toch niet voor niets).

De klapluiken op de kolenbunker, niet mis mee in het zijaanzicht.


Van achteraf ook niks mis mee.
Instinkertje: de 6300-en (vaak te zien op de modelbaan en dus een inspiratiebron) hebben klapluiken uit 1 stuk.


Maar in praktijk zie ik wat anders.
Ik zie een gedeeld klapluik.? ??? Of is het 1 klapluik (met midenstrip aan de bovenkant) uit 2 platen. De vroegste NS foto dateert uit 1924.


Op Nederlandse SS machines is het niet te zien, maar op de Franse ROD-6.....een foto uit 1916-1918, dus zowat af fabriek zie je nog wat, maat wat dan?


Conclusie die ik trek: op alle SS-1200 en NS-6000 zat een dubbel luik. Maar ik moet zeggen.....niet 100% overtuigd. Hoe het in model te maken......tja


56851
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 13:50:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #650 Gepost op: 30 november 2022, 19:41:14 »
Nu de handmonsters klaar zijn, komt er meer kijk op het vervolg. De etsplaten Vs.2. zijn inmiddels besteld en voor de gietdelen van het binnenliggend drijfwerk is besloten om die uitsluitend in nikkelzilver te laten maken. Dus geen geverfde messing exemplaren, maar direct goed en dat betekent dat er een zijweg in het gietdelen verhaal is ingeslagen. Weer een uitdaging, maar ik zie het zo..1 stap terug en 3 vooruit.
Het gros van de gietedelen blijft dus wel via Shapeways verkrijgbaar.

In dat kader is gelijk de koppelstang voorzien van een verlengstuk waarop een meenemer voor de snelheidsmeter past. Die heb ik in het handmonster handmatig aangebracht, maar ook hier geldt..direct in 1 keer goed.
De snelheidsmeter zelf wordt weer van messing. Daar wordt binnenkort nog aan gewerkt. Het lijstje "to do" wordt zo wel telkens korter maar staat nog niet op nul.

De koppelstangen:


De meenemer (in ontwerp)


Op de 3737 zitten de voorbeelden:






57141
« Laatst bewerkt op: 30 november 2022, 19:48:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #651 Gepost op: 01 december 2022, 23:25:26 »
Speuren, speuren, speuren........Het balletje rolt weer in de richting van dubbele luiken. Ik zie ook 4 scharnieren.
Blijft een vreemde constructie

en geen handgrepen.



57339
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 23:28:34 door FritsT »

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #652 Gepost op: 02 december 2022, 07:12:28 »
En als je nu even stopt met speuren en logisch gaat nadenken?

In die tijd werd voor die luiken echt geen 'pbs-staal' gebruikt, maar was het van een degelijke kwaliteit. Zou een luik uit 1 deel dan gemakkelijk op te beuren zijn?
Tja, ARBO bestond toen nog niet, maar pragmatisch denken wel.  ;D
Mvg.

Cor

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #653 Gepost op: 02 december 2022, 08:34:40 »
Vooropgesteld dat dit werkelijke en functionele luiken waren, dan lijkt het mij dat ze dichtklappen naar rechts. Dan kunnen de handgrepen toch nu 'verborgen' zijn achter de kolen?
Daarbij lijkt het mij dat de luiken niet in lijn zitten, het rechter luik ligt scheef. Dus klopt dit wel?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #654 Gepost op: 02 december 2022, 10:23:58 »
Goedemorgen medespeurders....

Aan ARBO had ik ook al gedacht, maar waar waren die ten tijden van de 6100 en 6300. Daar waren de luiken uit 1 stuk over de breedte.
En het vreemde is, je ziet het hier ook op de foto, alles gaat scheef hangen. Zeker ook omdat er "in" de kolenbak geen steun is in het midden in de langsrichting. Steunen deed een "half" luik dan alleen op de zijkant en de achterkant van de kolenbak én op het scharnier. Geen wonder dat je later in de tijd geen kaarsrechte luiken meer zag (denk ik).

Even ter overweging:
een half luik meet 65x100 cm. Is niet echt zo groot en zwaar als dat het lijkt. (zou tegenwoordig volgens ARBO wel te zwaar zijn denk ik)
Bedenk ook hoe 1 persoon het geheel open moet klappen...te beginnen om 2 luiken in het midden op te tillen. Dan samen te voegen en naar achter te laten klappen. Dat is best zwaar, maar te doen lijkt me. Het werkje laten uitvoeren door 2 personen...die staan elkaar in de weg.
Eén enkel persoon kan een luik uit 1 stuk never-nooit-niet in zijn uppie doen. Dat moet je wel met 2 personen doen.

Het luik dicht doen...ik kan je garanderen dat als je niet wilde dat je vingers er tussen kwamen, dat dat met grof geweld en veel kabaal ging. Wat zou dat voor effect op de scharnieren hebben gehad?

Overpeinzing: Gezien de 6100 en de 6300 zal deze wijze van bedienen geen succes zijn geweest. 2 man en 1 luik over de volle breedte, dat was de oplossing voor beter gehumeerd personeel en de garantie dat het werk ook gedaan werd op moment dat het moest.

En over die handgrepen......ik zie ze (ook evt schaduw ervan) niet. Die op de achterkant van de bak...ja , heel die zijn heel duidelijk.
Ik vermoed dat die twee minimale uitstulpingkjes onderaan de onderkant de scharnieren van het andere deel zijn.


Mijn uitdaging..dubbele luiken en het maken van functionle scharniertjes, maar daar ben ik nog mee bezig. Geen garantie nog dat dat gaat lukken. Tot die tijd zou ik zeggen..gebruik Albion buis.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 10:45:29 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #655 Gepost op: 02 december 2022, 13:01:07 »
Ik denk dat er ook loks geweest zijn, met een heel Luik. Er zijn ook foto's, waarbij het een geheel is.   Wat arbo betreft, een lokkrik weegt minstens 80 kg, de hsm ers tot 130..... dus daar werd toen geen rekening mee gehouden

Ik ga mijn lok, luiken uit 1 stuk maken, en op meeste foto's staan de luiken toch open....

Iedereen moet zelf de beslissing maken wat hij wilt. Dat is het mooie hiervan, je bepaald zelf hoe het model wordt, wat jij denkt hoe het was...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #656 Gepost op: 03 december 2022, 11:34:39 »
De zijweg naar het gieten in nikkel-zilver is ingeslagen, maar dat betekende weer een aantal uren extra werk. Alle voor het printen met moeite samengestelde onderdelen moesten in 3D worden gesloopt en herzien worden zodat de gieter de afzonderlijke (plastic) componenten kan gebruiken om er een gietmal mee te maken. Daarbij is de kruk in 1:32 aangepast omdat de as-maat niet 1,36 x die in 1:43,5 is. We waren er wel "eventjes" mee bezig.

Daarbij een duidelijk,overzicht maken voor de gieter van hoeveel er nodig is. Sommige onderdelen enkel, andere dubbel en in 1 geval (ronde krukstang) 3 van de vier componenten.

Nu is het aan de gieter om alles tot zich te laten doordringen. Maar, er is nog wel een overlegronde ingepland voordat er gegoten gaat worden.



« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 11:36:38 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #657 Gepost op: 03 december 2022, 12:15:44 »
Weer een van de vele (gedane) monsterklussen! Respect  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8066
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #658 Gepost op: 03 december 2022, 18:23:10 »
Ik zie nu pas een administratief foutje in de nummering....2xnr.16 gebruikt. De bovenste, de stang in de cylinder klopt, dat is de echte 16. Die stang helemaal onderaan...had dus 17 moeten zijn  (dat is een platte stang en zit op de laserplaat). Nr 17 is nu echter de krukas.  Excuses.

Eenvoudig op te lossen...16 nr.2 wegpoetsen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 18:27:25 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5436
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #659 Gepost op: 04 december 2022, 01:36:36 »
De scharnieren voor de kolenbunkerluiken, je hebt onder de rookkast toch een luik met mooie Aeronaut scharnieren .
passen die niet?