Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 109043 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #450 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:16:31 »
Een onderdeel wat tot veel misverstand in ruimtelijk denken kan leiden, is de verbinding tussen de zijwatertank en de watertank aan de achterzijde van de lok. Meestal is dit een enkelvoudige ronde buis, maar hier......een constructie. Duidelijke foto's voor de modelbouwer zijn er niet dus goed kijken naar de tekening en met alles rekening houden wat er in de buurt zit, in dit geval de zandkisten en de koppelstang.

Het blijkt niet 1 buis te zijn, maar 2. Verticaal tegen elkaar geschoven en afgewerkt met plaatwerk. Twee hoekstukken en een middelstuk. Vandaar de klinknagels. De afscheiding is in dit gietdeel niet te zien. Kraspen?

De constructie ZONDER afsluitkraan. (schroefdop ???) Bij alle 1200-en


De constructie MET aftapkraan bij de  6000-en vanaf circa 1924.


Het giestuk is MET aftapkraan en na verwijderen van de aftapkraan kan die op een 1200.


Gemonteerd,


Zo zie je dat de koppelstang er achterlangs kan.


43557
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 21:19:13 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #451 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:45:46 »
hou je nou nog genoeg ruimte over vor de trap?
volgens mij kan hij nog wel heel iets naar binnen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #452 Gepost op: 05 oktober 2022, 22:20:29 »
De trap komt tegen de binnenkant van het L-profiel onder de voetplaat. Dat is binnensmaat 1,0 breed. De waterbuis zit tegen dat profiel, maar er zeker niet overheen. Het gietdeel van de trap  is 0,65...dus ruimte genoeg.

De trap verwacht ik over een week binnen te krijgen ivm een nieuw ontwerp van de structuur van het gietdeel. Moet practisch gezien beter gietbaar zijn dan een traditionele gietboom. Hoezo is dit een leerproces....


« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:22:34 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #453 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:26:52 »
slim  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #454 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:33:47 »
Uitreindelijk moet het model met de billen bloot en het grote compromis laten zien. Het punt waar aanpassingen aan het frame (voorzijde rookkast) en noodzakelijke ruimte voor de wielen bij elkaar komen...de wielkast. Dan moet je wat. Ik heb in dit handmonster er dit van gemaakt.

Binnenkant (voor zover noodzakelijk) komt recht bovenop het frame. Deel binnenblad moet dus weg.


Ruimte tussen waterkast en wielkast moet in het model naar 0,0. Dus de klinknagelstrip weg.


Toen hield ik nog niet genoeg ruimte over en kan het niet anders (denk ik) dat de wielkast deels in de watertank gaat vallen.


Maar dat alles bij elkaar genomen levert dit beeld.


Misschien dat haakse hoek van het frame, net zoals de voorkant, in de vorm van 1/4 cirkel maken.....(nachtje slapen)


43643
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 23:46:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #455 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:42:35 »
Goedemorgen.....

Ik heb er een nachtje over geslapen en er is besloten...1/4 cirkel. Dan eindigt dat frame niet abrupt, maar is het meer een apart deel en botst niet tegen de wielkast.
Maar die klinknagelrand (minimale maat Shapeways).....die is veel te grof.


Zonder klinknagelrand.....tja, nou mis ik weer wat.


Dus kom ik weer terug bij mijn eerder gemaakt prototype. Zonde van de gietdelen, maar het blijft een handmonster.
Dit ga ik dan maar verder uitwerken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #456 Gepost op: 06 oktober 2022, 12:20:08 »
Vele pogingen met dunne, dike, brede, smalle, lange en korte stripjes en even zovele afkeuringen. Beter dan dit ga ik het denk ik niet krijgen in de wetenschap dat  het nooit zoals 1:1 zal kunnen worden.
Op een bepaald moment gaat het in je hoofd kruipen en zie je iedere 1/100 mm rechte en vooral die scheve lijnen en dan is het absoluut tijd om het neer te leggen en afstand te nemen.

Overigens, straks ga ik de 5e prik halen dus ik moet wel afstand nemen en houden. ;D



Ter vergelijk,
En dus MET klinknagels op de zijkant (zie volgend bericht over de 1204.)



43791
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:34:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #457 Gepost op: 06 oktober 2022, 13:19:11 »
Even gluren bij de buren waar de "1204 met korte watebakken" wordt gemaakt en hoe de oplossing daar is bedacht.
Wielkast valt niet samen met de watertank, dus dat is een hele zorg minder.

Op de zijkant komt de fabrieksplaat dus klinknagels zijn daar niet gewenst.



« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:24:13 door FritsT »

1795

  • Online Online
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #458 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:06:50 »
De klinknagels zitten er wel  maar daar zit de fabrieksplaat mee vast, en die zijn vlak afgewerkt..... zie je dus niet...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #459 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:15:46 »
Klinknageltellers zien allles.....ALLES. Dan zet je toch platte klinknagels of bolle en je geeft er met de hamer een klap op. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 20:22:15 door FritsT »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #460 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:26:23 »
Verzonken klinknagels zie je amper. 1:1 bij mat’54 766 gezien, dakgootjes en raamframes van de cabine zaten zo vast. Onder tig lagen verf lastig te vinden waar je nou moest boren om ze los te krijgen. Daar zie je in spoor 0 dus helemaal niks van ;D

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #461 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:02:31 »
Klinknageltellers zien echt alles.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #462 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:37:21 »
3 mm buis lijkt de goede maat en is buigzaam genoeg om de stoombuizen te kunnen maken.
Tzt. alles zwart spuiten.




43984

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #463 Gepost op: 07 oktober 2022, 14:38:57 »
De bussen van Slaters zijn 2,36 mm in diameter. In kleine stapjes heb ik alle gaten in de koppelstangen opgeboord naar 2,45 en zie daar....zowat al bij de eerste testrun al vrij van frictie. De geleverde koppelstangen zijn dus goed op maat. STL + 1,5% iv, krimp. Blijft altijd spannend gezien de variabele marges die Shapeways aanhoud.

Nou de fijnafestelling nog. Eerst pauze/koffie

FILMPJE = klikken op het plaatje

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #464 Gepost op: 07 oktober 2022, 15:58:41 »
Film 2.