Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 23:29:50
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Eelco Storm
Vandaag om 23:27:24
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 23:17:09
PB models: koplopers (voorbespreking) door Duoblock
Vandaag om 23:17:09
Containerdraagwagens door Duoblock
Vandaag om 23:09:16
Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn. door Joop_L
Vandaag om 23:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:06:27
Verkleurde ruiten van Rocky-Rail 6400 door Duoblock
Vandaag om 23:03:47
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 23:02:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pascal77
Vandaag om 22:58:30
Voor de 25ste maal: Modelbouwdagen Gangelt (D) op 26 en 27 november 2022 door db403
Vandaag om 22:56:31
Opheffingsuitverkoop Beelen Modelbouw Utrecht. door MichielB
Vandaag om 22:53:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 22:18:40
nepakris wagens door jandcargo
Vandaag om 21:53:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 21:51:27
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door jandcargo
Vandaag om 21:40:14
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 21:39:31
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
Vandaag om 21:20:09
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 21:11:33
MB-module: Hielan Ware door Paulus
Vandaag om 21:09:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Pascal77
Vandaag om 20:54:02
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door MOVisser
Vandaag om 20:42:39
Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren? door Gino
Vandaag om 20:28:59
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 20:22:08
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door Bob R.
Vandaag om 20:01:10
Baan in Los Angeles door Eric v C
Vandaag om 19:55:41
welke connector? door Fritsprt
Vandaag om 19:43:25
6-12-2022: Bestelwagenchauffeur met schrik vrij na treinbotsing in Apeldoorn door timtrein
Vandaag om 19:35:03
Super Sik door Fritsprt
Vandaag om 19:22:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:10:50
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 58504 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #450 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:16:31 »
Een onderdeel wat tot veel misverstand in ruimtelijk denken kan leiden, is de verbinding tussen de zijwatertank en de watertank aan de achterzijde van de lok. Meestal is dit een enkelvoudige ronde buis, maar hier......een constructie. Duidelijke foto's voor de modelbouwer zijn er niet dus goed kijken naar de tekening en met alles rekening houden wat er in de buurt zit, in dit geval de zandkisten en de koppelstang.

Het blijkt niet 1 buis te zijn, maar 2. Verticaal tegen elkaar geschoven en afgewerkt met plaatwerk. Twee hoekstukken en een middelstuk. Vandaar de klinknagels. De afscheiding is in dit gietdeel niet te zien. Kraspen?

De constructie ZONDER afsluitkraan. (schroefdop ???) Bij alle 1200-en


De constructie MET aftapkraan bij de  6000-en vanaf circa 1924.


Het giestuk is MET aftapkraan en na verwijderen van de aftapkraan kan die op een 1200.


Gemonteerd,


Zo zie je dat de koppelstang er achterlangs kan.


43557
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 21:19:13 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #451 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:45:46 »
hou je nou nog genoeg ruimte over vor de trap?
volgens mij kan hij nog wel heel iets naar binnen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #452 Gepost op: 05 oktober 2022, 22:20:29 »
De trap komt tegen de binnenkant van het L-profiel onder de voetplaat. Dat is binnensmaat 1,0 breed. De waterbuis zit tegen dat profiel, maar er zeker niet overheen. Het gietdeel van de trap  is 0,65...dus ruimte genoeg.

De trap verwacht ik over een week binnen te krijgen ivm een nieuw ontwerp van de structuur van het gietdeel. Moet practisch gezien beter gietbaar zijn dan een traditionele gietboom. Hoezo is dit een leerproces....


« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:22:34 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #453 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:26:52 »
slim  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #454 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:33:47 »
Uitreindelijk moet het model met de billen bloot en het grote compromis laten zien. Het punt waar aanpassingen aan het frame (voorzijde rookkast) en noodzakelijke ruimte voor de wielen bij elkaar komen...de wielkast. Dan moet je wat. Ik heb in dit handmonster er dit van gemaakt.

Binnenkant (voor zover noodzakelijk) komt recht bovenop het frame. Deel binnenblad moet dus weg.


Ruimte tussen waterkast en wielkast moet in het model naar 0,0. Dus de klinknagelstrip weg.


Toen hield ik nog niet genoeg ruimte over en kan het niet anders (denk ik) dat de wielkast deels in de watertank gaat vallen.


Maar dat alles bij elkaar genomen levert dit beeld.


Misschien dat haakse hoek van het frame, net zoals de voorkant, in de vorm van 1/4 cirkel maken.....(nachtje slapen)


43643
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 23:46:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #455 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:42:35 »
Goedemorgen.....

Ik heb er een nachtje over geslapen en er is besloten...1/4 cirkel. Dan eindigt dat frame niet abrupt, maar is het meer een apart deel en botst niet tegen de wielkast.
Maar die klinknagelrand (minimale maat Shapeways).....die is veel te grof.


Zonder klinknagelrand.....tja, nou mis ik weer wat.


Dus kom ik weer terug bij mijn eerder gemaakt prototype. Zonde van de gietdelen, maar het blijft een handmonster.
Dit ga ik dan maar verder uitwerken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #456 Gepost op: 06 oktober 2022, 12:20:08 »
Vele pogingen met dunne, dike, brede, smalle, lange en korte stripjes en even zovele afkeuringen. Beter dan dit ga ik het denk ik niet krijgen in de wetenschap dat  het nooit zoals 1:1 zal kunnen worden.
Op een bepaald moment gaat het in je hoofd kruipen en zie je iedere 1/100 mm rechte en vooral die scheve lijnen en dan is het absoluut tijd om het neer te leggen en afstand te nemen.

Overigens, straks ga ik de 5e prik halen dus ik moet wel afstand nemen en houden. ;D



Ter vergelijk,
En dus MET klinknagels op de zijkant (zie volgend bericht over de 1204.)



43791
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:34:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #457 Gepost op: 06 oktober 2022, 13:19:11 »
Even gluren bij de buren waar de "1204 met korte watebakken" wordt gemaakt en hoe de oplossing daar is bedacht.
Wielkast valt niet samen met de watertank, dus dat is een hele zorg minder.

Op de zijkant komt de fabrieksplaat dus klinknagels zijn daar niet gewenst.



« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:24:13 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #458 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:06:50 »
De klinknagels zitten er wel  maar daar zit de fabrieksplaat mee vast, en die zijn vlak afgewerkt..... zie je dus niet...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #459 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:15:46 »
Klinknageltellers zien allles.....ALLES. Dan zet je toch platte klinknagels of bolle en je geeft er met de hamer een klap op. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 20:22:15 door FritsT »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #460 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:26:23 »
Verzonken klinknagels zie je amper. 1:1 bij mat’54 766 gezien, dakgootjes en raamframes van de cabine zaten zo vast. Onder tig lagen verf lastig te vinden waar je nou moest boren om ze los te krijgen. Daar zie je in spoor 0 dus helemaal niks van ;D

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #461 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:02:31 »
Klinknageltellers zien echt alles.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #462 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:37:21 »
3 mm buis lijkt de goede maat en is buigzaam genoeg om de stoombuizen te kunnen maken.
Tzt. alles zwart spuiten.




43984

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #463 Gepost op: 07 oktober 2022, 14:38:57 »
De bussen van Slaters zijn 2,36 mm in diameter. In kleine stapjes heb ik alle gaten in de koppelstangen opgeboord naar 2,45 en zie daar....zowat al bij de eerste testrun al vrij van frictie. De geleverde koppelstangen zijn dus goed op maat. STL + 1,5% iv, krimp. Blijft altijd spannend gezien de variabele marges die Shapeways aanhoud.

Nou de fijnafestelling nog. Eerst pauze/koffie

FILMPJE = klikken op het plaatje

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7926
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #464 Gepost op: 07 oktober 2022, 15:58:41 »
Film 2.