Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleuren bedrading door Jeroen_J
Vandaag om 13:17:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:53:43
Ervaringen gevraagd plotter vs cnc frezen door HO_COMP_FAN
Vandaag om 12:48:24
Kromgetrokken plastic onderdelen bouwpakket weer vlak maken door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:46:03
Nightjet->Notjet door Falcon10
Vandaag om 12:39:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Remunj
Vandaag om 12:37:51
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 12:31:44
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Petertrein81
Vandaag om 12:31:10
digitaal bloksysteem met digikeijs door xanders0907
Vandaag om 12:10:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 4020 281-4
Vandaag om 11:54:44
Wensenlijstje 2023 door 1200blauw
Vandaag om 11:51:32
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door guy1846
Vandaag om 11:29:43
PB speculaas... door Remunj
Vandaag om 11:29:07
Transport Fever 2 als modelspoor simulator - een videoserie door RudyB
Vandaag om 10:50:07
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 10:45:40
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:17:30
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 10:08:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 09:51:42
Laag-Baarlo door San-Markos
Vandaag om 09:28:26
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door tothebeach
Vandaag om 08:58:28
Artitec 2023: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door dh3201
Vandaag om 08:47:28
Rosoft gesloten ? door Dirk
Vandaag om 08:39:40
Baan in Los Angeles door mass am see
Vandaag om 08:17:36
Baanplan Nederlandse stad (modelspoorbaan TP 5/6) door Chiel
Vandaag om 08:10:43
Vistrein IJmuiden door Eric B
Vandaag om 08:03:22
Trein botst op stapel fietsen tussen Boskoop en Waddinxveen. door Eric B
Vandaag om 07:51:14
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door VFR
Vandaag om 07:30:37
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 07:26:08
Super Sik door Biessendorf
Vandaag om 00:22:17
Raadplaatje door Rik
27 november 2022, 23:38:40
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 56997 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #450 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:16:31 »
Een onderdeel wat tot veel misverstand in ruimtelijk denken kan leiden, is de verbinding tussen de zijwatertank en de watertank aan de achterzijde van de lok. Meestal is dit een enkelvoudige ronde buis, maar hier......een constructie. Duidelijke foto's voor de modelbouwer zijn er niet dus goed kijken naar de tekening en met alles rekening houden wat er in de buurt zit, in dit geval de zandkisten en de koppelstang.

Het blijkt niet 1 buis te zijn, maar 2. Verticaal tegen elkaar geschoven en afgewerkt met plaatwerk. Twee hoekstukken en een middelstuk. Vandaar de klinknagels. De afscheiding is in dit gietdeel niet te zien. Kraspen?

De constructie ZONDER afsluitkraan. (schroefdop ???) Bij alle 1200-en


De constructie MET aftapkraan bij de  6000-en vanaf circa 1924.


Het giestuk is MET aftapkraan en na verwijderen van de aftapkraan kan die op een 1200.


Gemonteerd,


Zo zie je dat de koppelstang er achterlangs kan.


43557
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 21:19:13 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #451 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:45:46 »
hou je nou nog genoeg ruimte over vor de trap?
volgens mij kan hij nog wel heel iets naar binnen.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #452 Gepost op: 05 oktober 2022, 22:20:29 »
De trap komt tegen de binnenkant van het L-profiel onder de voetplaat. Dat is binnensmaat 1,0 breed. De waterbuis zit tegen dat profiel, maar er zeker niet overheen. Het gietdeel van de trap  is 0,65...dus ruimte genoeg.

De trap verwacht ik over een week binnen te krijgen ivm een nieuw ontwerp van de structuur van het gietdeel. Moet practisch gezien beter gietbaar zijn dan een traditionele gietboom. Hoezo is dit een leerproces....


« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:22:34 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #453 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:26:52 »
slim  (y)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #454 Gepost op: 05 oktober 2022, 23:33:47 »
Uitreindelijk moet het model met de billen bloot en het grote compromis laten zien. Het punt waar aanpassingen aan het frame (voorzijde rookkast) en noodzakelijke ruimte voor de wielen bij elkaar komen...de wielkast. Dan moet je wat. Ik heb in dit handmonster er dit van gemaakt.

Binnenkant (voor zover noodzakelijk) komt recht bovenop het frame. Deel binnenblad moet dus weg.


Ruimte tussen waterkast en wielkast moet in het model naar 0,0. Dus de klinknagelstrip weg.


Toen hield ik nog niet genoeg ruimte over en kan het niet anders (denk ik) dat de wielkast deels in de watertank gaat vallen.


Maar dat alles bij elkaar genomen levert dit beeld.


Misschien dat haakse hoek van het frame, net zoals de voorkant, in de vorm van 1/4 cirkel maken.....(nachtje slapen)


43643
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 23:46:46 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #455 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:42:35 »
Goedemorgen.....

Ik heb er een nachtje over geslapen en er is besloten...1/4 cirkel. Dan eindigt dat frame niet abrupt, maar is het meer een apart deel en botst niet tegen de wielkast.
Maar die klinknagelrand (minimale maat Shapeways).....die is veel te grof.


Zonder klinknagelrand.....tja, nou mis ik weer wat.


Dus kom ik weer terug bij mijn eerder gemaakt prototype. Zonde van de gietdelen, maar het blijft een handmonster.
Dit ga ik dan maar verder uitwerken.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #456 Gepost op: 06 oktober 2022, 12:20:08 »
Vele pogingen met dunne, dike, brede, smalle, lange en korte stripjes en even zovele afkeuringen. Beter dan dit ga ik het denk ik niet krijgen in de wetenschap dat  het nooit zoals 1:1 zal kunnen worden.
Op een bepaald moment gaat het in je hoofd kruipen en zie je iedere 1/100 mm rechte en vooral die scheve lijnen en dan is het absoluut tijd om het neer te leggen en afstand te nemen.

Overigens, straks ga ik de 5e prik halen dus ik moet wel afstand nemen en houden. ;D



Ter vergelijk,
En dus MET klinknagels op de zijkant (zie volgend bericht over de 1204.)



43791
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:34:52 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #457 Gepost op: 06 oktober 2022, 13:19:11 »
Even gluren bij de buren waar de "1204 met korte watebakken" wordt gemaakt en hoe de oplossing daar is bedacht.
Wielkast valt niet samen met de watertank, dus dat is een hele zorg minder.

Op de zijkant komt de fabrieksplaat dus klinknagels zijn daar niet gewenst.



« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 13:24:13 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #458 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:06:50 »
De klinknagels zitten er wel  maar daar zit de fabrieksplaat mee vast, en die zijn vlak afgewerkt..... zie je dus niet...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #459 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:15:46 »
Klinknageltellers zien allles.....ALLES. Dan zet je toch platte klinknagels of bolle en je geeft er met de hamer een klap op. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 20:22:15 door FritsT »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #460 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:26:23 »
Verzonken klinknagels zie je amper. 1:1 bij mat’54 766 gezien, dakgootjes en raamframes van de cabine zaten zo vast. Onder tig lagen verf lastig te vinden waar je nou moest boren om ze los te krijgen. Daar zie je in spoor 0 dus helemaal niks van ;D

Groeten Edwin.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #461 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:02:31 »
Klinknageltellers zien echt alles.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #462 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:37:21 »
3 mm buis lijkt de goede maat en is buigzaam genoeg om de stoombuizen te kunnen maken.
Tzt. alles zwart spuiten.




43984

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #463 Gepost op: 07 oktober 2022, 14:38:57 »
De bussen van Slaters zijn 2,36 mm in diameter. In kleine stapjes heb ik alle gaten in de koppelstangen opgeboord naar 2,45 en zie daar....zowat al bij de eerste testrun al vrij van frictie. De geleverde koppelstangen zijn dus goed op maat. STL + 1,5% iv, krimp. Blijft altijd spannend gezien de variabele marges die Shapeways aanhoud.

Nou de fijnafestelling nog. Eerst pauze/koffie

FILMPJE = klikken op het plaatje

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 7915
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #464 Gepost op: 07 oktober 2022, 15:58:41 »
Film 2.