Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 108680 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #420 Gepost op: 30 september 2022, 22:57:11 »
De oververhitter,

Het zijn veel buizen, maar de hoeveelheid en ingewikkeldheid vallen enorm mee. Tekening bestuderen en aan de slag.


Een stukje U-profiel een een rond geknipt stukje plaatwerk en je hebt de kast


Goed uitmeten en dan maar gaatjes boren. Met een kruistafel zo gedaan. ;D 
Voorstel voor de bouwgroep: In Vs.2 als etsdeel opnemen.


Draad ombuigen.


En als eerste rij positioneren.


Aan de bovenzijde alles vastzetten met een afstandhouder (plaat 2 mm),


Dat is rij 1,


41835

« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 11:08:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #421 Gepost op: 01 oktober 2022, 00:05:34 »
Dat zijn rij 2 en 3,


En wat zie je er (nu nog) van? Maar leuk om te  maken.


« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 00:30:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #422 Gepost op: 01 oktober 2022, 12:32:27 »
De pijpenplaat heb ik voorzien van een stabiliserende ring (overbodig of niet  ???) Zekerheid voorop.
Onderaan een stukje buis waarin een tapje M1,4 is gezet.


In de buis (binnen in de rookkast) een gaatje voor het boutje en in de achterplaat een inkepingkje om de rookkast over de buis te kunnen schuiven. Dat inkepingkje verdwijnt weer achter de afsluitring.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #423 Gepost op: 01 oktober 2022, 23:31:25 »
En  nu begint het ge.........  De verschillen tussen SS en NS uitvoering.

Hieronder een Constructiewijziging (CW) die niet in de beschikbare lijst van CW's vermeld staat, maar wel op officiele NS tekening te zien is.

NS 6000:
-Vonkenvanger is cylindrisch van vorm en zit tussen exhaust en schoorsteen
-De oververhitterelementen zijn niet afgeschermd.


SS1200:
-Vonkenvanger is een platte, horizontaal geplaatste plaat (meestal 2 helften rond de exhaust).
-Er zit een "kast" om de oververhitterelementen. Dus.... de oververhitterelementen die ik zo mooi gemaakt heb, moeten dus weer UIT het zicht  >:(...........maar ze zitten er wel :D


42112



« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 23:43:50 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #424 Gepost op: 02 oktober 2022, 00:37:32 »
Mmmm! Leg eens uit, hoe komen de rookgassen uit de vlambuizen met oververhitter elementen nu in de schoorsteen bij de NS?
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #425 Gepost op: 02 oktober 2022, 01:15:36 »
Ja, dat zou ik graag uitgelegd willen hebben.

Maar die SS is lastiger. Als ik dat zou weten, zou ik het kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 01:24:43 door FritsT »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #426 Gepost op: 02 oktober 2022, 13:06:07 »
Dit is de uitleg van Bender.

Demperkasten. Sloten de vlambuizen af
bij gesloten regulateur. Ze waren in het begin
bang dat bij gesloten regulateur de
oververhitterelementen zouden verbranden
omdat ze dan niet gekoeld zouden worden
door de natte stoom vanuit de ketel
Mvh Steef

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #427 Gepost op: 02 oktober 2022, 14:31:20 »

-Er zit een "kast" om de oververhitterelementen. Dus.... de oververhitterelementen die ik zo mooi gemaakt heb, moeten dus weer UIT het zicht 


Dan heeft Paul het helemaal goed want is schreef gisteren al...een soort "kast"..de demperkast dus.
Zie ook Harterink en Mook, 4e editie blz. 103


Iets afwijkend van de tekening gebouwd, maar het gaat me om het principe.
En ja, de buizen en aansluitingen moeten nog



« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 12:54:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #428 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:35:47 »
Wat feubelwerk op de draaibank (1e proefmodel) gedraaid uit 16 mm staf en tapje 1,4... de schoorsteen aan de binnenkant van de rookkast.
Deze zit met en boutje door de schoorsteen en buis van bovenaf vast.


42403
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 20:59:12 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #429 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:42:56 »
Kennelijk was ik nogal cryptisch bij de vraagstelling! Dat stangetje dat op de dwarsdoorsnede is te zien is de verbindingstang tussen beide kleppen die in de voorkant van de demperkast zitten om de rookgassen door te kunnen laten bij de SS versie. Bij de NS is dat vervangen door die "trechter" op de tekening, die bestaat normaal uit gaas of geperforeerde plaat, allebei bedoeld om de vonken af te vangen en als grit onderin de rookkast te laten vallen.
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #430 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:46:47 »
@Jos,  (y)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #431 Gepost op: 02 oktober 2022, 20:02:54 »
Frits,

Wat jij hebt gemaakt gaf mij inzicht in de werking van de demperkast. Verklaart ook voor mij de aandrijving die aan de buitenzijde van de rookkast zit. Was voor mij altijd een raadsel, maar nu snap ik wat het doet. Alleen die knobbel aan de voorkant snap ik nog niet, ik vermoed een stoomcylinder? Om wat te doen?



Het Utrechtsarchief

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #432 Gepost op: 02 oktober 2022, 20:54:05 »
@Rob,
Je vermoeden klopt.
Die knobbel op de linkerzijde van de rookkast (naamgeving: de automaat) is een stoomcylindertje dat een zuigertje heeft wat heen en weer kan..deurtje open, deurtje dicht.

Dat soort dingen vindt je (heel uitgebreid) in Harterink en Mook of bij vraagstelling hier op het forum.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #433 Gepost op: 02 oktober 2022, 23:03:10 »
Het 1e exemplaar van de exhaust. In de hoogte iets te kort en dat zal je bij de vonkenvangert terugzien. Maar het is allemaal een testexemplaar voor de juiste maatvoering. Besluiten hoe het gaat worden komt nog.
Het  boutje waarmee bouwdeel vast zit is zo ook weggewerkt.




42512
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 23:13:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #434 Gepost op: 03 oktober 2022, 15:43:32 »
Zo gaat dat met het ontwerpen van een model....Triall and Error en doorzetten.

Versie 2.




Nog wat aan de fijne afstellingen doen, maar de maten kloppen.
Nu kan ook de vonkenvanger er in.
Luikje(s) van de oververhitter...die ga ik nu bekijken hoe het echt zit.


Ondertussen is de etsplaat Vs.2 ook al weer aangevuld en een smallere dwarsbalk is ook in  de maak.


42676
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 15:46:25 door FritsT »