Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

NS 6000 (in schaal 0)

(1/192) > >>

FritsT:
Al enige tijd geleden is er een spoor-0-werkgroepje begonnen met een supergedetaileerde NS 6000 te ontwerpen. Voorop staat.... we hebben geen haast en het moet gewoon goed zijn.
Alle maten en klinknagels (ook niet/moeilijk zichtbaar) worden exact aangehouden tenzij het rijgedrag als model in de knel komt. Ik zeg dan ook maar.. de schaal is gemiddeld 1: 44,89678645, maar meestal 1:43,5.

Er is al het nodige gepubliceerd op het Spoor 0 forum:
1. http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814879&hilit=6000
en nog veel meer op mijn blog:
2. http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x

Het tekenwerk voor het frame is voor 99,9999% klaar en gemaakt in CAD.
Als basis dienen de originele fabriekstekeningen die door het Spoorwegmuseum ter beschikking zijn gesteld.

Het is niet de bedoeling dat dit een commercieel project wordt, maar naar vewachting zouden het er zo maar een stuk of 10 (voor de leden van de werkgroep) kunnen worden. Tenslotte heb je de SS versie, NS met korte en lange waterbak. We beperken ons tot de vooroorlogse situatie. Daarna zijn er teveel constructiewijzigingen/reparaties geweest.

En en passant is Paul Henken begonnen aan het schrijven van het boek over de 6000.

wordt vervolgd.

pullmanneke:
Dat boek is tekstueel al klaar. Ik heb het technische gedeelte voor mijn rekening genomen. Daar waar het te technisch werd, waardoor het voor de uitgever commercieel niet interessant werd, is o.a het gedeelte over het ontstaan van het ontwerp tot aan het begin van de productie opgenomen in "Locomotieven", het door mij bewerkte en aangevulde collegedictaat van Prof. Westendorp, die naast de 3700-en ook de 6000-en ontwierp.
Het was de bedoeling de 6000-en de ketel van een 37000 te geven maar het werd, net zoals bij de 9500, en 4600 een variant op de 3700 ketel.
Gr.
John 

Eelco Storm:
Ik ben benieuwd naar het boek, ik heb Paul Henken weer een aantal foto's ter beschikking gesteld. Altijd leuk om op die manier een bijdrage te kunnen leveren  (y)

FritsT:
Een korte samenvatting van het verhaal elders.:

1. Om deze lok gaat het. SS serie 1200, later NS 6000


2. De tekeningen van het Spoorwegmuseum, in de bibliotheek aldaar


3. De naar CAD omgewerkte tekening met daarin een tekening/berekening van de minimale boogstraal


4. Ik ben niet goed met 3D, en bouw dus altijd een proefexemplaar om inzicht in de constructie te krijgen. Hier het eerste kartonnen frame.


5. Van karton naar messing


6. Kijkje in het machnistenhuis
 

7. Nog lang geen model, maar je kan er wel mee werken.

roadster36:
Frits , slaap jij wel eens?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie