Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Van Delta naar Mobile Station

(1/2) > >>

PeterK:
Hallo,

Mijn Märklin locomotieven rijden perfect met Delta regelaar 66045, vindt de regeling plaats via het Mobile Station rijden ze veel onregelmatiger, soms zelfs schokkerig.
Vooral het optrekken gaat niet mooi regelmatig.
Wat tevens opvalt is dat de verlichting onder de ketel van de BR 41 flikkert.
Heb alle verbindingen gecontroleerd, kan geen oorzaak vinden.

Mobile Station 60652
Transformer 60062
Aansluitbox 60115

Kent iemand dit verschijnsel?

Peter (beginnend modelspoorder)

Brigitte:
Hallo Peter,

Ja dat is een bekend verschijnsel  ;)

Een Delta locomotief is digitaal, maar daar heb je dan ook alles meegezegd. De decoder bezit geen optrek- of afremvertraging, verlichting is zelden schakelbaar en gebruikt ook wat meer vermogen om op gang te komen. Het Delta Systeem bestaat al zo'n 20 jaar en nieuwe locs met een Delta decoder worden er niet meer uitgebracht, tweedehands is er nog genoeg van te koop hoor. Je begrijpt dat er in de loop der tijd op digitaal gebied errug veel verandert is  :)

De Mobile Station is onderdeel van het nieuwe Märklin Systems.

Ik adviseer je om je eens in te lezen in wat het moderne digitaal rijden zo'n beetje inhoud en wat de oplossingen kunnen zijn om je 'delta' locjes eventueel ook op een moderner niveau te brengen.

Hier vind je veel informatie over dit onderwerp! Kijk ook eens op www.marklinforum.nl daar zijn specifieke topics helemaal gewijd aan Delta besturing en Mobile Station besturing.

Kom je er niet uit vraag gerust verder, er zullen nog vele antwoorden volgen  ;)

Groetjes,
Brigitte

Herman05:
Hoi Peter,

Dat je verlichting onder de ketel flikkert heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je verlichting niet geisoleerd is van de locmassa. Kortweg er zit een draadje van de lampje op de loc gesoldeerd en die moet je eraf solderen en aansluiten op je decoder indien mogelijk.
Waarschijnlijk is dit niet mogelijk en wil je dat je een beter rijdende trein hebt,... dan kan je beter een nieuwe decoder erin stoppen van een betere kwaliteit.
Je kan namelijk de DELTA-decoders van Märklin zien als instapdecoders. Ze zijn niet te programmeren op verschillende adressen en rijden over het algemeen minder mooi dan een goede nieuwe decoder.

Hoop dat je er wat aan hebt,.. is een basic verhaaltje in de zin dat ik maar niet verder op soorten decoders inga. Zoals Brigitte ook al zei zijn deze problemen bekend,... alleen de oplossingen zijn niet altijd makkelijk/leuk. Overigens, wil je alleen het knipperen oplossen dan is er ook een andere oplossing ipv een hele nieuwe decoder,.. alleen ken ik die niet.

Groeten,
Herman

PeterK:
Hallo Brigitte,

3 locomotieven zijn afkomstig uit Delta-startsets, 2 uit een nieuwe digitale startset 29852. (BR 81 + BR 258)
Het valt op dat ook de digitale loc's minder vloeiend rijden met het Mobile Station.
Zou er iets niet goed ingesteld staan?

Groeten,

Peter

Misschien ter verduidelijking: Het lijkt alsof de snelheid niet gelijkmatig maar stapsgewijs verhoogd wordt met het Mobile Station.

Pascal.:
hoi peter

Ik ben ook overgestapt van delta / digitaal naar mobile station
maar ik heb er niet zoveel problemmen mee

de verlichting dat klopt maar had je bij delta ook als het goed is

ik ben nu ook bezig om de meeste loc's om te bouwen na digitaal/mfx
werkt perfect op mobile station  ;)

Gr Pascal

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie