Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ervaring met tomy tec rail reiniger door AB 7216
Vandaag om 13:29:23
Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon. door Tom1946
Vandaag om 13:29:07
Artitec stopt met hondekoppen door Benelux795
Vandaag om 13:19:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 13:17:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door KNed
Vandaag om 13:15:15
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Peter Soonius
Vandaag om 13:11:19
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door nighttrain1
Vandaag om 13:11:15
Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter. door nighttrain1
Vandaag om 12:59:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:58:30
NS DH1 Wadloper in spoor 0 door DH1-3104
Vandaag om 12:49:43
NS 6000 (in schaal 0) door MathynK
Vandaag om 12:10:34
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
Vandaag om 12:06:07
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 11:59:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:35:00
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:24:33
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem door KNed
Vandaag om 11:01:14
na plaatsen van tussenrijtuig branden de sluit en frontverlichting niet meer. door mass am see
Vandaag om 10:43:09
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door Rondje_HO
Vandaag om 10:37:06
Lasersnijden/graveren met diode laser door 3dbuildr
Vandaag om 10:23:11
Boot-volg-draadje over wadlopers PB models door C-rails
Vandaag om 09:30:30
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
Vandaag om 09:25:42
Wagenlading voor H0 door Hans Reints
Vandaag om 09:18:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:17:38
Rondom Charlois door Alewijn
17 augustus 2022, 23:38:07
Komt er weer een nieuwe fotowedstijd ? door Floris Dilz
17 augustus 2022, 23:21:14
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door GerardvV
17 augustus 2022, 22:34:30
Modules van Kees Gorter door mwdb
17 augustus 2022, 22:32:05
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Reinout van Rees
17 augustus 2022, 21:50:11
€2 Rommelmarkt Pola Station B655 opknappen. door cor_b
17 augustus 2022, 21:20:20
H0 baan van een (her)starter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
17 augustus 2022, 20:40:33
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 923504 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4710 Gepost op: 07 juli 2022, 04:33:27 »
De afgelopen anderhalve week heb ik veel tijd gestopt in het lezen van een specifiek boek. Ik zal het aan het eind nog even noemen, want het is een interessant boek. Maar ik heb ook weer wat aan mijn spoorlijn gedaan. Bijvoorbeeld het plannen van de lantaarns:





Naar beide andere modules gaat namelijk een draadje "avond" waarmee de avondverlichting aangezet kan worden. Daarvoor heb ik bij de middelste stationsmodule namelijk een schakelaar. Naast de eigen module worden daarmee gelijk de twee andere geschakeld. Er is nog geen enkele lantaarn geplaatst, maar het draadje ligt er al wel. Het loopt allemaal netjes gelabelt via kroonsteentjes, dus zowel vanaf de schakelaar als vanaf de "gebruiker" kan je al beginnen met het aanleggen, ongeacht of het aan de andere kant al klaar is. Lekker makkelijk.

Zo is er bijvoorbeeld een draadje voor het tonen van een "Zp11" wit ledje (dat leg ik later nog wel uit) vanaf het bedieningspaneel van Berenbach richting de module net rechts ervan:







Daar links van het station was het een enorm zooitje, wat goed zichtbaar werd toen ik de modules daar weghaalde:



Maar.... juist omdat ik gezorgd had (door verbouwing van de kast) dat de modules daar weg konden, kon ik daar ook eindelijk opruimen:



En nu ziet het er zo uit. Een stuk beter!



Vanavond heb ik de module links in het hoekje van een nette stekker voorzien i.p.v. een draad die rechtstreeks aan een kroonsteen vast zat:



Tot slot het boek dat ik toch echt wel als een tip hier wil poneren:



Offtopic: er zijn zat filmpjes op youtube van die Peter Zeihan te vinden voor een eerste indruk. Ik moet m'n mening er nog over vormen, maar laten we zeggen dat ik hoop dat hij het voor 95% incorrect heeft en dat ik vrees dat hij voor minimaal 50% gelijk heeft.
Jullie weten nog hoeveel er gegild werd, ook in modelbouwend Nederland, toen er een weekje of twee een containerschip dwars in het Suezkanaal lag? Nou, combineer dat met het feit dat de USA niet zo heel veel interesse meer in de wereld heeft. En dat de USA ervoor zorgde dat de wereldzeeën veilig waren voor de wereldhandel. Stel nou dat er per jaar een containerschip of twee getorpedeerd wordt. Wat doet dat voor de we-bouwen-het-in-China strategie van meerdere fabrikanten?
Normaliter lag er de afgelopen halve eeuw een USA vliegdekschip in de Perzische golf om daar de boel rustig te houden. Die is al een paar jaar weg, schijnt het. Wat als Iran daar gaat zutten? USA heeft nergens last van (schaliegas+olie, ze exporteren inmiddels), maar als de USSR/Rusland als bron wegvalt en ook het Midden-Oosten, dan gaat (in de woorden van Peter Zeihan) na een half jaartje het licht uit in China en na een heel jaar verhongert een groot deel van de bevolking.
Nou, als hij gelijk heeft hoeven we in ieder geval niet meer over de bezorger te klagen :)

Enfin, ik ben niet zo van de onheilsprofeten en de rampspoeden. Maar het is niet vaak dat ik zo hard hoop dat iemand ongelijk heeft. Even voor het idee: ik heb z'n eerste boek uit 2014 een paar weken geleden uitgelezen en daarin zei hij dat Rusland eigenlijk gewoon verplicht was om voor 2022 Oekraïne aan te vallen, dat dat een zekerheidje was omdat Rusland anders te weinig dienstplichtigen zou hebben gezien de bevolkingspiramide. Ok, dan was 'ie een jaartje te vroeg met z'n voorspelling, maar wat hij in 2014 zei lijkt nu aardig te kloppen.

Ach, ik heb er zelf al wel wat kanttekeningen bij, maar die kanttekeningen zijn absoluut onvoldoende om zijn hele verhaal omlaag te halen, helaas :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4711 Gepost op: 12 augustus 2022, 23:43:40 »
Al een maand niets gepost... Ach ja: vakantie! En: foto's maken en schrijven, want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal! Gaaf. Zes pagina's èn de grote foto op de voorpagina. Het komt in september uit. Daar vertel ik later nog wel wat over.

Als eerste maar eens de vakantie. Normaliter gaan we met het gezin op fietsvakantie, maar deze keer wilden we uit praktische overwegingen met de trein en dan hotel/huisje en lopen. Hmmm. Mijn eerste gedachte ging uit naar het lijntje Gotteszell-Viechtach dat ik een paar jaar geleden ontdekte in het Beierse Woud. Klein zijlijntje langs een riviertje en verder alleen een wandelpad. Geen weg. Tenminste, niet op het mooie deel van de route. Het wordt daar "Beiers Canada" genoemd: riviertje, veel bomen, rustig... Kijk maar:



Niet heel geschikt voor een reguliere fietsvakantie, maar als we gaan wandelen... Er bleek op anderhalve km van station Viechtach een huisjespark te zitten waar nog plek was, dus: hebbes!

Heenreis:



Uurtje overstaptijd in Keulen: marge + tijd om lunch in te slaan. Daarna door het Rijndal naar Regensburg. Mooie stad, dag rondgelopen:



9 Euro ticket gekocht en met stoptreinen Regensburg-Plattling-Gotteszell-Viechtach gedaan. Als je bij Plattling de Donau overgaat kom je eerst in Deggendorf en daarna gaat de lijn met twee keerlussen het beierse woud in. Mooi om te zien.

In eindpunt Viechtach staat nog wat oud Regentalbahn-materieel, naast het nieuwe spul waarmee die particuliere maatschappij al het vervoer in het beierse woud uitvoert:



Daar hebben we ruim een week gezeten. Paar keer een wandeling, dagje zwembad, museumpje. Dagje rustig met de trein rondgetuft om het landschap te zien (en voor mij om het enige lijntje dat ik nog niet gehad had te bereizen, Zwiesel-Grafenau). En naar Bayrisch Eisenstein gegaan, het eindpunt van de hoofdlijn door het woud. Daar zit een klein spoorwegmuseum in de oude lokloods:



In het stationsgebouw zit een ander museum met onder andere een modelspoorbaan. Ik stelde me er niet veel van voor, maar het was erger dan ik dacht: die oude metalen Märklinrails en een bak plastic gebouwen:



Toen naar Innsbruck omdat er "hoge bergen" op het wensenlijstje van zoonlief stonden. Eerst met de stoptreintjes het bos weer uit, richting Plattling. En daar overstappen op de ICE richting Wenen, maar in Linz uitstappen richting Innsbruck. Mooi traject.



Dat traject Regensburg-Plattling-Passau-Oostenrijk, daar gaat een enorme hoeveelheid goederentreinen langs! Je zit drie kwartier op het perron en in beide richtingen zijn er vijf lange treinen voorbijgereden.

Het uitzicht vanaf de bergrug ten noorden van Innsbruck op Innsbruck:



Dagje de berg op gegaan, dagje regulier rondgelopen in de stad en een dagje specifiek naar het plaatselijke paleis. Best leuk. En tot slot terug naar huis:



In München en Keulen een uur overstaptijd. Marge (want die Duitse ICE's munten niet uit in Püntlichkeit), rust (geen gehaast) en tijd om lunch danwel avondeten te regelen. Het is de hele tijd goed gegaan qua vertragingen. Naar Regensburg en Innsbruck een kwartiertje, naar Utrecht een half uur. Wel waren eigenlijk alle treinen minimaal "goed vol" tot "staplaatsen".

Ik heb niet te klagen gehad over de hoeveelheid treinen deze vakantie. En de rest van het gezin vond het ook een lekkere manier van reizen. Wel wordt je uiteindelijk best wel gammel van een hele dag in de trein, maar dat ben je ook na een dag in de auto. En het voelt enorm luxe om een half uurtje van te voren op Utrecht Centraal aan te komen en dan op de trein te stappen i.p.v. vier uur in de Schiphol-rij-hel te staan te wachten. En zo'n trein heeft meer beenruimte dan een vliegtuig. Zeker 1e klas, wat ik me maar gegund heb. Als je op tijd besteld kan het voor 20 Euro per persoon: voor een dagje rustig zitten was dat het me wel waard.

Tot slot een 4 minuten filmpje dat aangeeft hoe mooi het was daar bij Viechtach:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2022, 23:50:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4712 Gepost op: 13 augustus 2022, 08:05:12 »
Mooi vakantie verslag en fijn dat de treinreis verder ook goed is gegaan. Zeker met de ICE's vanuit Nederland is het momenteel drama met uitvallers en businzet deels.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4713 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:28:30 »
Leuk vakantieverslag, bedankt voor het delen.
Ook leuk, het filmpje waarbij je bij 3:15 minuten zag hoe het halteren op verzoek plaats vind.

Groeten,

Christoph

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
    • Lacus Flevo
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4714 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:33:21 »
Zeker een leuk reisverslag, trekt mij ook wel  (y)
Maar goed, eerst in oktober maar een weekje naar Trier met de voiture


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4715 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:33:34 »
Aanrader voor de volgende keer: neem tussen Innsbrück en München ipv de ICE via Wörgl, de Karwendel-/Mittenwaldbahn via Garmisch (y)

EDIT:
... want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal!

Daar las ik ff overheen: gefeliciteerd!  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 15:13:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4716 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:22:13 »
Al een maand niets gepost... Ach ja: vakantie! En: foto's maken en schrijven, want hoera: mijn Eifelburgenbahn komt in het Anlagen Design Journal! Gaaf. Zes pagina's èn de grote foto op de voorpagina. Het komt in september uit. Daar vertel ik later nog wel wat over.

Ik ben heel benieuwd!

Trouwens een leuk reisverslag.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4717 Gepost op: 13 augustus 2022, 15:12:08 »
Vertragingen: ja, die 1 uur marge was ook omdat die ICE's vaak vertraging hebben. Op sommige stukken was het staan, zelfs in de eerste klas, als er weer eens veel mensen een eerdere trein hadden gemist. Bij Mannheim is er nu ellende omdat de bovenleiding vernieuwd wordt => omrijden en aansluitingen missen.

Karwendelbahn: ja, graag. Die heb ik eerder een keer genomen. Het uitzicht als de trein de helling af rijdt richting Innsbruck is geweldig. Alleen.... daar bij Garmisch-Partenkirchen is twee maanden geleden dat ongeluk gebeurd => ze rijden er nog steeds niet.

Halteren op verzoek: inderdaad. Handje opsteken. Wat dat betreft is het een ouderwets klein lijntje. Twee keer toeteren voor onbewaakte overwegen en er met 20km/u overheen, dat soort spul. Maar het zat elke keer goed vol! Of het nou aan de zomervakantie ligt of aan het 9 Euro ticket en/of de toeristen die sowieso een gratis kaartje krijgen bij hotel/huisje... Het lijntje is populair bij wandelaars. Maar ook de rest van de lijnen daar in het gebied deden het goed.

Wel vrees ik dat het de rest van het jaar minder is. De lijn naar Viechtach was voor vijf jaar op proef gereactiveerd: dat liep in 2020 of 2021 af, maar het is op onduidelijke wijze verlengt. Ik geloof dat er nu is afgesproken dat er bewust voor gekozen moet worden te stoppen en dat het anders steeds stilzwijgend verlengd wordt. Een beetje onduits vaag. (Of ik heb niet goed gekeken).

Voor het toerisme in de buurt lijkt het me een groot pluspunt te zijn!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)