Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door MOVisser
Vandaag om 15:52:26
afmetingen reddingshuisje Vlieland door MOVisser
Vandaag om 15:46:06
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:59
Kruising Blauwkapel verdwijnt door VAM65
Vandaag om 15:01:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
Vandaag om 15:00:04
Roco 1600, versie 2022 door Huup
Vandaag om 14:49:51
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Bestaat de Kirow EDK-6 in model H0? door Eegtrain
Vandaag om 14:36:10
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 896098 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4530 Gepost op: 16 januari 2022, 22:56:49 »
Ik zit niet zo in de nieuwe fabrikanten: wat is er "helaas" aan NPE danwel Heris? Kwaliteit? Levertijd? Verbroken beloftes?
Mijn spul is meestal tweedehands Roco van twee of drie decennia geleden :D

Bruikbaar vanaf 1966: aha, dan is het ook voor mij bruikbaar! Ik zal eens opletten op oude foto's of ik het spul daar ook toch tussen zie staan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4531 Gepost op: 17 januari 2022, 08:41:59 »
Hier net zo Reinout.

Mijn aanwinsten komen op dit meestal van Ebay af.
1 x per jaar koop ik een nieuwe stoomlok , deze komt dan meestal van Brawa af. ;D

Helaas is de in 2021 bestelde Br 02 nog niet geleverd door hun. zoals het er nu uit ziet, pas 2 de kwartaal dit jaar. ::)

Ook zal je nu die 3 Rheingold rijtuigen moeten gaan aanschaffen Reinout, ze hebben inmiddels op jouw lijn gereden. ;D
Of je de diesel hebt die er voorstaat weet ik niet, misschien ook een reden om eens rond te gaan kijken.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 08:44:40 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4014
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4532 Gepost op: 17 januari 2022, 09:47:30 »
wat is er "helaas" aan NPE danwel Heris? Kwaliteit? Levertijd? Verbroken beloftes?
3x Ja  ;)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4533 Gepost op: 17 januari 2022, 09:49:53 »
@Edgar: ok, duidelijk :)

@kees: In mijn goede oude tijd reed zo'n driebeen er nog niet. En dit was de allereerste keer voor deze Rheingoldrijtuigen, dus die laat ik ook maar zitten. Als er een keertje drie oude modellen voor een tientje in een Houten-rommelbak liggen ga ik er misschien nog over nadenken om een foto te kunnen ensceneren.

Wat ietsje na mijn tijd wèl reed (en waarvan ik een rode heb die ik nog een dienst moet nemen): een blauw-beige 290. Waarvan gisteravond een supernuttige video online is gezet: https://www.youtube.com/watch?v=4-lZ4kT0nWc. 1990, Übergabe van Gerolstein naar Ulmen. Ik heb meerdere keren de video stilgezet en aantekeningen gemaakt, ik zal er later op terugkomen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4534 Gepost op: 23 januari 2022, 00:09:24 »
Vandaag is het eerste koppeltje DB treinstellen afgevoerd: foto's op DSO en een video op youtube. Ook een diesellok kan doorslaan: ze hadden duidelijk moeite om de boel de heuvels over te slepen.

Zondag losse loks (plus remwagens enzo) terug naar Gerolstein, maandag volgende twee treinstellen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4535 Gepost op: 23 januari 2022, 10:41:09 »
Toch bizar, zo zwaar is dat allemaal niet. Liep m tegen een Hp0 aan?

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4536 Gepost op: 23 januari 2022, 11:06:47 »
Geen seinpaal te zien op die route. Wel af en toe stoppen voor een overweg. Maar in dit filmpje is dat het probleem niet, het is echt de tractie die het probleem is. Gladde rails waar al 10 jaar vrijwel niets overheen is gekomen, regen, bijna 3% helling in een bocht. En die trein weegt toch zo'n 600 ton. Die rongenwagens liggen plakken beton op om voldoende remgewicht te hebben, bijvoorbeeld.

De vroegere buurtgoederentrein heb ik getallen van 400 en 800 ton gezien (sorry, beetje onduidelijk), dat was met een BR50 stoomlok. En die loks waren daar ook echt wel voor nodig, inclusief foto's van dubbeltractie. Dus die 600 ton van nu is toch niet zo luizig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4537 Gepost op: 24 januari 2022, 09:09:19 »
Hier een kort videootje van een plaatselijke krant. Grappig, ze hebben een van de stationsbordjes van Daun gemoderniseerd:



In de video wordt het treingewicht als 750 ton aangegeven. Dat is dus redelijk het max wat men in de stoomtijd over de lijn durfde te slepen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4538 Gepost op: 24 januari 2022, 10:06:50 »
750t en 18t asdruk komt dus met max 42 beladen assen overeen..? Of was deze lijn max 16 ton?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4539 Gepost op: 24 januari 2022, 15:17:28 »
Dat men dat gewicht over de brug die over de Kyll ligt durfden te trekken.

Die brug is al jaren aan renovatie toe. ::)
Volgens mij was de lijn geschikt voor 16 ton.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4540 Gepost op: 24 januari 2022, 15:24:30 »
Na eerst gelezen te hebben dat het allemaal maar kiele kiele was met diverse overspanningen moest ik toch even glimlachen toen tijdens het overrijden van de trein het wegverkeer gewoon door mocht. Dus ja de bruggen kunnen wel maar de eigenaar wil niet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4541 Gepost op: 26 januari 2022, 00:01:43 »
Oh, de lijn kan wel wat hebben hoor. Streckenklasse "CE" Mayen-kaisersesch, dat geldt ook wel voor de rest: 20 ton aslast toegestaan.

De Kyllbrug hebben ze vlak voor sluiting nog regelmatig met een 50'er overheen gereden met zwaarbeladen houttreinen. Hij is weliswaar provisorisch hersteld na de oorlog, maar dat hebben ze wel goed gedaan. Kijk maar eens hier: https://www.eifelquerbahn.com/eifelquerbahn-kann-erneut-fuer-wiederaufbau-der-eifelstrecke-genutzt-werden
Daar staat bijvoorbeeld een leuk briefje over een proefrit met 70/80 km/u (!!!!), lekker met een paar loks de helling af rossen en over de brug heen. "Of ze de brug voor 30 km/u goed wilden keuren, want dat kon 'ie wel aan :)"

In 2014 is er een keuring geweest die negatief over de brug was, wat een belangrijk argument was om de lijn maar af te schrijven: dat kost miljoenen. Maar die lui hadden kennelijk niet de originele bouwtekeningen en hebben de brug dus niet goed in kunnen schatten. Recent heeft de DB gekeken en die vond 'em nog wel best. Wat onderhoud kan geen kwaad als ze er met zware ballasttreinen overheen gaan rijden, volgens het recente project.

Kijk, bij de recente overstroming van de Kyll heeft deze brug het prima gehouden.
De wat wankel uitziende vakwerkondersteuningen zouden in principe ook weg kunnen. Dat was tijdelijk. De bedoeling was om alleen de twee brughoofden en de twee stevige betonnen pilaren te gebruiken en er drie goede brugdelen overheen te leggen. Door materieelgebrek is het er na de oorlog niet van gekomen, maar de pijlers zijn er klaar voor...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 01:46:53 door Reinout van Rees. Reden: ei/ij »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4542 Gepost op: 26 januari 2022, 20:01:38 »
Even een tip: Vincent/Benelux795 is met een leuk Duits baanplan bezig. Lekker kletsen over "Flankenschutz" en "Sh0 of Sh2" details. Nu zitten er onder de lezers van mijn langlopende epistel vast ook een paar lui met "Mechanische Stellwerke deel 1&2" in de kast, dus grijp de loep en controleer of het een beetje klopt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4543 Gepost op: 26 januari 2022, 20:33:57 »
Ik had het gezien Reinout, maar was nog niet aan reageren toegekomen :)
Zal later vanavond de Mibas eens uit de kast halen.
Groet, Wim
Ps goed te lezen dat er weer toekomst met treinen  op de Eifelquerbahn te verwachten is
Nieuwe baan: Kurtscheid im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4544 Gepost op: 27 januari 2022, 22:25:29 »
Als tegenhanger een van de vele video's van vandaag, ook door Ulmen, maar nu met Rheingoldrijtuigen.
Ik geloof dat er meer lui foto's maakten dan er normaliter in 1990 per dag überhaupt in de trein zaten :)

Reinout

Beetje late reactie, ben druk bezig met verbouwen en verhuizen  :)
In 2016 heb ik in post 1915 foto’s geplaatst van een overwoekerd spoor in Ulmen. De video toont een flinke verbetering
Met vriendelijke groet
Hans