Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061306 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3960 Gepost op: 19 mei 2020, 09:34:21 »
Grappig dat ik deze wattenscheider tegen ben gekomen. Ik heb nu voor het eerst zelf armseinen gefabriceerd. En ik heb ze dit weekend lichtelijk vastgelijmd, toen ik dat deed, dacht ik. Het gaat echt een payne worden om die servomotors zo goed te krijgen. Weer lekker onder de baan rommelen. Ik denk dat ik deze misschien ook maar moet gaan gebruiken..

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HansB

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3961 Gepost op: 19 mei 2020, 13:17:22 »
Het is mij nu duidelijk bedankt voor de uitleg.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3962 Gepost op: 29 mei 2020, 22:05:55 »
De laatste anderhalve week was het weinig modelbaan, maar wel veel geklus. Bijvoorbeeld de schuur. Daar had ik wat planken (links) en een ikea kast (rechts):



Om wat meer ruimte te krijgen heb ik dat puur door planken vervangen:



En de kale betonnen vuile vloer...



.... heb ik van betonverf voorzien:



Een batterij bloemen voor de tuin:



Een zelfgekluste bloembak in de voortuin:



En nu inclusief bloempjes en bekleding:



Modelbaangerelateerd heb ik Sculptamold besteld (bij Bentink/Apeldoorn). Ik hoop/denk dat dit handig spul is om de boel rondom m'n kasteel vorm te geven:



Inmiddels ben ik met de bedrading begonnen. De plank met de diverse trafo's heb ik naar beneden geklapt en al divers niet meer gebruikt spul weggehaald. Later ga ik het meer ordenen:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 22:25:32 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3963 Gepost op: 01 juni 2020, 22:25:20 »
Om voor orde te zorgen heb ik de trafo's op planken gemonteerd. In onderstaande geval een roco trafo + multimausversterker. De rode cirkel rechts is om een eenvoudig klemmechanisme om te zorgen dat er geen spanning op de stekker van het multimausdraadje komt:



Hier zijn er een paar neergelegd op de nog schuin neergeklapte boekenplank:



De groene fleischmann trafo zat vastgespijkerd; die heb ik laten zitten voor het gemak. Die gebruik ik voor wisselstroom.
Verder het roco-plankje, een losse zwarte trafo voor de ledstrip van het viadukt, een zwarte voor de 12V gelijkstroom en een nieuwe grote 24V trafo voor nieuwe ledstrips.
Nieuwe ledstrips?
Ja, want ik had het een beetje gehad met de oplossing die ik hiervoor van plan was. RGB + warmwit + koudwit. Alleen was de RGB zo'n goedkoop chinees setje en brandde door (de aansturingsmodule). De koudwit had ik nog niet aangesloten. De warmwit wel. Maar er lag dus ook een batterij aan 12V trafo's. Ik wilde met een arduino her en der besturingsmodules maken voor leuke lichtverloopjes.
Maar goed, dat was het de afgelopen jaren nog steeds niet van gekomen.
Een commercieel RGB+wit systeem is vrij duur, tenminste toen ik keek. Voor een baantje van 3m is het prima, maar ik heb zo'n 12m ledstrip nodig omdat de baan de voorzolder rond loopt....

Uiteindelijk heb ik gekozen voor 24V (dus minder ampères) gekombineerde warmwit+koudwit leds. En dan m'n twee bestaande draaiknopdimmers om onafhankelijk van elkaar warmwit en koudwit te kunnen aansturen. Scheelt een heeeeeeele bak met bedrading.

Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ledstrips met grote wasknijpers vast te zetten:





De ledstrip is de "IP67" ofzo versie met zo'n beschermende plastiklaag erover, die blijven lekker zitten in zo'n wasknijper. En ik hoop ze daardoor ook wat bij te kunnen stellen qua hoek.
Vastliljmen deed ik met een lijmpistool.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3964 Gepost op: 03 juni 2020, 16:47:06 »
Je bent lekker bezig geweest (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3965 Gepost op: 03 juni 2020, 23:54:02 »
Best wel :)

Zaken zoals het (na vijf jaar) wat upgraden/netjes maken van de bedrading voelen onbewust als "overhead". Een locomotief digitaliseren is veel concreter. Of een gebouw bouwen. Maar het is werk dat gewoon een keertje gedaan moet worden. En op zo'n nette manier dat het pas over vijf jaar weer op de agenda komt. Of tien jaar, da's ook goed.

Wat dat betreft helpt m'n werk ook mee. Da's deels leuk programmeren, maar deels ook gewoon onderhoud. Dat onderhoud heeft z'n eigen lol. Maar je moet je hoofd er even naar zetten. Vol weten te houden. Het einddoel in zicht houden. Uiteindelijk kost dit onderhoudswerk me een maandje of drie: stukken minder dan het bouwen van één lullig stationsgebouw :D Dus het is gewoon een kwestie van vaststellen dat iets nuttig is en het vervolgens gewoon doen. TODO lijstje maken en dat rustig afwerken. Als het goed is slinkt het lijstje sneller dan dat er items bijkomen.

Zoiets als m'n keuze voor warm+koudwit en twee simpele draaidimmers, dat scheelt me ook weer tientallen uren werk. Dus dan wissel ik 60 uur werk om voor 6 uur werk. Da's toch best economisch :) Mits je de beperking accepteert dat je geen rode lucht als ochtend-imitatie meer kan doen maar dat je het met een vaal-vaag lichtje moet doen zoals eigenlijk veel beter past bij een druilerige dag in de Eifel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3966 Gepost op: 08 juni 2020, 09:36:24 »
Qua wasknijpers heb ik een korte video gemaakt over hoe ik ze aanbreng. Voor die dikke strip van mij gebruik ik de "jumbo" formaat houten wasknijpers van de Blokker.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3967 Gepost op: 10 juni 2020, 17:51:28 »
Twee DSO links: 1989, omgeving Mayen en omgeving Kleve. En 45 foto's van de Eifelquerbahn.

Bij die tweede vind ik foto 39 wel leuk. Daar zie je een van de twee overweglichten nog nagloeien. En er zit een schattig wolkje uitlaatgas boven de railbus :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3968 Gepost op: 18 juni 2020, 23:35:22 »
Nog wat mooie foto's uit 1990.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3969 Gepost op: 19 juni 2020, 08:35:12 »
Heb je eisenbahn  journal  al in handen gehad?  Met eifel spezial

Groet Jeroen

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3970 Gepost op: 19 juni 2020, 08:59:01 »
Gave oude foto's Reinout  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4489
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3971 Gepost op: 19 juni 2020, 09:23:35 »
Denk dat ik volgende jaar maar weer eens in de eiffel op vakantie moet.

Mooie foto's Reinout  (y)


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3972 Gepost op: 19 juni 2020, 12:56:07 »
hele mooi foto's , wat gaat de tijd dan snel .



mvgr Evert em Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3973 Gepost op: 20 juni 2020, 18:52:31 »
Jeroen: die laatste Eisenbahn Journaal heb ik inderdaad binnen (PDF gekocht, deze keer). Ik zag lokkend "EIFEL" op de kaft staan en ik was verkocht :) Ik heb het nog niet uitgebreid gelezen, volgens mij is het wel een aardig overzicht van de geschiedenis van de kleine zijlijntjes. Meeste foto's heb ik al eens eerder gezien, maar voor m'n gevoel zijn ze beter/mooier afgedrukt.

Evert/Bas/Arthur/Wim: ja, mooie foto's. Het is ook een buurt waar je mooie foto's kan maken. Nou maar hopen dat de Verkehrswende ook in deze buurt weer een spoorweg gaat reddden. Anderhalf jaar geleden gaf ik nog geen cent voor de lijn, maar inmiddels heb ik goede hoop dat er weer een keer wat gaat rijden. De recente www.eifelquerbahn.com vereniging (waar ik ook lid van ben) heeft daar veel goed werk verricht. Toevallig is dit bericht vandaag op de website gezet. Klinkt goed, toch?

Kijken of ze de baanvaksnelheid naar 80 km/u kunnen krijgen. Kruisingsmogelijkheid in Monreal weer herstellen. Rechtstreekse trein Gerolstein-Daun-Mayen-Andernach-Koblenz-Limburg. Enz.
In één van de bijgevoegde stukken wordt ook specifiek genoemd dat het eigenlijk de bedoeling dat elke Kreisstadt (zoals Daun!) een station heeft. En dat heeft het nu niet... Enfin, ik wacht af!



Boven op zolder is er ook weer een beetje vordering. Ik heb het gat waar eerst een seinpaal stond opgevuld met piepschuim:



Had ik al opgebiecht dat ik daar het inrijsein door een Trapeztafel ging vervangen? :D

Het pad van Monreal richting de burcht heb ik aan een kant van een muurtje voorzien:



In werkelijkheid heb je aan beide kanten een muurtje, maar goed.

Ik las meerdere mensen, bijvoorbeeld Martin Welberg en Wim Wijnhoud, die enthousiast waren over sculptamold. Ik heb recent een zak bij Bentink/Apeldoorn besteld. Nou, het is super eenvoudig te mixen. 1:2 water:sculptamold, 10 seconden een beetje roeren, klaar:



En daarna is het ook makkelijk aan te brengen:



Gemalen papieren zakdoekjes, dat idee heb ik erbij. Leuk spul. Blijft niet vreselijk aan je vingers kleven, makkelijk schoon te maken, enz. Straks kijken of het ook goed blijft zitten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3974 Gepost op: 26 juni 2020, 22:55:01 »
Hoi Reinout,

Bedankt voor de links! Heerlijke foto's weer!  (y)

En goed te horen/lezen dat het spoor in de Eifel toch weer toekomst lijkt te hebben. Met een beetje extra lobbywerk van jouw kant, zullen ze misschien ook nog een Stichbahn van Berenbach naar Kelberg aanleggen... ;)  ;D

Had ik al opgebiecht dat ik daar het inrijsein door een Trapeztafel ging vervangen? :D
Waaaat?!??! Nee! Dat mooie armsein...  :'(
Kelberg houdt zijn seinen wel? Of worden die nu ook vervangen onder het mom "het is maar een suf lijntje dus het mag niks kosten"? ;)
Iets serieuzer: ik ben benieuwd naar de volgende video waar je een treinkruising gaat laten zien. Met alle toeters en bellen die daar (letterlijk) bijhoren. :)

Groet, Wim

PS Leuk te zien dat jij ook met Sculptamold aan de slag bent gegaan. Ik wil ook eens een zakje bestellen.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256