Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 09:49:55
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 09:40:15
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Martijn de Kuiper
Vandaag om 09:37:51
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 09:32:41
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Jamie
Vandaag om 09:11:08
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Pauldg
Vandaag om 08:54:47
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Boswachter Dirk
Vandaag om 08:54:10
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door NS264
Vandaag om 08:52:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:53
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 08:37:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:35:28
NS modelbaan Hoekdam H0 door gtw6016
Vandaag om 08:31:36
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 08:22:14
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:54:24
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 07:38:11
Cubana door Lucien
Vandaag om 07:32:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 06:28:17
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 00:43:33
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door dimo1_dimo1
04 juni 2020, 21:57:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door HuubvG
04 juni 2020, 21:52:38
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juni 2020, 21:22:32
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
04 juni 2020, 21:15:40
Modelspoorbaan Fleischmann door bosje77
04 juni 2020, 20:54:22
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 678106 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3855 Gepost op: 01 april 2020, 10:40:01 »
(..)
Gisteravond heb ik de soldeerbout wel degelijk tevoorschijn gehaald: draadjes solderen:



(..)

Niet om het een of het ander, maar zie ik nou goed dat dit soldeerstation slechts een "prop" is? Als ik hem vergelijk met mijn versie zijn de 220 kabel en de kabel tussen het station en de bout wel heel erg kort?  :)
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3856 Gepost op: 01 april 2020, 12:30:04 »
Goed opgemerkt! Het is een goedkoop soldeerstation van conrad waarvan de bout op een gegeven moment niet meer lekker werkte. Toen heb ik de snoeren eraf geknipt: hij werkt nog wel lekker als soldeerstandaard :)

Er steekt op de foto ook een bout in die wel degelijk in het stopcontact zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3857 Gepost op: 01 april 2020, 18:27:55 »

Terugkomend op je draaischijf.

Misschien is het een idee om in je voeding naar de rails op de brug toch nog een on-off-on ompool schakelaartje te te plaatsen. Mocht je "ooit" toch willen ronddraaien. Dan hou je de opties open.

Arjan
NL baan in Canada

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3858 Gepost op: 01 april 2020, 20:50:18 »
Ik rijd over ongeveer 20 meter tot het eindpunt  op schaalsnelheid ongeveer in 25minuten heen en weer. Dat is inclusief omlopen en stoppen in Bhf Falls. Hoeveel is dat bij jou en hoe lang doe je er over?
 Als ik met schienenbus rij en ook stop op halte punt duurt het ondanks dat ik niet hoef om te lopen net zolang over.


Groeten Jeroen


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3859 Gepost op: 01 april 2020, 21:24:30 »
Arjan: als ik dat later nog eens wil kan ik er altijd nog eenvoudig een keerlusmodule tussen vrutten, lijkt me?
Nou heb ik zo'n "dual frog juicer" in huis waarmee ik de brug van de draaischijf automatisch kan laten ompolen.
Maar ik denk dat ik het met de huidige setup eerst eens ga proberen. Een voordeel van "aargh, kortsluiting" is dat m'n zoontje niet per ongeluk of expres een lok verkeerdom kan zetten.

Op Stummiforum waarschuwde iemand me daarvoor: die vroeg zich af of de contactjes waarmee de draaischijfbrug z'n stroom krijgt wel goed genoeg zijn om een groot genoege kortsluitstroom te veroorzaken. Mij lijkt dat het wel goed gaat, eerlijk gezegd.
Waar ik over nadenk is of ik niet ergens een schakelaar kan monteren die een zoemer af doet gaan als de draaischijf te ver doordraait. Zou moeten kunnen.

Jeroen: van Kelberg zonder stop naar Mayen is net iets meer dan twee minuten. Dat is met een schaalsnelheid van 40km/u. Stop je wel in Berenbach-Ulmen dan zal er een minuut bijkomen. Als je uitgebreid de Fahrdienstleiter uit gaat hangen komt er nog wel wat tijd bij.
Ik heb ergens een video van een Nahgüterzug die ik over het hele traject volg. Inclusief rangeren deed die er een minuut of 20 over om weer terug te zijn in het schaduwstation. Als ik in Berenbach-Ulmen alles met sleutels, Gleissperre, Blinklichtanlage enzo klaar heb zal er wel vijf minuten bij op komen :)

Nu je dit zo vraagt vraag ik me af hoe het er visueel uit zou zien als ik de baanvaksnelheid van 40 naar 30 km/u omlaag zou schoeven... Dat is een makkelijke manier om de afstand tussen de stations te verhogen... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3860 Gepost op: 01 april 2020, 21:56:37 »
...of de contactjes waarmee de draaischijfbrug z'n stroom krijgt wel goed genoeg zijn om een groot genoege kortsluitstroom te veroorzaken...

Ja, de kortsluitstroom is groot genoeg. Hier wordt de spanning inmiddels automatisch omgepoold door middel van reedcontacten, een magneet in de brug en een relais, wel zo makkelijk en een kleine moeite ten opzichte van het werkend maken van de seinen op de brug wat ik daarvoor heb gedaan.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 22:11:38 door Priegelman »

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3861 Gepost op: 03 april 2020, 20:03:59 »
Ik denk wel dat het nog op rijden moet blijven lijken en niet op kruipen. Te langzaam is ook niet helemaal reeël.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3862 Gepost op: 03 april 2020, 20:35:12 »
Ik ben gisteravond aan het vervangen van de motor begonnen. Eerst de boel maar eens openschoeven:



Vervolgens erachter komen dat de handleiding voor de ombouw kwijt is (zucht) en dat 'ie ook niet online staat (zucht) en dat er wel foto's van zo'n ombouw online staan, maar dan voor een net wat ander bedrade Märklin-variant van de draaischijf (zucht).

Enfin, zo moeilijk is het ook weer niet. Het is vrij duidelijk welke stukjes plastic eraf gesneden moeten worden. En welke contactjes niet meer nodig zijn:



Boeltje weer in elkaar zodat ik met krokodilleklemmen kan testen. Het lijkt het allemaal te doen!



Nog een draadje vastsolderen, dan kan de draaischijf weer op z'n plek.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3863 Gepost op: 03 april 2020, 20:50:44 »
Ik wilde nog even terugkomen op je voornemen de schijf (of liever de draaibrug) nooit 180o te laten draaien. Het lijkt mij dat als je er niet voor zorgt dat het voor de draaibrug fysiek onmogelijk is die draai te maken, dat het dan onherroepelijk een keer gebeurt (als iets kàn gebeuren, dan gebéúrt het ook een keer).
Bouw je wel een fysiek obstakel in, en je gebruikt de "officiële" draaischijfschakelaar van Fleischmann, dan ligt er een ander gevaar op de loer: die schakelaar kun je namelijk 'vastzetten' zodat je niet voortdurend de hand aan de knop hoeft te houden als het draaien nogal lang gaat duren.

Iemand van de vereniging waar ik lid van ben had zijn draaischijf omgebouwd tot segment-draaischijf (zie hier). Dat ging goed totdat iemand op het idee kwam de knop van de draaischijfschakelaar 'vast' te zetten. Toen de draaibrug op het eindpunt was aangekomen, wilde de motor (die gewoon spanning bleef krijgen) wel doordraaien, maar werd geblokkeerd, met doorbranden tot gevolg.

Het was vast en zeker volkomen overbodig om bovenstaand verhaaltje uit het toetsenbord te kloppen, want je hebt er ongetwijfeld al goed over nagedacht en een bevredigende oplossing gevonden.
Maar toch, voor het geval dat...

O wacht... je hebt de lipjes weggehaald zodat de spanning op de brug onafhankelijk is van de rest van de sporen. Dan kan er alleen kortsluiting ontstaan als er contact gemaakt wordt via de wielen van lokomotieven of wagens. En dat verneem je gauw genoeg.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 20:54:01 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3864 Gepost op: 03 april 2020, 20:56:04 »
Een 'eindaanslag' met microschakelaar (verbreekcontact) hard in een van de motordraden maakt daar een einde aan.
Wel even een verborgen maakcontact, nog beter een sleutelschakelaar parallel over het verbreekcontact zetten, om de zaak weer gecontroleerd in positie te kunnen tornen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3865 Gepost op: 03 april 2020, 22:31:20 »
Tuimel schakelaar in de brug maken in een los stuk
Als je dan te ver gaat zal de schakelaar de stroom af zetten
Moet je met de hand de schakelaar weer om zetten, maar gaat altijd goesd zonder sluiting

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3866 Gepost op: 03 april 2020, 23:28:40 »
Het doorbranden van de motor zat inderdaad in m'n achterhoofd bij het verwerpen van elke suggestie om een mechanische hindernis op te werpen :)
Maar er zijn meer van die problemen. De verschillende manieren om de spanning af te sluiten enzo. Het probleem is namelijk dat het hele mechanisme van die draaischijf erop gericht is om netjes één segment verder te draaien. Dat grote grijze tandwiel hieronder heeft vier inkepingen:



Na zo'n kwart omtrek ben je een segment verder, valt een palletje in de inkeping en wordt de motor afgeschakeld. Als je dan halverwege de spanning eraf haalt... Oh wacht, dat gaat op zich wel goed. Hij stopt dan, maar zodra je de spanning er weer opzet gaat 'ie gewoon weer door (misschien de andere kant op, als je slim bent) en stopt weer netjes bij een segment.

Ah, ik weet het weer. Een Duitser stelde voor een segment op de scheiding eruit te trekken, dan kàn hij niet verder draaien. Maar dan ben je daarna dus weer een tijdje bezig om het grijze tandwiel weer in "sync" te krijgen met de segmenten.

Ach. Ik weet hoe ik met het ding om moet gaan. Zoonlief ook binnen de kortste keren. Dus ik reken op hooguit twee kortsluitingen per jaar. Dan ga ik geen moeite doen om extra zaken te regelen. Tenminste, dat denk ik nu.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3867 Gepost op: 04 april 2020, 00:48:03 »
Als de brug geblokkeerd is hoeft de motor niet tot stilstand te komen, op de as zit een metalen schijfje en een veertje dat een worm tegen dat schijfje drukt. Tenzij dit te strak zit kan de motor draaien zonder dat het mechanisme draait. Dit gaat denk ik wel beperkte tijd goed maar het mechanisme zal niet helemaal tot de motor horen te kunnen blokkeren.

Het op de juiste plaats terugzetten van de brug is heel eenvoudig, daar kwam ik onlangs achter. Er zit een grijze hefboom die zijwaarts uit het mechanisme steekt. Als je deze hefboom een beetje naar voren beweegt zal de draaischijf een segment verder draaien in de laatstgekozen richting.
Als je de hefboom naar achter (dus naar het draaipunt) beweegt komt het tandwiel los uit de vertanding van de segmenten. Je kunt de brug dan vrij bewegen en op de juiste plek zetten.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 00:50:31 door Priegelman »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3868 Gepost op: 04 april 2020, 12:53:27 »
Alls debrug verkeerd staat
Na stop de hefboom bedienen en de rails weer uitlijnen(juiste plek zetten)
Dan werkt alles weer correct

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3869 Gepost op: 04 april 2020, 22:16:08 »
Die hefboom ken ik. Ik heb 'em ook wel eens moeten gebruiken als om een of andere reden het oude motortje half vastliep. Maar.... dat probeer ik nu dus te voorkomen.

Enfin, laatste draadje vastgesoldeerd en weer wat getest:



Leek het allemaal te doen. Dus ik heb het mechanisme weer in de brug gestopt:



Een van de wieltjes waar de brug op rust liep aan. Ik heb 'em losgetrokken, beetje schoongemaakt, beetje gesmeerd en weer erin gezet. Zo, nu draait hij weer soepel:



Bij het testen van de brug als hij in de draaischijf zat wilde het niet echt lukken. De magneet leek niet hard genoeg te trekken om het contact van de motor te maken. Ik heb toen wat lopen smeren, maar dat hielp niet:



Wat ik na een kwartier zoeken als oorzaak vond: het metalen plaatje dat door de magneet aangetrokken moet worden zit wat ver van de magneet af:



Inmiddels is het beter:



Dat heb ik voor elkaar gekregen door een stukje plastic bij de hendel te lijmen zodat die wat verder "uitstaat":



Inmiddels heb ik de draaischijf weer helemaal in elkaar gezet, hij lijkt het prima te doen. Heel af en toe nog een haperingetje, maar ik denk dat dat na wat "indraaien" wel weg is:



Wat ik nog wel moet doen is twee draden omwisselen, want de draaischijf draait de verkeerde kant om t.o.v. de schakelaar :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 22:18:49 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)