Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 676598 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5522
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3855 Gepost op: 01 april 2020, 03:07:25 »
Jahoor. Altijd een Nebenbahn geweest.
Om even correct te zijn: Andernach-Mayen was een Hauptbahn. Daar staan/stonden ook allemaal seinen en seinhuizen langs de lijn. Dat wordt ook wel eens tot de Eifelquerbahn gerekend. Mayen-Daun-Gerolstein was altijd een Nebenbahn. Daar hebben ze alleen wat inrijseinen neergezet toen de hoeveelheid beton richting Siegfriedlinie een beetje uit de klauwen begon te lopen.
Dus.... Mayen-Kelberg is ook gewoon een zijlijntje.

Qua snelheid: De echte Eifelquerbahn, daar varieerde het een tikkie. Stukken 30 km/u, maar ook 40 en 50. Bij een latere verbetering waren er een paar stukjes 60.... Wat een luxe....
Ik heb m'n eigen loks allemaal op max 40 km/u ingemeten. Dat is een makkelijk maatregel om je baan, qua rijtijd, groter te maken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3856 Gepost op: 01 april 2020, 10:40:01 »
(..)
Gisteravond heb ik de soldeerbout wel degelijk tevoorschijn gehaald: draadjes solderen:



(..)

Niet om het een of het ander, maar zie ik nou goed dat dit soldeerstation slechts een "prop" is? Als ik hem vergelijk met mijn versie zijn de 220 kabel en de kabel tussen het station en de bout wel heel erg kort?  :)
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5522
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3857 Gepost op: 01 april 2020, 12:30:04 »
Goed opgemerkt! Het is een goedkoop soldeerstation van conrad waarvan de bout op een gegeven moment niet meer lekker werkte. Toen heb ik de snoeren eraf geknipt: hij werkt nog wel lekker als soldeerstandaard :)

Er steekt op de foto ook een bout in die wel degelijk in het stopcontact zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3858 Gepost op: 01 april 2020, 18:27:55 »

Terugkomend op je draaischijf.

Misschien is het een idee om in je voeding naar de rails op de brug toch nog een on-off-on ompool schakelaartje te te plaatsen. Mocht je "ooit" toch willen ronddraaien. Dan hou je de opties open.

Arjan
NL baan in Canada

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3859 Gepost op: 01 april 2020, 20:50:18 »
Ik rijd over ongeveer 20 meter tot het eindpunt  op schaalsnelheid ongeveer in 25minuten heen en weer. Dat is inclusief omlopen en stoppen in Bhf Falls. Hoeveel is dat bij jou en hoe lang doe je er over?
 Als ik met schienenbus rij en ook stop op halte punt duurt het ondanks dat ik niet hoef om te lopen net zolang over.


Groeten Jeroen


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5522
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3860 Gepost op: 01 april 2020, 21:24:30 »
Arjan: als ik dat later nog eens wil kan ik er altijd nog eenvoudig een keerlusmodule tussen vrutten, lijkt me?
Nou heb ik zo'n "dual frog juicer" in huis waarmee ik de brug van de draaischijf automatisch kan laten ompolen.
Maar ik denk dat ik het met de huidige setup eerst eens ga proberen. Een voordeel van "aargh, kortsluiting" is dat m'n zoontje niet per ongeluk of expres een lok verkeerdom kan zetten.

Op Stummiforum waarschuwde iemand me daarvoor: die vroeg zich af of de contactjes waarmee de draaischijfbrug z'n stroom krijgt wel goed genoeg zijn om een groot genoege kortsluitstroom te veroorzaken. Mij lijkt dat het wel goed gaat, eerlijk gezegd.
Waar ik over nadenk is of ik niet ergens een schakelaar kan monteren die een zoemer af doet gaan als de draaischijf te ver doordraait. Zou moeten kunnen.

Jeroen: van Kelberg zonder stop naar Mayen is net iets meer dan twee minuten. Dat is met een schaalsnelheid van 40km/u. Stop je wel in Berenbach-Ulmen dan zal er een minuut bijkomen. Als je uitgebreid de Fahrdienstleiter uit gaat hangen komt er nog wel wat tijd bij.
Ik heb ergens een video van een Nahgüterzug die ik over het hele traject volg. Inclusief rangeren deed die er een minuut of 20 over om weer terug te zijn in het schaduwstation. Als ik in Berenbach-Ulmen alles met sleutels, Gleissperre, Blinklichtanlage enzo klaar heb zal er wel vijf minuten bij op komen :)

Nu je dit zo vraagt vraag ik me af hoe het er visueel uit zou zien als ik de baanvaksnelheid van 40 naar 30 km/u omlaag zou schoeven... Dat is een makkelijke manier om de afstand tussen de stations te verhogen... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3861 Gepost op: 01 april 2020, 21:56:37 »
...of de contactjes waarmee de draaischijfbrug z'n stroom krijgt wel goed genoeg zijn om een groot genoege kortsluitstroom te veroorzaken...

Ja, de kortsluitstroom is groot genoeg. Hier wordt de spanning inmiddels automatisch omgepoold door middel van reedcontacten, een magneet in de brug en een relais, wel zo makkelijk en een kleine moeite ten opzichte van het werkend maken van de seinen op de brug wat ik daarvoor heb gedaan.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 22:11:38 door Priegelman »

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3862 Gepost op: 03 april 2020, 20:03:59 »
Ik denk wel dat het nog op rijden moet blijven lijken en niet op kruipen. Te langzaam is ook niet helemaal reeël.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5522
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3863 Gepost op: 03 april 2020, 20:35:12 »
Ik ben gisteravond aan het vervangen van de motor begonnen. Eerst de boel maar eens openschoeven:



Vervolgens erachter komen dat de handleiding voor de ombouw kwijt is (zucht) en dat 'ie ook niet online staat (zucht) en dat er wel foto's van zo'n ombouw online staan, maar dan voor een net wat ander bedrade Märklin-variant van de draaischijf (zucht).

Enfin, zo moeilijk is het ook weer niet. Het is vrij duidelijk welke stukjes plastic eraf gesneden moeten worden. En welke contactjes niet meer nodig zijn:



Boeltje weer in elkaar zodat ik met krokodilleklemmen kan testen. Het lijkt het allemaal te doen!



Nog een draadje vastsolderen, dan kan de draaischijf weer op z'n plek.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14024
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3864 Gepost op: 03 april 2020, 20:50:44 »
Ik wilde nog even terugkomen op je voornemen de schijf (of liever de draaibrug) nooit 180o te laten draaien. Het lijkt mij dat als je er niet voor zorgt dat het voor de draaibrug fysiek onmogelijk is die draai te maken, dat het dan onherroepelijk een keer gebeurt (als iets kàn gebeuren, dan gebéúrt het ook een keer).
Bouw je wel een fysiek obstakel in, en je gebruikt de "officiële" draaischijfschakelaar van Fleischmann, dan ligt er een ander gevaar op de loer: die schakelaar kun je namelijk 'vastzetten' zodat je niet voortdurend de hand aan de knop hoeft te houden als het draaien nogal lang gaat duren.

Iemand van de vereniging waar ik lid van ben had zijn draaischijf omgebouwd tot segment-draaischijf (zie hier). Dat ging goed totdat iemand op het idee kwam de knop van de draaischijfschakelaar 'vast' te zetten. Toen de draaibrug op het eindpunt was aangekomen, wilde de motor (die gewoon spanning bleef krijgen) wel doordraaien, maar werd geblokkeerd, met doorbranden tot gevolg.

Het was vast en zeker volkomen overbodig om bovenstaand verhaaltje uit het toetsenbord te kloppen, want je hebt er ongetwijfeld al goed over nagedacht en een bevredigende oplossing gevonden.
Maar toch, voor het geval dat...

O wacht... je hebt de lipjes weggehaald zodat de spanning op de brug onafhankelijk is van de rest van de sporen. Dan kan er alleen kortsluiting ontstaan als er contact gemaakt wordt via de wielen van lokomotieven of wagens. En dat verneem je gauw genoeg.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 20:54:01 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3865 Gepost op: 03 april 2020, 20:56:04 »
Een 'eindaanslag' met microschakelaar (verbreekcontact) hard in een van de motordraden maakt daar een einde aan.
Wel even een verborgen maakcontact, nog beter een sleutelschakelaar parallel over het verbreekcontact zetten, om de zaak weer gecontroleerd in positie te kunnen tornen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4831
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3866 Gepost op: 03 april 2020, 22:31:20 »
Tuimel schakelaar in de brug maken in een los stuk
Als je dan te ver gaat zal de schakelaar de stroom af zetten
Moet je met de hand de schakelaar weer om zetten, maar gaat altijd goesd zonder sluiting

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5522
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3867 Gepost op: 03 april 2020, 23:28:40 »
Het doorbranden van de motor zat inderdaad in m'n achterhoofd bij het verwerpen van elke suggestie om een mechanische hindernis op te werpen :)
Maar er zijn meer van die problemen. De verschillende manieren om de spanning af te sluiten enzo. Het probleem is namelijk dat het hele mechanisme van die draaischijf erop gericht is om netjes één segment verder te draaien. Dat grote grijze tandwiel hieronder heeft vier inkepingen:



Na zo'n kwart omtrek ben je een segment verder, valt een palletje in de inkeping en wordt de motor afgeschakeld. Als je dan halverwege de spanning eraf haalt... Oh wacht, dat gaat op zich wel goed. Hij stopt dan, maar zodra je de spanning er weer opzet gaat 'ie gewoon weer door (misschien de andere kant op, als je slim bent) en stopt weer netjes bij een segment.

Ah, ik weet het weer. Een Duitser stelde voor een segment op de scheiding eruit te trekken, dan kàn hij niet verder draaien. Maar dan ben je daarna dus weer een tijdje bezig om het grijze tandwiel weer in "sync" te krijgen met de segmenten.

Ach. Ik weet hoe ik met het ding om moet gaan. Zoonlief ook binnen de kortste keren. Dus ik reken op hooguit twee kortsluitingen per jaar. Dan ga ik geen moeite doen om extra zaken te regelen. Tenminste, dat denk ik nu.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3868 Gepost op: 04 april 2020, 00:48:03 »
Als de brug geblokkeerd is hoeft de motor niet tot stilstand te komen, op de as zit een metalen schijfje en een veertje dat een worm tegen dat schijfje drukt. Tenzij dit te strak zit kan de motor draaien zonder dat het mechanisme draait. Dit gaat denk ik wel beperkte tijd goed maar het mechanisme zal niet helemaal tot de motor horen te kunnen blokkeren.

Het op de juiste plaats terugzetten van de brug is heel eenvoudig, daar kwam ik onlangs achter. Er zit een grijze hefboom die zijwaarts uit het mechanisme steekt. Als je deze hefboom een beetje naar voren beweegt zal de draaischijf een segment verder draaien in de laatstgekozen richting.
Als je de hefboom naar achter (dus naar het draaipunt) beweegt komt het tandwiel los uit de vertanding van de segmenten. Je kunt de brug dan vrij bewegen en op de juiste plek zetten.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 00:50:31 door Priegelman »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4831
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3869 Gepost op: 04 april 2020, 12:53:27 »
Alls debrug verkeerd staat
Na stop de hefboom bedienen en de rails weer uitlijnen(juiste plek zetten)
Dan werkt alles weer correct