Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa 2021 door rail4marcel
Vandaag om 18:10:51
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door Te 2/2
Vandaag om 18:10:22
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door 1200blauw
Vandaag om 18:05:35
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
Vandaag om 17:58:32
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
Vandaag om 17:55:39
Fleischmann slanke wissels geeft ontsporingen. door Hasenwald
Vandaag om 17:54:03
Roco loks op fleischmann profi rails door Luc2000
Vandaag om 17:51:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:35
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door nkob
Vandaag om 17:47:26
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 17:41:53
Deining in Dönsdorf door charp
Vandaag om 17:41:18
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 17:32:42
XPS (roofmate platen) waar te koop? (in corona-tijd) door Lazer1
Vandaag om 17:32:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:04:52
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Pauldg
Vandaag om 17:02:03
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
Vandaag om 16:57:16
Artitec vierdeurs stalen D door 008200
Vandaag om 16:57:09
Crowdfunding voor MBS Haaksbergen gestart door ingenium secundus
Vandaag om 16:53:20
EifelBurgenBahn door charp
Vandaag om 16:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:47:46
VERPLAATST: Fleischmann slanke wissels geeft ontsporingen. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:26:14
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 16:23:23
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 16:03:51
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 16:00:45
Roco NS plan V door Reinout van Rees
Vandaag om 15:49:27
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 15:30:26
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Coen Burki
Vandaag om 15:25:19
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:29
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:56:24
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door IJsselsteyn
Vandaag om 14:45:54
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 743135 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3840 Gepost op: 19 maart 2020, 19:21:41 »
Zolang je werk op tijd af is, maakt het toch niet uit.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4228
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3841 Gepost op: 19 maart 2020, 19:30:30 »
Vergeet ook niet dat je bij thuiswerken meer tijd 'over' houdt, je reistijd valt weg namelijk :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3842 Gepost op: 20 maart 2020, 23:07:59 »
Ach, het kluswerk doe ik 's avonds om te ontspannen. Dat vind mijn werkgever uiteraard prima!

Na jerrytrains tip heb ik de fleischmann rails uit de segementen getrokken en er de peco code 75 in vastgelijmd:



Toen zag het er al snel zo uit:



Wel hobbelde mijn testlok (roco BR80) daarna over de segmenten. Dus moest ik de railschoenimitaties wegsnijden:



Alles netjes langs een lineaal recht leggen en vervolgens houtlijm eronder:



En potten erop:



Nu moet ik nog één losgeschoten railverbinding solderen. En alle nieuwe sporen van stroomdraden voorzien. En de draaischijf zelf van z'n nieuwe motor voorzien.
Nog voldoende te doen. In de avonduren. Want zaterdag ga ik weer Axis@Allies met zoonlief spelen. Dit keer de allies.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3843 Gepost op: 21 maart 2020, 10:30:00 »
Hoe ga je het hoogte verschil van de draaischijf en de aanliggende sporen oplossen?
of wel, ga je de draaischijf ook voorzien van code 75 rails? zo ja, dan hoop ik op een uitgebreide foto reportage zodat één en ander hier ook gekopieerd kan worden.  ;)

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3844 Gepost op: 21 maart 2020, 11:26:22 »
Het is nu een zooitje van code 75/83/100 door elkaar heen. Ik heb een beetje voor gemak gekozen, dus de loks moeten het hobbeltje maar aan kunnen.

De betere overgangen heb ik wel in de sporen gestopt waar ik meestal de stoomloks heb. Diesels met draaistellen zullen minder problemen hebben met zo'n hobbeltje.
Ik verwacht wel dat m'n oude fleischmann 94er met z'n niet-verende assen een "net" spoor nodig heeft ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3845 Gepost op: 21 maart 2020, 11:53:42 »
En de spoorstaven aan de bovenzijde uitlijnen en de verschillende railhoogtes met een stukje messingdraad (aan de buitenkant) aan elkaar solderen, is dat wat? De verspringing van de verschillende railhoogtes zit dan aan de onderkant, maar daar hebben je locs er geen last van.

Wolter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3846 Gepost op: 21 maart 2020, 13:23:43 »
Je kan een beetje hoogte verschil opvangen door de plastic stukjes die in de schijf borgen/klikken iets te vijlen
Je kan ze dan iets hoger krijgen en toch vast klikken
De ruimte eronder opvullen met een paarlaagjes papier of dun karton

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3847 Gepost op: 26 maart 2020, 18:02:30 »
Jerrytrein: dat had ook gekunt, ja. Ook niet aan gedacht ;)
Wolter: dat was ook iets waarmee het netter was geworden.

Edoch: ik heb het hele zooitje al vastgelijmd. En omdat ik onbeschaamd met NEM en niet met RP25 rijd.... Er zit her en der wel een ergere hobbel/spleet/uitdaging op de modulescheidingen. Dus.... ik laat het hierbij. Mochten er in de praktijk problemen boven komen borrelen dan kan ik altijd nog een slijpschijf en wat soldeer erbij pakken.

Gisteravond heb ik de soldeerbout wel degelijk tevoorschijn gehaald: draadjes solderen:



Rood en zwart:



De volgende stap is het snoeien van de onderkant :D



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3848 Gepost op: 30 maart 2020, 21:37:26 »
"De volgende stap is het snoeien van de onderkant" zei ik. Nou nee, de volgende stap was vanmiddag om de twee resterende rode draden aan de rails te solderen. Ik was er gewoon twee vergeten :)



Aan de onderkant de diverse draden in setjes samenvoegen, in elkaar draaien (boven) en solderen (onder):



Deze dradenbundels heb ik met karton + nietpistool vastgezet:



Daarna de rest netjes afgewerkt met boekbindspieralen:



Even een proefrit met de 80er:



Mooi, elk spoor heeft keurig stroom. En de draaischijf ook. Want.... hier heb ik iets gewijzigd aan mijn setup. Tot nu toe had ik de draadjes voor de spanning op de brug aan de onderkant van de draaischijf niet aangesloten. De brug kreeg middels contactjes zijn spanning van de rails waar hij naar wees. Dat werkte niet altijd betrouwbaar.

Nou is het zo dat ik het precies zo heb uitgekiend dat er nooit aan beide kanten een spoor ligt. Dus, bedacht ik me, kon ik mooi de brug permanent van spanning voorzien. Eerst dacht ik er een "frog juicer" automatische ompoler voor nodig te hebben, maar nee, ik heb de boel gewoon aan de draadjes gesoldeerd. De "polariteit" van de brug is dus altijd hetzelfde:



Hoe ik daar in de praktijk mee omga kan iemand misschien wel raden? Nee, ik gebruik geen rare trucjes.

Tot slot nog een absolute aanrader:



Oh, wat is dat om te kwijlen zo mooi. M'n dochter zag toevallig een bladzijde en zei "wow". Nou, terecht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3849 Gepost op: 30 maart 2020, 23:20:10 »
Reinout ga je je draaischijf dan niet gebruiken om een lok te kunnen omkeren? Zoja, dan heb je altijd een moment van kortsluiting, die je niet kan opheffen!
Ik raad je aan een een mogelijkheid te maken om de brugstroom om te keren. Anders valt je centrale iedere keer uit door kortsluiting. Krijg je gauw genoeg van.

Hetzij door een omkeerschakelaar hetzij door een keerlusmodule.

M vr groet,

Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3850 Gepost op: 31 maart 2020, 09:45:30 »
Bingo, dat is 'em :D Ik ga de draaischijf inderdaad niet gebruiken om een lok om te kunnen keren :D



Het bovenstaande schetsje verduidelijkt hopelijk de manier van aansluiten. Bij de draaischijf heb ik een groen kringellijntje geplaatst: daar mag de brug (aan beide uiteindes) niet langs komen. Dan gaat het met alle aansluitingen goed. De draaischijf functioneert in dat geval eigenlijk als een alternatieve wisselstraat.

Ik ben, met de opzet van m'n baan, erg gecharmeerd van het "knop van de multimaus naar rechts, lok naar rechts" gedrag. Daar was laatst hier en bij "44" al een discussie over. In de nieuwe draaischijf-opzet kan zoonlief ook niet meer per ongeluk een lok verkeerd om zetten.

En analoog aan Koblenz-Mayen heb ik voor mijn Mayen-Kelberg de regel ingesteld dat de lok bergop met schoorsteen vóór moet rijden. Dus keren is niet nodig.

Mijn gekozen oplossing is èrg specifiek voor mijn baan. En voor mijn voorkeuren. En voor mijn voorbeeld (geen draaischijf aan het eindpunt, stijgende lijn met 2.75% helling, enz). Ach ja :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3851 Gepost op: 31 maart 2020, 17:05:40 »
Stiekem vind ik een stomer "achterstevoren" fraaier en stoerder als met ut pijpie aan de voorzijde. Zeker een 50 kab ziet er dan brute uit. De lage snelheden op deze baantjes rechtvaardigen het achteruit rijden met veel lok's.  Ik weet niet of dames 01 en 18 bijvoorbeeld hier erg van gecharmeerd zouden zijn maar die horen hier gewoon niet thuis. Wat een raar gezicht is het om als bij enkele youtube filmpjes de lok in een kopstation stiekem om te draaien en er dan gewoon pijpie voor weer mee omlaag te kachelen.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3852 Gepost op: 31 maart 2020, 18:52:49 »
Daar geef ik je gelijk in. Zeker zo'n 50kab. De tender van zo'n 23er vind ik zelf ook erg leuk.

Nou, heuvelaf kan je tevreden zijn: tendertje voor bij mij :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3853 Gepost op: 31 maart 2020, 21:32:20 »
Goed bedacht. Tenderlokomotieven rijden sowieso voor- en achteruit even snel, evenals dieselloks, en ook de Baureihen 50 en 23 zijn zodanig geconcipieerd dat "achteruit" ook een behoorlijke snelheid kon worden gereden. Zo uit m'n hoofd was dat voor de Baureihe 50 80/80 km/h, voor de loks Baureihe 23 110/80 km/h. Voor een Nebenbahn zoals de jouwe was dat ook meer dan voldoende.
Hm... het was toch een Nebenbahn, oder? 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3854 Gepost op: 01 april 2020, 03:07:25 »
Jahoor. Altijd een Nebenbahn geweest.
Om even correct te zijn: Andernach-Mayen was een Hauptbahn. Daar staan/stonden ook allemaal seinen en seinhuizen langs de lijn. Dat wordt ook wel eens tot de Eifelquerbahn gerekend. Mayen-Daun-Gerolstein was altijd een Nebenbahn. Daar hebben ze alleen wat inrijseinen neergezet toen de hoeveelheid beton richting Siegfriedlinie een beetje uit de klauwen begon te lopen.
Dus.... Mayen-Kelberg is ook gewoon een zijlijntje.

Qua snelheid: De echte Eifelquerbahn, daar varieerde het een tikkie. Stukken 30 km/u, maar ook 40 en 50. Bij een latere verbetering waren er een paar stukjes 60.... Wat een luxe....
Ik heb m'n eigen loks allemaal op max 40 km/u ingemeten. Dat is een makkelijk maatregel om je baan, qua rijtijd, groter te maken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)