Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Pauldg
Vandaag
om 12:38:05
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:04:42
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:15:54
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
255
256
[
257
]
258
259
...
342
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1069994 keer)
basjuh1981
Offline
Berichten: 2323
DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3840 Gepost op:
19 maart 2020, 19:21:41 »
Zolang je werk op tijd af is, maakt het toch niet uit.
Gelogd
Mvg,
Bas
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3841 Gepost op:
19 maart 2020, 19:30:30 »
Vergeet ook niet dat je bij thuiswerken meer tijd 'over' houdt, je reistijd valt weg namelijk
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3842 Gepost op:
20 maart 2020, 23:07:59 »
Ach, het kluswerk doe ik 's avonds om te ontspannen. Dat vind mijn werkgever uiteraard prima!
Na jerrytrains tip heb ik de fleischmann rails uit de segementen getrokken en er de peco code 75 in vastgelijmd:
Toen zag het er al snel zo uit:
Wel hobbelde mijn testlok (roco BR80) daarna over de segmenten. Dus moest ik de railschoenimitaties wegsnijden:
Alles netjes langs een lineaal recht leggen en vervolgens houtlijm eronder:
En potten erop:
Nu moet ik nog één losgeschoten railverbinding solderen. En alle nieuwe sporen van stroomdraden voorzien. En de draaischijf zelf van z'n nieuwe motor voorzien.
Nog voldoende te doen. In de avonduren. Want zaterdag ga ik weer Axis@Allies met zoonlief spelen. Dit keer de allies.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Christoph
Offline
Berichten: 3053
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3843 Gepost op:
21 maart 2020, 10:30:00 »
Hoe ga je het hoogte verschil van de draaischijf en de aanliggende sporen oplossen?
of wel, ga je de draaischijf ook voorzien van code 75 rails? zo ja, dan hoop ik op een uitgebreide foto reportage zodat één en ander hier ook gekopieerd kan worden.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3844 Gepost op:
21 maart 2020, 11:26:22 »
Het is nu een zooitje van code 75/83/100 door elkaar heen. Ik heb een beetje voor gemak gekozen, dus de loks moeten het hobbeltje maar aan kunnen.
De betere overgangen heb ik wel in de sporen gestopt waar ik meestal de stoomloks heb. Diesels met draaistellen zullen minder problemen hebben met zo'n hobbeltje.
Ik verwacht wel dat m'n oude fleischmann 94er met z'n niet-verende assen een "net" spoor nodig heeft
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3845 Gepost op:
21 maart 2020, 11:53:42 »
En de spoorstaven aan de bovenzijde uitlijnen en de verschillende railhoogtes met een stukje messingdraad (aan de buitenkant) aan elkaar solderen, is dat wat? De verspringing van de verschillende railhoogtes zit dan aan de onderkant, maar daar hebben je locs er geen last van.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5810
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3846 Gepost op:
21 maart 2020, 13:23:43 »
Je kan een beetje hoogte verschil opvangen door de plastic stukjes die in de schijf borgen/klikken iets te vijlen
Je kan ze dan iets hoger krijgen en toch vast klikken
De ruimte eronder opvullen met een paarlaagjes papier of dun karton
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3847 Gepost op:
26 maart 2020, 18:02:30 »
Jerrytrein: dat had ook gekunt, ja. Ook niet aan gedacht
Wolter: dat was ook iets waarmee het netter was geworden.
Edoch: ik heb het hele zooitje al vastgelijmd. En omdat ik onbeschaamd met NEM en niet met RP25 rijd.... Er zit her en der wel een ergere hobbel/spleet/uitdaging op de modulescheidingen. Dus.... ik laat het hierbij. Mochten er in de praktijk problemen boven komen borrelen dan kan ik altijd nog een slijpschijf en wat soldeer erbij pakken.
Gisteravond heb ik de soldeerbout wel degelijk tevoorschijn gehaald: draadjes solderen:
Rood en zwart:
De volgende stap is het snoeien van de onderkant
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3848 Gepost op:
30 maart 2020, 21:37:26 »
"De volgende stap is het snoeien van de onderkant" zei ik. Nou nee, de volgende stap was vanmiddag om de twee resterende rode draden aan de rails te solderen. Ik was er gewoon twee vergeten
Aan de onderkant de diverse draden in setjes samenvoegen, in elkaar draaien (boven) en solderen (onder):
Deze dradenbundels heb ik met karton + nietpistool vastgezet:
Daarna de rest netjes afgewerkt met boekbindspieralen:
Even een proefrit met de 80er:
Mooi, elk spoor heeft keurig stroom. En de draaischijf ook. Want....
hier heb ik iets gewijzigd aan mijn setup
. Tot nu toe had ik de draadjes voor de spanning op de brug aan de onderkant van de draaischijf niet aangesloten. De brug kreeg middels contactjes zijn spanning van de rails waar hij naar wees. Dat werkte niet altijd betrouwbaar.
Nou is het zo dat ik het precies zo heb uitgekiend dat er nooit aan beide kanten een spoor ligt. Dus, bedacht ik me, kon ik mooi de brug permanent van spanning voorzien. Eerst dacht ik er een "frog juicer" automatische ompoler voor nodig te hebben, maar nee, ik heb de boel gewoon aan de draadjes gesoldeerd. De "polariteit" van de brug is dus altijd hetzelfde:
Hoe ik daar in de praktijk mee omga kan iemand misschien wel raden? Nee, ik gebruik geen rare trucjes.
Tot slot nog een absolute aanrader:
Oh, wat is dat om te kwijlen zo mooi. M'n dochter zag toevallig een bladzijde en zei "wow". Nou, terecht.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
marctrein
Offline
Berichten: 177
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3849 Gepost op:
30 maart 2020, 23:20:10 »
Reinout ga je je draaischijf dan niet gebruiken om een lok te kunnen omkeren? Zoja, dan heb je altijd een moment van kortsluiting, die je niet kan opheffen!
Ik raad je aan een een mogelijkheid te maken om de brugstroom om te keren. Anders valt je centrale iedere keer uit door kortsluiting. Krijg je gauw genoeg van.
Hetzij door een omkeerschakelaar hetzij door een keerlusmodule.
M vr groet,
Marc
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3850 Gepost op:
31 maart 2020, 09:45:30 »
Bingo, dat is 'em
Ik ga de draaischijf inderdaad niet gebruiken om een lok om te kunnen keren
Het bovenstaande schetsje verduidelijkt hopelijk de manier van aansluiten. Bij de draaischijf heb ik een groen kringellijntje geplaatst: daar mag de brug (aan beide uiteindes) niet langs komen. Dan gaat het met alle aansluitingen goed. De draaischijf functioneert in dat geval eigenlijk als een alternatieve wisselstraat.
Ik ben, met de opzet van m'n baan, erg gecharmeerd van het "knop van de multimaus naar rechts, lok naar rechts" gedrag. Daar was laatst hier en bij "44" al een discussie over. In de nieuwe draaischijf-opzet kan zoonlief ook niet meer per ongeluk een lok verkeerd om zetten.
En analoog aan Koblenz-Mayen heb ik voor mijn Mayen-Kelberg de regel ingesteld dat de lok bergop met schoorsteen vóór moet rijden. Dus keren is niet nodig.
Mijn gekozen oplossing is èrg specifiek voor mijn baan. En voor mijn voorkeuren. En voor mijn voorbeeld (geen draaischijf aan het eindpunt, stijgende lijn met 2.75% helling, enz). Ach ja
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Krokodil68
Offline
Berichten: 463
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3851 Gepost op:
31 maart 2020, 17:05:40 »
Stiekem vind ik een stomer "achterstevoren" fraaier en stoerder als met ut pijpie aan de voorzijde. Zeker een 50 kab ziet er dan brute uit. De lage snelheden op deze baantjes rechtvaardigen het achteruit rijden met veel lok's. Ik weet niet of dames 01 en 18 bijvoorbeeld hier erg van gecharmeerd zouden zijn maar die horen hier gewoon niet thuis. Wat een raar gezicht is het om als bij enkele youtube filmpjes de lok in een kopstation stiekem om te draaien en er dan gewoon pijpie voor weer mee omlaag te kachelen.
Groet Jeroen
Gelogd
Leubachtalbahn
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.msg3221814460;topicseen#msg3221814460
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3852 Gepost op:
31 maart 2020, 18:52:49 »
Daar geef ik je gelijk in. Zeker zo'n 50kab. De tender van zo'n 23er vind ik zelf ook erg leuk.
Nou, heuvelaf kan je tevreden zijn: tendertje voor bij mij
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3853 Gepost op:
31 maart 2020, 21:32:20 »
Goed bedacht. Tenderlokomotieven rijden sowieso voor- en achteruit even snel, evenals dieselloks, en ook de Baureihen 50 en 23 zijn zodanig geconcipieerd dat "achteruit" ook een behoorlijke snelheid kon worden gereden. Zo uit m'n hoofd was dat voor de Baureihe 50 80/80 km/h, voor de loks Baureihe 23 110/80 km/h. Voor een Nebenbahn zoals de jouwe was dat ook meer dan voldoende.
Hm... het was toch een Nebenbahn, oder?
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3854 Gepost op:
01 april 2020, 03:07:25 »
Jahoor. Altijd een Nebenbahn geweest.
Om even correct te zijn: Andernach-Mayen was een Hauptbahn. Daar staan/stonden ook allemaal seinen en seinhuizen langs de lijn. Dat wordt ook wel eens tot de Eifelquerbahn gerekend. Mayen-Daun-Gerolstein was altijd een Nebenbahn. Daar hebben ze alleen wat inrijseinen neergezet toen de hoeveelheid beton richting Siegfriedlinie een beetje uit de klauwen begon te lopen.
Dus.... Mayen-Kelberg is ook gewoon een zijlijntje.
Qua snelheid: De echte Eifelquerbahn, daar varieerde het een tikkie. Stukken 30 km/u, maar ook 40 en 50. Bij een latere verbetering waren er een paar stukjes 60.... Wat een luxe....
Ik heb m'n eigen loks allemaal op max 40 km/u ingemeten. Dat is een makkelijk maatregel om je baan, qua rijtijd, groter te maken
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
Vorige
-
Volgende
-
1
...
255
256
[
257
]
258
259
...
342
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn