Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Wissel polariseren en aansluiten op wisseldecoder door emanje
Vandaag om 18:35:58
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 18:34:43
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Floris Dilz
Vandaag om 18:32:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:31:18
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:30:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:29:58
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 17:53:34
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 17:53:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 17:36:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:35:53
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:33:16
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 17:30:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cédric
Vandaag om 17:25:37
Modules van Kees Gorter door 44
Vandaag om 17:24:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 650942 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3780 Gepost op: 10 februari 2020, 17:23:52 »
Bij mij zien de kaartjes er als volgt uit;



Het is een stuk karton waarvan ik de onderste, ik geloof 4 cm dubbel heb gevouwen en aan weerszijde met een plakbandje dicht geplakt heb. Boven op een Minimax Wagenkaart en onder in een ladingkaart. Ik maak lading kaarten per wagon maar je zou ook voor een grotere lading 1 kaart kunnen maken.

De Lok kaarten wil ik op een soort envelop plakken waar dan als verzamelmap alle wagen kaarten in kunnen. Inderdaad is het handig om een lijstje te maken met de belangrijkste sound functies, Bij Roco BR86 bijv. 26. Teveel dus.

Hieronder een afbeelding van mijn Bahnhofsdatenblatt.



Is nog in ontwikkeling.


Groet Jeroen


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3781 Gepost op: 10 februari 2020, 19:21:02 »
Oh ja, dat omgevouwen vakje! Lijkt me ook een lekkere methode. Misschien wel lekkerder dan een plastic vakje, want dat lijkt me toch wat meer te kunnen klemmen.

Ook hier geldt denk ik voor mij weer: "niet nadenken, maar uitproberen" :)

Een lokkaart als envelop: grappig idee. Ik vroeg mezelf af of ik geen plankje met vakjes kon maken dat ik dan bij een station kan ophangen voor de administratie. Ik heb ook een A4 openklapbaar klembord: daar zou ik links de twee diagrammen van de stations kunnen aanbrengen en aan de rechterkant vakjes ofzo voor de wagenkaarten.

Een regel/vakje/magneet in het midden voor "huidige treinsamenstelling", erboven voor af te halen wagens, eronder voor af te leveren wagens?

Ik kan ook bij beide stations een bakje ofzo doen, maar ik weet niet of ik daar plek voor heb. Ik zal ook eens googlen op de layout van dat soort bakjes bij Fremo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 582
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3782 Gepost op: 10 februari 2020, 21:11:11 »
Hoi,
 
Zoiets is denk ik een oplossing voor de stations administratie https://www.micromark.com/CAR-ROUTING-SYSTEM ook zelf te maken natuurlijk.

Arjan
NL baan in Canada

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3783 Gepost op: 10 februari 2020, 21:23:57 »
Vakjes onder of knijpers (oid) boven de baan op de plaats waar de wagen daadwerkelijk staat, daar zijn in et echt de papieren ook. Vakje in, vakje in behandeling, vakje uit.
Je moet die papieren eigenlijk met je meenemen want dat doet de bemanning normaal ook. Maar je wilt wel je handen vrij hebben voor het leukere werk. Misschien een leuke secretaresse... Mag ook je eigen eega zijn. (lol)
Ik heb net mijn hele baan geplamuurd en geschilderd dus daar joekel ik met enig beleid een doos schroeven in om iets aan op te hangen. Het is nu strak en netjes en ik heb een afkeer van schilderwerk.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3784 Gepost op: 10 februari 2020, 22:44:26 »
Knijpers, dat kan ook. Low-budget en eenvoudig. Ik heb ook een doosje met van die metalen papierbijelkaarhouders, zoals je er hieronder twee ziet:



Steviger dan wasknijpers, maar je moet wel weer wat veel kracht zetten. Wasknijper is misschien wat vriendelijker.
Maar ik heb ook een set magneetjes, dus... een ijzeren ringetje in elke vrachtkaart kan ook.

--------------

Zoiets is denk ik een oplossing voor de stations administratie https://www.micromark.com/CAR-ROUTING-SYSTEM ook zelf te maken natuurlijk.

Die amerikaanse kaarten lijken qua vorm ("portrait" i.p.v. "landscape") op die van Jeroen. In combinatie met die bakjes vind ik dat er handiger uitzien dan de "landscape" wagenkaarten+vrachtkaarten van fremo. Ik ga eens experimenteren.

Wat ik raar vond: bij die amerikaanse wagenkaarten staat ook de term lading. Huh? Da's toch nederlands? Na even nadenken herinnerde ik me de term bill of lading. Daar bestaat dus zelfs een wikipediapagina van, dus het zal inderdaad wel bestaan :)

Waar ik over ga brainstormen: bij die amerikaanse site heb je ook "wagenkaarten/hoesjes" voor lokomotieven, maar dan in een andere kleur.

- Op die manier kan je reizigerstreinen ook explicieter maken. Kaartje met net nummer van de trein enzo... Maar niet teveel administratie, hoor.

- Kleur! Wat kan daarmee? Die volgorde van de wagons? Stapeltje grijstinten bij de pipoos halen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3785 Gepost op: 15 februari 2020, 01:26:29 »
Ik kreeg net een PB. Daarop schreef ik een reactie die misschien wel algemeen nuttig is. Dus bij deze :)

Citaat
Een begrip dat misschien, ondanks de achtergrond, een beetje rust geeft: "forward movement".
De achtergrond is militaire parachutisten :) Het nummer één gebod is "forward movement".
Die parachutisten zijn licht bewapend. Dus het enige dat telt is beweging richting het doel.

Nou klinkt dat waarschijnlijk wat geweldadig, maar ik zelf vind het rustgevend: elke beweging richting het doel is goed.
Maakt niet uit hoe klein. Als er steeds maar beweging richting het doel is. Dan zal je er uiteindelijk komen.
Volgens mij ben ik al een jaartje of vijf met m'n baan bezig. En ik heb nog zat te doen :)
Maar ik merk dat het langzaam, langzaam vooruit gaat: dus ik kom er ooit een keertje.
Prima toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3786 Gepost op: 18 februari 2020, 22:09:40 »
Ik heb vanavond nog even een slag op der Falkensteiner Bockerl gereden en daarbij mijn wagen kaarten systeem op een kritische wijze beoordeeld. Om te beginnen plaatste ik voorheen s'morgens en pikte ik ze s'middags weer op. Dus of een losse lokrit na afloop en een losse lok evt. met pwg s'middags dus korte trein van lokomotief met pwg, liefhebberij van mij dus. Maar dan is dat rangeren minder spannend. En je zet ongewild te veel wagens neer. Dat vind ik niet realistisch. In het soort station zoals het mijne horen geen massa's wagens te staan. Mijns inziens. Nu kan je met een paar wagens toe.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om en een goederentrein te laten rijden en een PmG of een extra lokje met een enkele wagen?

Maar nu die wagenkaarten.
Ik ben met mijn kaarten tevreden. Ik heb wel een tip voor ieder die ermee bezig is.

Zet een nummer op de kaart in de volgorde waar de wagen  in de trein thuis hoort. Dus de wagen die als eerste uit de trein gerangeerd wordt heeft nummer 1. De tweede heeft nummer.....? Voor je eigen gemak. Denken en moeilijk doen is zo min mogelijk de bedoeling.

Immers in werkelijkheid werden de wagens ook in een bepaalde volgorde gezet om onderweg het rangeren gemakkelijk te maken.


Nog effe over Richtig Rangeren, dat is interessante materie. Aanrader voor de Hobby rangeerder.


Groet Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3733
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3787 Gepost op: 18 februari 2020, 22:40:35 »
Is "Richtig rangieren" is dat specifiek Duits, of kan een Nederlandse rangeerder daar ook wat van opsteken?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3788 Gepost op: 18 februari 2020, 22:44:47 »
Ik denk dat dat voor iedere rangeerder geschikt is en geen te zware kost. Komt bij VGB vandaan.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3789 Gepost op: 19 februari 2020, 13:13:02 »
Jeroen, qua 's ochtends brengen en 's middags ophalen: dat is me eigenlijk niet eens duidelijk hoe dat in werkelijkheid werd gedaan. Je leest het vaak. Waar ik het meest op heb gelet is doodlopende zijlijntjes. Dan heb je vaak één goederentrein per dag die de lijn op en af rijdt. Vaak werd er dan in één richting "gewerkt", vaak de heenweg. Per station zowel brengen als ophalen. Op de terugweg kon je dan doorrijden. Als er een aansluiting is die je makkelijker op de terugweg kan doen, dan doe je dat natuurlijk.

Met één goederentrein per dag breng je de ene dag en haal je de andere dag. Maar je had natuurlijk ook zat lijntjes die een aparte trein per richting hadden. Geen idee hoe dat geregeld was.

In het "richtig rangieren" boek wordt o.a. een duits doodlopend zijlijntje beschreven, met één trein per dag. Details zoals een paar wagens die hij op een onderwegstation laat staan om ze op de terugweg weer op te pikken. Nuttig.


Qua nummers op de kaartjes om de volgorde aan te geven: ja, mee eens. Dat vergemakkelijkt alles flink. In m'n huidige experiment heb ik dat ook al geïntegreerd:

En, als experiment, een getal erin. Van links naar rechts in de trein moeten de nummers oplopen. 0 links, 10 daarnaast, dan 20, enz. Een simpele manier om de trein in de juiste volgorde te krijgen.

Het is een eenvoudige vervanging van wat anders in een officieel "Zugbildung" document zou moeten staan. Dan zijn nummertjes wel zo makkelijk.

Eric: het boek is zeker ook bruikbaar voor de NL rangeerder. De voorbeelden komen uit het duitse taalgebied, maar daar valt ook Zwitserland en Oostenrijk onder, bijvoorbeeld. Een doodlopend zijlijntje. Een tramlijn met goederenvervoer. Modern verkeer met coilwagens met een Spitzkehre. Verkeer op een industrieaansluiting. Uitwisselen van koerswagens. Van alles.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5911
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3790 Gepost op: 19 februari 2020, 14:12:08 »
Hoi,

Zeker interessant verhaal.
In Nederland had je natuurlijk de dagelijkse buurtgoederentrein.
Denk dat fabrieksaansluitingen of zijlijntjes apart opgehaald werden of in zending van een dagelijkse rit mee terug gingen.

Geen idee of dat elders ook zo was.

Ga ik ook eens bekijken op mijn baan hoe het in elkaar steekt, zit wel in mijn hoofd, maar op papier.
Heb er ooit wel aan gedacht bij ontwerp.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4782
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3791 Gepost op: 19 februari 2020, 16:20:07 »
Ik ben nog niet zover
Ik heb eens bij FREMO een download gedaan met wagen karten
Bleek
Loc karten : een overzicht van je locs en dan op je loc kart het nummer invoeren,kon je alles printen incl plaatje
idem voor wagens en wagons
Vracht brieven met kleur code voor de windstreek
Ben steeds bezig met dit
Helaas door een foutje werkt het wagen/loc blatt niet meer
Ga na de tip eens kijken of ik voor de stations /op overslag sporen die triplex bakjes kan maken en ophangen

En het zou mooi zij als dit in een apart draadje kwam
Moet voor een moder(ne)rator toch zo gefixt zijn  ;)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2932
  • is met treintjes aan het spelen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3792 Gepost op: 19 februari 2020, 16:36:43 »
Hoi Reinout,

Dat in de ochtend uren brengen brengen en dan laat in de middag of later ledige wagons weer ophalen gebeurt nog steeds , tenminste hier in Emmen .
voor zo'n 35 geleden kwamen 2 x een goederentrein in de ochtend uren en 1 retour laat in de middag,dit ging naar meerdere klanten toen.

Het is best leuk om eens op een station te kijken tijdens het rangeerwerk(omlopen) , dat kan je later mooi toepassen op je eigen modelbaan, alleen jammer dat dit werk steeds minder te zien is.
Daarvoor zijn foto en filmmateriaal best interessant om naar te kijken  en natuurlijk je prachtige boekwerk.


blijf dit draadje  in ieder geval volgen  (y)


mvgr Evert 

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3793 Gepost op: 19 februari 2020, 16:46:40 »
Wat ik me herinner van mijn jeugd van de lijn Alkmaar -Heerhugowaard-Obdam-Hoorn dat er vaak achter het goederentreintje een sik hing voor het rangeerwerk  onderweg
ws in Obdam 
groet kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3794 Gepost op: 22 februari 2020, 20:29:27 »
Bij "44" waren laatst van die leuke "Ommi" wagens te zien. En bij het maken van de wagenkaarten, laatst, bedacht ik me dat die wel leuk bruikbaar waren om grind enzo aan te voeren naar de losweg. Er zit bij m'n voorbeeldstation een bouwstoffenhandelaar aan de andere kant van de Bahnhofstraße.
In Houten zag ik vandaag een setje liggen. Hebbes!



Ook heb ik nog wat andere inkopen gedaan:



Wat verf om de bodems van sommige rongenwagens wat leuker ge maken. Pigmenten (die van Noch schijnen erg goed te zijn). Een Opel Record C in metallig groen. Ik heb de ballen verstand van auto's, maar ik had dit catalogusnummer (Busch 42017) een paar maanden geleden opgeschreven naar aanleiding van een forumpost ergens. En toevallig zag ik hem liggen.
Setje honden/katten. Zit een grote deense-dog-achtig mormel bij. De grote slobberende tong *hoorde* ik ongeveer al over Moritz heendweilen toen ik het doosje zag :)
Voor in de decembertijd een sinterklaassetje, maar dan de versie van de oosterburen met "Krampus" erbij. Da's weer eens wat anders dan een piet. Eens kijken wat ik daar tegen die tijd mee kan doen.
Verder nog wat kadee koppelingen.

En de tentoonstelling zelf was ook wel weer vermakelijk.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 20:37:32 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)