Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061235 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3780 Gepost op: 10 februari 2020, 19:21:02 »
Oh ja, dat omgevouwen vakje! Lijkt me ook een lekkere methode. Misschien wel lekkerder dan een plastic vakje, want dat lijkt me toch wat meer te kunnen klemmen.

Ook hier geldt denk ik voor mij weer: "niet nadenken, maar uitproberen" :)

Een lokkaart als envelop: grappig idee. Ik vroeg mezelf af of ik geen plankje met vakjes kon maken dat ik dan bij een station kan ophangen voor de administratie. Ik heb ook een A4 openklapbaar klembord: daar zou ik links de twee diagrammen van de stations kunnen aanbrengen en aan de rechterkant vakjes ofzo voor de wagenkaarten.

Een regel/vakje/magneet in het midden voor "huidige treinsamenstelling", erboven voor af te halen wagens, eronder voor af te leveren wagens?

Ik kan ook bij beide stations een bakje ofzo doen, maar ik weet niet of ik daar plek voor heb. Ik zal ook eens googlen op de layout van dat soort bakjes bij Fremo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3781 Gepost op: 10 februari 2020, 21:11:11 »
Hoi,
 
Zoiets is denk ik een oplossing voor de stations administratie https://www.micromark.com/CAR-ROUTING-SYSTEM ook zelf te maken natuurlijk.

Arjan

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3782 Gepost op: 10 februari 2020, 21:23:57 »
Vakjes onder of knijpers (oid) boven de baan op de plaats waar de wagen daadwerkelijk staat, daar zijn in et echt de papieren ook. Vakje in, vakje in behandeling, vakje uit.
Je moet die papieren eigenlijk met je meenemen want dat doet de bemanning normaal ook. Maar je wilt wel je handen vrij hebben voor het leukere werk. Misschien een leuke secretaresse... Mag ook je eigen eega zijn. (lol)
Ik heb net mijn hele baan geplamuurd en geschilderd dus daar joekel ik met enig beleid een doos schroeven in om iets aan op te hangen. Het is nu strak en netjes en ik heb een afkeer van schilderwerk.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3783 Gepost op: 10 februari 2020, 22:44:26 »
Knijpers, dat kan ook. Low-budget en eenvoudig. Ik heb ook een doosje met van die metalen papierbijelkaarhouders, zoals je er hieronder twee ziet:



Steviger dan wasknijpers, maar je moet wel weer wat veel kracht zetten. Wasknijper is misschien wat vriendelijker.
Maar ik heb ook een set magneetjes, dus... een ijzeren ringetje in elke vrachtkaart kan ook.

--------------

Zoiets is denk ik een oplossing voor de stations administratie https://www.micromark.com/CAR-ROUTING-SYSTEM ook zelf te maken natuurlijk.

Die amerikaanse kaarten lijken qua vorm ("portrait" i.p.v. "landscape") op die van Jeroen. In combinatie met die bakjes vind ik dat er handiger uitzien dan de "landscape" wagenkaarten+vrachtkaarten van fremo. Ik ga eens experimenteren.

Wat ik raar vond: bij die amerikaanse wagenkaarten staat ook de term lading. Huh? Da's toch nederlands? Na even nadenken herinnerde ik me de term bill of lading. Daar bestaat dus zelfs een wikipediapagina van, dus het zal inderdaad wel bestaan :)

Waar ik over ga brainstormen: bij die amerikaanse site heb je ook "wagenkaarten/hoesjes" voor lokomotieven, maar dan in een andere kleur.

- Op die manier kan je reizigerstreinen ook explicieter maken. Kaartje met net nummer van de trein enzo... Maar niet teveel administratie, hoor.

- Kleur! Wat kan daarmee? Die volgorde van de wagons? Stapeltje grijstinten bij de pipoos halen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3784 Gepost op: 15 februari 2020, 01:26:29 »
Ik kreeg net een PB. Daarop schreef ik een reactie die misschien wel algemeen nuttig is. Dus bij deze :)

Citaat
Een begrip dat misschien, ondanks de achtergrond, een beetje rust geeft: "forward movement".
De achtergrond is militaire parachutisten :) Het nummer één gebod is "forward movement".
Die parachutisten zijn licht bewapend. Dus het enige dat telt is beweging richting het doel.

Nou klinkt dat waarschijnlijk wat geweldadig, maar ik zelf vind het rustgevend: elke beweging richting het doel is goed.
Maakt niet uit hoe klein. Als er steeds maar beweging richting het doel is. Dan zal je er uiteindelijk komen.
Volgens mij ben ik al een jaartje of vijf met m'n baan bezig. En ik heb nog zat te doen :)
Maar ik merk dat het langzaam, langzaam vooruit gaat: dus ik kom er ooit een keertje.
Prima toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3785 Gepost op: 18 februari 2020, 22:09:40 »
Ik heb vanavond nog even een slag op der Falkensteiner Bockerl gereden en daarbij mijn wagen kaarten systeem op een kritische wijze beoordeeld. Om te beginnen plaatste ik voorheen s'morgens en pikte ik ze s'middags weer op. Dus of een losse lokrit na afloop en een losse lok evt. met pwg s'middags dus korte trein van lokomotief met pwg, liefhebberij van mij dus. Maar dan is dat rangeren minder spannend. En je zet ongewild te veel wagens neer. Dat vind ik niet realistisch. In het soort station zoals het mijne horen geen massa's wagens te staan. Mijns inziens. Nu kan je met een paar wagens toe.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om en een goederentrein te laten rijden en een PmG of een extra lokje met een enkele wagen?

Maar nu die wagenkaarten.
Ik ben met mijn kaarten tevreden. Ik heb wel een tip voor ieder die ermee bezig is.

Zet een nummer op de kaart in de volgorde waar de wagen  in de trein thuis hoort. Dus de wagen die als eerste uit de trein gerangeerd wordt heeft nummer 1. De tweede heeft nummer.....? Voor je eigen gemak. Denken en moeilijk doen is zo min mogelijk de bedoeling.

Immers in werkelijkheid werden de wagens ook in een bepaalde volgorde gezet om onderweg het rangeren gemakkelijk te maken.


Nog effe over Richtig Rangeren, dat is interessante materie. Aanrader voor de Hobby rangeerder.


Groet Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3786 Gepost op: 18 februari 2020, 22:40:35 »
Is "Richtig rangieren" is dat specifiek Duits, of kan een Nederlandse rangeerder daar ook wat van opsteken?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3787 Gepost op: 18 februari 2020, 22:44:47 »
Ik denk dat dat voor iedere rangeerder geschikt is en geen te zware kost. Komt bij VGB vandaan.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3788 Gepost op: 19 februari 2020, 13:13:02 »
Jeroen, qua 's ochtends brengen en 's middags ophalen: dat is me eigenlijk niet eens duidelijk hoe dat in werkelijkheid werd gedaan. Je leest het vaak. Waar ik het meest op heb gelet is doodlopende zijlijntjes. Dan heb je vaak één goederentrein per dag die de lijn op en af rijdt. Vaak werd er dan in één richting "gewerkt", vaak de heenweg. Per station zowel brengen als ophalen. Op de terugweg kon je dan doorrijden. Als er een aansluiting is die je makkelijker op de terugweg kan doen, dan doe je dat natuurlijk.

Met één goederentrein per dag breng je de ene dag en haal je de andere dag. Maar je had natuurlijk ook zat lijntjes die een aparte trein per richting hadden. Geen idee hoe dat geregeld was.

In het "richtig rangieren" boek wordt o.a. een duits doodlopend zijlijntje beschreven, met één trein per dag. Details zoals een paar wagens die hij op een onderwegstation laat staan om ze op de terugweg weer op te pikken. Nuttig.


Qua nummers op de kaartjes om de volgorde aan te geven: ja, mee eens. Dat vergemakkelijkt alles flink. In m'n huidige experiment heb ik dat ook al geïntegreerd:

En, als experiment, een getal erin. Van links naar rechts in de trein moeten de nummers oplopen. 0 links, 10 daarnaast, dan 20, enz. Een simpele manier om de trein in de juiste volgorde te krijgen.

Het is een eenvoudige vervanging van wat anders in een officieel "Zugbildung" document zou moeten staan. Dan zijn nummertjes wel zo makkelijk.

Eric: het boek is zeker ook bruikbaar voor de NL rangeerder. De voorbeelden komen uit het duitse taalgebied, maar daar valt ook Zwitserland en Oostenrijk onder, bijvoorbeeld. Een doodlopend zijlijntje. Een tramlijn met goederenvervoer. Modern verkeer met coilwagens met een Spitzkehre. Verkeer op een industrieaansluiting. Uitwisselen van koerswagens. Van alles.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3789 Gepost op: 19 februari 2020, 14:12:08 »
Hoi,

Zeker interessant verhaal.
In Nederland had je natuurlijk de dagelijkse buurtgoederentrein.
Denk dat fabrieksaansluitingen of zijlijntjes apart opgehaald werden of in zending van een dagelijkse rit mee terug gingen.

Geen idee of dat elders ook zo was.

Ga ik ook eens bekijken op mijn baan hoe het in elkaar steekt, zit wel in mijn hoofd, maar op papier.
Heb er ooit wel aan gedacht bij ontwerp.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3790 Gepost op: 19 februari 2020, 16:20:07 »
Ik ben nog niet zover
Ik heb eens bij FREMO een download gedaan met wagen karten
Bleek
Loc karten : een overzicht van je locs en dan op je loc kart het nummer invoeren,kon je alles printen incl plaatje
idem voor wagens en wagons
Vracht brieven met kleur code voor de windstreek
Ben steeds bezig met dit
Helaas door een foutje werkt het wagen/loc blatt niet meer
Ga na de tip eens kijken of ik voor de stations /op overslag sporen die triplex bakjes kan maken en ophangen

En het zou mooi zij als dit in een apart draadje kwam
Moet voor een moder(ne)rator toch zo gefixt zijn  ;)

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3725
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3791 Gepost op: 19 februari 2020, 16:36:43 »
Hoi Reinout,

Dat in de ochtend uren brengen brengen en dan laat in de middag of later ledige wagons weer ophalen gebeurt nog steeds , tenminste hier in Emmen .
voor zo'n 35 geleden kwamen 2 x een goederentrein in de ochtend uren en 1 retour laat in de middag,dit ging naar meerdere klanten toen.

Het is best leuk om eens op een station te kijken tijdens het rangeerwerk(omlopen) , dat kan je later mooi toepassen op je eigen modelbaan, alleen jammer dat dit werk steeds minder te zien is.
Daarvoor zijn foto en filmmateriaal best interessant om naar te kijken  en natuurlijk je prachtige boekwerk.


blijf dit draadje  in ieder geval volgen  (y)


mvgr Evert 

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3792 Gepost op: 19 februari 2020, 16:46:40 »
Wat ik me herinner van mijn jeugd van de lijn Alkmaar -Heerhugowaard-Obdam-Hoorn dat er vaak achter het goederentreintje een sik hing voor het rangeerwerk  onderweg
ws in Obdam 
groet kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3793 Gepost op: 22 februari 2020, 20:29:27 »
Bij "44" waren laatst van die leuke "Ommi" wagens te zien. En bij het maken van de wagenkaarten, laatst, bedacht ik me dat die wel leuk bruikbaar waren om grind enzo aan te voeren naar de losweg. Er zit bij m'n voorbeeldstation een bouwstoffenhandelaar aan de andere kant van de Bahnhofstraße.
In Houten zag ik vandaag een setje liggen. Hebbes!



Ook heb ik nog wat andere inkopen gedaan:



Wat verf om de bodems van sommige rongenwagens wat leuker ge maken. Pigmenten (die van Noch schijnen erg goed te zijn). Een Opel Record C in metallig groen. Ik heb de ballen verstand van auto's, maar ik had dit catalogusnummer (Busch 42017) een paar maanden geleden opgeschreven naar aanleiding van een forumpost ergens. En toevallig zag ik hem liggen.
Setje honden/katten. Zit een grote deense-dog-achtig mormel bij. De grote slobberende tong *hoorde* ik ongeveer al over Moritz heendweilen toen ik het doosje zag :)
Voor in de decembertijd een sinterklaassetje, maar dan de versie van de oosterburen met "Krampus" erbij. Da's weer eens wat anders dan een piet. Eens kijken wat ik daar tegen die tijd mee kan doen.
Verder nog wat kadee koppelingen.

En de tentoonstelling zelf was ook wel weer vermakelijk.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 20:37:32 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3794 Gepost op: 23 februari 2020, 13:42:00 »
In Nederland had je natuurlijk de dagelijkse buurtgoederentrein.
Denk dat fabrieksaansluitingen of zijlijntjes apart opgehaald werden of in zending van een dagelijkse rit mee terug gingen.

Geen idee of dat elders ook zo was.
Hier waar ik woon hebben we nog altijd buurtgoederen treinen,1 voor de bediening van de zeehaven en 1 die dupont bedient.
Het principe is simpel voor die treinen,treintje voor de zeehaven komt vanaf Kfh,rijd het emplacementje op onderaan de brug,lok loopt om en trekt na het activeren van de overweg beveiliging de trein de stamlijn op.
Dan zijn er 2 optie's,optie 1 de trein heeft wagons bij voor een klant voorop de stamlijn(geen zijsporen aanwezig daar) dan worden de wagons voor die klant op de stamlijn bij de voordeur losgekoppelt en rijd de trein verder de lijn op.
Halfverwege is een mini emplacement,daar loopt de lok om en duwt de overige wagons naar de 2e klant achterop de stamlijn om ze na enige wacht tijd af te rangeren op een stuk spoor op hun terrein,vervolgens worden de lege wagons opgepikt en rijd de lok daarmee terug naar het emplacement,lok loopt om en duwt alles ri klant 1 waar dan hopelijk alles is gelost,dan koppelt men de lege wagons aan en duwt men alles terug naar het emplacement onderaan de brug,daar wacht men op toestemming om alles weg te brengen ri Kfh via het hoofdspoor.
Optie 2 is er is niks voor klant 1,men slaat die over en gaat direct door ri het emplacementje halfverwege, loopt om en duwt alles naar klant 2 om daar vol voor leeg uit te wisselen om daarna terug te keren naar het wacht spoor aan het begin emplacement tot de toestemming komt om de trein ri kfh te rijden.

De trein voor dupont bestaat bijna altijd uit enkel ketelwagens,trein komt vanaf Kfh,rijd via de spoorlijn tot aan de aftakking van het stamlijntje ri dupont net buiten Dordrecht stadspolders,rijd de stamlijn af tot aan het eind,ook hier wacht men op toestemming van personeeel van dupont om via een hek/poort het terrein op te rijden..
Vervolgens zet men de volle wagons weg,pakt van het andere spoortje de lege wagons op,rijd poort uit en wacht daarna aan het eind v/d stamlijn op toestemming om weer het hoofdspoor te mogen oprijden ri kfh.

Redenatie met die 2 treinen is,ze rijden pas als de klant volle wagons nodig heeft en dus altijd lege wagons heeft staan,losse loc rijden is geld verspilling voor het stuk dat die loc niks vervoerd behalve zichzelf met personeel  ;)
Ook is het zo dat voor de trein die de zeehaven bedient,dat dat (bijna)altijd een zgn radioloc is,ofwel te bedienen op afstand,dit wegens het omlopen en opdrukken van wagons,het is wel handig als je ziet wat er aan de andere kant gebeurt,vaak staan er vrachtwagens en auto's dusdanig dicht langs de lijn dat er te weinig vrije ruimte is om er langs te rijden.
Als je dat niet vroegtijdig opmerkt dan rij je e.e.a. aan gort  ;D
Rangeerwerk op de beide terreinen word gedaan door huis rangeer locjes,daar is men dus niet afhankelijk van de lok die de volle trein brengt en de lege trein weghaalt.

Dit kan je dus ook uitbeelden met z.g.n. wagenkaarten.
Of men voor buurtgoederen treinen nog elders een rangeer lok heeft staan is denk ik afhankelijk van de grote van het te bedienen gebied met die trein en de hoeveelheid klanten aan die lijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0