Twee vervuilde wagons gekocht:De bovenste is een of andere gesloten wagen. De onderste leek me een schuifwandwagen (die zag je begin jaren 70 al in de Eifel). Maar de wanden lopen door naar de nok van de wagen. Huh? Wat voor type is dat nou weer?
De bovenste is een Gbs 254 of Gbs252. DeGbs254 heeft een Sprengwerk, de 252 niet.De onderste kan ik niet goed thuisbrengen. Als ik GW2 erop nasla, dan lijkt het onderstel (met Sprengwerk) op dat van een Hbis302, de bovenbouw op die van een Hbbis306 (maar ook weer niet helemaal).
Van m'n collega-moderator "44" kreeg ik, toen we over iets moderatorachtigs aan het overleggen waren en ik me ondertussen over de hangende kopjes beklaagde, overigens de info dat hij er geen last van heeft. Kopje laten hangen, pinnetje bijbuigen en het is wel goed.
Snif, het klonk zo makkelijk om alles naar kadee om te bouwen. Een paar speciale gevallen; voor de rest kan je gewoon de NEM schacht gebruiken. Maar ja:In heel veel gevallen laten de schachten hun kopje hangen. En dan heeft de hoogtemal van kadee er wat op aan te merken, zoals je hierboven ziet. Zo'n pin kan tegen de wissels komen (zoals ik met een wagen al merkte. Dan haakt hij achter de kruisende rails en staat je trein opeens stil.Je kan de pin bijbuigen (ik wacht nog op een bestelling uit Engeland van anderhalve week geleden, daar heb ik een speciale kadee tang besteld).
Die Gattung Hbikks-v gab es in 1970 mit Sicherheit nicht, denn der ist erst mit UIC-2 (ab 1987, aber war glaube ich schon ab 1980 an Güterwagen zu sehen) eingeführt worden.Laut dieser Seite sind die Schwedische Wagen ab 1982 gebaut worden.Grüsse, Huub
Dus.... hij past niet.
Wim heeft gelijk