Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061305 keer)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3555 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:02:52 »
Bij beide overpaden heb je een perronlantaarn gezet, wat voor lantaarns zijn dat (welk merk)?
Zijn de perronlantaarns verschillend of lijkt dat maar zo? Op de foto van de breuk in de gipsplaat met klinkers lijkt het armatuur veel dikker dan dat van die perronlantaarn aan de andere kant (bij de bushalte) maar misschien is het gewoon vertekend op de foto.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3556 Gepost op: 23 augustus 2019, 11:36:16 »
Volgens mij zou Floris met zijn drone een oplossing kunnen bieden.   ;D

Wat leuk is :van een andere burcht die ik nog na wil bouwen zijn er drone-beelden. De video in de link start op het moment dat de drone over de toren heen vliegt.

... zodra je daar mee bezig bent, valt je oog ineens...

Bij mij is het trouwens meer dat ik moet negeren waar mijn oog op valt. Het zijn op het moment meer langere-termijn-zaken waar ik mee bezig ben. Het stationsgebouw duurde een paar maanden. Het landschap op de stationsmodules, waar ik nu mee bezig ben, ben ik ook al een tijd mee bezig. Ik krijg het voor elkaar door met regelmaat er steeds in ieder geval iets aan te doen. En "dus" door mezelf toestemming te geven alle andere klusjes te laten liggen.

Waar het me aan doet denken: ik heb ooit een setje testjes ingevuld (belbin teamrollen, persoonlijkheidstypes, enz). uit deze komt het volgende citaat:

Citaat
Inertia is in fact a chronic problem for 9s, who often find it hard to get started on things. However, this inertia can also work to their advantage, because once started 9s can make slow-but-steady progress, becoming surprisingly relentless in their pursuits.

Dus... voordat ik een keer ergens aan ga werken, dat kan best een tijd duren. Maar als ik eenmaal aan de slag ga, dan buffel ik ook door en komt het wèl af.

Zodra het af is kan ik weer iets anders uitkiezen. De boom in de achtertuin uitroeien, alles van kadee's voorzien, een kasteel, enz. :)

Bij beide overpaden heb je een perronlantaarn gezet, wat voor lantaarns zijn dat (welk merk)?

Viessmann. Het nummertje weet ik nu niet uit m'n hoofd. Ik heb er nog eentje liggen, dus daar staat het nummer op de doos. Ik zal vanavond eens kijken.

Zie hier voor een zelfbouwvoorbeeld, trouwens.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3557 Gepost op: 23 augustus 2019, 20:27:18 »
Gisteren heb ik de boel weer op z'n plek gezet en afgewacht tot het donker genoeg was:



Nu kan ik de lantaarns en hun sterkte in het totaalplaatje beoordelen. De rechter perronlantaarn moet toch nog iets zachter gezet worden. En de linker helemaal! Die is ècht te fel.





En nog twee experimenten met 'focus stacking':





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3558 Gepost op: 23 augustus 2019, 20:41:34 »
Het op z'n plek zetten van de module (een zenuwenwerk) gaat trouwens zo:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3559 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:56:47 »
Mooie foto's (y) Als je er nog wat mist over kan laten hangen dan is net echt: een station op de late zondagavond, de laatste trein is vertrokken en de boel gaat sluiten  ;) Straks is alles donker ... :angel: Heel sfeervol geworden !
Groeten,
Marius

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3560 Gepost op: 23 augustus 2019, 22:30:44 »
Die Duitser met z'n "Cavembourg" filmpjes die ik laatst noemde, die gebruikt een goedkoop rookapparaat. Inderdaad om sfeer voor z'n filmpjes te creeëren. Ochtendnevel, mist, enz.
Ik zit er inderdaad ook aan te denken. Vooral rond om m'n kasteel kan het mooi zijn :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3784
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3561 Gepost op: 23 augustus 2019, 22:50:48 »
Die perronlantaarns zijn heel karakteristiek voor de Duitse zijperronnetjes vanaf eind jaren '50.
TIP: gebruik de TT-versie, die is exact hoog genoeg als perronlantaarn. De hogere H0-uitvoering is prima te gebruiken bij overwegen, waar de  DB verantwoordelijk was voor het plaatsen van lantaarns.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3562 Gepost op: 23 augustus 2019, 22:58:33 »
Fraaie avond/nacht foto's  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3563 Gepost op: 24 augustus 2019, 00:06:35 »
Sneek: ik vroeg me al af of die lantaarns niet iets te groot waren. In TT (van viessmann nog steeds, neem ik aan) zijn ze dus wel goed?
Jouw foto ziet er kloppend uit, wat dat betreft.

En inderdaad: ze zijn heel karakteristiek!

Ik ga eens googlen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3564 Gepost op: 24 augustus 2019, 00:12:12 »
Wat ik vind is dit (op het moment niet leverbare) model: link. Maar dat heeft niet het "uitsteekseltje" aan de niet-lantaarn-kant.
Overigens zie ik dat model ook niet in h0 uitvoering, terwijl ik het toch echt wel op m'n baan heb staan.
Ik zit nu nog lekker in de tuin bij een vuurtje, dus ik weersta de neiging om naar zolder te lopen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3565 Gepost op: 24 augustus 2019, 06:50:18 »
Reinout.

De foto's geven een mooi sfeer beeld, maar volgens mij is het perron nog te donker.

Verder erg mooi zoals je het hebt opgebouwd. (y)

Kees.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3566 Gepost op: 24 augustus 2019, 10:59:14 »
Die Duitser met z'n "Cavembourg" filmpjes die ik laatst noemde, die gebruikt een goedkoop rookapparaat. Inderdaad om sfeer voor z'n filmpjes te creeëren. Ochtendnevel, mist, enz.

Waarschijnlijk wel bij je bekend, maar toch even noemen:
https://youtu.be/mIjVmPBbJn4
https://youtu.be/IbLbI3HSgEk

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3567 Gepost op: 25 augustus 2019, 21:40:45 »
Nee, die kende ik niet! Snel wat stukjes bekeken: gaaf gedaan. Daar ga ik eens rustig van genieten. Vooral door de nevel/mist ziet het er realistisch uit. Nòg een reden om zo'n rookmachine te kopen (daarom stuurde je de links waarschijnlijk ook door :) ).

De buit uit Houten (naast wat koeken bij de gezellige 12:00 bijeenkomst):



Wat groenvoer en wat lantaarns (alvast voor Berenbach).



Drie functiedecoders. Daar ga ik mee experimenteren: reguliere decoder in een tender, functiedecoder in de lok zelf. Scheelt draadjes tussen lok en tender, vandaar. En misschien ga ik dan een lok wel van machinistenhuisverlichting, drijfwerkverlichting, enz voorzoen. Niet allemaal, maar als ik er eentje heb, dan kan ik dat leuk voor foto's of filmpjes gebruiken.

Bovenop verstopt ook nog een nieuw Weinert onderdeel: klapstoelen plus tafeltje. Dat ga ik bij het Gasthaus op de stoep zetten. Zelfs in november is er wel eens een zonnestraaltje.



In het midden zie je een nieuwe waterkraan. Je ziet ook de restanten van de oude. Ik wilde de kraan naar de andere kant van het spoortje verplaatsen zodat hij ook bruikbaar zou zijn om loks aan het perronspoor bij te tanken. Op de Eifelquerbahn namen de loks van de goederentreinen altijd water in op station Daun.
Het is een kant-en-klare van Artitek. Nadeel is dat 'ie niet draaibaar is. Voor een foto zou ik dat nog wel een goed idee vinden. Eens kijken of ik er wat aan ga doen.



Een handjevol kadee. Inklusief een mal om de koppelingshoogte goed af te stellen. Ik heb er al eentje, maar ik kan hem al weken met geen mogelijkheid vinden... Zucht :)

---------

Vanmiddag heb ik ondanks de hitte nog een uurtje wat bomen en struiken op de rechter afsluiting van het station geplant. Ik moest wel rekening houden met de achtergrond qua kleur en plaatsing. En ik wilde de achtergrond ook nog blijven zien, dus het moest allemaal wel met wat beleid.





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3568 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:06:58 »
Mooi spul. Bij een 50  kab kan dan de verlichting in de guterzugbegleiterraum onafhankelijk van het fahrerhaus aan en uit. Mooi detail. Misschien heb ik me in de vorige post vergist in de kleur van het ballast bed.  Dit ziet in de post hier boven, derde foto, er inderdaad mooi gevarieerd uit.
Wellicht tijd voor een line up?


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3569 Gepost op: 26 augustus 2019, 11:26:38 »
Qua kleur: ik heb er inderdaad wel aandacht aan gegeven om her en der het ballastbed te vervuilen. Aan beide kanten van de rails een strookje zwart, zeg maar.
Ik heb daarbij een beetje gekeken naar waar loks stilstaan. Aan het begin/eind van het perron dus wat meer vervuiling.
Toen je de opmerking maakte viel me bijvoorbeeld op dat ik geen duidelijke vervuiling op de wissel bij het eind van het perron had aangebracht, hoewel daar wel stoomloks langskomen.

Ik zal eens foto's recht van boven maken, dan kunnen we er gerichter naar kijken. Veel verder dan "hier staat 'ie stil en is het dus drekkig" kom ik niet. Wat ik me ook afvraag is of de vervuiling niet veel meer aan de buitenkant van de sporen moet zitten. Het zijn allemaal tweecylinder-loks, dus zonder binnenliggend drijfwerk. Dat soort spul.

------

50 kab: nee, ook al heb ik een draadje over, ik ga die conducteurskabine niet verlichten :) De reden is dat ze in de Eifel niet gebruikt werden! Liever gewoon een losse conducteurswagen. In het Westerwald was het anders, daar werden ze wel gebruikt. Ooit heb ik wel een fotoonderschrift bij een kabine-loze 50er in Betzdorf gezien waarbij vermeld werd dat deze lok nauwelijks gebruikt werd omdat hij geen 50 kab was: die was bijna per ongeluk overgeplaatst vanuit een andere plek.

Maar van de Eifelquerbahn heb ik dus geen enkele foto gezien met een bezette tender. En wel zat er altijd een conducteurswagen bij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)