Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 22:53:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:52:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068478 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3285 Gepost op: 20 januari 2019, 17:40:23 »
 (y)
Je hebt wel wat moois gebouwd
Ben benieuwd als het geheel op foto staat
loc ervoor
Wat wagons

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3286 Gepost op: 20 januari 2019, 17:48:29 »
Benieuwed hoe het op je baan staat. Fototje?

Mooi stations gebouw en leuk gelukt

Succes

Arjan


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3287 Gepost op: 21 januari 2019, 00:20:20 »
Voor een fotootje zal ik later deze week eens kijken. Ik had een paar weken geleden al wel een foto gemaakt:



Zo, ik heb vanavond nog even verder geklust. De afdekking van de naad bovenop het dak en van de naden in de hoeken heb ik nu ook voor elkaar:



Gewoon een strookje 4mm breed papier dat ik in de juiste kleur heb geverfd. Dat moet maar voldoende zijn.
Ook te zien: aan de voorkant zitten de regengoten eraan. Dat helpt ook al qua uiterlijk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3288 Gepost op: 21 januari 2019, 16:08:39 »
Doe rustig aan
Je bent al zolang bezig,een paar dagenwachten  lukt ook nog wel
Maar jemoet dan ook de straten en omgeving nog doen  ???
zal wel voorjaar worden voor je zover bent  (y)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3289 Gepost op: 21 januari 2019, 21:27:45 »
Nou moet mij toch iets van mijn hart; je bouwt op hoog niveau en dat vinden naast mij wel meer mensen. Maar die boomstammen op die wagons met die gietnaad daar kan toch wel wat anders mee...… Die doen afbreuk aan de rest. Maar verder...Chapeau!!


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3290 Gepost op: 22 januari 2019, 08:40:41 »
Plastic boomstammen: helemaal gelijk :) Dat zijn de standaard roco dingen. Een van de dingen waar ik nog niet aan toe ben gekomen. Ik heb wel al twee jaar bruikbare takjes liggen (eens kijken of die nog bruikbaar zijn...) en twee maanden geleden heb ik twee flesjes glycerine gekocht om de takjes te verduurzamen.

Maar... geen garanties of ik de takjes als eerste ga doen of het nog-volledig-kale station Berenbach of de rest van Kelberg of het verouderen van de loks of het bepreiseren van de rijtuigen of de beek bij Monreal of... of... :D

De boomstammen liggen trouwens voornamelijk op rongenwagens waar het CSD logo op staat. En dat is in 1970 toch echt de verkeerde kant van het ijzeren gordijn. Ook nog zo'n puntje. En ze hebben zoals alle goedkope roco tweedehandjes uit Houten nog houten rongen, dat moeten metalen rongen worden. Aaargh! Eerst de takjes maar.

-------

Via PM kwam deze vraag:

Citaat
ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de verhoogde Laderampe bij je station niet tot aan de rand van het perron loopt ???.
Nu moet degene die de wagons lost de vracht een dike HO meter ver werpen vooraleer deze gestockeerd kan worden in de Güterabteilung. Of zie ik iets essentieels over het hoofd?

Ik beantwoord hem gewoon hier, er zullen meer mensen zijn die die opening raar vinden. De reden is simpel:



Zo was het ook in de werkelijkheid :)
Het scheelt een beetje per station. Bij sommigen (zoals hier in Uersfeld) liep het perron nog een stukje naar rechts door en moest je langs de goederenverhoging kunnen lopen. Ik meende in ieder geval ook een foto gezien te hebben waar het verhoogde deel wel tot aan het spoor liep.

In Ulmen hoef je niet erlangs te kunnen lopen, maar toch stopt de verhoging op dezelfde afstand van het spoor:



Het is trouwens niet een traditionele goederenloods waar de hele dag een goederenwagon bij staat en waar je makkelijk met een vorkheftruck in en uit moet kunnen rijden, het is voornamelijk voor "stückgut" dat met de bagageafdeling van de reizigerstreinen werd meegegeven.
Ik heb nog een perronkar liggen die ik nog in elkaar moet zetten, daarmee kan je spul makkelijk van de trein naar de verhoging brengen. Hoewel ik ervoor ga zorgen dat het bagagegedeelte zich vaak gewoon ter hoogte van de verhoging bevindt. Maar hoe ze dat in de praktijk dan deden....

Het blijft een beetje vaag, die spleet! Maar hij is dus wèl voorbeeldgetrouw :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3291 Gepost op: 22 januari 2019, 09:56:58 »
voor wat betreft die boomstammetjes, er staat genoeg buxus dood te zijn in de tuinen. Graaf ze uit de grond en droog ze in de schuur. Daarna heb ik ze in een goede oplossing van St Marc gedaan, 10-20 minuten in de oven bij ongeveer 125oC en smullen maar(sorry, dat is een ander forum)  je kunt het gebruiken. Stammetjes zijn leuk om als boom te gebruiken, maar ook als stam op een wagon, de wortels zijn leuk voor struikjes:


Mooi stationsgebouw (y) (y)
Al mag er nog wel wat gras bij, als ik het voorbeeld zo zie ;)

Groet,
Michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3292 Gepost op: 22 januari 2019, 11:33:10 »
In ëen natuurgetrouwe modelbaan"staat een foto van een loop laad plank over de ruimte/sporen
Denk dat ze zoiets daar ook hadden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3293 Gepost op: 22 januari 2019, 12:05:54 »
Liefhebbers van mechanische seinen: heel uitgebreide fotoserie van een seinhuis. Er zitten wat leuke details in, zoals een aparte blokkast voor uitrijsignaal 'K'.
En deze foto. Normaliter heb je een dubbele rol voor zo'n dubbele draad die naar een sein gaat. Maar hier hebben ze de draad "vertikaal gesplitst" voor het laatste stukje naar het sein. Die combi heb ik geloof ik nog niet eerder gezien. Geinig.

@Jerry: ja, zo'n plankje zou kunnen. Bij goederenloodsen deden ze dat wel. Maar of ze het ook bij stukgoed deden?
Ik heb de indruk dat de opening tussen verhoging en trein wel eens goed zou kunnen kloppen met de breedte van een standaard perronkar.... Misschien hebben ze die er wel tussengezet?

@Michel: St Marc? Dat heb ik voor deze toepassing nog niet eerder gehoord. Weet je wat het effect/doel ervan is? Ontsmetting?
Glycerine zou volgens mij het hout beschermen tegen verder verval en het zou het wat minder breekbaar maken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3294 Gepost op: 22 januari 2019, 12:19:57 »
St. Marc had ik gewoon in huis en glycerine niet. Volgens mij was dat de reden.
Ik denk over het algemeen niet na over verval of breekbaarheid. Ik denk overigens dat als je het goed schoonmaakt, dat het met het verval wel meevalt. Daarnaast halen mijn meeste bouwsels de 5 jaar niet, omdat ik dan verhuis, of de plannen veranderen. En mocht het geheel toch vervallen, dan heb ik weer een reden om verder te knutstelen :)
Maar in ongedierte heb ik geen zin, vandaar dat ik het even goed schoonmaak.

Liefhebbers van mechanische seinen: heel uitgebreide fotoserie van een seinhuis.
Lekker sfeertje trouwens:

Bron: https://rgebhard.de/seite840.htm

Groet,
Michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3295 Gepost op: 22 januari 2019, 12:49:55 »
Reinout,

De splitsing vertikaal is voor de bediening van het sein. Boven draad Hp0 en onderdraad Hp1. Er moet altijd getrokken worden om een draad een beweging te laten overbrengen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Als je goed kijkt zie je het ook bij het voorsein.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3296 Gepost op: 22 januari 2019, 13:22:09 »
Twee draden, ja dat wist ik wel. Altijd in paartjes.
Maar normaliter liggen ze volgens mij nog naast elkaar op het laatste paaltje voor het sein en gaan ze vandaar vertikaal uit elkaar.
In dit geval gaan ze dus een paaltje eerder uit elkaar en worden de twee draden los van elkaar nog een keertje extra ondersteund.

Of is dit altijd het geval?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3297 Gepost op: 22 januari 2019, 13:33:47 »
Hoi Reinout,
Het was me eigenlijk nooit opgevallen, maar nu je er over begint...
Normaal liggen ze altijd naast elkaar, maar voor de aansluiting van een sein moeten ze boven elkaar liggen. Op het laatste moment wordt er dus vertikaal gesplitst. Ik heb nog even wat zitten zoeken. Oa in deze link zie je verschillende mechanische seinen:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierung/Tabelle1/LimburgAltenkirchen/LimburgAltenkirchen.htm
Bij km 36.5 en 37.0 (wel even scrollen) zie je de draden ook vertikaal splitsen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3298 Gepost op: 22 januari 2019, 14:23:13 »
Die bij 36.5 is duidelijk, ja. Het kwam dus in ieder geval vaker voor. Ik zal eens opletten op andere foto's.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3299 Gepost op: 22 januari 2019, 14:32:34 »
Ik zal het vanavond eens opzoeken in "Mechanische Stellwerke" van Stefan Carstens. Daar moet het toch wel in staan...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256