Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061287 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3195 Gepost op: 03 december 2018, 17:15:41 »
Zelf gefröbelt uit een paar profieltjes en een paar stukjes bloembindijzerdraad. De ronde schijven zijn bijvoorbeeld plasticplaat dat ik in de perforator heb gestopt. 5mm doorsnee klopte wel ongeveer :D

Ik heb alles netjes in foto's vastgelegd inclusief maten, maar ik ga eerst voor vrijdag wat sinterklaassurprises maken voordat ik aan de documentatie toe kom. Herinner me er over een week aan als ik nog niets heb opgeschreven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3196 Gepost op: 03 december 2018, 19:00:59 »
Aja, nu weet ik het weer van de opleiding: Weichen Klammer mit Handverschluss. Een mens vergeet de meest voor de hand liggende zaken :-\.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3197 Gepost op: 03 december 2018, 23:40:44 »
Opleiding? Je bent een machinist die ook op Duitsland rijdt ofzo? Nieuwsgierig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3198 Gepost op: 04 december 2018, 07:46:24 »
België, Nederland en, inderdaad, Duitsland.

Mvg Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3199 Gepost op: 08 december 2018, 21:12:24 »
Kunnen we binnenkort weer een update verwachten Reinout?
Met vriendelijke groet,
Wim

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3200 Gepost op: 09 december 2018, 00:33:47 »
Een update  ???
meerdere update's
En weer een verhaal van zn dochter met het nieuwe statin en de stoker en de machinist
En  natuurlijk Moritz de kater  :laugh:

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3201 Gepost op: 09 december 2018, 23:07:10 »
De updates moesten wachten omdat de sinterklaassurprises voorrang hadden. De ijzeren troon uit game of thrones voor dochterlief, gemaakt uit een blok piepschuim, wat ducttape, lijm, zwarte verf en een flinke voorraad cocktailprikkers:



M'n vrouw wilde een boek over Jan van Egmond hebben, een leenman van de graaf van Holland in de middeleeuwen. Holland komt van holt-land, dus hout-land: vroeger was het gebied één groot sompig moeras met veel bos. Ondoordringbare troep, een goede gelegenheid om jezelf als graaf wat onafhankelijk op te stellen omdat niemand het gaat wagen z'n leger in jouw moeras te dumpen...

Enfin, dat suggereerde een surprise met een moerasstroompje, vuile groen-bruine kleuren, een laagje action-glans-vernis en een laagje grassprietjes:



Met twee laagjes action-glans-vernis zag het stroomje er al best aardig uit. Dat verbaasde me. Misschien is dat spul eigenlijk best bruikbaar!



Tussen de sinterklaaspakjes kwam ook een DVD binnen. Mij was hier op het forum (door 44 of Basilicum, als ik het goed heb, ik kan het niet terugvinden) de Duitse serie "Heimat" aangeraden. Een TV serie over een klein dorpje in de Hunsrück. Dat is net zo'n verlaten streek als de Eifel. Het zou een goed beeld geven van de omstandigheden en de cultuur in zo'n streek. Bij bol.com zag ik het laatst voor 25 Euro staan (blueray), wat duidelijk goedkoper was dan de 50 Euro die ik een half jaar geleden in een Mediamarkt in Heidelberg zag. 20 uur kijkplezier: dan is het ongeveer een eurootje per uur :D Dus daar ga ik binnenkort eens rustig voor zitten.





Ik heb in Houten mijn boodschappenlijstje ingekort en ook wat extra's gekocht:



Helemaal links wat mooi geëtst hekwerk.
Daar rechts van twee mininatur-verpakkingen. Een soort los weefsel wat ik in een handleiding voor naaldbomen heb gezien. Eens testen. En een pakje klimop van een beetje hetzelfde soort materiaal.
Daaronder mooi geëtste bordjes voor bij een overweg.

In het midden van boven naar beneden. ESU powerpack om m'n slecht stroom afnemende oude fleischmann 94 van z'n problemen af te helpen (dat leek me in dit geval de beste optie nadat enkele andere maatregelen niet genoeg hielpen). Preiser gordijnen (toen ik deze zag wist ik gelijk dat ik de gordijnen in m'n stationsgebouw hierdoor wilde vervangen; gelukkig kan ik er nog bij). Preiser verpakking met o.a. een werkbank voor in de lokloods. Zak zand/grind voor het oppervlak van het perron.

Rechtsbovenaan een vervuilingsset voor lokomotieven waar ik al een paar keer naar gekeken had. Nu maar gekocht ter experimentering. En als het niet bevalt gebruik ik de kleuren wel ergens anders voor :). Daarnaast twee bakken wit spul ter sneeuwimitatie. M'n zoontje wil in de kerstvakantie een "seconds from disaster" video in het Duits maken met een winters ongeluk in Berenbach-Ulmen. Ok..... Ik ben benieuwd :) Dat is me wel een tientje aan sneeuwimitatie waard.

Rechtsonder wat kleine kwasten, een potje aparte lijm en een potje "puddles". Dat laatste merk ("AK") is bijvoorbeeld Martin Welberg erg enthousiast over. Dit potje "puddles" zou geschikt zijn om kleine plassen mee te imiteren. Nou, dat wil ik wel eens proberen. Ik heb met iets anders (geen idee wat) op m'n losweg een plasje gemaakt en dat zag er voor geen meter uit. Dus.... kijken of het hier wel mee lukt.

Daar rechts van een "REPA" ontkoppelaar van Uhlenbrock. Die zag ik bij Erwin/Emmen liggen en die wilde ik altijd al eens uittesten. Ik ga hem in Kelberg aan het uiteinde van een van de twee sporen inzetten. Rechts daarvan nog wat banaanstekkers.

Helemaal linksboven een paar verschillende diktes plastic plaat. Gekocht bij Paerd, waar ik er te laat achter kwam dat je daar niet kon pinnen. En ik had van te voren vergeten te pinnen en had nog maar een briefje van 20... Ik kreeg wat korting en mocht het hele stapeltje voor die €20 meenemen. Bedankt! (Ik koop er regelmatig wat, o.a. laatst die rollenbank en dat snijapparaat, dus ze verdienen genoeg aan me, hoor :) ). Leuke zaak waar vaak wat leuks te vinden is.

De plastic plaat wil ik o.a. voor de lokloods gaan gebruiken. 5mm foamboard is toch wat dik op sommige punten. Ik ga experimenteren of ik in 3mm plaat de ramen netter uitgesneden krijg en of ik ze dan netter aan kan brengen. Benieuwd. Maar eerst het stationsgebouw afmaken :D

Nou, ik kan voorlopig weer vooruit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3202 Gepost op: 14 december 2018, 00:32:17 »
Vanavond ben ik weer bezig geweest. Met de verlichting, want dat is het punt waar ik nu tegenaan loop te hikken. Als ik de verlichting niet af heb kan ik sommige delen van het gebouw niet vastlijmen. Dus....  an die Arbeit! zoals de oosterburen plegen te zeggen.



Hierboven zie je een gat in de bodem. Dit stuk van het gebouw zit aan de achterkant en is niet zichtbaar, dus het is een perfecte plek om een gat te maken om de verlichtingsdraden later naar beneden te laten lopen.



Testje met de verlichting of de helderheid OK genoeg is in combinatie met de gekozen led. Prima hoor. Deze foto is genomen vanaf de achterkant: dit gaan jullie nooit meer zien :D



Het plafond van het kantoorgedeelte van het stationsgebouw. Piepkleine ledjes zijn tegen het plafond gelijmd. In de andere ruimtes heb ik een enkele led geplaatst. Deze ruimte is redelijk essentieel, dus hier spendeer ik drie leds aan om een gelijkmatige verlichting te verkrijgen.



Dit zijn trouwens van die piepkleine SMD ledjes met alvast eraan vastgemaakte draadjes. De "min" draad heb ik strak langs een zwarte permanentmarker getrokken: daardoor staat er vaag een zwarte streep op èn daardoor krult de min-draad zich wat op. Hoera, hij is herkenbaar :) Dat was het hele doel.



Het bovenstaande ligt nu te drogen. Twee leds direct boven de Hebelbank, dus boven de hendels. De hendels (en hun labels) moeten goed verlicht zijn, maar je moet wel zonder teveel reflecties door de ramen naar buiten moeten kijken. Daarom ook de balk net achter de ledjes: hopelijk zorgt die ervoor dat het licht lekker op de hendels valt en dat de rest van de Fahrdienstleiterausbau redelijk donker blijft.

Leuk kluswerk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3203 Gepost op: 14 december 2018, 09:09:32 »
Ehhh, Reinout?
In bijna al je berichten is de tekst verdwenen?! Ben ik de enige die daar last van heeft of ziet iedereen lege berichten? Ook in je verhalen draadje is alles verdwenen...  :o
Foutje met de site of is er iets anders aan de hand?
Groet, Wim

EDIT: achteraf blijkt het onderhoud aan de site te zijn en is alles weer zichtbaar...
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 09:28:54 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3204 Gepost op: 14 december 2018, 09:30:13 »
Ik zie tekst en foto's

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3205 Gepost op: 17 december 2018, 02:32:48 »
Tijdelijk probleempje, volgens mij.

-----------------------

Ik ben zondag weer aardig bezig geweest:



Hierboven zie je een handboor waar ik twee gaten heb geboord om de draden vanaf de goederenloods en de wachtruimte richting het middengedeelte te leiden. Daar verzamel ik een groot deel van de draden om ze vanuit daar naar beneden te leiden.



Hierboven zie je een gat in het (onverlichte) bezemhok. Daardoor gaan alle draden naar beneden die ik vanaf de overkapping weg moet leiden.



Hierboven de overkapping. Ik heb alle draden aan het juiste kleurtje vastgesoldeerd. Rood voor de + en voor alle vijf de verschillende "groepen" een apart kleurtje.



Tadaah, ik ben met het trottoir begonnen. Dat heb ik nodig om de palen voor de overkapping neer te zetten. En dat heb ik weer nodig voordat ik de overkapping op z'n plek kan lijmen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3206 Gepost op: 17 december 2018, 21:46:09 »
Ziet er goed uit Reinout.

Laat de volgende update maar komen. (y)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3207 Gepost op: 18 december 2018, 21:58:20 »
Schilderen enzo. "Medium sea grey" flink verdund en over het trottoir gesmeerd:



Aargh! Dat is veel te donker! Poging twee met een lichter kleurtje grijs (blauwgrijs ofzo):



Aaargh! Aaargh! Dat zijn zwembadtegels. De blauwe indruk is veel te sterk. Dus vanmiddag langs Kuipers hobbyhuis geweest en wat potjes grijs gekocht. Poging drie met "light grey":



Dat ziet er al veel aangenamer uit. Met de bovenstaande foto heb ik ook al laten zien dat er inmiddels een laadperron is. Met stripjes karton (ik heb nog steeds regelmatig lol van die voorraad kartonnen stripjes, meneer Pronsfeld!) de boel net een tikkie opgehoogd om te kloppen met de betonnen afsluiting aan de rechterkant:



Vervolgens gipsen platen ("vervallen losweg met randje") aangebracht. Het randje komt ook hier goed van pas als afsluiting aan de spoorkant. Een klein stukje heb ik van een reststuk afgebroken en links ertegenaan gelijmd.



Aan de achterkant van het station ("dat zie je toch nooit/nauwelijks") even rap wat reststukjes trottoir aangebracht:



Hierboven zie je vaag ook dat ik een plaat met kinderkopjes naast het laadperron heb aangebracht. Na verven met sterk verdunde "basaltgrau" vallejo verf is het een stuk beter zichtbaar:



Op het perron twee gaatjes geboord voor de twee palen onder de perronoverkapping:



Palen erin en de overkapping is weer een stukje verder:



Tot slot een overzichtje met de gebruikte verf:



"light grey" als laatste laag op het trottoir.
"basaltgrau" voor het laadperron en de straat naast het laadperron (en de onderste rand van het stationsgebouw).
Een mengsel 3:1 "medium sea grey" en "burnt umber" voor de rand van het perron.

Zo.... alles mag effe lekker een nachtje drogen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3208 Gepost op: 18 december 2018, 22:03:52 »
Haha, heel herkenbaar met die stoeptegels. Ik begin ook vaak veel te donker. En dan steeds (drybrushend) lichtere kleuren eroverheen. Dan wordt het steeds lichter met veel kleurtinten er in. Ik eindig altijd met een witte drybrush, maakt het allemaal nog wat lichter. Voordeel van donkerder beginnen is dat je voegen dan wat donkerder blijven dan je tegels.. Een donkere wash erover kan natuurlijk ook :).

Maar ziet er al fraai uit zo!

Groet,
Chris

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3209 Gepost op: 18 december 2018, 22:20:10 »
Hoi

Met kleuren blijft altijd rommelen. Kleur is zeer afhankelijk van licht. Bij een grauwe Eifel dag ziet alles er heel donker uit. Je moet het uitvoeren zoals je zelf denk dat het beste is.
Je station wordt mooi. Eigenlijk zouden we de EifelBurgerBahn en de Pronsfeld baan aan elkaar moeten maken.

Groet Harry