Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS1220
Vandaag om 00:25:48
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door NS1220
Vandaag om 00:11:31
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS1220
11 december 2018, 23:59:14
Roco h0, NS 1200 door sneek
11 december 2018, 23:31:02
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
11 december 2018, 23:24:09
het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen door PeterNS
11 december 2018, 22:53:22
ICE-T pimpen door Dave.......
11 december 2018, 22:41:06
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
11 december 2018, 22:39:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
11 december 2018, 22:39:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
11 december 2018, 22:30:55
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door NS264
11 december 2018, 22:26:54
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
11 december 2018, 22:19:31
Bouw Bührtal III door nachbar
11 december 2018, 22:12:41
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door phdirk
11 december 2018, 21:58:10
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
11 december 2018, 21:57:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 december 2018, 21:54:19
Ratelende tandwielen? door ivanzon
11 december 2018, 21:52:03
Philotrain SS 867, de grote verbouwing door J1971
11 december 2018, 21:48:45
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door ivanzon
11 december 2018, 21:36:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
11 december 2018, 21:36:12
Pronsfeld door rotaspeed
11 december 2018, 21:18:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Weerd
11 december 2018, 20:49:12
De Rheingold in model naoorlogs door sncf231e
11 december 2018, 19:55:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 december 2018, 19:50:48
Márklin Spoor 1 analoog gelijkstroom vraag door rudolf
11 december 2018, 19:39:56
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door station goes
11 december 2018, 19:30:58
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 516544 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3135 Gepost op: 13 november 2018, 14:30:57 »
Een nieuwe aanwinst, hier op het forum bemachtigd (nèt op tijd, want ik had een pb gestuurd en daarna zag ik van iemand anders de reactie "pb" in het te-koop-draadje...):



Een vrijwel nieuwe roco Köf III, gedigitaliseerd en met automatische koppeling. Zo'n schattig lokje, daar was ik al een tijdje naar aan het kijken. Bahnmeisterei-verkeer, dat is het hoofddoel. En ik kan vast nog andere leuke taken verzinnen.
De roco variant (i.p.v. een brawa Köf II bijvoorbeeld) had m'n voorkeur omdat die van roco beter railcontact heeft door een pendelas. Nou, als er dan ook nog eens een decoder al in zit.... dan neem ik ook de automatische koppeling voor lief :) Ook wel leuk om mee te testen (daar had de vorige eigenaar hem voor aangeschaft).

Benieuwd hoe hij het op m'n baan doet. Hij voelt voor z'n formaat zwaar aan. Met de 3% helling die hij bij mij voor z'n kiezen krijgt is dat ook wel nodig! Ik vind het denk ik allang best als hij het trekt om een oude bagagewagen en een rongenwagen omhoog te zeulen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4866
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3136 Gepost op: 13 november 2018, 14:49:18 »
Mijn Roco-Köf heb ik eens proberen te vermoeien met een goederentrein van 10 open wagens. Het locje reed er vrolijk mee weg. Ook toen de trein nog eens 10 wagens langer werd. Met jeugdige gedachtes voegde ik weer 15 wagens toe. Op een vlakke baan gaf de Köf geen krimp en trok stoïcijns de 35 wagens achter zich aan.
Kortom: de nieuwe aanwinst zal de Eifelburgenbaan best wel aankunnen.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3137 Gepost op: 13 november 2018, 14:57:47 »
Ik ben benieuwd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3138 Gepost op: 13 november 2018, 16:31:40 »
Leuk lokje, Reinout! Een paar jaar geleden werd hij nog aangeboden voor niet al te veel. Als ik niet al eentje had gehad was ik vast en zeker voor de verleiding bezweken.
De dikke digi-koppelingen is een kwestie van of je die wel wil en of je daarvoor al dan niet bereid bent concessies te doen en dat blijft persoonlijk.
Nog een persoonlijk puntje: die "vinnen" bij de cabinedeuren schreeuwen er om vervangen te worden door een paar stukken gebogen draad als handgrepen, net als de dikke streep langs de bovenkant van de huif. Met name die handgrepen aan weerszijden van de cabinedeuren moeten niet al te veel problemen opleveren. De dikke strepen langs de huif wel wat meer, denk ik (als ik me niet vergis is die huif van metaal).

Veel plezier met die Kleinlok Leistungsgruppe III!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3139 Gepost op: 13 november 2018, 23:49:03 »
Die verbeterpunten gaan richting lange-termijn-todolijst, eerst een stapeltje andere loks goed rijvaardig krijgen :)
Die "vinnen", daar wil ik bijvoorbeeld ook bij m'n v100 loks wat aan doen, die hebben hetzelfde eufel.

Hier een kort (slecht gemonteerd) videootje:



Hij rijdt in het begin met een aardig treintje omhoog, maar het tweede deel van het traject is nog net wat steiler: dat trok 'ie niet meer, daar moest ik met de vinger de boel rijdende houden. Dat heb ik overigens niet gefilmd. De tweede helft van de korte video, op dat iets steilere gedeelte, is het treintje dan ook korter: vijf lichte wagens, dat gaat nog net.

Maar goed, dat valt me absoluut niet tegen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3140 Gepost op: 14 november 2018, 22:04:28 »
Die kleine Roco-locjes hebben heel wat in hun mars:

https://youtu.be/L6IOWPpt7DQ
Reinier

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3141 Gepost op: 14 november 2018, 23:03:49 »
Prima lok rijdt in Pronsfeld ook rond. Succes ermee

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3142 Gepost op: 15 november 2018, 09:10:06 »
Renier: wow. Leuk filmpje. Dat haalt 'ie bij mij alleen bergaf :D (En dan moet ik m'n station langer maken om alles erachter te krijgen...)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3143 Gepost op: 15 november 2018, 22:33:05 »
staat ook op mijn lijstje, gewoon met passende treinen rijden. niet te lang. Jij hebt toch ondertussen een respectabel Traktiepark of nie?



Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3144 Gepost op: 16 november 2018, 10:30:24 »
Ja, "Bahnbetriebswerk" Mayen moet er eigenlijk een spoortje bij hebben bij de draaischijf om alle loks onder te kunnen brengen. Ik heb er een stuk of 9? Veel heb ik goedkoop op de kop getikt via marktplaats danwel ebay. Even kijken:

  • 23. Eigenlijk twee, maar de eerste doet het niet goed na een val, dus nummer twee gaat hem vervangen. Geen Eifelquerbahn (EQB) type, maar ze werden in de buurt wel ingezet, o.a. ooit op Mayen-Koblenz. En ik (en vooral zoonlief) vind ze mooi.
  • 50 met normale tender. Krom frame, moet ik nog aan werken. 50ers waren in 1970 samen met railbussen de hoofdmoot op de EQB.
  • 50 met kabinetender. Moet nog gedigitaliseerd worden.
  • 50 met kabinetender en geluid. Dit is verreweg m'n duurste lok, hoewel ook deze voor ongeveer helft van de nieuwprijs is aangeschaft.
  • 57. Heeft veel op de EQB dienst gedaan, alleen niet meer in mijn periode. In mijn periode werd de laatste nèt buiten dienst gesteld. Dus met wat creatief boekhouden...
  • 80. Klopt voor geen meter, maar m'n dochter vind 'em lief en schattig en klein.
  • 86. Klopt met de EQB in een vroegere periode. In 1970 kwamen ze tijdelijk weer naar Mayen, dus ik vind het kloppen.
  • 94. Reed niet op de EQB. In 1970 kwamen ze tijdelijk weer naar Mayen, dus ik vind het kloppen.
  • 211. Reed veel op de EQB. Alleen niet met een trek-duw silberlingtrein, dat is meer de Ahrtalbahn. Ach ja.
  • 211. De V100en kwamen overigens pas na het Eifel-stoomeinde in 1975 de EQB op.
  • 215. Reden pas later met goederentreinen op de EQB.
  • 290. In een latere periode voor de goederentreinen gebruikt.
  • 333. Het recente Köfje. Er reed in mijn periode volgens mij een vaker een Köf II rond i.p.v. een Köf III, maar die heeft zich ook wel op de EQB vertoont. Ik vind het wel best.

Oh. 13. Da's iets meer dan de 9 die ik gokte. Meer dan ruim genoeg, hoewel ik af en toe nog op ebay naar een passende roco 50er met kuiptender zoek.... Daarvoor moet ik eerst m'n bestaande 50ers is netjes op een rijtje zetten, samen met wat ik weet van de 50ers die in Mayen gestationeerd waren. Bij de 50ers wil ik er voor zorgen dat ik een specifieke Mayener machine heb, dus dat wordt tenders vergelijken, dommen tellen, enz.

Wat ik niet moet vergeten zijn de railbussen. Eigenlijk zou ik voor deze baan klaar zijn met een koppeltje railbussen en een enkele 50er :) Ik heb de roco variant, dus de 798 (tweemotorig) en niet de 795 (eenmotorig). De railbussen zijn er voor mij om makkelijk even heen en weer te rijden, dus vandaar de 798 versie: bij dat type hoefde het motorrijtuig niet om te lopen in het eindpunt. Wat ook meespeeld is dat de roco railbussen goed op marktplaats/ebay te vinden zijn. En dat ik ze herinner van de video's die er van de EQB zijn (zowel eind jaren 80 als van het museumverkeer begin deze eeuw).

  • Tweedelige railbus. Er haakt iets bij de koppeling zodat 'ie ontspoort. Waarschijnlijk een draadje binnenin. Dus hij moet uit elkaar, wat ook al moet om er passagiers in te zetten.
  • Driedelige railbus. Digitaal, dacht ik. Of in ieder geval daarop voorbereid. Ik weet het niet meer, 10 maanden terug ofzo goedkoop op marktplaats buitgemaakt. Enfin, stroom moet doorverbonden worden, verlichting misschien anders regelen, passagiers erin,enz. Heb ik nog wel even werk aan.

Dan nog een hele roedel goederenmaterieel. Voornamelijk goedkoop roco spul van de categorie "5 Euro per stuk in Houten". Ooit ga ik daar nog wat kritischer naar kijken. Er zitten bijvoorbeeld 4 rongenwagens van de ČSD bij: da's de verkeerde kant van het ijzeren gordijn.
Er zit ook gericht aangekocht spul bij. Een grote gasketelwagen zoals vroeger in Ulmen stond. En ik heb relatief veel rongenwagens i.v.m. het houtvervoer bijvoorbeeld.

En nog rijtuigen.

  • AB en B roco Eilzugwagen.
  • Een drietal koppeltjes drieassige Umbaurijtuigen. Ik had één koppeltje en toen zag ik op marktplaats een goedkoop relatief nieuw setje van vier. Een roedel drieassers plus een kabine-50er: daarvan heb ik een foto van de scholierentrein die begin jaren 70 als enige reizigerstrein met stoomtractie op de EQB reed. Perfect passend dus.
  • Drie vierassige Umbaurijtuigen. B, AB en BD.
  • Silberlinge, AB rijtuig en een BD stuurstand ("Hasekasten" type).


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3145 Gepost op: 16 november 2018, 18:21:25 »
 Je materieel park is denk wel een goed voorbeeld dat je niet altijd alles voor de hoofdprijs hoeft aan te schaffen. Beetje beurzen, ebay, wellicht martkplaats ed bekijken en je kunt meestal wel eens iets vinden voor een redelijke prijs.


Zeker als je niet altijd het laatste model wilt hebben maar occasions of "old new stock" zijn soms ook bijna nieuw. Als je als boven grens 20-25 euro stelt kun je best veel wagentjes vinden. En goede leuke locs voor onder de 100 euro zijn er ook genoeg.


Succes met je baan.

Arjan
NL baan in Canada

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3146 Gepost op: 16 november 2018, 22:26:49 »
Klopt. Het tweedeklas roco Eilzugrijtuig dat ik laatst kocht was in de (gegokt) 20 jaar van z'n bestaan z'n doos niet uit geweest. En slechts 15 Euro ofzo :)

211/v100 voor 40 Euro, 57er voor iets van 50. Enz.

Oftewel: m'n hele lokvoorraad kost evenveel als twee ESU topmodellen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3147 Gepost op: 16 november 2018, 23:53:14 »
Een klein stukje voortgang: ik heb de balken rond de ramen allemaal af, geschilderd en op maat. Wat erbinnen komt qua kozijnen is wit. Dat zal best invloed hebben op het uiteindelijke uiterlijk. Voorlopig ziet het er zo uit:



Dit begint al aardig te lijken op de foto's waar ik het op baseer! Nu komt het lastige deel: de dunne profieltjes voor de ramen :)

Wat mij trouwens opvalt: het verschil tussen de natuurstenen onderkant van de Fahrdienstleiterausbau en die van de rest van het stationsgebouw. Bij de uitbouw zijn de witte voegen veel zichtbaarder.

Het komt door een verschil in methode. Bij beide heb ik de stenen eerst egaal in basaltgrijs geschilderd. Daarna verdunde witte verf in de voegen laten druppen.

  • Bij het stationsgebouw heb ik met een papiertje de stenen gelijk afgeveegd om te voorkomen dat er een witte waas over kwam. Daarmee haal je automatisch een deel van de witte verf uit de voegen.
  • Bij de uitbouw heb ik de witte waas voor lief genomen. Dus de voeg is veel beter wittig geworden. De stenen heb ik daarna met een grijs potlood weer grijs bijgekleurd. Grotendeels de "Wim Vink op Eurospoor" methode. Met als verschil dat ik de potloodkleur alleen gebruik om de witte waas weg te krijgen, niet om de definitieve kleur te krijgen.

Ik ben er blij mee! Op deze manier heb ik eindelijk een goede methode om bij donkere stenen een lichte voeg te krijgen. Ik denk dat ik het stationsgebouw ook nog een keer te grazen neem...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3148 Gepost op: 17 november 2018, 11:25:33 »
Lekker bezig zo.

Wel valt me bij deze belichting op dat de muur van het station nogal ruig gestuct is.
Mogelijk laat zich dit wat gladder afwerken met een stukje schuurpapier (op een ijslollie of wasknijper geplakt)

De algehele indruk vind ik best overtuigend zo.
De hoekstenen zijn erg goed gelukt.


Tschüß
Hendrik Jan
He may be a stable genius, but his pants are on fire.
https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3149 Gepost op: 17 november 2018, 17:31:12 »
Een prachtig verslag van hoe je de bouw aanpakt!
Maar waarom plaats je de laatste tijd sommige foto op z’n kop?