Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door rolfm
Vandaag om 11:35:44
Advies gevraagd: passagiers 1:87 of 1:100 door Rondje_HO
Vandaag om 11:30:40
Raadplaatje door könings
Vandaag om 11:29:20
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Paul Bender
Vandaag om 11:20:52
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:48:20
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 10:41:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:37:06
Hoe onderdelen slim op te bergen? door MarcNL
Vandaag om 10:36:45
Overzicht LGB treffen Eschershausen 2017 door PietB
Vandaag om 10:30:30
Project Halleberg door Ronaldp
Vandaag om 10:09:58
Artitec Dg door Reinier Z.
Vandaag om 09:30:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 09:14:02
BNLS Module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 09:12:55
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door Anijback
Vandaag om 09:12:18
Baanplan "Spoorhoek Holten" door hendrik0017
Vandaag om 09:02:09
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 08:52:03
Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze? door Biesje
Vandaag om 08:41:35
Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 07:59:18
Schwarzburg door Basilicum
Vandaag om 07:43:39
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:09:17
Piko Silberlinge door EddyK
Vandaag om 02:37:50
Het 2e leven van een defecte Loksound 2 decoder: Generatorwagen A4Dtux door ingenium
Vandaag om 02:12:52
NS GZG van Jos Blatter door Floris Dilz
Vandaag om 01:49:20
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door 72sonett
Vandaag om 00:41:56
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:03:58
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201 door Jojo
Vandaag om 00:01:05
Video's over werken met Traincontroller door jowi
24 september 2017, 23:34:27
Wat wilde je altijd al hebben? door Ivo tB
24 september 2017, 23:20:52
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
24 september 2017, 23:16:23
Neutraal Moresnet in H0 door Reinout van Rees
24 september 2017, 23:03:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 419956 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2145 Gepost op: 09 januari 2017, 13:03:49 »
Die scherpe hoek blijft wel. Ik zet wel een boompje in de hoek. Uiteindelijk heb ik op meer punten dit soort problemen, zo ook bij de overgang naar het schuine dak (dus het verlengde schuin naar boven toe van die hoek die je bedoelt). Het haaks-op-monreal-deel moet namelijk afneembaar blijven, dus dan zijn opeens veel van de standaard ronde-hoek-oplossingen onbruikbaar.

Provisorisch stukje papier in in een bochtje er tegenaan plakken met lijm die weer losgehaald kan worden, misschien? Dat soort oplossingen moet ik aan denken.

Het relativeert alles ook wel een beetje. Aan de ene kant print ik grote vellen papier op om zo min mogelijk naden te krijgen, aan de andere kant zitten er dan weer naden omdat alles afneembaar moet zijn. En zit er een dakbalk in de weg. Of, bij Berenbach, heb je de staanders van de boekenkast in beeld. Tja :)

Mijn huidige verwachting: dat ik inderdaad met loshaalbare fotolijm stripjes papier over dat soort overgangen heen ga plakken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Offline Offline
  • Berichten: 6201
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2146 Gepost op: 09 januari 2017, 14:33:24 »
Fotolijm is een goede manier om een flexibele constructie te verzinnen. Ik gebruik het ook om preisers te plaatsen, dan zijn ze ook niet zo statisch. Ik heb maar 1 scherpe hoek in mijn achtergrond (nu nog blauw) en die heb ik iets afgerond door een klein driehoekje in de hoek te plaatsen en dat af te kitten. Er komt een gebouw voor, maar je zult het blijven zien. Daarnaast gaat het ook om het idee en dat is veel belovend  (y)

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2147 Gepost op: 11 januari 2017, 22:29:35 »
Ik heb een loc van de baureihe 64 aan m'n collectie toegevoegd, ondanks dat die niet op de Eifelquerbahn heeft gereden:



Een gelaserde pennenbak! :D :D Ik zag 'em in de kantoorboekhandel in de steeg bij m'n werk in Utrecht. Gelijk naar binnen gestapt.

Gaaf ding:





Dit is trouwens m'n eerste ervaring met een gelaserde kit: past geweldig goed. Misschien moet ik ook eens wat proberen....



Vandaag, 11 januari, is het trouwens 26 jaar geleden (1991) dat het reizigersvervoer op de Eifelquerbahn werd stilgelegd. Goede reden om bij mij wèl te rijden:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2148 Gepost op: 11 januari 2017, 22:33:02 »
Stop je nu de reizigers in die bruine wagon!  :o Dat kan toch niet!  :P

Die br64 is leuk! Maar.. Het is jou baan, dus waarom niet ook een echt model?
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2149 Gepost op: 11 januari 2017, 22:48:18 »
Oh, eh, ja... in het kader van het opheffen van het reizigersvervoer is een foto van een goederentrein wat ongelukkig  ;D Ter geruststelling: die hebben ook gereden :)

Zo'n 64? Nee, dat kan ik toch niet echt verantwoorden. Niet dat ik niet andere onverantwoorde dingen doe, maar het moet niet te gek worden. Een 64 heeft volgens mij nooit in de Eifel dienst gedaan. Ik kan me niets uit het Ahrtalbahnen-boek herinneren, bijvoorbeeld. 86, 94, 50, 57: ja allemaal wel. 23 is wat tricky. Maar die kwam wel vaak in Koblenz. En ik heb foto's gezien dat hij met een kort zijlijn-treintje in Wittlich, aan de zuidkant van de Eifel staat. Volgens mij naar Bernkastel-Kues. Dus.... dat kan dan weer wel.

86 reed trouwens meer Andernach-Mayen dan Mayen-Gerolstein, maar goed, dat praat ik dan weer recht omdat mijn lijn naar Kelberg gaat ipv helemaal dat hele eind naar Gerolstein.

Dus... ik praat veel recht wat krom is. Maar een 64... nee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2616
    • Lacus Flevo
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2150 Gepost op: 11 januari 2017, 23:03:30 »
Recht is krom, krom is recht  ::)

Wat maakt het uit zolang je maar lol hebt en de fantasie blijft

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2151 Gepost op: 12 januari 2017, 22:35:43 »
Dat liedje zit bij deze weer een tijdje in m'n herinnering.......

Enfin, ik heb nu de Monrealachtergrond eigenlijk wel redelijk af. Ik zal her en der nog wel wat kleine onrechtmatigheden ontdekken, maar hier idee is er:



De grijze vlakken eromheen geven voor mij aan waar er een dak zit en waar de moduleranden zitten.

Het moeilijkste was om alles aan elkaar aan te laten sluiten. Qua kleur, qua perspectief, qua individuele huizen, qua schuine dak rechts, enz. Beek rechtsonder toevoegen. Spoorweg wegpoetsen. Lucht in orde krijgen. Overgang heuveltop naar lucht...

Nu als eerste kijken hoe ik dit in goede orde op de muur kan krijgen. Ik heb drie triplex platen die ik op maat wil zaken om goed tegen de muur aan te passen, maar hoe je daar dan goed zo'n enorm vel tegenaan krijgt... uitdaging.

Ook de knik (i.v.m. het schuine dak) in de achtergrond haaks hierop...

Oh! nu bedenk ik me dat ik de rechter afsluiting ook nog van een achtergrond moet voorzien. Het stukje dat ik hieronder met een rode ovaal heb aangegeven:



Ja maar, ja maar.... ik wil nu Monreal gelijk af laten drukken om te kijken hoe het staat... Ik wil niet geduldig wachten totdat ik alle voorbereidingen heb afgemaakt.... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2441
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2152 Gepost op: 13 januari 2017, 00:12:06 »
Hop, gaan met die banaan, eh,  printer ;D (y)

Zal er heel ruimtelijk uit gaan zien zo, zeker met zo' n
groot stuk hemel erboven.

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2153 Gepost op: 13 januari 2017, 22:19:56 »
Ik wacht nog even. Die opstartkosten en verzendkosten zijn bij elkaar toch weer een tientje, dus als ik me dat kan besparen.... Het is de prijs van geduld. Aan de andere kant: waarschijnlijk ga ik maandag weer langs de "kopijwinkel.nl" in Utrecht om een stukje van de achtergrond in A3tjes uit te laten printen voor een tientje ofzo. Het blijft toch een mix tussen "vertrouwen dat het goed is" en "toch maar een proefprintje om het zeker te weten".

Ach, vergeleken met vele andere dure oplossingen kom ik er volgens mij uiteindelijk snertgoedkoop vanaf. En moet ik misschien over een paar jaar m'n verbleekte achtergronden vervangen, maar goed :)

Zonet zag ik in het "038" draadje dat m'n kennis van oorlogstuig beperkt is zodra het vleugels heeft. Dat vreesde ik al. De kwalificatie "Eifelhintergründemacherkönner" die als auteurnaam aan het citaat wordt gehangen doet mij echter met een brede glimlach verder in m'n luie Ikea stoel wegzinken en nog een wisky inschenken :D

Nou nog maar eens wat lekker kliederen aan de rest v/d resterende achtergronden. Ik ben op driekwart!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2154 Gepost op: 14 januari 2017, 11:35:26 »
waarschijnlijk ga ik maandag weer langs de "kopijwinkel.nl" in Utrecht om een stukje van de achtergrond in A3tjes uit te laten printen voor een tientje ofzo. Het blijft toch een mix tussen "vertrouwen dat het goed is" en "toch maar een proefprintje om het zeker te weten".

Waarom bij je al eerder bezochte winkel weer een proefprint maken ?
Als ze een bepaalde standaard en kwaliteit hebben dan houden ze die echt wel vast hoor.
Ik mag trouwens aan nemen dat als je een grote print hebt laten maken en deze is niet goed,dat je gekocht hebt met (tevredenheids) garantie,ofwel niet goed is opnieuw of geld terug.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2155 Gepost op: 14 januari 2017, 15:16:13 »
De "proef" zit hem in het nakijken van m'n eigen werk. Klopt de plaatsing van de struiken. Gaat het goed bij de onderdoorgang. "Werkt" het hoe ik de beek heb weergegeven enzo. Op die manier kwam ik er eerder achter dat ik nog een centimeter lucht miste, bijvoorbeeld.

De afdrukkwaliteit, daar zit het probleem niet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 4386
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2156 Gepost op: 14 januari 2017, 15:43:41 »
Herkenbaar gepuzzel, allemaal.
Zo verging het mij destijds ook.

Het wordt zo wel heel mooi, dadelijk. Goede voorbereiding is het meeste werk. Goed bezig, Reinout.(y)

groeten
Hendrik Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2157 Gepost op: 20 januari 2017, 03:26:19 »
Wat verder geklust. De afsluiting van het monreal-gebeuren richting schaduwstation:



Vanuit de cabine:



Vanaf het gebruikelijke perspectief:



Dit is nog erg voorlopig, ik ga hier nog verder aan klussen. De eerste orde-van-grootte indruk is wel ok, toch?

Daarna de proef-A3-afdrukken van Monreal aan elkaar geplakt. Ik had een fout gemaakt, daardoor sluit het niet lekker aan en zit er o.a. een witte streep in:



Beetje zagen aan een stuk triplex dat ik later als achterkant van de achtergrond wil gebruiken:



Panorama van deze achtergrond:



En 2x2 maal vanuit een ander perspectief:









Om alles netjes aan de muur te krijgen.... dat wordt nog een uitdaging!

TODO: hoe het er uit ziet bij de onderdoorgang onder het spoor.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2017, 03:29:18 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2158 Gepost op: 21 januari 2017, 22:01:18 »
Dagje Rijswijk vandaag. De buit:



Eerst de bovenste rij, dan de onderste.

Nieuwe Preisers. Vooral het stationspersoneel is voor de Eifelburgenbahn interessant. Dan moet/kan ik namen/personages aan figuurtjes gaan koppelen...

Een tweede goederenbagagewagen. Nu ik regelmatiger met twee goederentreinen rij vind ik dat ik er eentje mis. Twee goederentreinen? Ja, de reguliere buurtgoederentrein en los daarvan de trein waarmee de vier wagens bij de "Schwerspatverladung" worden uitgewisseld. Nou nog koppelingen uitwisselen zodat ik die twee goederenbagagewagens ook daadwerkelijk ga gebruiken :)

In de aanbieding een kibri bouwpakketje van een kiepwagen voor stenen: prima voor bovengenoemde "Schwerspatverladung".

Wat krasspul om met gipskrassen te experimenteren.

Noch "Modellwasser" voor de Elzbach, de beek "linksachter" in het dal bij Monreal.

Wat condensatoren om m'n 94er te temmen. En wit/rode 3mm leds voor het geval het niet lekker lukt met smd ledjes bij m'n railbus-digitalisering.

Voor 3 Eurootjes per stuk de originele twee "mechanische Stellwerke" tijdschriften. Ik heb de nieuwe twee, maar ik hoorde dat op sommige punten de oudere beter zijn. Als ik ze dan toevallig zie... Ook een oude miba met gebouwbouwtips meegenomen: binnenkort ga ik daar toch een keer mee aan de gang en wat extra input kan geen kwaad.

Bij de NVBS zag ik een tweedehands DVD met een Führerstandsmitfahrt van Trier, via de Eifelbahn, naar Köln. Kijk.....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2159 Gepost op: 21 januari 2017, 23:06:24 »
Die boekjes heb ik al jaren prima lectuur. Succes met het gips krassen.

Groet Harry