Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's
EifelBurgenBahn
Reinout van Rees:
Toch maar een eerste snelle bericht plaatsen om mezelf te dwingen vaker iets van m'n bouwwerkzaamheden te laten zien :)
Achtergrond: ik wil al een tijd een spoorbaan gebaseerd op de Eifel (en vooral de EifelQuerBahn, Mayen-Ulmen-Daun-Gerolstein) maken. Sinds een paar maanden ben ik op de voorzolder bezig. Een point-to-point bedrijf schaduwstation-kruisingsstation-kopstation. Rondje om de voorzolder. Jaren 60/70, h0, gelijkstroom (grotendeels roco). Sporenplan komt binnenkort in een apart draadje, daar ga ik ook de achtergrond van de lijn vertellen (waarom het met een kopstation eindigt, bijvoorbeeld, in plaats van een doorgaande lijn te zijn).
Tja, het bouwen. Als kind 2m20x1m20 ofzo spaanplaat als baan gehad. Beperkt wat landschap op gemaakt. Later na een verhuizing met een nieuwe baan begonnen, maar die is toendertijd niet verder gekomen dan een station. Toen m'n ouders nogmaals verhuisden ging 'ie richting open haard. Ik heb dus wel wat kluservaring, maar niet recent. Dat soort ervaring hielp me wel met m'n meest recente real-life verhuizing: ikea keuken als bouwpakket in elkaar zetten, zelf klapraam op zolder vervangen door een grotere, electriciteit enz. Anderhalve rechterhand denk ik mezelf dus toch wel toe.
Dus... dit is m'n eerste baan in 20 jaar. Eerste onderdeel was een draaischijf voor zoontjelief die voor z'n verjaardag snel enigszins gemonteerd moest worden. 15mm multiplex plaat van 90x60 zodat 'ie precies in een hoekje van het zolderkamertje past. Onder de lange kanten van de plaat een plank van 44x12 (o.i.d.) geplakt om wat diepte voor de draaischijf en de draadjes te krijgen. Losse module dus :)
Vervolgens het zolderkamertje (schaduwstation + stuk landschap + kopstation, het andere station zit elders op de zolder) schilderen (nodig!) en van laminaat (was nog over) voorzien:
Twee plankjes aan de muur in het hoekje-voor-de-draaischijf en daar de module op gelegd.
Op dezelfde manier als de draaischijf heb ik van twee multiplex platen en twee latten een schaduwstation van 1m60 bij 50cm gemaakt (een deel van de sporen ligt op een volgende module). Ondersteuning door boekensteunen aan de muur te schoeven (standaard rail+losse steunen systeem). Blauwe 3mm plaat erop, dat ook eens uittesten. En als proef aan de muur gehangen voor het idee. Lijkt er al een beetje op!
(Ik ben inmiddels al een stukje verder, maar ik ga eerst weer wat solderen boven voordat ik verder typ :) )
Reinout
Christoph:
Spannend, ik was ooit (waarschijnlijk 1987) van plan het station van Daun na te maken.
Ik had maatvoering tekeningen gemaakt en twee of drie foto rolletjes (36 opnames per rolletje) vol met details en overzichten.
Maar ja, teveel plannen waarvan de uitvoering weer een ander is. Dus voorlopig maar geparkeerd. ;)
Maar deze ga ik toch volgen, in de hoop iets herkenbaars te zien. Succes met de bouw van dit leuke en mooie gebied.
Groeten,
Christoph
Ruud K:
Ja, dit spreekt mij ook wel aan. Ik ga het in de gaten houden.
Groet,
Ruud
Ric:
Ben benieuwd.
Grt. Ric
Reinout van Rees:
Misschien eerst een foto van hoe ik mijn transportprobleem oplos. We hebben namenlijk geen auto, dus het bezoek aan de praxis/karwei/gamma en het huiswaards gaan met multiplex is een uitdaging. Nou, met wat spanbanden en ducktape en een vakantie-bagagekar gaat het prima op de fiets:
Met het multiplex kan je prima modulebakken maken. Modulebakken? Nou ja, in ieder geval hanteerbare eenheden. Het is niet zo dat ik er een beurs mee op wil of dat de uiteinden netjes volgens een norm zijn. Meer dat ik bij het klussen een verplaatsbaar iets heb dat ik ook op z'n zijkant kan zetten om electriciteit aan te leggen. Of dat ik om kan draaien om aan de achterkant boompjes te poten.
Ik had nog wat restanten ikea kast liggen (de lompere variant, niet de Ivar die iedereen voor z'n onderstel gebruikt). Daarmee heb ik een laag kastje gefabriekt van de ene wand (met de boekenplanksteunen) naar de andere. Daar kunnen dan mooi twee modules op (en later een derde aan). Ik heb wat uit lopen tekenen en kwam uiteindelijk op een 50cm radius 90 graden bocht vanuit het schaduwstation uit, gevolgd door een mooie 1m20 90 graden bocht. De 50cm bocht komt uit het zicht. Dit heb ik op drie 120x60 multiplex platen uitgetekend en vervolgens heb ik de rijbaan uitgezaagd.
Bij de eerste module zat er nog een 50x60 stukkie schaduwstation bij, dat heb ik als één geheel beschouwd. Zijkanten op maat gezaagd en ook tussenspanten. Beetje bedacht wat het landschap moet worden en op basis daarvan alvast wat vorm aan de zijwanden en tussenspanten gegeven. De constructie wordt uit onderstaande foto wel duidelijk:
Alles gelijmd met houtlijm. Her en der een schoef erin en je krijgt het niet meer los. Die houtlijm (gewoon standaard spul) is sterk! Ik had ergens iets verkeerd gedaan en ik kreeg het niet meer los. Het hout brak doormidden voordat de lijmlaag losliet. Mooi om te weten dat het stevig is ;)
Op de foto zie je dat het rechter landschapsdeel aan de voorkant wat plat lijkt te zijn. Nou, daar komt de eerste burcht. Proefplaatsing met een stukje karton:
Op dit punt is het dak schuin. Dus de natuurlijke kijkrichting als je staat is van schuin boven op de baan, onder de dakbalk door. Lijkt me gaaf als daar een burcht met toren hoog boven de spoorlijn uittorent en je de trein er achterlangs ziet rijden. Met een paar bomen moet ik de ingang van het schaduwstation (rechts) kunnen vermommen.
Voor deze plek heb ik burcht/ruïne Neublankenheim uitgezocht (http://de.wikipedia.org/wiki/Burg_Neublankenheim). Het resterende deel komt neer op 24x24 cm met een toren van, uit m'n hoofd, 30cm. De burcht stond een stukje ten noorden van de echte Eifelquerbahn, maar wel recht boven een spoorlijn (Ahrdorf-Hillesheim). Op de wikipediapagina zie je een foto met een weg: die weg was vroeger de spoorlijn. Bingo. Ik zit er nog over te twijfelen in welke staat ik de ruïne ga namaken. Tot enkele jaren geleden stond 'ie nog vol met groen en bomen. De opgeknapte versie is zoals ik hem vorig jaar november aantrof, dus qua herinnering denk ik dat ik mezelf maar een anachronisme ga toestaan:
Volgens mij is het kunnen vertellen van een verhaal over je spoorbaan belangrijk. Bijvoorbeeld als er bezoek of familie langs komt en je laat hen je meesterwerk zien. Wat is er leuker dan vertellen dat je met vrouwlief voor je 13-jarige huwelijksfeest een weekendje naar de Eifel bent geweest en toen toevallig een leuke ruïne tegenkwam? Fotootje erbij als bewijs en bijvoorbeeld een foto boven de baan hangen met het infobord dat bij de ruïne stond. Staat de spoorlijn ook op aangegeven:
Kan ik gelijk de sage vertellen van de ongelukkige ingemetselde gravendochter en waarom er af en toe een oehoe klagelijk om de burcht heen vliegt...
Reinout
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie