Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix digital central control en lok control 2000 regeling door Leon Battelier
Vandaag om 15:24:27
Celeb's en modelspoor door Rinus H0
Vandaag om 15:21:01
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door eezacque
Vandaag om 15:15:44
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Bert_Apd
Vandaag om 15:13:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 15:03:50
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
Vandaag om 14:53:23
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door NS264
Vandaag om 14:49:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:27:29
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 14:23:18
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Joran
Vandaag om 14:21:56
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
Vandaag om 14:19:13
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:18:36
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door JaJo
Vandaag om 14:12:07
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Erwin Lamens
Vandaag om 14:10:42
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 14:09:10
Prefo ET54/EB54 bouwpakket bouwen door ANDREUS
Vandaag om 14:09:09
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door VAM65
Vandaag om 13:58:43
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 13:55:47
VAM-overlaadstation, 3D door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:50:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:50:35
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door hgr
Vandaag om 12:26:48
Verlichting bij pendeltreinen door Gerke
Vandaag om 12:00:43
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 11:55:55
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 11:52:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:43
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
Vandaag om 11:16:43
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door henk
Vandaag om 11:13:49
Station perron door Rob E.
Vandaag om 11:00:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:57:49
Rivarossi E424 oud model reparatie door Duizendpoot
Vandaag om 10:29:47
  

Auteur Topic: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3  (gelezen 955 keer)

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Modelspoor is emotie...
Bij het in model samenstellen van een NAM olieboot voor tp.3 ben ik gaan zoeken naar de nodige info. Ik ben inmiddels voorzien van 18 Liliputwagens en een paar voormalige USATC wagens van Roco, dus kan straks een leuke sleep achter m'n 2000-to-be of 2400'en gaan hangen. Over deze wagens is al het nodige geschreven, maar ik kwam op mijn zoektocht door Het Utrechts Archief een aantal foto's met NAM ketelwagens tegen die ik nog niet kende. Heb wat foto's gedownload en hieronder geplaatst (alle: bron Het Utrechts Archief)

Mogelijk zijn het een aantal van de 49 (?) ketelwagens die in België zijn gebouwd? Ze vallen met name op door de langsbalken aan de onderkant, de twee grote ronde/ovalen vulopeningen, de trap naar de vulopeningen die in het midden van de wagen zit plus de twee spanbanden die net als bij de USATC ketelwagen de ketel op z'n plaats weten te houden. Is er iemand die wat meer kan vertellen over deze ketelwagens? Ik heb al gezocht in de collecties van de diverse modelspoorfabrikanten gezocht maar ben (nog) niets tegengekomen en ook het www. biedt (vooralsnog) geen info in de vorm van tekeningen of meer. Misschien dat Hans Nahon meeleest?







De foto van de turquoise 1308 met een sleep van diverse typen ketelwagens was ik ook nog niet eerder tegen gekomen...  (y)

Groeten,
Rob

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2019, 09:30:00 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Frans8800

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2019, 13:58:46 »
Ik denk inderdaad ketelwagens van Belgische makelijk van Les Ateliers Metalurgiques te Nijvel





Mvg,

Frans

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9908
    • Mijn fotoarchief
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2019, 14:43:27 »
Zijn dat wagens als deze?



Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Modelspoor is emotie...
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2019, 14:45:20 »
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSS (y)

@Frans: beschik jij over de vermelde info (zoals tekeningen en afmetingen) in je post?

Daarnaast vraag ik me af of deze ketelwagens aan nog meer klanten geleverd zijn dan alleen NS/NAM...

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2019, 14:53:24 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Frans8800

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2019, 15:27:30 »
Dag Rob

Ik heb destijds de bladen met tekeningnummers  bekrekking hebbende op goederen en dienstmaterieel in het Utrechts archief allemaal gekopieerd, daarop staan dus van het goederenmaterieel veel NS Nummers en de firma's bij wie ze als P wagen reden. Daarnaast beschik ik ook nog wel foto's uit de tijd dat ik daar onderzoek naar deed. m.a.w welke wagens hadden depotstation Rotterdam-zuid of Rotterdam Fo. Het is dus kijken naar de NS Nummers en dan zoeken in de bladen of betreffende wagon er tussen zit.

Dit type reed ook met shell logo's op de ketel (NS 511413 ) en was volgens de opschriften die ook op de ketel waren aangebracht verhuurd aan de NAM. Die ex USATC wagens reden daarbij getuige de foto's ook in zwart met Shell Logo's.

Groet,

Frans