Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985  (gelezen 3844 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Gepost op: 02 september 2014, 15:39:16 »
Zo te zeggen als bijvangst bij D236 Nord West Express heb ik hier een leuke samenstelling met drie maatschappijen die straks mooi achter de nieuwe NS 1200 past. De Skandinavie Holland Express reed vanaf 1984 niet meer naar Hoek van Holland, maar naar Amsterdam. In Bad Bentheim werden de wagens voor Hoek van Holland afgekoppeld (deze reden met de D344 verder) en werd een ICR BKD bijgeplaatst. Daarna, dus de hele rit in Nederland, zag de trein er zo uit:


zes wagens, net 2 meter lang.

dirkjan

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2014, 15:47:56 »
Leuk treintje. Gaan we ook maar eens maken.  Dank!

Arnold

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2014, 19:48:11 »
Zeg dat wel, zeker een leuk treintje  (y)



Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2014, 20:03:57 »
Hele fraaie stam! Even een vraag voor de afwisseling : kon in 1985 de BDK ook nog een Plan E RD zijn en ik neem aan dat af en toe er ook nog een groen rijtuig in de stam voorkwam?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2014, 20:33:14 »
Een plan E RD heb ik op foto's niet gezien. Statistisch kon een groene DB voorkomen, maar ook die ontbreekt op de foto's.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2014, 15:03:05 »
Kunnen hiervoor ook Bm232's worden ingezet? Reden die door elkaar, of is het specifiek alleen Bm234?
Dito voor de ABm's: ook ABm 223 mogelijk?

Waarin verschillen de rijtuigen, behalve het grootteverschil in de ramen van de deuren?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 15:05:57 door 1200blauw »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2014, 19:13:49 »
Andere verschillen tussen de Am202/ABm223/Bm232 en Am203/ABm225/Bm234 zijn onder meer de deuren in de kopwanden: bij Am202 etc. waren dit 4-delige vouwdeuren, bij Am203 etc. waren dit tweedelige schuifdeuren. Dit had te maken met een sterkere kopconstructie van de Am203 etc. waardoor de vouwdeuren niet meer toegepast konden worden. Daarnaast hadden de oudere rijtuigen hoge sluitseinen (zoals de Mitteleinstiegwagen), terwijl jongere rijtuigen halfhoge sluitseinen hadden (zoals de Silberlingen), maar ik meen dat ook bij de Am202 etc. al halfhoge sluitseinen toegepast, dus dat is niet Bauart-afhankelijk. En er zijn zelfs rijtuigen geweest die zowel hoge als halfhoge sluitseinen hadden! Op het Drehscheibe-foren heb ik ooit een foto van een (blauw) A-rijtuig gezien waar dat nog op zichtbaar was, maar die kan ik nu niet zo snel terug vinden.

Verder zal er ook nog wel een massa technische verschillen geweest zijn die voor het blote oog niet zomaar zichtbaar zijn, de rijtuigen zijn immers meer dan 20 jaar gebouwd dus er zal nog wel eens wat veranderd zijn. ;)

Oh ja: draaistellen: Am202 etc. met blokremmen (140 km/u), Am202 (maar niet ABm223 en Bm232) ook nog met blokremmen+magneetremmen (160 km/u), Am203 etc. met blokremmen (140 km/u) of met schijfremmen (160 km/u) en Am203 en Bm235 (en Dms905) met schijfremmen+magneetremmen (200 km/u). En voor de energieopwekking waren ook verschillende systemen in gebruik: er waren in ieder geval generatoren haaks op de wielen (met zo'n schuine stang buiten langs het draaistel) en asgeneratoren in gebruik, en mogelijk meer.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2014, 20:30:17 »
Zo'n verhaal had ik ook al googlend al gevonden, maar dan zo uitgebreid dat ik er uiteindelijk geen touw aan kon vastknopen. Dit is al veel beter. Maar nu toegespitst op de inzet in de D230: werden de rijtuigen door elkaar ingezet, of uitsluitend één soort, dus uitsluitend òf Am202/ABm223/Bm232 òf Am203/ABm225/Bm234 in één stam? Maw sluit gebruik van bijv. een Bm234 uit dat er een Am202 in voorkomt?

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2014, 22:26:03 »
Dat kan ik zo niet zeggen, daar is kennis van omlopen, stationeringen en dat soort dingen voor nodig, en die heb ik niet. Maar alle typen werden tot in de jaren '80 van/naar Nederland ingezet en de verschillende typen werden ook door elkaar ingezet, dus dat sluit niets uit.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2014, 23:28:59 »
Alle varianten werden door elkaar gebruikt. De treinen naar Denemarken hadden vaak oude rijtuigen. Ik heb  meer Bm232 dan de 234 in deze treinen gezien.

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2014, 21:09:44 »
Nou, door de jaren heen zullen alle typen wel zijn ingezet, maar de ZP AU van 1984 geeft aan, dat de wagens die in de 230 reden van een centrale deursluiting moesten zijn voorzien en sneller konden rijden dan 140 km/h. Dat betekent alleen de typen Bm 234/5 en ABm 225, niet de oudere typen. Die konden qua omloop weer wel in de D236 naar Hoek vH.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2014, 09:42:02 »
Kijk, prettige info, dank!