Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 18:15:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985 (gelezen 3844 keer)
Falkenberg
Offline
Berichten: 3803
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Gepost op:
02 september 2014, 15:39:16 »
Zo te zeggen als bijvangst bij
D236 Nord West Express
heb ik hier een leuke samenstelling met drie maatschappijen die straks mooi achter de nieuwe NS 1200 past. De Skandinavie Holland Express reed vanaf 1984 niet meer naar Hoek van Holland, maar naar Amsterdam. In Bad Bentheim werden de wagens voor Hoek van Holland afgekoppeld (deze reden met de D344 verder) en werd een ICR BKD bijgeplaatst. Daarna, dus de hele rit in Nederland, zag de trein er zo uit:
zes wagens, net 2 meter lang.
dirkjan
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1716
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #1 Gepost op:
02 september 2014, 15:47:56 »
Leuk treintje. Gaan we ook maar eens maken. Dank!
Arnold
Gelogd
Patrick Boer
Offline
Berichten: 2629
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #2 Gepost op:
02 september 2014, 19:48:11 »
Zeg dat wel, zeker een leuk treintje
Gr. Patrick
Gelogd
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.
A man's got to know his limitations!!!
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #3 Gepost op:
02 september 2014, 20:03:57 »
Hele fraaie stam! Even een vraag voor de afwisseling : kon in 1985 de BDK ook nog een Plan E RD zijn en ik neem aan dat af en toe er ook nog een groen rijtuig in de stam voorkwam?
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Falkenberg
Offline
Berichten: 3803
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #4 Gepost op:
02 september 2014, 20:33:14 »
Een plan E RD heb ik op foto's niet gezien. Statistisch kon een groene DB voorkomen, maar ook die ontbreekt op de foto's.
dirkjan
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2455
NS 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #5 Gepost op:
27 september 2014, 15:03:05 »
Kunnen hiervoor ook Bm232's worden ingezet? Reden die door elkaar, of is het specifiek alleen Bm234?
Dito voor de ABm's: ook ABm 223 mogelijk?
Waarin verschillen de rijtuigen, behalve het grootteverschil in de ramen van de deuren?
«
Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 15:05:57 door 1200blauw
»
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #6 Gepost op:
27 september 2014, 19:13:49 »
Andere verschillen tussen de Am202/ABm223/Bm232 en Am203/ABm225/Bm234 zijn onder meer de deuren in de kopwanden: bij Am202 etc. waren dit 4-delige vouwdeuren, bij Am203 etc. waren dit tweedelige schuifdeuren. Dit had te maken met een sterkere kopconstructie van de Am203 etc. waardoor de vouwdeuren niet meer toegepast konden worden. Daarnaast hadden de oudere rijtuigen hoge sluitseinen (zoals de Mitteleinstiegwagen), terwijl jongere rijtuigen halfhoge sluitseinen hadden (zoals de Silberlingen), maar ik meen dat ook bij de Am202 etc. al halfhoge sluitseinen toegepast, dus dat is niet Bauart-afhankelijk. En er zijn zelfs rijtuigen geweest die zowel hoge als halfhoge sluitseinen hadden! Op het Drehscheibe-foren heb ik ooit een foto van een (blauw) A-rijtuig gezien waar dat nog op zichtbaar was, maar die kan ik nu niet zo snel terug vinden.
Verder zal er ook nog wel een massa technische verschillen geweest zijn die voor het blote oog niet zomaar zichtbaar zijn, de rijtuigen zijn immers meer dan 20 jaar gebouwd dus er zal nog wel eens wat veranderd zijn.
Oh ja: draaistellen: Am202 etc. met blokremmen (140 km/u), Am202 (maar niet ABm223 en Bm232) ook nog met blokremmen+magneetremmen (160 km/u), Am203 etc. met blokremmen (140 km/u) of met schijfremmen (160 km/u) en Am203 en Bm235 (en Dms905) met schijfremmen+magneetremmen (200 km/u). En voor de energieopwekking waren ook verschillende systemen in gebruik: er waren in ieder geval generatoren haaks op de wielen (met zo'n schuine stang buiten langs het draaistel) en asgeneratoren in gebruik, en mogelijk meer.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
1200blauw
Offline
Berichten: 2455
NS 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #7 Gepost op:
27 september 2014, 20:30:17 »
Zo'n verhaal had ik ook al googlend al gevonden, maar dan zo uitgebreid dat ik er uiteindelijk geen touw aan kon vastknopen. Dit is al veel beter. Maar nu toegespitst op de inzet in de D230: werden de rijtuigen door elkaar ingezet, of uitsluitend één soort, dus uitsluitend òf Am202/ABm223/Bm232 òf Am203/ABm225/Bm234 in één stam? Maw sluit gebruik van bijv. een Bm234 uit dat er een Am202 in voorkomt?
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #8 Gepost op:
27 september 2014, 22:26:03 »
Dat kan ik zo niet zeggen, daar is kennis van omlopen, stationeringen en dat soort dingen voor nodig, en die heb ik niet. Maar alle typen werden tot in de jaren '80 van/naar Nederland ingezet en de verschillende typen werden ook door elkaar ingezet, dus dat sluit niets uit.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 851
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #9 Gepost op:
27 september 2014, 23:28:59 »
Alle varianten werden door elkaar gebruikt. De treinen naar Denemarken hadden vaak oude rijtuigen. Ik heb meer Bm232 dan de 234 in deze treinen gezien.
Groeten,
Lolke
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 3803
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #10 Gepost op:
28 september 2014, 21:09:44 »
Nou, door de jaren heen zullen alle typen wel zijn ingezet, maar de ZP AU van 1984 geeft aan, dat de wagens die in de 230 reden van een centrale deursluiting moesten zijn voorzien en sneller konden rijden dan 140 km/h. Dat betekent alleen de typen Bm 234/5 en ABm 225, niet de oudere typen. Die konden qua omloop weer wel in de D236 naar Hoek vH.
dirkjan
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2455
NS 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #11 Gepost op:
04 oktober 2014, 09:42:02 »
Kijk, prettige info, dank!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985