Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door CAW
Vandaag om 06:31:21
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:21:05
Welke modellen staan boven aan verlanglijst voor komende Nürnberg Toy Fair? door Meppelspoor
Vandaag om 04:11:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 00:41:52
Mabar Tren, waar leverbaar in NL? door Rondje_HO
Vandaag om 00:29:04
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 00:16:34
BIELZ en het jaar 2017 door 3dscaleworks
Vandaag om 00:12:41
Nieuwbouw container overslag terminal door NS264
14 december 2017, 23:55:43
B-Models Sggmrss90 MAERSK Koelcontainer: in welke trein in te zetten? door jandcargo
14 december 2017, 23:06:03
3d Printen door 72sonett
14 december 2017, 22:48:49
vergroten van railsafstand Roco-Line zonder bedding door Nederlaantje
14 december 2017, 22:46:13
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door ReneN
14 december 2017, 22:38:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
14 december 2017, 22:35:38
Interieur foto's 1200 loc door evert bennekom
14 december 2017, 22:34:17
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Bahn-AG
14 december 2017, 22:18:35
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
14 december 2017, 22:08:53
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door De eerste Ivo
14 december 2017, 21:54:11
Koploper crash met onbekende fout, i.c.m. DR5000 door Bert_Apd
14 december 2017, 21:49:31
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
14 december 2017, 21:44:31
Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Jeff
14 december 2017, 21:29:26
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
14 december 2017, 21:29:14
Railtalk Magazine December 2017 door Erik de Zeeuw
14 december 2017, 21:16:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 december 2017, 21:09:00
BNLS-module: "De Kolk" door Tulpendaal
14 december 2017, 20:46:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Ruud K
14 december 2017, 18:59:12
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door mass am see
14 december 2017, 18:28:41
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door frodo
14 december 2017, 18:25:04
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Robkop
14 december 2017, 17:44:24
Index artikelen Railmagazine door martijnhaman
14 december 2017, 17:44:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 december 2017, 17:37:27
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 45860 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #225 Gepost op: 17 november 2017, 10:23:19 »
Geen messing. Nieuwzilver, vermoed ik. Moet nog even uitvinden hoe ik ze vast moet zetten. Dus of het wat is.... Maar wel mooi inderdaad, dat iig wel!

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
    • aersch der visch.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #226 Gepost op: 17 november 2017, 21:17:39 »
nouja vind ze eerlijk gezegd wat te fors om speciaal mooi te wezen maar zo'n bonk metaal lijkt me steviger dan die plastic *** van gibson.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #227 Gepost op: 17 november 2017, 21:43:21 »
Qua maat verschilt het niet veel, hoor. Het blinkt nogal aanwezig nu :-)

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
    • aersch der visch.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #228 Gepost op: 17 november 2017, 22:23:18 »
ja en straks sowieso zwart natuurlijk...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #229 Gepost op: 17 november 2017, 23:35:26 »
Wat de doorlopende assen betreft volg ik je niet. De assen liggen in lagers (uiteraard) en lopen door, de krukken schroef je er zo op. Ik dacht van het kwarteren af te zijn, maar dat blijkt een koude kermis. Dat wordt nog een leuk avontuur ;-)

Je foto laat zien dat je assen hebt met een flink stuk tapeind aan beide zijden. Ik dacht dat je normale romford assen had toegepast. Inderdaad hoef je de wielen niet te kwarteren, maar de krukken natuurlijk nog steeds. Alleen opschroeven geeft niet meteen de gewenste kwartering. Volgens mij heeft Romford ook daar oplossingen voor. Ik zal de catalogus eens opzoeken want daar staan ze in. Waarschijnlijk voor toepassing in de City of Truro ed.

Je moet de boeken er nog maar eens op naslaan, maar ik vermoed dat de krukken staalkleurig waren en niet zwart. Ik vergelijk krukken als onderdelen van de normale koppelassen die ook allemaal blank staal waren. Alleen is de verjonging soms met een kleur ingelegd, maar zeker niet altijd. Voor staalkleur kan ik je de spuitlak in staal van Alclad aanbevelen. Met hun primer geeft dat een super resultaat. Dan moet je de koppelstangen ook doen anders matcht dat onvoldoende qua kleur.

Ik weet niet hoe je de krukken erop kunt schroeven, maar voor het kwarteren zou ik er eerst een moertje op draaien en dan de kruk en die vervolgens in de juiste stand met dat moertje als contra moer van achteren vastzetten. Is volgens mij bc2 in de handleiding van mijn vroegere meccano dozen ;) Moet je alleen een moertje vinden met engels draad, want ik vermoed dat Romford dat heeft.

mvg,
Ivo

P.S. welke foto's van mijn chassis zou je willen hebben? Kan ze voor je maken.
*

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #230 Gepost op: 18 november 2017, 08:54:28 »
Ha Ivo, dank voor je reactie. De fotoos van het chassis zijn niet meer nodig. Ik wilde ze gebruiken om te kijken hoe je 1 en ander had gebouwd, maar inmiddels zit t al in elkaar ;-)
Ik zal zelf ook s bij Romford op 'bezoek' gaan. Er is vast ook wel een gereedschap te vinden om die wielmoeren zo vast te draaien dat de wielen niet meer wobbelen.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #231 Gepost op: 18 november 2017, 14:49:16 »
 Komt de machinistenhuisvloer onder of op de voetplaat? Als onder, dan buigt het deel onder de brilplaat naar voren. Als boven, waarom is die voetplaat dan naar binnen gefabriceerd?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #232 Gepost op: 18 november 2017, 16:45:43 »
De lipjes aan het chassis horen onder de voetplaat er doorheen te steken. Dat geeft bij mij in elk geval een strak resultaat. IK zie wel dat je de lipjes van de voetplaat buiten die rondloopt er nog aan hebt laten zitten. Dat mag er allemaal vlak af worden gehaald na solderen. Misschien is dat het probleem.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #233 Gepost op: 18 november 2017, 16:47:05 »
Ik heb nog een vervolg beloofd.

Eerst nog een foto, waarbij een zijframe los op het chassis is gezet en waar de vloeiende vorm van de voetplaat goed is te herkennen:



Als je van de achterkant soldeert met voldoende vloeimiddel aan de voorkant wordt de piepkleine naad ook nog eens mooi gevuld

Zo ziet het aan de achterkant eruit met de erdoor getrokken en getordeerde lipjes, waarna je het geheel kunt solderen



Dan de teleurstelling:
Als beide zijframes van de opbouw gereed zijn kun je die gaan verbinden met een deel dat de brilplaat vormt en tegelijkertijd de bodem van het machinistenhuis en aan de voorkant met de bufferbalk. De constructie is weer heel doordacht. Met name had ik bewondering voor de bufferbalk, welke uiteindelijk een vrijhangend onderdeel is voorop de twee frameplaten. Alleen als je de brilplaat en de bufferbalk vastmaakt zoals bedoeld dan blijkt het frame te smal en kan er geen wiel meer draaien. Dus eerst maar eens controleren of ik de wielen te ver uit elkaar had staan en vervolgens die iets meer naar binnen gezet, zonder dat dat aanleiding gaf tot ontsporingen. De afstand was wel op de voorgeschreven maat gemaakt en bij de NS2900 zit zelfs een mooie mal geetst in de bouwkit, maar het pastte toch niet. De handleiding nog eens goed gelezen en jawel ook Maykel had het probleem zelf onderkend. In voorzichtige bewoordingen leidt hij in dat het frame soms te smal kan zijn en dat je dan plaatjes restmessing van 0,4mm dik aan beide kanten moet invoegen bij de brilplaat. (Ook Michiel van Aart vertelde in zijn artikel van hetzelfde euvel) Zo gezegd zo gedaan en het frame past inderdaad. Maar nu komt bij mij de vraag op wat nu eigenlijk op schaal is. Besloten om het zo te laten, want het model wordt er niet minder fraai op. Echter de aansluiting bij de bufferbalk moet ook worden aangepast en de verbindingsplaat via welke straks het chassis, de voetplaat en de rookkast aan elkaar worden geschroefd moet ook worden voorzien van de passtukjes, want anders krijg je een taps toelopend chassis en blijft er voor de loopas helemaal geen ruimte om zijdelings te bewegen meer over.

Een idee van de speling van boven gezien



Hier zie je ook dat de bufferbalk nog verder op het chassis moet komen en ik blijf met de vraag zitten of de bufferbalk eigenlijk niet iets breder moet zijn van het chassis. Maykel voegt bij de kit 2 versies van de bufferbalk, de oorspronkelijke houten en de latere stalen, die ik heb gemaakt. Voor het opvouwen van het etsdeel moeten een aantal onderdelen nog flink kleiner worden gevijld, want anders kun je dat niet opvouwen tot een mooie rechthoekige doos.

Boven in het plaatje liggen de door mij al voorgebogen spatborden voor boven de drijfwielen. Deze pastten perfect en de ketel pastte er later ook perfect tussen, dus ik heb uiteindelijk de indruk dat de brilplaat gewoon te smal was gemaakt. Het gaat hier overigens om een chassisdeel en niet de uiteindelijke brilplaat aan de buitenkant, want dat is een mooi apart onderdeel waar de vuurkist aan kan worden bevestigd.

Dus shake the box Floris, inderdaad niet. Maar zoals eerder gezegd en door Michiel, Edwin en Lokwerkstatt DRG al getoond de basis voor een supermodel.

Jajo, welk lokje??

Wel een min of meer shake the box kit:




En als je dan echt zin hebt gekregen iets veel moeilijkers, maar ook met uitstekende handleiding



En iets wat relatief snel te bouwen lijkt want je gebruikt een handelsmodel voor het chassis:



Als je echt kritisch bent, dan moet je toch heel veel aan het chassis veranderen wil het echt een NS6200 worden. Volgens mij kloppen de wieldiameter, de wielafstanden, de cylinders, maar ook de schuifbeweging niet. De remmen heb ik ook verzet van de ene kant naar de andere kant van de wielen.

NS1300 wordt vervolgd,

mvg
Ivo

Helpt dit?
*

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #234 Gepost op: 18 november 2017, 19:48:58 »
Ja!
Paar dingen: de bufferbalk moet inderdaad breder zijn dan het chassis. Maar niet breder dan de voetplaat. Hij zit dus wel goed op je 1300.
Bij mij is het frame smaller, dus ben benieuwd. Wel past het huis niet om de aandrijfeenheid heen. Dus niet alleen de vloer uitvijlen, maar ook de zijkanten. Mocht er een gapend gat ontstaan zijn in de vloer, dan vul ik dat later wel weer op, als mogelijk.
Het is ook altijd wat ;)


uit: De Nederlandse Stoomlocomotieven. Waldorp. De Alk, 2005. Loc 1333, fragment
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 19:53:43 door DE-II »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #235 Gepost op: 19 november 2017, 11:22:16 »
Gaandeweg krijg ik toch wel wat meer respect voor het ontwerp van de 1300 door MK....
Net als Ivo loop ik natuurlijk tegen de te smalle achterkant van de locomotief aan: 26,6mm buitenzijde voetplaat. Voor, bij de bufferbalk is dat 28,05mm. Dat is me nogal een verschil.
Op de ontwerptekening van het origineel is de totale breedte over de bufferbalk 8 engelse voeten. en omgerekend naar h0 is dat 28,02 mm....
Dus de brilplaat lossen en 's kijken hoe we dat netjes gaan fiksen...


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #236 Gepost op: 21 november 2017, 12:44:10 »
Huibert,

Nog even over de Romford assen en de onderdelen om daar buitenliggende krukken op te zetten. Kijk op pagina 16 naar de verschillende mogelijkheden:

http://www.markits.com/MARKITS_Price_Guide_2013_09.pdf

Het is me niet duidelijk of er dan ook gekwarteerd wordt net als met de wielen.

mvg,
Ivo

Kijk ook even onder news van de markits site
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 12:49:06 door Ivo tB »
*

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #237 Gepost op: 21 november 2017, 12:50:05 »
Hm... Ik zie daar wat dingen die ik even moet uitzoeken op de werkkamer.....
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 15:22:10 door DE-II »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #238 Gepost op: 21 november 2017, 15:21:59 »
Even gekeken wat ik aan onderdelen bij de assen heb, en inderdaad, die buisjes kun je op de as schroeven. Het zijn een soort van verlengde wielmoeren. Bij de 1300 zou ik ze kunnen toepassen wanneer ik weet hoe lang ze uiteindelijk moeten worden. Er zit wel een risico aan. Als ik ze niet haaks afzaag, -vijl, gaan de drijfwielen wobbelen. Wil ik dat risico lopen? Natuurlijk is het makkelijk als het wiel moet worden gedemonteerd, maar hoe vaak gebeurt dat?
Ander ding is dat de 'cranks' CL-08 toch wel wat fraaier zijn dan degene die ik nu heb. Daar ga ik dus achteraan.
En ik kwam er al doende achter dat ik een as kwijt ben. Ook dat is niet handig.... ;D
Dank Ivo voor de pdf!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #239 Gepost op: 22 november 2017, 12:40:24 »

Huibert,

Graag gedaan.

Nog even iets anders:

Je moet de boeken er nog maar eens op naslaan, maar ik vermoed dat de krukken staalkleurig waren en niet zwart. Ik vergelijk krukken als onderdelen van de normale koppelassen die ook allemaal blank staal waren.

Ik heb zelf even in de boeken gekeken en ik had het fout. Ik denk dat ze inderdaad wel zwart zijn geweest en niet blank staal. Het duidelijkst is een en ander te zien in het Uquilair 1700 boek. Hiervan denken sommigen naar aanleiding van het recent verschenen 1600 boek dat dat niet bestaat  ;) ;D

mvg,
Ivo
*