Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Problemen Mat'46 met modeltorque

(1/3) > >>

Jeroen Water:
Beste beneluxers,

Ik heb een probleem met mijn Mat'46 van Lima.

Ik rijdt wisselspanning, digitaal. Het stel is voorzien van een modeltorque motortje. Nadat deze ingebouwd was, heb ik het stel een kwartier laten rijden op een testrondje.

Het stel reed heel netjes, maar na een kwartier stond het ineens stil en enorm te gieren. Snel de spanning van de rails af en het stel van de baan gehaald. Toen ik met mijn duim de aangedreven assen probeerde te bewegen, merkte ik dat ze niet wilden draaien. Het leek erop dat het tandwiel van het motortje en de Lima tandwielen niet meer in elkaar grepen. Dus de kap eraf en het motortje losgeschroefd. Het viel me overigens wel meteen op dat de modeltorque erg warm was aan de kant waar de tandwielen NIET zitten.
Ik kon niets zien van afgesleten tanden en ook de aangedreven wielen draaiden nu soepel. Dus het motortje maar weer in het motorhuis geplaatst en goed gecontroleerd of de tandwielen in elkaar grepen. Motortje weer vastgeschroefd en nu kon ik met mijn duim wel de wielen handmatig verdraaien. Het motortje liep nu netjes mee.
Dus kap weer op het onderstel en rijden maar weer. Dit ging weer 5 minuten vlekkeloos en toen stond het stel weer stil en gierde het motortje.

Dus begon het verhaal opnieuw. Maar omdat ik niets vreemds kan vinden, ben ik nu dus een probleem rijker en hoop ik dat iemand me kan helpen dit probleem op te lossen. Ik zit eigenlijk met de volgende vragen:

Is het normaal dat een modeltorque motortje loeiheet wordt?
Is er iemand die soortgelijke ervaring heeft als ik hierboven beschreven heb en is daar een oplossing voor?

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Jeroen

RobE:
Hallo Jeroen,

Ik heb nu zonder problemen een drietal locs rijden met de ModelTorque.

Haal een tussen tandwiel uit de loc en laat de ModelTorque dan een tijdje lopen.

Deze ModelTorque wordt zeker niet loeiheet.

Groet,
Rob 

lokloods:
Jeroen,
kan het zijn dat het tandwiel op de as van de motor "los " raakt na een belasting. In dat geval even een drupje secondenlijm. Dit euvel heb ik namelijk ook gehad.

Wiebe

Jeroen Water:
Wiebe,

Bedoel je te zeggen dat dan het asje vanuit de motor wel draait, maar het tandwieltje wat erop zit niet meer?

Dat zou ik even na moeten gaan, maar is het in dat geval logisch dat ik de wielen ook niet meer met de hand kan verdraaien? Dat vind ik dan wel apart eerlijk gezegd.

Jeroen

lokloods:
Dat bedoel ik wel. Je hebt echter gelijk als je de wielen inderdaad niet meer gedraaid krijgt. Dat zou dan weer impliceren dat het tandwieltje wel goed op de as bevestigd is.

Wiebe

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie