Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann lok 65014 rij probleem door klusser
Vandaag om 08:18:39
Nestor, 107 NRS, SS 13 door gtw6016
Vandaag om 06:55:43
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:35:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
Vandaag om 02:12:27
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:58:33
Van Swarzach naar Swarzburg door SBBcargo
Vandaag om 00:01:30
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door NS1220
23 april 2018, 23:42:56
Marklin loc's rijden niet digitaal, andere merken wel door laurent
23 april 2018, 23:38:25
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
23 april 2018, 23:32:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Cottage Railways
23 april 2018, 23:18:49
Koploper ongekoppeld hoofdvormsein geeft alleen Hp2 door Geert_1
23 april 2018, 23:16:23
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
23 april 2018, 23:04:41
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
23 april 2018, 22:34:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 april 2018, 22:31:40
Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen. door borotof
23 april 2018, 22:29:46
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 april 2018, 22:14:41
Bouw Baan d'Angstel van tBrandsma door tbrandsma
23 april 2018, 21:50:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
23 april 2018, 21:29:08
Raadplaatje door Illya Vaes
23 april 2018, 21:17:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 april 2018, 20:47:34
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 132077 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #900 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:51:05 »
@Ed,

Om mijn bouwdraad niet te vervuilen, heb ik e.e.a. uitgelegd in een aparte draad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75051.new.html#new

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #901 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:07:48 »
Aan de waarschuwing van de mods kon ik zien, dat ik al een hele tijd hier niets meer heb gepost. De prio lag de laatste tijd ook meer bij het ontwerpen van gebouwen en de BMB-bak. Maar deze week heb ik weer mijn mijn tanden gezet in mijn thuisbaan.

Hier ben ik bezig geweest met de splitsing tussen code 100 en code 75. Hiervoor zijn enkele Peco verloopstukjes gebruikt. Voor de stroomscheidingen heb ik Peco iso-lasjes gebruikt.
En voor het verloop heb ik 1:1 afdrukken gemaakt van mijn trackplan in AnyRail.



Rechts staat onze Southern Railway “Schools”. Die gebruik ik als testloc, vanwege zijn uitermate kritische rijgedrag. Omdat een van de anti-slipbandjes er van af was gelopen, heb ik die maar doorgeknipt. Zonder bandje loopt de loc prima door deze bogen. Hoewel ik wel nieuwe bandjes laat komen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #902 Gepost op: 18 oktober 2017, 06:45:42 »
In Wateringbury lagen vroeger enkele brouwerijen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat juist hier veel hop geteeld werd. De hop die na de oogst gedroogd werd in de hier veel voorkomende Oasthouses. Ik vond deze foto als inspiratie voor een aardig ”taferailtje”. Twee zogenaamde hop-pickers op stelten, tussen de hoog opgroeiende hoplanten.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #903 Gepost op: 16 december 2017, 20:38:35 »
Het wordt weer tijd voor een update.

In overleg met Rolph, heb ik het railplan wat bijgeschaafd.



Het schaduwstation aan de achterzijde met drie tracks komt te vervallen. Het was aangelegd met oud Fleischmann materiaal. De messing rails en wissels bleken in de praktijk niet betrouwbaar genoeg.

Het railplan is/wordt gedeeltelijk uitgevoerd in code 100 (oranje) om ook ouder materieel in te kunnen zetten, en in code 75 (groen). De tracks worden onderling verbonden met overgangrails (Peco SL-113).

Aanvankelijk waren we van plan Peco Streamline code 75 te gaan gebruiken. Maar Peco heeft echter sinds deze zomer een nieuw railtype in haar assortiment: Peco Bullhead code 75. Bij de laatste zijn de bielzen iets langer, is de tussenruimte tussen de bielzen iets groter. Dit geeft optisch net een iets beter resultaat. Immers het Britse materieel dat we gebruiken is met de schaal 1:76 net wat groter dan de continentale modellen.

In onderstaand plaatje kun je het verschil goed zien:



Een tweede belangrijke aanpassing is een andere constructie van de zes-sporige Fiddle Yard aan de rechterzijde. De lengte hiervan is 1730mm, de breedte is 385mm. We vonden hiervoor inspiratie op deze website.





In het verlengde van de Fiddle Yard komt een draaischijf van Peco. Deze kan via spoor 3 en 6 bereikt worden. De draaischijf zal worden voorzien van een stappenmotor, en geschakeld worden met een Arduino. Klik hier voor een complete beschrijving (PDF).

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #904 Gepost op: 17 december 2017, 11:56:58 »
Hans, waarom doe je dit:?? (ik bedoel het blauw groene sporenverloop)


Ik vind dit nogal afbreuk doen aan het eerdere vloeiende verloop van de sporen. Niet mooi.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #905 Gepost op: 18 december 2017, 19:57:24 »
@Sierd Jan,

Je had wel een punt met je opmerkingen over het aangepaste railplan.
We hebben eens gekeken waar we wat konden aanpassen.



De oplossing bleek het schuin leggen van de sporen ter hoogte van het (toekomstige) stationsgebouw. Hier moest immers wel ruimte genoeg zijn om het vrij omvangrijke gebouw te kunnen plaatsen. Optisch wint het plan o.i. nu aan diepte omdat de tracks niet meer evenwijdig lopen aan de achtergrond.

De Boog rechtsachter is door het gebruik van een Hornby gebogen wissel iets krapper geworden, maar de afstand tussen binnen- en buitenboog is daar royaal 70mm. Genoeg om geen problemen te krijgen met elkaar passerende lange rijtuigen.
Bij de Peco draaischijf kwam daardoor ruimte voor twee extra afstel spoortjes. Daarvan zijn er in dit plan nu vier aan beide zijden van de Fiddle Yard/Traverse.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #906 Gepost op: 18 december 2017, 20:01:39 »
Heel goed Hans, dit is precies zoals ik het ook gedaan zou hebben.
Zeker het schuinleggen van baanplannen vind ik altijd een mooi effect hebben. En er is is tenslotte geen wet die zegt dat je sporen evenwijdig aan de rand van je onderbouw moeten liggen!

Sierd Jan