Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door eenop87
Vandaag om 14:47:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:40:04
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:31:46
Aansturing analoge baan met Arduino PWM en bezetmelder GBM-1 (Tams Elektronik) door 72sonett
Vandaag om 14:29:32
Saint Tourbičre, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Rondje_HO
Vandaag om 14:23:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 14:21:52
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Sicco Jan
Vandaag om 14:19:51
Wie helpt mij zoeken na diefstal. door Rondje_HO
Vandaag om 14:18:41
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Bert van Gelder
Vandaag om 14:17:43
Nieuws over oud spul in Colombia door 72sonett
Vandaag om 14:17:39
Verlichting in Roco wagon 54225 en 54226: een fotoverslag door Rondje_HO
Vandaag om 14:15:29
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door ErikW
Vandaag om 14:10:20
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door VAM65
Vandaag om 14:02:32
Bidib, wat is dat? door Martin Domburg
Vandaag om 13:55:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:55:22
Brekina 2018, meer DAFjes door Ronald69
Vandaag om 13:34:39
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 12:43:50
Station 2.0 door Leen Kievit
Vandaag om 12:05:52
Youtube vondst: een "cabview" treinreis van Hanoi naar Ninh Binh, Vietnam door Rondje_HO
Vandaag om 11:11:57
Storm door Hoontje
Vandaag om 10:49:32
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Rockerbox2
Vandaag om 10:47:58
NL Baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 10:33:24
Dahinterhofen im Bau door Ernst Jorissen
Vandaag om 09:07:47
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door gvandersel
Vandaag om 08:59:46
trix köf 22107 loopt niet door fleischmannh0
Vandaag om 08:52:20
LS Models 2017 door Dennis1984
Vandaag om 08:03:20
CNC leverancier houten digitaal door Bart spruitje
Vandaag om 05:51:25
Jagerndorfer 2018 door Dion
Vandaag om 00:28:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jes
Vandaag om 00:00:06
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
18 januari 2018, 23:52:34
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 130145 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #900 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:51:05 »
@Ed,

Om mijn bouwdraad niet te vervuilen, heb ik e.e.a. uitgelegd in een aparte draad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75051.new.html#new

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #901 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:07:48 »
Aan de waarschuwing van de mods kon ik zien, dat ik al een hele tijd hier niets meer heb gepost. De prio lag de laatste tijd ook meer bij het ontwerpen van gebouwen en de BMB-bak. Maar deze week heb ik weer mijn mijn tanden gezet in mijn thuisbaan.

Hier ben ik bezig geweest met de splitsing tussen code 100 en code 75. Hiervoor zijn enkele Peco verloopstukjes gebruikt. Voor de stroomscheidingen heb ik Peco iso-lasjes gebruikt.
En voor het verloop heb ik 1:1 afdrukken gemaakt van mijn trackplan in AnyRail.



Rechts staat onze Southern Railway “Schools”. Die gebruik ik als testloc, vanwege zijn uitermate kritische rijgedrag. Omdat een van de anti-slipbandjes er van af was gelopen, heb ik die maar doorgeknipt. Zonder bandje loopt de loc prima door deze bogen. Hoewel ik wel nieuwe bandjes laat komen.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #902 Gepost op: 18 oktober 2017, 06:45:42 »
In Wateringbury lagen vroeger enkele brouwerijen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat juist hier veel hop geteeld werd. De hop die na de oogst gedroogd werd in de hier veel voorkomende Oasthouses. Ik vond deze foto als inspiratie voor een aardig ”taferailtje”. Twee zogenaamde hop-pickers op stelten, tussen de hoog opgroeiende hoplanten.



Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #903 Gepost op: 16 december 2017, 20:38:35 »
Het wordt weer tijd voor een update.

In overleg met Rolph, heb ik het railplan wat bijgeschaafd.



Het schaduwstation aan de achterzijde met drie tracks komt te vervallen. Het was aangelegd met oud Fleischmann materiaal. De messing rails en wissels bleken in de praktijk niet betrouwbaar genoeg.

Het railplan is/wordt gedeeltelijk uitgevoerd in code 100 (oranje) om ook ouder materieel in te kunnen zetten, en in code 75 (groen). De tracks worden onderling verbonden met overgangrails (Peco SL-113).

Aanvankelijk waren we van plan Peco Streamline code 75 te gaan gebruiken. Maar Peco heeft echter sinds deze zomer een nieuw railtype in haar assortiment: Peco Bullhead code 75. Bij de laatste zijn de bielzen iets langer, is de tussenruimte tussen de bielzen iets groter. Dit geeft optisch net een iets beter resultaat. Immers het Britse materieel dat we gebruiken is met de schaal 1:76 net wat groter dan de continentale modellen.

In onderstaand plaatje kun je het verschil goed zien:



Een tweede belangrijke aanpassing is een andere constructie van de zes-sporige Fiddle Yard aan de rechterzijde. De lengte hiervan is 1730mm, de breedte is 385mm. We vonden hiervoor inspiratie op deze website.





In het verlengde van de Fiddle Yard komt een draaischijf van Peco. Deze kan via spoor 3 en 6 bereikt worden. De draaischijf zal worden voorzien van een stappenmotor, en geschakeld worden met een Arduino. Klik hier voor een complete beschrijving (PDF).

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #904 Gepost op: 17 december 2017, 11:56:58 »
Hans, waarom doe je dit:?? (ik bedoel het blauw groene sporenverloop)


Ik vind dit nogal afbreuk doen aan het eerdere vloeiende verloop van de sporen. Niet mooi.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #905 Gepost op: 18 december 2017, 19:57:24 »
@Sierd Jan,

Je had wel een punt met je opmerkingen over het aangepaste railplan.
We hebben eens gekeken waar we wat konden aanpassen.



De oplossing bleek het schuin leggen van de sporen ter hoogte van het (toekomstige) stationsgebouw. Hier moest immers wel ruimte genoeg zijn om het vrij omvangrijke gebouw te kunnen plaatsen. Optisch wint het plan o.i. nu aan diepte omdat de tracks niet meer evenwijdig lopen aan de achtergrond.

De Boog rechtsachter is door het gebruik van een Hornby gebogen wissel iets krapper geworden, maar de afstand tussen binnen- en buitenboog is daar royaal 70mm. Genoeg om geen problemen te krijgen met elkaar passerende lange rijtuigen.
Bij de Peco draaischijf kwam daardoor ruimte voor twee extra afstel spoortjes. Daarvan zijn er in dit plan nu vier aan beide zijden van de Fiddle Yard/Traverse.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #906 Gepost op: 18 december 2017, 20:01:39 »
Heel goed Hans, dit is precies zoals ik het ook gedaan zou hebben.
Zeker het schuinleggen van baanplannen vind ik altijd een mooi effect hebben. En er is is tenslotte geen wet die zegt dat je sporen evenwijdig aan de rand van je onderbouw moeten liggen!

Sierd Jan