Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 01:52:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 00:31:10
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Thom
Vandaag om 00:27:25
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:58:23
Fleischmann Lint: Loksound overleden, vervanging? door spock
22 september 2018, 23:51:44
Sfeertopic voor toekomstige module door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:43:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
22 september 2018, 23:41:33
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Eric-Jan Hartstra
22 september 2018, 22:46:03
Detectie/blokken. door nico99
22 september 2018, 22:31:53
Aachenau West door wob
22 september 2018, 22:30:17
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 september 2018, 22:16:00
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
22 september 2018, 22:01:06
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
22 september 2018, 21:59:43
Dieselweekend SGB door martinh
22 september 2018, 21:58:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
22 september 2018, 21:55:36
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Fritsprt
22 september 2018, 21:40:09
Klæder fra Haderslev. door Tulpendaal
22 september 2018, 21:37:24
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
22 september 2018, 21:35:22
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door Forever Rocofan
22 september 2018, 21:27:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door NS264
22 september 2018, 21:18:05
RhB-modelbaan van Martino door Railroadtycoon
22 september 2018, 21:12:43
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Mike 1961
22 september 2018, 20:59:57
Optreksnelheid Fleischmann edelweiss tandradloc door ingenium
22 september 2018, 20:44:39
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Modellbahnwagen
22 september 2018, 20:43:48
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 136085 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #900 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:51:05 »
@Ed,

Om mijn bouwdraad niet te vervuilen, heb ik e.e.a. uitgelegd in een aparte draad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75051.new.html#new

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #901 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:07:48 »
Aan de waarschuwing van de mods kon ik zien, dat ik al een hele tijd hier niets meer heb gepost. De prio lag de laatste tijd ook meer bij het ontwerpen van gebouwen en de BMB-bak. Maar deze week heb ik weer mijn mijn tanden gezet in mijn thuisbaan.

Hier ben ik bezig geweest met de splitsing tussen code 100 en code 75. Hiervoor zijn enkele Peco verloopstukjes gebruikt. Voor de stroomscheidingen heb ik Peco iso-lasjes gebruikt.
En voor het verloop heb ik 1:1 afdrukken gemaakt van mijn trackplan in AnyRail.



Rechts staat onze Southern Railway “Schools”. Die gebruik ik als testloc, vanwege zijn uitermate kritische rijgedrag. Omdat een van de anti-slipbandjes er van af was gelopen, heb ik die maar doorgeknipt. Zonder bandje loopt de loc prima door deze bogen. Hoewel ik wel nieuwe bandjes laat komen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #902 Gepost op: 18 oktober 2017, 06:45:42 »
In Wateringbury lagen vroeger enkele brouwerijen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat juist hier veel hop geteeld werd. De hop die na de oogst gedroogd werd in de hier veel voorkomende Oasthouses. Ik vond deze foto als inspiratie voor een aardig ”taferailtje”. Twee zogenaamde hop-pickers op stelten, tussen de hoog opgroeiende hoplanten.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #903 Gepost op: 16 december 2017, 20:38:35 »
Het wordt weer tijd voor een update.

In overleg met Rolph, heb ik het railplan wat bijgeschaafd.



Het schaduwstation aan de achterzijde met drie tracks komt te vervallen. Het was aangelegd met oud Fleischmann materiaal. De messing rails en wissels bleken in de praktijk niet betrouwbaar genoeg.

Het railplan is/wordt gedeeltelijk uitgevoerd in code 100 (oranje) om ook ouder materieel in te kunnen zetten, en in code 75 (groen). De tracks worden onderling verbonden met overgangrails (Peco SL-113).

Aanvankelijk waren we van plan Peco Streamline code 75 te gaan gebruiken. Maar Peco heeft echter sinds deze zomer een nieuw railtype in haar assortiment: Peco Bullhead code 75. Bij de laatste zijn de bielzen iets langer, is de tussenruimte tussen de bielzen iets groter. Dit geeft optisch net een iets beter resultaat. Immers het Britse materieel dat we gebruiken is met de schaal 1:76 net wat groter dan de continentale modellen.

In onderstaand plaatje kun je het verschil goed zien:



Een tweede belangrijke aanpassing is een andere constructie van de zes-sporige Fiddle Yard aan de rechterzijde. De lengte hiervan is 1730mm, de breedte is 385mm. We vonden hiervoor inspiratie op deze website.





In het verlengde van de Fiddle Yard komt een draaischijf van Peco. Deze kan via spoor 3 en 6 bereikt worden. De draaischijf zal worden voorzien van een stappenmotor, en geschakeld worden met een Arduino. Klik hier voor een complete beschrijving (PDF).

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #904 Gepost op: 17 december 2017, 11:56:58 »
Hans, waarom doe je dit:?? (ik bedoel het blauw groene sporenverloop)


Ik vind dit nogal afbreuk doen aan het eerdere vloeiende verloop van de sporen. Niet mooi.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #905 Gepost op: 18 december 2017, 19:57:24 »
@Sierd Jan,

Je had wel een punt met je opmerkingen over het aangepaste railplan.
We hebben eens gekeken waar we wat konden aanpassen.



De oplossing bleek het schuin leggen van de sporen ter hoogte van het (toekomstige) stationsgebouw. Hier moest immers wel ruimte genoeg zijn om het vrij omvangrijke gebouw te kunnen plaatsen. Optisch wint het plan o.i. nu aan diepte omdat de tracks niet meer evenwijdig lopen aan de achtergrond.

De Boog rechtsachter is door het gebruik van een Hornby gebogen wissel iets krapper geworden, maar de afstand tussen binnen- en buitenboog is daar royaal 70mm. Genoeg om geen problemen te krijgen met elkaar passerende lange rijtuigen.
Bij de Peco draaischijf kwam daardoor ruimte voor twee extra afstel spoortjes. Daarvan zijn er in dit plan nu vier aan beide zijden van de Fiddle Yard/Traverse.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #906 Gepost op: 18 december 2017, 20:01:39 »
Heel goed Hans, dit is precies zoals ik het ook gedaan zou hebben.
Zeker het schuinleggen van baanplannen vind ik altijd een mooi effect hebben. En er is is tenslotte geen wet die zegt dat je sporen evenwijdig aan de rand van je onderbouw moeten liggen!

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #907 Gepost op: 30 mei 2018, 12:03:59 »
Lange tijd heeft het werken aan de modelbaan op zolder stil gelegen. Het herstel na de operatie vergde langere tijd dan gehoopt. En als je de kracht niet hebt om bijvoorbeeld de raillasjes op de railstaven te steken, houdt het gauw op. Maar goed... we kunnen weer verder, gelukkig.

Ik leer overigens de schuiflasjes die we bij de BMB-modulebaan gebruiken ook voor thuis te waarderen.



Hierbij worden de schuiflasjes op een plaatje pertinax gesoldeerd. Voor mij het voordeel dat ik de lassen veel gemakkelijker op de railstaven krijg, want ik kan meer kracht zetten. En... ik heb meteen een aansluitpunt voor allerlei elektronische componenten.

Hier enkele sfeerplaatjes van het resultaat:




Voorlopig is Wateringbury Railway Station een kopstation. Door de aangrenzende wisselstraat kan er al behoorlijk gerangeerd worden. Achter het station ligt een Fiddle Yard met drie sporen. Deze is nu geheel nieuw gemaakt van Hornby code 100 rail. De sporen bij het kopstation zijn gemaakt van C&L code 75 Bullhead, op bielzenmatten van Piko. De afstand tussen de bielzen moet tzt nog worden aangepast aan die van het grote voorbeeld. Alle sporen zijn ongeveer 1,80m lang - geschikt voor een (stoom-)loc en vijf rijtuigen.



De grote Fiddle Yard wordt een schuif traverse. Hiervan heb ik alvast de twee doorgaande sporen gelegd; ook weer met een nuttige lengte van 1,80m. Er komen er nog vier naast te liggen. We kunnen hier een groot deel van de collectie uitstallen. De technische uitvoering van de traverse komt te zijner tijd nog wel. Bij nader inzien, zien we af van een draaischijf. De plek die we er voor hadden gereserveerd, bleek toch te klein. Bovendien ligt deze onder een moeilijk te bereiken en laag deel van het zolder dak.



Het schrappen van de draaischijf, gaf meer ruimte om op die plek een mooie wisselstraat aan te leggen. Hiervoor konden we de gebogen wissels van Hornby gebruiken. Links hiervan gaan de code 100 rails over in code 75 via Peco SL-113 Transition tracks van 5cm.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #908 Gepost op: 30 mei 2018, 14:13:33 »
Ziet er goed uit.  (y)

Leen.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3440
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #909 Gepost op: 03 juni 2018, 14:09:04 »
Goed te lezen dat je weer op de been bent  :)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #910 Gepost op: 03 juni 2018, 16:55:11 »
@Huibert,

Dank je wel, ... ik ben nog niet helemaal de oude, maar het vordert gestaag.
Knutselen vormt overigens wel een prima therapie. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3723
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #911 Gepost op: 11 juni 2018, 13:01:36 »
Voor de aandrijving van de wissels ga ik gebruik maken van de EMV wisselaandrijvingen. Hiervoor heb ik twee modellen gelaserd uit 4mm dik acryl. Model A (de grote variant) is voor gebruik onder de tafel, model B (de kleine variant) ook, maar deze kan evengoed boven de tafel gebruikt worden. In ons geval handig, omdat er in het schaduwstation en de "verborgen" wisselstraten geen plek is onder de tafel.



Klik op de plaatjes hierboven om van beide een filmpje te starten.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)