Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288202 keer)

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1110 Gepost op: 05 december 2019, 16:59:30 »

Ik bedoelde eigenlijk het spoor verdiept leggen, net als tegenwoordig in Almelo.
De doorgaande treinen gaan dan onder het rangeerspoor door, zonder dat het elkaar hindert.
Maar nu ik een beetje rond kijk, kan ik eigenlijk nergens een goed nederlands voorbeeld vinden.
Fijne dag,
André.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1111 Gepost op: 05 december 2019, 17:16:06 »
Die opperde Alewijn ook al :o.

Ben meer geneigd dat spoor hoog te leggen of in ieder geval halfhoog zodat alles er enigszins verdiept onderdoor kan maar ik wil dan ook weer niet teveel problemen met stijging en dalingen dat er wagonnetjes afhaken in hun rit.

Halfhoog een reële optie? De sporen die uit Utrecht CS vertrekken liggen niet overal op een hoog taluud.
Naar het zuiden en oosten dalen ze zelfs naar 0 niveau.

Heel in het verleden van dit topic ook eens aan gedacht, lijkt alsof het nu allemaal een beetje tot leven komt.

 (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1112 Gepost op: 05 december 2019, 18:07:46 »
De hoogte zal afhangen van het spoor dat eronder door loopt.
Dat zou ik trouwens niet in een tunnel leggen maar als straatspoor. Het bovenliggende spoor daar op een viaduct. Dat ziet er denk ik levendiger en ruimer uit. En je ziet meer van je goederentreintjes...

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1113 Gepost op: 07 december 2019, 11:22:55 »
Hoi Koen,

Het hoge dubbelspoor aan de linkerkant van de tekening loopt nu in een boog weg. Kun je die boog ook weglaten en het spoor rechtdoor laten lopen naar links? Als er daar in je kamer nog ruimte is voor een fiddle yard?
In dat geval zou je ook nog een stukje rangeerspoor aan de linkerkant onder het dubbelspoor door kunnen laten lopen naar nog weer een aansluiting.
Maar zoals gezegd. Als er geen ruimte is, houdt het op.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1114 Gepost op: 07 december 2019, 18:04:30 »
Hoi,

Helaas Hijlco

Het is binnen de maten van de kamer. Zo'n 2,5 x 2,5 mtr.
De bochten gaan er vanaf als "nutteloos stuk" spoor, kan wel mijn best doen die zo ruim mogelijk aan te leggen.

Maar het neemt niet weg dat aan het eind van het industriespoor beneden aan de linkse kant boven nog iets krijgt.
Maar dat laat ik over op moment van bouwen.

Ondertussen vandaag huiswerk gemaakt.
Na een rondje Ikea even door mijn geboortestad rondgereden.

Je rijdt, fietst of loopt van de Amsterdamsestraatweg, ter hoogte van de Meidoornstraat deze straat in.
Dan kom je aan de achterkant van de oude fabriekshallen aan de 2e Daalsedijk.
Ik weet zo even niet wat daar precies in heeft gezeten maar alles had te maken met Werkspoor of Demka.



Dat maakt vooral op deze druilerige zaterdag een desolate indruk.



Willekeurig wat foto's genomen van de huizen ter plaatse.
Geeneen is hetzelfde.
Hier goed te zien hoe de segmentbogen en andere details hun werking hebben.
Ik weet nu even niet of het nu hele woningen zijn of, gezien de voordeuren, onder en bovenwoning.



Hier de hal die dwars op de bebouwing staat.
Ik ben alleen al verkikkerd op de structuur en ontwerp van dit gebouw.



En nog een slagje naar rechts de straat in die ik eerder in mijn topic gelinkt had in Google vanuit de lucht.
Maar dan van dichtbij.



Over het algemeen is er nog veel tussenruimte die met groen opgevuld wordt dat komt op de module ook terug.

Heb nog niet bepaald waar en welk gebouw ik ga maken maar in ieder geval keus genoeg.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 15:50:49 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1115 Gepost op: 07 december 2019, 18:27:28 »
Die fabriekshallen, dat is prachtig inspiratiemateriaal voor de modelbaan! In Utrecht zijn er nog steeds best veel van die gebouwen te vinden. In de jaren 90 woonde ik hier niet ver vandaan. Wat hier voor bedrijvigheid was weet ik niet meer. Ik denk niet dat Werkspoor of Demka hier gezeten hebben, die zaten meer naar het westen, verder van de stad.

Die huizen zijn ook heel karakteristiek, leuk. Echt Utrecht.

Groeten, Pieter

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1116 Gepost op: 12 december 2019, 22:51:59 »
Hoi,

Dank Pieter, zekers inspirerend, kan zo zijn dat ik nog wat van die rondes maak, is de winter ideaal voor.
Ook al bouw ik even nog niet, dat zal pas na de kerst/oud&nieuw worden.
Ik rijdt tegenwoordig voor een textielwasserij gespecialiseerd in de food-industrie, topdrukte momenteel!

Deel ik nog maar de rest van het fotorondje Utrecht.



Het Werkspoorcomplex aan de kant van Amsterdam-Rijnkanaal.
Als je er ooit een keer heen gaat of zelfs naar binnen gaat (binnenkort wordt de Finale Expeditie Robinson hier uitgezonden).
Buiten is het ook goed toefen.
Je kan er helemaal omheen lopen.



Het complex zoals ik het graag zie in half-reliëf, zonder "kathedraal" erachter :(. Ik vraag me dan af of dit altijd al de bijnaam was of dat het er later bij is gekomen?
Voor mijn module zal ik het compleet moeten spiegelen, kom daar maar is uit.



De combinatie oude en nieuwe structuren in bouw is goed te zien.
De grootte van de stalen deuren maken diepe indruk. Ik heb vernomen dat hier de materialen voor treinenbouw aan en af gevoerd werden via het eigen haventje. Ook werden er treinen geëxporteerd. Toch een stuk zware industrie wat verloren is gegaan.
Dat hekwerk in front zal zo'n 2 meter hoog zijn voor de impressie.



Het haventje is niet zo groot.
Opvallend blijft dat de kades hier niet hoog zijn.
Het schip vaart vanuit het haventje zo Amsterdam-Rijnkanaal op, links naar Tiel rechts naar Amsterdam.



Het bruggetje van de Keulsekade, links gaan we richting Douwe Egberts, rechts onder de bruggen van de spoorlijn naar Zuilen.



Close-up.



Close-up ijzer en klinknagels.



Ondertussen weer verder aan de ontwerpen van de huizenblokken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 23:41:22 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1117 Gepost op: 01 januari 2020, 23:22:07 »
Hoi,

Ook van mij voor iedereen alle goeds en goede gezondheid voor 2020!

Helaas niet veel gebeurd.

De treinenhobby dreigt ook een beetje te stranden op dit moment.
Ik kom wel vooruit met de plannen maar de uitvoering laat op zich wachten.

Zoals elders vermeld in een topic werkt mijn Multimaus niet meer naar behoren.

Ernstig op zoek naar ander besturingsysteem.
De speren staan op de Roco Z21 gericht maar ik oriënteer me momenteel ook voor een oplossing als bv Dinamo.
Zelf technische dingen bouwen met bv Arduino zie ik niet snel gebeuren wegens gebrek aan technische kennis/ervaring.
Ook digitaal zal ik de kennis nodig hebben.

Mogelijk zal ik ook de bedrading dan moeten herzien.

Zoals ik er nu over denk wil ik zowel digitaal als analoog kunnen rijden aangezien ik er nog wel eens analoog een bij koop en die nog niet direct laat digitaliseren.
Alhoewel ik denk dat dat soort aankopen af zal nemen de komende jaren omdat er steeds meer digitaal materieel in de omloop komt.

Die keus wil ik dan wel optimaal kunnen benutten.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 01 januari 2020, 23:30:56 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1118 Gepost op: 09 januari 2020, 14:35:22 »
Zo,

Eindelijk een rustige middag.

Heb een proefopstelling gemaakt met de beschikbare middelen.

Het langgekoesterde tijdperk IV NS gele kleurstelling maar eens uit de dozen gehaald.
En op de te maken dijk gezet.



Hier een indruk van de grootsheid van de te bouwen gebouwen, misschien gebruik ik deze gevels nog met aanpassingen.
Ook begonnen met de rangeersporen.



Ligt nu nog op een werktafel, moet nog op ooghoogte komen.
Rails moet er ook nog bijgekocht worden.
Ik denk aan voor de spoordijk te gaan beginnen met Peco of Roco zonder bedding en dan uiteraard zelf ballasten.
Er zullen ook bovenleidingsportalen moeten komen en seinen.



Luchtopname van rangeersporen achter de dijk.
Je moet wel over de dijk heen kunnen kijken, de hoogte van de dijk valt me mee en de modules komen op 1, 16 cm ongeveer barhoogte.
Das de hoogte van het oude Midland die erop gaat aansluiten.

Besloten dat ik kamerrond ga rijden met 1 helft scenery en de rest om om te lopen en eventueel met passeersecties.
De passagierstreinen wil ik proberen te automatiseren.
Er moeten dan wel wat passeer mogelijkheden zijn voor treinverkeer.

Voor het nieuwe digitale systeem heb ik nog geen keuze gemaakt.
Het rangeren wil ik sowieso met de hand doen.
Ik zie ook een mogelijkheid om het rangeerdeel op het kamerronde ovaal aan te sluiten zodat er ook samengestelde goederentreinen rond kunnen rijden.

De geplande modules met huizen en fabriek zullen dan als doorgangsmodule dienen.

In ieder geval weer wat vooruitgang

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 18:54:16 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1119 Gepost op: 10 januari 2020, 00:08:55 »
En nog even een verlate Nieuwjaarsduik in het HUA genomen, verfrissend!

Een glimp gevangen van de Demka aan de Oostzijde van de vroegere Demkabrug.

Vind ik een heel archief van Werkspoor, en NV Nederlandse Staalfabrieken/Demka.
Teveel materiaal maar mooi om te zien wat er zoal de fabrieken uitkwam hier.
Wagons, Autobussen, Trams, en veel treinstellen.

Natuurlijk alles verdeeld over zijn eigen werkplaatsen maar de stad is er groot mee geworden.

Ook was er een railsstaaflasfabriek(SLI) en een Demka bruggen fabriek.



Bron:HUA X54456-C23481-C

Ter vergelijk nog bestaand in 1981.
Anno nu alles plat, behalve die huizen links met het café. Die staan er nog wel.

Om maar weer even de grootte van de industrie te geven.



Zo jammer dat ik nou net in die laatste periode serieuzer werd met de hobby.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Ontstaan Werkspoorkathedraal.
« Reactie #1120 Gepost op: 17 januari 2020, 23:40:12 »
Hoi,

Eens even verdieping in het echte archiefwerk.

In zoeken naar een antwoord op mijn eigen vraag “wat speelde zich allemaal af op het terrein van Werkspoor”?
Opnieuw zoeken in het HUA waar ik een archief vind van ruim 700 foto’s.
Aanrader om nog eens echt op bezoek te gaan om de foto’s te bekijken die geblokkeerd zijn wegens auteursrechten.
Er zitten echt mooie platen bij die de tijd van weleer vertellen.
De “Werkspoor Kathedraal” zoals we hem nu kennen is een lelijk gedrocht van na de oorlog.
Op een oude luchtfoto & tekening is te zien dat er een hele andere indeling was waarvan alles is verdwenen maar wat een grote industrie was met eigen makerijen/opslag/gieterij.

Ik vermoed dat de zgn "Kathedraal" op de plek staat van de bruggenmontage, dat is bij het haventje.
Ik dacht eerst linksvoor bij de Demkabrug, maar dat is de Houtwerfopslag.



Catnr 39991, Vervaardiger onbekend



Catnr 120008, vervaardiger KLM Aerocarto, fotograaf jaar 1923



Catnr 76235, Luchtfoto vervaardiger KLM Aerocarto,  jaar 1938

Heel mooi te zien het oude haventje voor materialen aan/afvoer, links is Julianapark en de wijk Zuilen te zien en nog net een stuk Amsterdamsestraatweg.
Mooi zijn ook de toegang sporen. De ingang was daar waar nu de Cartesiusweg ligt. Vroeger lag het buiten de stad.
Let vooral op de jonge geplante bomen aan het weggetje, de Lageweidsedijk (tot 1975), rechts op de eerste foto.
Dit heeft zo tot de 50-er jaren geduurd tot de fabricage van Nederlands Spoorwegmaterieel in Nederland afnam en door het buitenland overgenomen werd en geïmporteerd werd.
Omstreeks de 60-er jaren werd alles grotendeels gesloopt en maakte de oude fabrieksterreinen plaats voor nieuwe industrieën op industrieterreinen zoals het nu is.
Volgens zeggen van de site van de Werkspoor Kathedraal en het archief werd dit pand gebouwd om alle  fabriekshallen en bijbehorende taken te verzamelen in een groot pand: de Kathedraal.
Er zijn nog wagons gebouwd en waarschijnlijk dienstmaterieel.
Daarna kwam er een ketel/apparatenbouwer in tot het leeg kwam te staan.



Catnr 153592, Demka spoorbrug, jaar 1965, vervaardiger Nederlandse Spoorwegen, fotograaf.
 
Dit is meer met de rug naar het Noorden genomen, de Demkabrug richting CS.
Aan de horizon rechts is goed de ligging van de diverse gebouwen waar te nemen.
Nu komen we dichterbij.



Catnr 76225, Vervaardiger Polygoon, Ned Fotobuerau, fotograaf, jaar 1935

Hier de maak van de Waalbrug.

Sommige foto's laten zich helaas moeilijk downloaden hier uit het archief. In dat geval raad ik aan zelf een kijkje te nemen in het HUA

Edit: Foto's mogen gedeeld mits op verzoek HUA de vermelde Catalogusnr vermeld worden en de vervaardiger.


Ivm downloaden maak ik van het materieel nog een aparte sessie hier.

Als er iets is wat historisch niet correct is houdt ik me aanbevolen voor aanpassingen in tekst.

Waarom zal weldra duidelijk worden. :D

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 00:20:47 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1121 Gepost op: 18 januari 2020, 00:28:10 »
Zeer interessante materie! Dank voor delen. Ben benieuwd wat je ermee gaat maken :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1122 Gepost op: 08 februari 2020, 19:25:47 »
Hoi,

De module Werkspoor is in ontwikkeling.
Afwachten wanneer ik daar aan kan beginnen.

Tussentijds bezighouden met Autocad tekenen leren.
Zodat ik in de toekomst tekeningen kan aanleveren.

Weer eens mijn bestaande baan onder ogen genomen.
Daar kan wel het nodige gebeuren, heb de spirit weer gevonden :D.

Al heel lang in de planning ligt de bouw van een soort betonnen tunnelingang, voor de stadsbewoners erboven zodat de treingeluiden een beetje gedempt worden.



Het dak moet er nog op, looppaden, groen etc.

Weer verder.


Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 19:36:46 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1123 Gepost op: 11 februari 2020, 19:37:43 »
Hoi,

Vorderingen in stedelijke sferen.


De eerste foto laat de bedoeling zien wat er moet komen. Een mini dieseldepot.
De loods wordt nog vervangen door een andere.
Het is de bedoeling hem aan de voorant open te laten zodat je naar de werkplaats kan kijken.



Overzicht wat meer naar rechts, het moet ook tegelijkertijd een rustieke overgang worden naar de stad en achtergrond.
Druk mee bezig hoe ik dat ga doen.



Het laatste plaatje.
Hier kom ik even op het idee om de laatste twee arcaden te wisselen met de deuren. Naar achter in de hoek dus.
Dan de weg achter langs de tunnelportaal doortrekken naar voren, daar waar de Unimog nu staat.



Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #1124 Gepost op: 11 februari 2020, 20:16:41 »
Mooie sfeervolle platen (y) Een ander loodsje mag inderdaad wel, het lijkt nu of de sik klem zit.
Groeten,
Richard