Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door Renť 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
RoŖnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hťt spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen) door Bert_Apd
23 oktober 2017, 20:40:08
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 121168 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2472
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #720 Gepost op: 11 augustus 2017, 23:12:45 »
Ter inspiratie kun je naar de overweg in Boekelo kijken; is erg
"Duits" om te zien, maar wel origineel NS 8)

Paar knipperpaaltjes met een lamp, wat schrikhekjes en NS-
andreaskruisjes en het is compleet :)

Vr gr,

Tis
********

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #721 Gepost op: 12 augustus 2017, 10:24:05 »
Thanx Tis,
Zal er ff op struinen op het www.

Wil er zeker knipperlichtjes bijmaken, heb oranje knipperledjes liggen.

Denk dat ik wel een SwitchPilot moet aanschaffen.
Ik kan natuurlijk wel beginnen met plaatsen en inbouwen.

Gr Koen.
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

tothebeach

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #722 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:32:03 »
Ik zit even te kijken op Klassieke beveiliging.com en zie daar dat in Nederland de overwegbomen schuin tegenover elkaar staan. Niet zoals jij het had gepland, maar juist andersom. als je aan komt rijden met de fiets/auto/brommer dan staat de boom aan de linkerkant.
In Beekbergen staan de bomen overigens aan 1 zijde van de weg, zoals ik ook voorstelde.

Groet,
Michel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • NS tijdperk IIIc
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #723 Gepost op: 12 augustus 2017, 22:14:57 »
Heeft dat niet het een en ander te maken met de manier van bedienen?
Op de oude overweg in Obdam stonden de bomen ook aan ťťn kant, de kant van het station, waar ook het windwerk voor de bediening stond.
Hiermee werd voorkomen dat de trekdraden voor de overwegboom onder de overweg doorgevoerd moesten worden.
Bij mijn weten werden later de elektrisch bediende hele bomen links van de weg geplaatst, zodat bij openen de rechterrijstrook het eerst vrijkwam.
Hoe de AHOB's en afgeleiden geplaatst zijn, kunnen we nog dagelijks aanschouwen.
OriŽnterende herintreder ;)
Fotodijk(je)
Obdam

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #724 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:49:34 »
Interessante materie,

Denk dat het afhankelijk is van de lokale situatie.

Grappige is dat het oorspronkelijke bouwschema van het Faller-pakket B-174 een aandrijving met een motorblokje toont en alle trekdraden moeten door de plastic bodem getrokken en gespannen worden.
Ik was er al is mee bezig geweest om een zelfgebouwde bodem te maken met de aanwezige onderdelen.
Inmiddels mis ik een en ander en moet ik even het huis doorzoeken, de treinspullen liggen verspreid opgeslagen, sinds 2013 ::).

Ik wilde sowieso niet met die originele bodems werken omdat het geen gezicht is zo'n verhoging.
Die  maak ik dan zelf wel, al is het fragiel spul allemaal :(.

De bomen zijn compleet, het motorblokje heb ik, maar mis een en ander.

Gr Koen.
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #725 Gepost op: 14 augustus 2017, 00:35:15 »
'n Avond,

Afsluiting weekend helaas...

Alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld, heb zo'n sorteerbox en daar zaten de meeste in een laadje daarvan.

De bedoeling was/is om een vloeiende overweg te maken op het Profi-systeem die ik gebruik, dat gaat dus niet met die plastieke boterhammen die erbij zitten.
Leuk voor een heuvellandschap maar niet voor een vlakke baan.

Op basis van roerhout voor verf heb ik uit de doos twee strips gebruikt waar al een gleuf in zit.
Heb dit alles afgestemd op de ruimte voor een weg, zonder fietspad wel een voetpad aan 1 kant.
De gleuf is bedoeld voor het doorvoeren van de verenstaal van de servo en dient voorlopig vrij te blijven.
Voor de rest gebruik zoveel mogelijk de bestaande onderdelen uit het pakket.
Op de foto zie je de tot dan toe gemaakte voortgang:



Het windwerk, of wat er voor door moet gaan van Faller, heb ik ondersteunt met een stukje plastic uit de rommeldoos.
De paaltjes die de spoorbomen opvangen niet meer gevonden maar een alternatief was ook snel gevonden uit onder andere een set verkeersborden.

Aangezien de boel nog ingebouwd moet worden wil ik alle opties openhouden.
De rails ligt nog los de delen tussen de rails ook.
De weg hangt over een stuk piepschuim aan een kant zodat ik straks de moduleovergang kan wegwerken.



Het werk vordert gestaag, een hoop scenerymateriaal lag al klaar zodat ik nu gelijk wat kan afwerken voor de inbouw.


Weer een uurtje verder was er een aardige vrije doorgang gecreŽerd, kieren en naden zijn achteraf nog wel te vullen met Alabastine ofzo.

In ieder geval een manier om hem voorlopig in te kunnen bouwen en uit te kunnen breiden met servo.
Ben maar op mijn gevoel afgegaan en heb de bomen om en om geplaatst.
Maar ff zien hoe die servo precies geplaatst moet worden.
Ik denk bij het eerste haakje bij het contragewicht van de spoorboom. Daar heb ik een stukje ijzerdraad getest en die beweging ging prima.

Voorlopig het resultaat.




Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 08:49:04 door NS264. Reden: link erbij »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #726 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:40:40 »
Koen, misschien helpt deze foto ook nog iets (Amstelhoek, 04-04-1980):



Groet, Frank

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #727 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:32:50 »
Spoorzeven, dank voor de mooie plaat.
Als ik het 'm zou omdraaien zie je de details van het windwerk niet.

Maar hoogstwaarschijnijk maakt het niet uit als je de slagbomen de andere kant laat opgaan.

Ik kwam deze pagina nog tegen: Overwegen

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 01:32:13 door NS264. Reden: tekst »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #728 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:49:42 »
Het weekend was weer te kort om met de hobby bezig te kunnen zijn. >:(

Ik heb vanmorgen de voorste spoorboom omgezet naar de linkse kant.
Dat moet je niet doen vlak voor je je werk begint, maar goed.

Geeft inspiratie voor het volgende:
Versie 2.0 van de overweg.
Opnieuw opbouwen, houtjes eraf en een degelijk stukje 18 mm hout fabrieken waar het op kan staan.
Daar gatje er in boren voor servo en klaar is Kees. @patent. 8)
Naadjes afsmeren en inbouwen maar.

Dat gaat goed komen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 00:24:19 door NS264. Reden: tekst »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #729 Gepost op: 10 september 2017, 00:35:39 »
Zo,

September alweer.
Beetje stilgevallen hier.

Plannen zijn er zat, nu de uitvoering nog.
Binnenkort vakantie, dan kan ik de draad weer oppakken hier.

Momenteel bezig de elektra aan elkaar te bakken wat niet mijn favoriete bezigheid is maar het zal moeten van mezelf.
De module met de grindfabriek ligt op zijn kant voor dit werk.
Kwamen wel wat ideeŽn voor de fabriek die ik ietsjes wil wijzigen qua opstelling met de kade.

Op de nieuwe hoekmodule is een hoekpand aan de straat gepland.
De eisen zijn een simpel hoekpand met winkelruimte en eventueel een opslag je achterom in halfrelief.
Het hoeft niet met allerlei ingewikkelde patronen of versieringen, gewoon simpel te maken en bouwen stadspandje.

ff nog weekje ertegenaan, misschien morgen een ontwerp maken alvast.

Groet, Koen.

WillieNelson: OnTheRoadAgain.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
  • Bouwt aan [Emplacement Oosterhout vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #730 Gepost op: 10 september 2017, 10:58:21 »
Ben benieuwd naar dat wat komen gaat!

Groetjes en fijne vakantie vast,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Emplacement Oosterhout vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #731 Gepost op: 16 september 2017, 15:19:21 »
Hoi allen,

Al enige tijd het plan om dat hoekpand te maken. Beetje scratchbuilden uit restanten.

Dit is zo'n beetje het idee, geen tierelantijnen gewoon een hoekpand op eenvoudige bouwwijze zoals je ze door het hele land in de naoorlogse stadsbuurten kan aantreffen.



Geen idee wat de standaardmaten zijn van de tussenafstand van de ramen.
Ik heb nog restanten HollandScale huizen die ik gebruik hiervoor om de maat te bepalen.
De deur komt in een schuine hoek te staan van 45graden met nog een raam erboven.
Ik ga voor de versie zonder schuin dak, plat dak dus.

Het is halfreliŽf, in het zicht veld is aan de achterkant nog een beetje ruimte voor een aanbouw/opslag en stukje tuin.
Maatwerk.

Maar eens een bouwtekening maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2017, 15:23:38 door NS264. Reden: tekst »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7292
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #732 Gepost op: 17 september 2017, 12:24:11 »
Volgens mij is er niet echt sprake van een "standaard afstand" tussen ramen,e.e.a. werd meestal bepaald door de architect die een huis moest ontwerpen voor nieuwe woonwijk nr zoveel.
Een minimale afstand zal er wel zijn denk ik,dit ivm stevigheid van de gehele constructie,kan me tenminste niet voorstellen dat het vroeger er steviger van werd als je b.v. 20 ramen met 5cm afstand onderling in een groot en hoog pand stopte en daar dan 2 etages op wil laten rusten  ;D
Bovendien je moet je kabels en leidingen voor bv stopcontacten en een kachel toch ook ergens kwijt  ;)
Verder is je realisme gehalte al erg hoog daar,de muur is al beklad met reclame,de voordeur hangt er al scheef in en je hebt al houtrot in je raamkozijn  ;D ;D ;)
Ben benieuwd naar wat je er van gaat maken  8)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #733 Gepost op: 17 september 2017, 12:32:48 »
Verder is je realisme gehalte al erg hoog daar,de muur is al beklad met reclame,de voordeur hangt er al scheef in en je hebt al houtrot in je raamkozijn  ;D ;D ;)

 ;D ;D

Maar op zich past die toestand dan weer helemaal bij de sfeer van een wat afgeleefd (verouderd/verweerd/verroest) stadsdeel. Het past bij de stijl van Koen zeg maar.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #734 Gepost op: 17 september 2017, 17:32:26 »
Hoi,

Ik heb een stukje pand als malletje gebruikt en de maat hiervan overgezet op papier.
Niet echt ingewikkeld gemaakt de tekening is gebaseerd op de  bestaande delen en hoef ik ze alleen maar in te tekenen.
Dat ziet er dan zo uit bij mij.



En toen pakte ik er maar gelijk styreen muurplaat erbij en ben ik gaan snijden.
Dat ging best rap, opletten dat het wel recht blijft valt nog niet mee als je de bakstenen "recht" wilt houden.



Met al die restantjes is het niet meer of minder als een bouwpakket.
Dit smaakt wel naar meer.
De kieren en gaten worden opgevuld en er worden nog steunmuren gezet maar de opzet is er in ieder geval.

Afgeleefd zeker, maar nog niet onbewoonbaar verklaard, alhoewel?

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 17 september 2017, 17:41:34 door NS264 »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.