Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.

(1/234) > >>

NS264:
Weer present.

Even een beetje zomerse rust genomen en eens rustig al mijn en forumgebruikers' ideeen nagelopen.
De mogelijkheden blijven eindeloos.

Voor degene die mijn oudere plannen kennen en deels de bouw zal de titel bekend klinken.
Voor de nieuwe volgers even een korte uitleg hoe deze baan tot stand komt.
Ikzelf kom uit Utrecht en woon nu in Tiel. Daar ik mijn jeugd vaak langs het Utrechtse binnenwater doorgebracht heb en aan de Lek en nu dan in Tiel kwam ik op het idee een industriele baan te bedenken gebaseerd op de lijn Utrecht Ledig Erf tot Nieuwegein via de Jutphaseweg langs de Vaartse Rijn.
Er is daar geen spoorgeschiedenis maar wel veel kleine en grote bedrijfjes langs het water. Opvallend is dat de kades erg laag zijn.
In mijn baanplan loopt er denkbeeldig een industriele spoorlijn vanaf de hoofdbaan langs al deze bedrijfjes langs het kanaal.
Dan kom je op allerlei hoekjes en gaten ook als je veel kleine rangeerbanen hebt bestudeerd.
Ik ben sowieso afgestapt van een standaard rondgaande baan. Dit wordt puur rangeren met korte treinen. In eerste instantie geen personenvervoer maar alleen vervoer van/naar de fabrieken en de nog een oude goederenoverslag.
Dit alles in tijdperk IV NS. Met nog de aanschaf van fabriekslocjes op het oog en verder nog meer goederenwagons.

Allereerst de beschikbare ruimte met een schoorsteen als obstakel.
Ongeveer 2,00 x 2,00 meter. In U-vorm met modules van 120 x 60/75.





Enkele afkortingsbetekenissen:

F= willekeurige fabriek.
AK= afvoerkanaal
GS= artitec vGend en Loos.
MV= Mengvoeder Piko.

Olieoverslag.

De hoofdbaan ligt op niveau +1.
De havensporen liggen iets lager. Vallen iets buiten de tekening maar ik kan daar nog uitbreiden met een centimeter of 10.

Dit was het voorlopig. Vragen of ideeen hoor ik graag.

g-j:
Hoi Koen, volgens mij keer je langzaam terug bij eerdere plannen. Goed!
2 opmerkingen, kun je de linkermodule ook doortrekken naar het raam? Je omloopspoor wordt dan langer. En de tweede, de wisselaansluiting naar je goederenloods is niet handig. Als de mengvoederfabriek wagens op het spoor heeft staan, moet je deze eerst verplaatsen voordat je de goederenloods kunt bedienen. Is dat bewust om meer rangeermogelijkheden te creëren?

Groet, Gert-Jan

NS264:
Hoi, GertJan

Weer terug? ;)
In eerste instantie staat de mengvoeder daar tijdelijk. In de toekomst kan die naar moduul 3 verkassen. Op deze lokatie houd ik hem even zonder railaansluiting. Als het uitkomt met de sporen kan ik er nog een spoortje bij leggen. Een optie.

Ik kan wel tot het raam maar die houdt ik liever volledig vrij.
Er kan wel een centimeter of 10 a 15 aan module 1 bij. Een optie :).

 

NS264:
Het ontstaan van Midland is hier terug te lezen. Ik plaats de link maar even hierbij.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49445.msg3221475556/topicseen.html#msg3221475556


VFR:
Hoi Koen,

Mooi, daar is 'tie weer!  ;D Met een vernieuwd plan.
Nou ja, al het goede van de oude plannen is bewaard gebleven.

Vragen en ideeën hoor je graag. Maar wat vind je nu zelf de belangrijke onderdelen van je plan? En waarom?   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie