Algemeen > Wim Mesu

Stoomkraan van de SHM en de SGB

(1/7) > >>

WimM:
Wat ik al lange tijd in de planning heb staan moet nu maar eens opgestart worden.
Een eigen topic voor de stoomkraan

Gebrek aan goede foto's is meestal de bottleneck, dus ben ik maar's aan de slag gegaan.
Het moet nu ook wel, want binnenkort komt er in een landelijk modelspoorblad meer aandacht aan dit apparaat en het bouwset (is toegezegd).




Ik heb het kraantje al een jaar of 6 in mijn leveringspakket.
Niet echt een hot item, maar wel een leuk ding om te zien. En ook om te bouwen.
Het was af en toe ook al eens in andere topics te zien. Maar een eigen topic geeft meer ruimte om alle specifieke eigen zaken bij elkaar te zetten en op te schrijven.

Geschiedenis.
De kranen zijn na de 2e W.O. bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen gebouwd, 2 stuks in totaal.
Er reden bij de Schelde na de oorlog nog wel meer van deze kranen rond, ook die met de verticale gieken.
Maar die waren veel ouder en zijn kort na de oorlog allemaal gesloopt.
Alleen de 2 die na de oorlog gebouwd zijn, zijn tot 1972 in gebruik gebleven en in de jaren daarna afgevoerd.
Ik werkte er vanaf 1970 en ben de nodige keren naar de kranen in bedrijf op het platen- en balkenopslagterrein gaan kijken. Ze hadden toen de geel-zwarte outfit, geen buffers, soms gele schrikstrepen en/of hout op de bufferplaat.



Men had ook nog een paar lage platte spoorkarren voor het vervoer van de materialen. Deze konden worden verzet met de kranen, die dus zelfrijdend zijn.
Na 1972 zijn de kranen afgevoerd, waarbij er een exemplaar bij de Stoomtram Goes Borsele terecht is gekomen, waarbij hij lange tijd in de gele outfit is blijven staan. Hij is nu gedemonteerd, geconserveerd. Maar door een veelheid aan andere projecten, gebrek aan mankracht en middelen zal hij nog wel een poos zo blijven.

Het andere exemplaar van de 2 kranen verhuisde naar Hoorn, naar de Stoomtr. Hoorn Medemblik en werd daar in bedrijfsvaardige staat gebracht. Daar werd hij ook voorzien van buffers, de groene, grijze en zwarte outfit, een roodbruine giek en een groot nr. 39 op de cabine.



Tot zover de intro. Wordt vervolgd. WM 

 

Besselspoor:
Wat een leuke kraantjes zijn het toch. Echt een meerwaarde voor je emplacement, het is dat ik ze op mijn module niet geloofwaardig in kan zetten maar ik wil er toch wel een keer eentje bouwen.

zuylen:
Ik weet niet of ik de vraag mag stellen in dit topic. Toch doe ik het: "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" Dat is een stoomkraam gemonteerd op een standaardloc. In Engeland werden ze wel gebruikt.  Eigenlijk waren dit soort locs ook een complete stoomkraan.
Zie verwijzing: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NSWGR_Locomotive_Crane_318.jpg
of een modelletje van een Neilson loc met kraan: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/310/7l16-neilson-crane-tank/


Overigens zijn die modellen van de twee stoomkranen op de afbeelding prachtige modellen.  (y)

Niks:
Bij de eerder door Wim genoemde scheepswerf De Schelde heeft wel een kraanloc gereden. Over deze kraanloc en de prototypes van de stoomrailkranen van Wim is in dit artikel meer geschreven.

Of de NS ooit zulke kranen gehad heeft? Ik weet het niet. Maar als, dan zullen deze waarschijnlijk geen volledige toelating tot het net hebben gehad.

WimM:
Qua profiel pasten deze 2 kranen niet op het spoorwegnet.
Ze zijn in ieder geval te hoog en ik dacht ook te breed.



Er volgen nog wel meer kranen die wel op het landelijk net zullen kunnen.
Mvrgr. Wim M

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie