Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Ronald69
Vandaag om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 20:49:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:38:18
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Z21 en Railcom, hoe en wat  (gelezen 4754 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Z21 en Railcom, hoe en wat
« Gepost op: 13 juni 2014, 20:55:22 »
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe baan een Z21 aangeschaft (de zwarte, met grote Z) en ik ben aan het experimenteren geslagen. Het Railcom verhaal is mij volkomen onduidelijk. Via de locprogrammer gezien dat Railcom aanstaat in de decoder (loksound 4.0), ook bij de Z21 staat railcom aan.

Z21 werkt ook keurig, d.w.z. geen kortsluiting, spanning op het spoor etc.

Ik zet de loc op het spoor en vervolgens gebeurt er niks. Dat ding zou zich toch zelf moeten aanmelden, toch? Moet ik iets in de Z21 doen om de gegevens op te halen? Als ik de loc handmatig programmeer werkt alles naar behoren.

Ik weet het even niet en hulp is welkom!  :-\
Met groet,

Ger.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2014, 12:39:08 »
Ger,

Helaas pindakaas maar zo zal het niet werken.
Hoe het wel werkt staat hier beschreven.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/RailCom.html

Kort door de bocht dus met Railcom-Secties en extra modules.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2014, 12:46:42 »
Raar, zeg. De Z21 zou volgens de papieren met railcom overweg moeten kunnen. Dus toch weer een hoop extra zooi aanschaffen om het werkend te krijgen. Dan maar een middagje programmeren.... :P
Met groet,

Ger.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3805
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2014, 15:42:21 »
Voorbereid betekent dat de centrale de railcom cutout in het DCC signaal verwerkt. Detectie van railcom loopt via een inputbus, dus loconet of expressnet en zo de centrale in.

Dirkjan

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2014, 22:19:57 »
Ha, ok, ik zie dat de Z21 wel de noodzakelijke ingangen heeft (loconet 1 en 2), maar op site zie ik inderdaad een reeks apparaatjes als voorbeeld. Heeft iemand van jullie ervaring met bepaalde merken en wat moet ik me voorstellen bij zo'n digitale sigarendoos? Één voor de hele baan of zijn er meerdere nodig? Laat maar weten. Zo'n aanmeld gebeuren is wel handig natuurlijk.

Hoor het weer graag.  (y)
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2014, 07:17:17 »
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dat verder gaat.
De informatie binnen krijgen is één ding. Volgens mij moet de besturingssoftware (bijvoorbeeld op de iPad in het geval van de Z21) er dan ook nog wat mee doen. Doet de software dat al?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2014, 21:31:38 »
Ben ook nieuwsgierig... Dus kijk het weer eens lekker van je af ;D
Spoor 0 adept

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2014, 22:31:14 »
Heul klein beetje off-topic  ;D maar Roco is op 20 juni aanwezig bij de Wapstad Den Haag. Info over "digitaal", demo Z21 en de mogelijkheid om vragen te stellen: KLIK.

Gr, Ben.

Gerritvw

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2014, 23:01:33 »
Morgen,infodag Z21 bij Meier&Blessing in Rotterdam.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2017, 14:48:18 »
Welke modules / accessoires / onderdelen heb je naast de Z21 nodig om de loc of treinstel wel automatisch te laten aanmelden als je de loc / treinstel op het spoor zet?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2017, 16:13:38 »
Citaat van: Meppelspoor
Welke modules / accessoires / onderdelen heb je naast de Z21 nodig om de loc of treinstel wel automatisch te laten aanmelden als je de loc / treinstel op het spoor zet?

Een EcoS centrale of een Piko DigiBox....

Op dit moment is ESU de enige die RailComPlus (want dat is wat zorgt voor automatisch aanmelden) beheerst.

Alle andere met RailCom (cut-out generatie) centrales zullen niet zelf aanmelden.

Om terugkoppeling te krijgen van wat waar staat heb je bezet/terugmelders nodig met z.g. Local Detectors per sectie spoor dat je wilt monitoren. O.a. iTrain, WinDigipet en vermoedelijk ook Traincontroller begrijpen dat. Ook de Z21 App, maar dan alleen de Android variant. De iPhone/iPod variant loopt flink achter en begrijpt alleen Lissy commando's

Grtzz,

Karst

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:17:45 »
Het enige wat een compleet pakket biedt is BiDiB, van Fichtelbahn.  Dat kan dan eventueel gekoppeld worden aan de Z21, of liever gezegd aan een besturingsprogramma.
Voor de rest is er geen enkel normaal in de winkel verkrijgbaar merk, dat het systeem als compleet kan leveren.
(PS  De "uitvinder" Lenz heeft er zelfs geen centrale voor)

Jammer maar helaas, zou het zelf zo willen kopen. Zal dus uiteindelijk wel BiDiB worden.  Maar ik hoor ook iets over nieuwe Loconet componenten ?
Maarten.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:44:53 »
Heb hier sinds 2 weken het systeem waar Maarten naar refereert, Bidib, aan de gang. Dat gaat 'redelijk', Railcom is zeker geen plug en play voor mij. Ja, voor m'n eerst loc ging alles in 1 keer goed, waarbij ik iTrain gebruik. Maar na een loc of 8 moest ik al aardig in de handleidingen gaan graven mbt instellingen die ik specifiek in de loc moest uitvoeren via m'n loc programmer.

Ik zie even niet hoe ik dit Bidib systeem aan de Z21 kan hangen. Maar dat kan aan mij hangen. Ik heb het direct aan iTrain hangen. Als je de complete Bidib module hebt, heb je mijn inziens de Z21 niet meer nodig.

Wat ik verder begrepen heb is dat Digikeijs met een Railcom detector bezig is, DR5088RC, gebaseert op Loconet. En van de week ook een meld module van ESU in de handen gehad waar 4 van de 16 melders met Railcom overweg kunnen. Met deze twee heb ik zelf geen ervaring.

Ik zelf ben van plan om dit op m'n gehele baan uit te gaan rollen het komende jaar. Voor het aansturen van m'n wissels gebruik ik verder geen Bidib, vind dat een beetje te kostbaar. Gebruik daar zaken van Digikeijs, en dat gaat prima.

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:54:02 »
Een EcoS centrale of een Piko DigiBox....

Op dit moment is ESU de enige die RailComPlus (want dat is wat zorgt voor automatisch aanmelden) beheerst.

Alle andere met RailCom (cut-out generatie) centrales zullen niet zelf aanmelden.

Om terugkoppeling te krijgen van wat waar staat heb je bezet/terugmelders nodig met z.g. Local Detectors per sectie spoor dat je wilt monitoren. O.a. iTrain, WinDigipet en vermoedelijk ook Traincontroller begrijpen dat. Ook de Z21 App, maar dan alleen de Android variant. De iPhone/iPod variant loopt flink achter en begrijpt alleen Lissy commando's

Grtzz,


Beste Karst,

Ik ben het niet eens met hetgeen jij schrijft over Railcom+. Een decoder, waarbij Railcom is geactiveerd zend continu, via kanaal 1, zijn adres uit en zal worden herkent.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Karst
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Railcom, hoe en wat
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2017, 18:04:24 »
Rinus, dat mag: niet met me eens zijn ;)

Maar wat je beschrijft is standaard RailCom. En werkt idd met elke RailCom Centrale en terugmelder.

RailCom+ echter gaat veel verder dan dat: het meldt niet alleen dat een lko ergens staat, het verteld de centrale wat voor lok, wat hij kan, welk adres hij graag heeft etc.

Dus allemaal zaken die je bij alle andere centrales zelf moet ingeven. Ook bij standaard RailCom (zonder +)

Grtzz,

Karst

P.S. RailCom+ wordt alleen door ESU echt ondersteund en valt onder zeer zware licentie voorwaarden. Kijk maar eens op de site van Zimo;)