Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Eric B
Vandaag om 18:59:47
Railtalk Magazine Latest Issue door St00mboy
Vandaag om 18:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 18:51:14
Restauratie TEE treinstel door Dwergsein
Vandaag om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's! door basjuh1981
Vandaag om 18:45:33
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:42:29
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 18:40:39
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Tjalling
Vandaag om 18:29:41
Ferro train 2021 door VFR
Vandaag om 18:29:16
Ergensnergens in H0e door GD
Vandaag om 18:14:46
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 18:14:14
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:07:37
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 18:07:05
Panier H0e en H0 2021 door VFR
Vandaag om 18:01:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:47:56
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 17:32:25
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door sdz1976
Vandaag om 17:30:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door VvKan
Vandaag om 17:23:38
Cubana door JaJo
Vandaag om 17:18:30
Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 16:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:47:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 16:42:28
Beneluxforum Kalender 2021 door Jelmer
Vandaag om 16:37:25
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Joshua
Vandaag om 16:36:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Jelmer
Vandaag om 16:34:36
Holland Oto 8-1230 VDL Ambassador Connexxion in schaal H0 / 1:87 door Valleitrein
Vandaag om 16:32:06
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s door Jeroen586
Vandaag om 16:22:45
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door stefan88
Vandaag om 16:17:46
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
Vandaag om 15:52:04
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
Vandaag om 15:41:03
  

Auteur Topic: Wind en zonne-energie  (gelezen 1715 keer)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Wind en zonne-energie
« Gepost op: 28 mei 2014, 22:47:17 »
Een Windmolen van Viessmann. Die had ik vorige week op de beurs in Joure aangeschaft. een fraai model dat dezelfde uitstraling heeft als zo'n paal in het echt.  Ze zijn hoog en je vraagt je altijd af, waarom is die paal hier neer gezet.



Zo ook in model



Leovardia Rail heeft de paal geplaatst in het museum depot. Het doel is om het depot en het station en nog veel meer door deze paal van groene stroom te voorzien.

In het echt zijn deze palen nog nuttig want de wind laat ze draaien en er komt dan echt stroom uit. In model gaat dat helaas omgekeerd. De wieken draaien omdat je er stroom op zet. Dus eigenlijk een dubbele verspilling. Het uiterlijk wordt aangetast en het kost ook nog stroom om hem te laten draaien.



De uitdaging is dus om de wieken wel te laten draaien en er geen stroom in de stoppen. Wind heb ik niet op zolder, dus dat valt af. (wordt vervolgt)
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 22:50:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wind en zonne-energie
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2014, 23:00:46 »
Een hamster onder de baan ?

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: wind en zonne energie
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2014, 23:06:14 »
Mijn plan is als volgt. Ik heb nog een tweetal zonnepaneeltjes, die ik een keer had aangeschaft, maar eigenlijk weet ik niet meer waarvoor.  Aangezien het museum depot bij een raam ligt, lijkt het me een goed idee om de zonnepanelen in te zetten om de windmolen aan te drijven. Zo ontstaat een soort perpetuum mobile, zolang er voldoende zon schijnt.



Het aansluiten. Een zonnepaneel is voor ons een handig ding, want hij levert ongeveer 12 volt en een klein aantal ampères. In mijn geval komt één zonnepaneel tot maximaal 5 watt



Bij 12 volt zou dit betekenen dat één paneel tot 0,6 A kan leveren bij heel veel zon. Dat hebben we natuurlijk niet in Nederland, dus een kwart lijkt realistisch. Gelukkig heb ik twee zonnepanelen en als je die parallel schakelt, heb je twee keer zoveel stroom, oftwel 1,2 A in de ideale situatie en 0,3 in de realiteit (als de zon schijnt).

De plaats van de zonnepanelen is belangrijk, ze moeten op een plek staan waar ze maximaal zon krijgen. In mij geval is dit voor het raam. Ze zouden ook op het dak kunnen, maar dat betekent klimmen in een dakgoot die inmiddels 100 jaar oud is en dat lijkt me niet zo'n goed idee. Bovendien heb ik dan ook veel kabel nodig en dus kies ik voor "keep it simple". de zonnepanelen staan vlak bij de spoorbaan.



en vanaf de andere kant



De zonnepanelen heb ik rechtstreeks op de windmolen aangesloten, dus alle energie gaat rechtstreeks de molen in, die dan -bij voldoende zon- spontaan kan gaan draaien.
Afgelopen week hadden we aan het begin van de week voldoende zon, en dan draait de molen eindeloos zijn rondjes, tot de zon ondergaat.



Ik moet zeggen dat project veel voldoening heeft gegeven. Leovardia Rail doet weer een stap in de goede richting, eindelijk groene stroom.

Gr. Bert

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re: Wind en zonne-energie
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2014, 23:43:31 »
 ;D (y)
Dit vind ik echt leuk! Goed gevonden.

Groet,
Michel

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Mooi toch?
Re: Wind en zonne-energie
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2014, 00:14:39 »
Geheel mijn baan draait op zonne-energie  ;D Heb dakje vol met panelen, en heb er ook een accupakket achter. Terug leveren doe ik na het opladen van de accu's. Door de accu's heb ik s'avonds als de zon onder is nog steeds zonne-stroom. Maar dit initiatief vind ik zeer mooi gevonden, een groen 1:87 model ook echt groen laten zijn. ;D Je kan ook in de tijd dat je er niet bent een accu opladen, dan heb je s'avonds dus nog steeds een groene windmolen  (y).
Gr. Dieuwe

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Wind en zonne-energie
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2014, 22:08:30 »
Geheel mijn baan draait op zonne-energie  ;D Heb dakje vol met panelen, en heb er ook een accupakket achter. Terug leveren doe ik na het opladen van de accu's. Door de accu's heb ik s'avonds als de zon onder is nog steeds zonne-stroom.

Dat eerst opladen van het accupakket geeft dat niet een verlies aan vermogen?  Heb je dan ook eerst nog een omvormer van het zonnepaneel naar 230 en dan weer van die 230 via de treintransformator naar de rails? Of sluit je de modelspoorbaan rechtstreeks op het accupakket aan?
Is het dan niet lucratiever overdag de stroom te leveren aan het elektriciteitsnet en `s avonds weer terugnemen?
Dirk die wacht op de fabricage van hoogvermogen opbrengst zonnepanelen in WP en dan van het dak veel kWh per m2 verlangt voor een gunstige €/kWh.
Oja, even terug naar het onderwerp: goed plan die windmolen op je modelbaan Bert, alleen nimby of NIVEA en niet in het museum.
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.