Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Martin Welberg
Vandaag om 10:08:31
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 15060 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2021, 09:50:53 »
Netjes gedaan Robert  (y)
Heb je een foto van de 1500V panto omhoog?

Gr. Frits
Groet Frits

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2021, 19:01:20 »
Na een duik van mijn NS 1219 van de modelbaan bij een vriend, heb ik ook Philotrain/Phildie-pantografen op deze Roco NS 1219 gezet. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. Ziet super uit.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2021, 19:08:55 »
De foto in perspectief was een beetje vaag idd, ik heb nieuwe foto's gemaakt:





Op deze foto met alletwee de panto's op is het nog duidelijkerder dat ze als het ware achterover leunen. Alsof het onderste dunne stangetje te kort is. maar als je deze langer zou maken kan ie weer niet goed neergelaten worden.



Verder ziet het er wel gaaf uit, zeker als ik de schuitjes nog wat verder bewerk met een tang. De uiteinden moeten meer naar beneden buigen. En zoals gezegd is het 25Kv sleepstuk te lang. Maar dat is lastiger op te lossen, tenzij iemand een andere kan etsen/laseren.

Plaatje ter referentie van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA#/media/Bestand:Thalys_PBKA_Refurbished_Nederland.jpg

Verder panto nieuws: ik heb inmiddels ook andere panto's voor mijn NS 1000 van FRIE. Maar die wil ik zelf nog wat verbeteren. Deze hebben namelijk geen stabilisator stangen waardoor ze soms super scheef hangen. En ik krijg ze niet mooi plat als ze neer zijn. FRIE heeft inmiddels ook panto's voor Hondekoppen en ander stroomlijn materieel (y)

Ook had ik eigenlijk de Artitec/Ree pantos van de 1300 er bij moeten zetten. Maar dat is niet echt een pimp actie, maar gewoon vanaf fabriek al super gaaf (y)

Mvg,

Robert




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2021, 19:19:26 »
@ Wisselwachter:

De Philotrain panto's zijn een stuk fijner gedetailleerd dan de plastic Roco's. Die bestonden nog niet eens toen ik dit draadje opende :) . Ik heb de Carmina panto's die op de Trix 1200en zaten getransplanteerd naar mijn Roco 1200en. Nu nog uitvogelen hoe ik alle panto's digitaal kan bedienen net zoals bij de Artitec 1300 :P

LS Models was zo lief om hun panto's los verkrijgbaar te maken voor een hele nette prijs. Je kan deze gewoon bestellen bij de vakhandel. Dus als je de pantografen van de Franse/Belgische locs wilt pimpen dan kan je deze kopen (y) Mits je geduld hebt.

Mvg,

Robert

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2021, 10:26:04 »
Als je na deze "pantografen pietluttigheid" nóg verder wil gaan kun je hier eens kijken hoe je het dak van je Thalys of andere hogesnelheidstrein nog kunt pimpen met allerlei isolatoren en andere elektrische spullen.
En hier hier zie je onder electro details (ongeveer 1/3 naar beneden scrollen) die spulletjes staan. Goed voor heel veel knutselplezier voor maar een paar €.
François
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 10:43:39 door 008200 »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2021, 13:08:19 »
Die losse frutsels zitten nog in de doos bij mij :)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1218
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2022, 00:06:23 »
Een oud topic nieuw leven inblazen.

Eindelijk de tijd en lef gehad om de schuitjes (destijds van medeforumlid Fissy gekocht) op de panthografen te monteren.
Alhoewel ze niet zo fijn zijn als de schuitjes van de Roco 1219, zijn ze veel fraaier dan de schuitjes die oorspronkelijk op de locomotieven zaten.








Nu heb ik begrepen dat Frie (Erwin Frick) ook schuitjes levert/heeft geleverd voor Nederlandse panthografen.
Heeft iemand hier informatie of foto's van?

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2022, 08:47:21 »
 (y) :)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2022, 10:29:13 »
Nu heb ik begrepen dat Frie (Erwin Frick) ook schuitjes levert/heeft geleverd voor Nederlandse panthografen.
Heeft iemand hier informatie of foto's van?

Stuur hem een PM. Dan krijg je vast de informatie die je zoekt.

Grtz, Ton

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2022, 12:30:08 »
Hierbij twee plaatjes waar ik de sleepstukken van Frie (hier nog de dunne van 0,2 mm dik) heb gebruikt bij deze Benelux Piko Hoko. Ik heb sowieso die verschrikkelijke smalle panto’s verwijderd en er Lima exemplaren voor in de plaats gezet, waarbij ik de originele brede sleepstukken heb vervangen door Frie-exemplaren. Daarbij heb het NMBS -exemplaar nog wat veranderd, door er een messing staafje van 0,4 mm dik overheen heb geboden en vast gesoldeerd. Voor mij ziet er in ieder geval Belgisch genoeg uit.





Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, ik wil wil nog wat doen met die lelijke isolatoren. Maar het ziet er een een heel stuk beter uit dan met de panto’s die Piko standaard op de Hondekoppen levert. Zelfde kunstje heb ik gedaan bij andere Piko Hondekoppen en oudere LimaRossi Mat.46 stellen.

Inmiddels heeft Erwin de dikte van de sleepstukken aangepast van 0.2 naar 0.4 mm dikte. Je ziet er hoegenaamd niks van maar ze zijn een stuk steviger.
Rob
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 12:31:58 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #25 Gepost op: 08 juni 2022, 22:06:48 »
@Rob Ellerman

Die originele Piko pantografen waren wat breedte betreft juist wel in orde, alleen verder veel te groot waardoor de verhouding wat stom werd. FRIE maakt mooie pantografen voor de Hondekop op de juiste schaal (hoogte en breedte), ook de speciale Belgische panto (y)

Even een update van mijn eigen pantogedoe: ik heb de nieuwe Roco 1631 met correcte pantografen in mijn handjes. Howel de stangen mij iets te dik lijken staat het zoveel beter dan de oude Franse exemplaren. Eindelijk de juiste NS afmetingen voor éénbeen panto's ;D .

Ik had al eerder gekeken of deze panto's los te koop zouden zijn, en zag dat ze 38 euro per stuk waren. Dat zorgde voor paniek bij mijn portemonnee en deze liep gillend de tuin in om zich te verstoppen onder mijn bramenstruik. Toch besloten dat ik deze panto's ook op mijn Elotrains 1500 wil (anders staat het stom...) maar nu is het spare part ( 85592 ) niet meer te vinden op de Roco site. Nou moe ??? Is het spare part al uitverkocht? Flauw :(

Er komen vast nog meer uitvoeringen van deze nieuwe Roco 1600, misschien lukt het dan wel. Ook hoop ik dat de nieuwe Plan V straks ook panto's gaat krijgen van de juiste grootte. Deze kunnen dan op de motorpost, koploper en sprinter (y) Wel even sparen :(

Mvg,

Robert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2022, 12:19:49 »
Ha Robert,  dank voor je mail. Wat die eenbeen panto's betreft: de exemplaren die op Plan V en T van Roco zitten zijn al nieuwe exemplaren en die zitten volgens mij nu ook op de nieuwe 1600 gebruikt ... Heel snel een schuifmaat op het bovenraam van een Plan V en een mP van Märklin (Sommerfeldt panto) leert dat het raam en de onderste stang van het Roco-exemplaar (Plan V) sowieso al 3 mm korter: R 23 mm, S 26 mm en dat scheelt toch best wel wat. Daarnaast is ie ook een stuk mooier uitgevoerd (onderste stang dunner, bovenraam gestanst uit één stuk en mooie fijne sleepstukken).

Rob
 
 
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2022, 12:25:25 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2022, 14:13:12 »
Die nieuwe zijn idd mooier dan de hele oude, maar nog steeds Franse grootte. Zie vorige berichten met foto's. Die nieuwste Roco 1631 heeft nog kleinere panto's die de juiste grootte hebben. Ik zal wat vergelijkende foto's maken, maar er staan er al een paar in het draadje van de Roco 1631. Ze lijken op dezelfde manier gemaakt, alleen gewoon weer 3 of 4 mm kleiner (bovenraam).

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2022, 15:33:36 »
Zie vergelijking...

De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.


https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0

En link naar 1600 versie '22: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100694.0
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2022, 19:30:13 »
Inmiddels bij ETS de nieuwe Roco panto's besteld (die op de 1631 en Rail Force One zitten) en binnen gekregen. Die ga ik op mijn Elotrains 1500 frutten binnenkort... Spannend hoor :-X

Moet de bevestiging even bekijken, denk dat het lijmen wordt. Oh en isolatoren maken, want de oude zullen niet passen. Nieuwe panto's hebben een lange pin, en geen gaatjes voor de isolatoren.

Mvg,

Robert