Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145363 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #585 Gepost op: 21 april 2021, 02:17:27 »
Sjonge wat een gepriegel allemaal Peter. Zou niks voor mij zijn. Ik heb al menig keren lopen vloeken als ik dat zakje met extra accessoires moest toevoegen,. Net een vlooienspel.
Mocht het nou onverhoopt helemaal mis gaan met dit project en staat je op het punt alles in de kliko te deponeren, denk dan even aan mij. Ik kan nog wel een sloopexemplaar voor op mijn sloperij/metaalhandel gebruiken  ;D ;D

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #586 Gepost op: 21 april 2021, 07:50:50 »
Ja dit soort klussen is alleen voor mensen met heel veel geduld  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #587 Gepost op: 21 april 2021, 10:25:18 »
Priegelwerk & Geduld, jawel. Het gekke is dat ik heb gemerkt dat het ervan afhangt waar je het indeelt. Ik noem het nu de eerste stapjes op weg naar superen of pimpen. Geeft een geheel andere beleving  :D.

Net als velen onder ons had ik vroeger (nog steeds trouwens) een grote hekel aan al die losse onderdeeltjes die Roco meeleverde bij vrijwel al het rollende materieel (niet alleen bij lokomotieven). Vandaar mijn toenmalige voorkeur voor Fleischmann. Alles wat erop moest zat er al op en bleef er op zitten. Bij Roco viel er vroeg of laat wel weer eens iets van af, wat dan meestentijds onvindbaar bleek.

Omdat ik sinds kort wat tweedehands materieel op veilingsites koop is die ergernis alleen maar toegenomen. Zelden zit dat zakje met die onderdeeltjes erbij en meestal zitten die frutsels ook niet meer op de plaats waar ze hadden moeten zitten.

Inmiddels heb ik daardoor een nieuw aspect van onze hobby ontdekt, min of meer tegen wil en dank. Het is onvoorstelbaar hoeveel tijd je kwijt kunt zijn om al die "Ersatzteile" op te sporen en te bestellen. En daar verlies ook ik dan wel eens mijn geduld. Zoals gisteravond, dus.

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 13:26:57 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #588 Gepost op: 21 april 2021, 10:53:26 »
Hallo Peter, (charp)
Had even terug gelezen over je frustraties omtrent de prijzen van ROCO onderdelen.
En dan met name de luchtslangen en dergelijke.
ROCO heeft een standaard setje in hun programma.
Zie hier: https://www.etsemmen.nl/Roco-HO-set-met-diverse-remslangen-en-haken
Misschien ook bij je plaatselijke winkelier verkrijgbaar, bij ROCO zelf momenteel niet leverbaar.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #589 Gepost op: 21 april 2021, 22:49:02 »
Klopt helemaal, Erwin.
Anders ga ik hier nog wel even door de bakjes met onderdelen grasduinen, ik denk dat ik die slangen wel voor je kan vinden.  (y)


Jij hebt trouwens inderdaad wel een andere (oudere?) versie dan ik, bij mij zijn de losse delen (slangen en koppelingshaak) in de bufferbalk niet meegegoten, maar zitten ze er los aan.


Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #590 Gepost op: 22 april 2021, 14:11:43 »
Dank voor het aanbod, Marten ! Het is niet meer nodig. Dankzij Erwin weet ik inmiddels voor de toekomst wat ik moet bestellen en waar dat nog te krijgen is. Voor de korte termijn ben ik door een andere forumgenoot uit de brand geholpen met die "Heizschlaug".

Jij hebt de nieuwere  58 529 en die van mij is de 58 2059. Behalve de bufferbalk zijn er meer verschillen. Ik zie dat jij gebruneerde wielen hebt en de wielbanden zijn bij jou karmijnrood. Mooi plaatje trouwens.

Daarentegen heb ik dan weer drie frontlichten in plaats van twee en ik heb bovendien dat rode tankje achterop de tender.



Bron

Aan de hand van deze foto ben ik bezig met het opknappen van mijn bufferbalk. Twee remleidingen, een koppelingshaak èn een stoomleiding  :D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #591 Gepost op: 24 april 2021, 23:14:53 »
Fijn dat je door een mede-forumbewoner al uit de brand geholpen bent!  (y)

En mooi dat Erwin je wat verder op weg heeft geholpen.
Dat heeft hij mij ook heel vaak gedaan en ik ben blij dat hij nog steeds hier op het forum komt!  (y)

Grappig dat er dan zo veel verschillende uitvoeringen geweest zijn.
Die van mij heeft dan al wel die genoemde verbeteringen, maar nog niet de schroef in het machinistenhuis.
Helaas passen de twee frontlichten niet helemaal in het door ons beoogde tijdperk, maar voor het geld waarvoor hij te koop stond, kon ik hem niet laten staan.
Als het enige verschil de nummering en een extra frontsein is, is het nog wel het overwegen waard van een ombouw.
Als er veel meer aan mankeert, laat ik hem maar zo.
Maar dat vraagt nog even wat uurtjes studie.

Is de decoder nog steeds niet binnen?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #592 Gepost op: 25 april 2021, 15:54:18 »
Jawel, de decoder is net binnen. Ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om hem in te bouwen. Eerst moet er het nodige gebeuren om de lok analoog goed te laten rijden.



Het blijkt dat het beroerde rijgedrag op het testbaantje niet slechts te wijten is aan slechte elektrische contacten, maar dat er ook mechanisch iets niet in orde is. Op het bovenstaande plaatje valt te zien dat er hoogstwaarschijnlijk iemand dom bezig is geweest met een schroevedraaiertje, waardoor er hier en daar iets aanloopt.

Trouwens, eigenlijk hoopte ik erop dat jij hier zou laten zien hoe jij met het inbouwen gevaren bent. Goed voorbeeld doet immers goed volgen  ;D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #593 Gepost op: 25 april 2021, 18:07:24 »
Hoi Peter,

Ik heb zelf ook een keer een mechanisch probleem gehad wat effect had op de rijeigenschappen van een oudere Roco lok. 2 x zelfs hetzelfde euvel.
Door ouderdom willen er wel eens haarscheurtjes in de tandwielen ontstaan. Ook dan rijd een lok niet lekker meer. Beetje lastig te zien want vaak zit zo'n scheurtje tussen 2 tanden in en is door het aanwezige vet bedekt.
Je kan het altijd even bij jouw '58 checken voor de zekerheid.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #594 Gepost op: 26 april 2021, 10:05:46 »
Dat is een goede raad, Ed. Ik kan niet uitsluiten dat er met die tandwielen ook iets mis is.

Wat iemand bezield heeft om de wielbanden met flens van de kunststof spaakwieltjes af te willen halen, blijft voor mij een raadsel. De daardoor ontstane uitstulpingen en bramen laten zich gelukkig vrij eenvoudig verwijderen met wat gepriegel, maar het had niet nodig moeten zijn.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #595 Gepost op: 26 april 2021, 15:01:41 »
Fijn dat je door een mede-forumbewoner al uit de brand geholpen bent!  (y)

Weliswaar is de man in kwestie met grote regelmaat actief op ons forum, maar ik denk toch niet dat hij er inmiddels ook is gaan wonen. In ieder geval heb ik geen aanwijzingen dat hij zijn bed verplaatst heeft naar BNLS  :D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #596 Gepost op: 28 april 2021, 12:29:10 »
Oei, dat is wel een hele opmerkelijke reparatie.
Was dat bij één wiel of bij meerdere?

Ik ben helaas niet meer met de loc verder gekomen, wegens andere bezigheden.
Ook het bestellen van de decoder is nog niet gelukt.
Ik wilde eerst een eenvoudige zonder extra functies, maar wil er nu toch proberen cabine- en drijfwerkverlichting in te maken.
Alleen het beoogde alternatief met meerdere functies is bij m'n favoriete leverancier niet op voorraad, dus moet ik me er eerst nog even verder in verdiepen.

Nou ik kan het aanbevelen hier een bed neer te zetten.
Je kunt hier namelijk Behoorlijke Nachten Lekker Slapen  ;D
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #597 Gepost op: 02 mei 2021, 11:26:42 »
Helaas passen de twee frontlichten niet helemaal in het door ons beoogde tijdperk, maar voor het geld waarvoor hij te koop stond, kon ik hem niet laten staan.
Als het enige verschil de nummering en een extra frontsein is, is het nog wel het overwegen waard van een ombouw.

Van IIIa naar II zou wel gaan, maar naar IIIb is natuurlijk niet mogelijk omdat de laatste al in 1953 werd “Ausgemustert”.

Ondertussen doe ik verwoede pogingen om die van mij in bedrijf te houden. Wat begon met het vervangen van een lampenkap, loopt uit op een volledige demontage en revisie.



Ik doe dit voor het eerst dus een beetje spannend vind ik het wel. Als ik nou van de zenuwen maar geen schroefje kwijtraak.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #598 Gepost op: 02 mei 2021, 13:56:15 »
Geloof het graag dat het spannend is,gebruik een klein bakje voor de losse onderdelen en maak foto's van voor de demontage,dan weet je hoe het in elkaar stak  (y)
Zo'n demontage geeft je wel de mogelijkheid de loc gelijk helemaal na te kijken en te smeren,dan is die straks weer als nieuw  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #599 Gepost op: 02 mei 2021, 14:02:51 »
Stoer werk Peter  (y)
Ik zou het niet aandurven.
Met vriendelijke groet,
Wim