Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145367 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #495 Gepost op: 23 november 2020, 17:30:10 »
"Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet".


Wat mij betreft is dit citaat uit het artikeltje op wikipedia over "Umbauwagen" volstrekt helder. Daar is geen woord Frans bij. "Ausnahmslos" betekent natuurlijk "sans exception".



226


Iets zegt mij dat het lijstje met te bestellen onderdelen moet worden uitgebreid met twee draaistellen van het type Minden-Deutz en wel MD 41. Niet iets waar ik van wakker lig, maar het moet wel gebeuren.

Heeft het tegenwoordig zin om rechtstreeks bij Roco te bestellen of doe ik er beter aan om dit via een Nederlandse leverancier te doen ? Ik ben er een beetje uit dus vandaar mijn vraag.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #496 Gepost op: 25 november 2020, 10:07:04 »
Peter,

Aan het nummer te zien is dit rijtuig uit tijdperk 4. Het is dus in deze hoedanigheid al gauw een jaar of 15 in dienst. Het is mogelijk dat tussendoor een wisseling van draaistellen nodig was en op dat moment op die plek alleen zwanenhalsdraaistellen beschikbaar waren. Ik zou me er dus minder zorgen om maken.
Een aandachtspunt is het genoemde tijdperk. Past dit in jouw tijdsraam?

Groet,
Bas

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #497 Gepost op: 25 november 2020, 12:02:19 »
"Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet".


Het citaat was niet helemaal compleet ;)

Kijk maar:

Citaat van: wiki
AB4yg
1955 wurde vom Ausbesserungswerk Hannover ein gemischtklassiger Probewagen (AByg501) mit Schwanenhalsdrehgestellen geliefert.[3][5][13][14] Zwei weitere, im Ausbesserungswerk Karlsruhe gebaute Prototypen dieser Gattung (AByg502) mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41), folgten 1957.[5][13][14] Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet.[3][6][13][14]

Je hoeft dus alleen de "3" in AByg503 in een "1" te veranderen.... ;)

Grtzz,
Karst

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #498 Gepost op: 26 november 2020, 12:15:25 »
Goed gezien, Karst ! Mijn citaat was vanzelfsprekend beperkt tot de bouwserie AByg503, omdat dit nu eenmaal staat aangegeven op de bak.

Het vorige plaatje (226) heeft betrekking op Roco cat.nr. 4253, althans dat staat op de "OVP". Zoals ik al schreef heb ik via catawiki een stammetje van zes rijtuigen gekocht. Daar blijkt een tweede AB-rijtuig tussen te zitten, alleen met een ander cat.nr. en wel 4252, zie ik zojuist pas.



227


Ook hier gaat het om de serie AByg503, maar zoals op plaatje 227 valt te zien, is dit rijtuig wèl voorzien van Minden-Deutz draaistellen. Gelet op het feit dat het hier om twee verschillende cat.nrs. lijkt het erop dat Roco bewust het ene model heeft voorzien van zwanenhals- en het andere van MD-draaistellen. Vreemd is dan dat het om hetzelfde baknummer gaat.

De suggestie van Bas(ilicum) is in zoverre aantrekkelijk, dat ik dan niets hoef te doen (waar ik in het algemeen een voorstander van ben). Ik kan overigens de bron niet meer terugvinden met de baknummers en de bijbehorende periode. Bas, waar vind ik dat ook alweer ?

In mijn denkraam is mijn tijdraam in de laatste vijftig jaar (:() enigszins naar achteren verschoven en wat preciezer geworden. In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #499 Gepost op: 26 november 2020, 12:24:59 »
Citaat van: charp
In mijn denkraam is mijn tijdraam in de laatste vijftig jaar (:() enigszins naar achteren verschoven en wat preciezer geworden. In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).

Idem ;) Hoewel ik eigenlijk moet zeggen, dat ik inmiddels voor de hele TP-III verzamel :O Dan soms maar gewoon dubbele modellen, waarbij eigenlijk alleen de datering anders is (zoals jij beschrijft)

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 20:25:06 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #500 Gepost op: 26 november 2020, 12:39:22 »
Een van vele webstekjes over tijdperken is de encyclopedie.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #501 Gepost op: 26 november 2020, 19:26:54 »
Aan het nummer te zien is dit rijtuig uit tijdperk 4.

Hoe of waar kan ik dit ook alweer nagaan ? Niet in de encyclopedie.


Idem ;) Hoewel ik eigenlijk moet zeggen, dat ik inmiddels voor de hele TP-III verzamel :O Dan soms maar gewoon dubbele modellen, waarbij eigenlijk alleen de datering anders is (zoals jij beschrijft)

In feite is dat bij mij inmiddels ook zo gegroeid, bedenk ik mij n.a.v. jouw laatste opmerking. Alles wat ik nu nog koop valt binnen periode III. Strikt genomen te ruim, omdat bijv. de Br 58 niet alleen een kwestie van louter datering is van opschriften of wel of geen driepuntsverlichting en dergelijke (over keteltjes niet eens gesproken). Wèl een periode III lok, maar ik kan onmogelijk volhouden dat deze lok pak hem beet tussen 1965 en 1970 nog heeft rondgereden. Het is een individuele keuze om er meer of minder zwaar aan te tillen, net zoals het mijn eigen keuze is om hierover nu een paar open deuren in te trappen  :P


Peter
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 19:35:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #502 Gepost op: 26 november 2020, 19:47:57 »
In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).

Na lezen van bovenstaande was was in de veronderstelling dat het bekend was. EDV staat voor Elektronische DatenVerarbeitung. Het EDV-nummer is herkenbaar aan de streep met controlenummer achter het nummer van het voertuig. Meer info geeft onder andere Wikipedia.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #503 Gepost op: 26 november 2020, 20:00:25 »
Verhip,...dat wist ik, maar het kwam er even niet uit toen ik het nodig had,..als iemand begrijpt wat ik bedoel.

Toch kan ik mij ook vaag herinneren dat ik ooit lijsten gezien heb met baknummers waarmee je zelfs het precieze bouwjaar kon vaststellen.


Peter
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 22:24:55 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #504 Gepost op: 27 november 2020, 11:57:30 »
Het EDV-nummer is herkenbaar aan de streep met controlenummer achter het nummer van het voertuig.
Groet,
Bas

Wat ik bedoel te zeggen is dat deze constatering weliswaar juist is, maar op zichzelf niet noodzakelijkerwijs betekent dat het dan moet gaan om een rijtuig uit periode IV. De EDV-nummering is ingevoerd met ingang van 1 januari 1968. Volgens NEM 806 D zou periode III doorlopen tot 1970. Met andere woorden wordt de invoering van de EDV-nummering niet (meer) gezien als de waterscheiding tussen periode III en periode IV.

Het is veeleer een glijdende schaal, hetgeen onder meer tot uitdrukking wordt gebracht doordat men periode IVa laat beginnen vanaf 1965. Er is dus sprake van een overlap.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #505 Gepost op: 27 november 2020, 13:53:00 »
NEM 806 D? Is dat de tijdperkindeling voor de Nederland?
Ik kan me herinneren dat deze anders is dan de Duitse indeling, waar men 1-1-1968 als grens aanhoudt, zij het ietwat glijdend.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #506 Gepost op: 27 november 2020, 13:59:29 »
Zie hier. MOROP NEM 806D Eisenbahn-Epochen in Deutschland.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #507 Gepost op: 28 november 2020, 08:15:51 »
Zo zie je maar weer: een mens is nooit te oud om te leren.  :)

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #508 Gepost op: 29 november 2020, 11:34:11 »
Zo zie je maar weer: een mens is nooit te oud om te leren.  :)

....en ook niet om iets af te leren  :P.

Hoewel dat in mijn geval niet altijd van een leien dakje gaat. In plaats dat ik na twee onbesuisde acties op catawiki een moment van bezinning inlas, bega ik in een vlaag van hebberigheid voor de derde keer een stommiteit.

In een ander draadje biecht ik op dat er zich één lok in mijn collectie bevindt in de schaal 1:85. Vanwege bijzondere omstandigheden kan ik daar goed mee leven, maar het moest een uitzondering blijven.

Dat is nu dus mooi mislukt, omdat ik even niet paraat had dat Fleischmann's Br 50 natuurlijk ook nog in 1:85 is uitgevoerd.


228

Zo gaat het nog wel,....



229


....maar zo begint het optisch een nogal vreemd beeld op te leveren.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #509 Gepost op: 29 november 2020, 21:22:47 »
85 en 87 scheelt niet veel, dat zou nauwelijks zichtbaar moeten zijn. Maar je ziet het inderdaad wel, het klopt nèt niet.
Los als lok voor een trein zal het wel goed gaan? Of valt het t.o.v. een rijtuig ook op?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)